Annons:
Etiketterwesternnh
Läst 3570 ggr
CelsiusT
2012-01-11 22:47

Medryttare, hur funkar det?

Har nu skaffat mig en häst till så nu har jag två hästar. Jag hinne rinte riktigt med att rda båda fullt ut och det visste jag när jag skaffade häst nummer två (dock var jag tvungen då min häst blev ensam annars). Den ena hästen är en blivande tävlingshäst och den andra hästen är en allround häst som ev kan tävlas lite, eller bara vara skogsmulle eller kanske lite träningar och tävlingar, vill man satsa så kanske hon klarar mer.

Har en tjej som vill komma och rida, men hon vill inte betala och det är inte så noga för min del, bara hästen får bli ompysslad och riden. Men det jag funderar på är om en medryttare kommer ställa upp fullt ut för både mig och hästen. Tänker på sånt där som att rida även om det är dåligt väder osv, alltså sånt som man måste göra osm hästägare även om det inte alltid är superkul. För rider man bara när det är fint väder när man är ledig så blir det inte mkt ridet här och det fungerar ju inte.

Brukar det fungera mer seriöst om man tar betalt från medryttare? Eller blir det ännu mer slappt då för man inte vill betala för att rida i tråkigt väder? Vad har ni för erfarenheter?

Har även en annan tjej som vill komma och rida. Hon erbjuder sig att betala en slant för det. Funderar på att låta dessa turas om att rida så kanske det är större chans att hästen får komma ut tillräckligt mkt.

Vad har ni för tankar kring detta med medryttare?

OBS vill inte ha diskussion hurivida det är rätt eller fel att betala/ta betalt för just medryttarskap/delfodervärd. Jag vill ha diskussion och erfarenhetsutbyte om seriositet kring medryttare, betalande eller ej.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
2012-01-11 22:51
#1

Och om jag nu får två tjejer som rider min häst. Hur lägger man upp det då?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
2012-01-11 22:57
#2

Verkar som om betalande medryttare är seriösare faktiskt, iaf vad jag har märkt.

Min medryttare behöver inte betala, skulle inte kunna ta betalt av honom med gott samvete, jag är så glad för att någon vill ta hand om min häst. Min häst kan vara rätt krävande.. Haft ett par ute för att provrida inför att bli medryttare, men det krävs att man är rätt typ av person för att kunna uppskatta min häst som han är..

Jag har varit medryttare innan jag skaffade min häst, på en häst betalade jag inte men var lika seriös som när jag betalade för en annan häst. Har dock känt mig mer delaktig när jag betalat, fått mer ansvar, vilket bara är roligt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
2012-01-11 22:58
#3

Förresten.. Hade du tänkt att en av tjejerna skulle betala, men den andra inte..?

En var väl villig att betala men den andra inte?

Det är inget jag skulle rekommendera, upplagt för problem.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[exotic]
2012-01-11 23:10
#4

Mina erfarenheter är att det blir lite seriösare folk om de betalat.
(månadsvis i förskott). Mina obetalda jag haft genom åren har gärna avstått vid regn mm.

Elshira
2012-01-12 00:27
#5

Man kan hitta väldigt entuseastiska som gör allt gratis, jag har haft tjejer här som varit nöjda med att enbart mocka skit om de fick (de frågade när jag var borta om de fick komma och göra det hehe).

Men generellt så tror jag nog också att de som betalar, om än ingen stor summa oftast är mer seriösa. Beroende på hur mycket de får rida, vad de gör och huruvida de betalar ev träningar, lite utrustning eller annars så kanske 3-600 kr/månad? Men jag tror nog ändå att en symbolisk summa på ett par tre hundra kan en "vettig" medryttare förstå varför man vill ha. Det är ju trots allt inte bara månadskostnaden som kostar, utan inköp av sadel och förslitning av denna osv är ändå något jag tycker att ryttare kan få betala lite för.

Skulle det visa sig att en väldigt trevlig medryttare t.ex har föräldrar/egen mycket liten inkomst kan du ju ta det gratis om du känner för det. Men är det gratis för en bör du nog ha det för den andra också.

Jag känner själv som du att man bara är glad för att någon vill hjälpa en, men samtidigt tycker jag ändå att en mindre summa är vettigt, det kostar faktiskt att ha häst, och kan man inte ha häst själv så är medryttare fortfarande antagligen "mer för pengarna" än vad ridskola etc är…

Och det är ju faktiskt inte värre än att om någon missköter sig så är det bara att "sparka" denna. Att man kanske inte vill eller kan rida vissa dagar någon enstaka gång kan jag gott ha överseende med, bara denne personen säger till och har god kontakt med dig. Men även om denne en dag inte känner för att rida så ska den ju fortfarande göra de andra sysslorna (om det nu är meningen) och inte bara "dumpa" det på dig.

Du får ha magkännsla helt enkelt, och känna vad du själv tycker är skälgt.

Hakuna matata!

Alex
2012-01-12 01:46
#6

Jag är också en sån som tänker att en betalande är mer seriös. Dock tror jag inte personen i alla lägen nödvändigtvis måste betala, men han/hon ska i alla fall vara beredd att göra det och förstå att det är något som kostar pengar, samt varför.

En person som ser det som att "Jag hjälper till med hästen, som belöning får jag rida" eller till och med "Jag hjälper till med hästen, ska någon ha betalt är det jag" skulle jag akta mig för i alla fall, för då har man nog missat vad det kostar, och då även kanske vilket ansvar det är, att ha häst.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Cederin
2012-01-12 10:27
#7

Jag betalar för min medryttarhäst och ser det som om jag får ta del av hästen på ett annat sätt, jag känner att jag har stort ansvar och då stannar jag självklart inte hemma bara för att det regnar.

Rider man som jag (3 dagar i veckan) så är det ju nästan lika mycket som ägaren själv rider hästen. Då är det inte rättvist att bara hon ska betala för våran gemensamma älskling, eller ta de tråkiga dagarna! Man hjälps åt helt enkelt. Glad

Medarbetare på Naglar och Hår

selfrejection
2012-01-12 12:26
#8

När jag har haft medryttarhäst har jag aldrig betalat och jag red i ur och skur, så vi finns också :) Kommer ihåg att jag red två hästar 4 dagar i veckan i spöregn hela januari ett år. Jag tror man märker ganska snabbt på personen om de är villiga att rida även vid dåligt väder. Och även om man inte vill rida en dagen ska man fortfarande sköta andra sysslor som har med hästen att göra om man kommer överens om det. Mina medryttarhästar gick på lösdrift så om jag blev sjuk blev det inte mer för ägarna att göra, utan jag erbjöd mig alltid att rida en gång extra nästa vecka tex om de ville det. Jag hjälpte även till när vi hade helgjour.

Gronstedt
2012-01-12 12:39
#9

Jag har haft medryttarhäst som kostat 1800 i månaden och hade en oseriös ägare, som inte tog sina dagar och sina sysslor, gjorde sig omöjlig hos stallägaren och till sist flyttade hästen utan att tala om det för mig eller stallägaren och tog med sig mina personliga saker. Jag kom alltid på mina dagar och gjorde mina sysslor och utförde mina träningspass med hästen. Plus en hel del insläpp, utsläpp och fodringar som ägaren borde ha gjort.

Jag har också haft gratis medryttarhäst där jag inte ens behövde göra några sysslor. Jag kom alltid på mina dagar och gjorde något med hästen, även om vi kanske tömkörde på gårdsplanen i stället för att rida ut en januarikväll med 30 sekundmeter och snöblandat regn. Om jag kom vid mockningsdags så tog jag en grep och hjälpte till. Jag lade in foder och fyllde höpåsarna igen om det var den tiden. Inte för att ägaren begärde det, utan för att jag tycker det hör till.

Så det finns alla sorter av både ägare och medryttare. Det handlar om kommunikation och inställning. Men generellt skulle jag hellre ha en medryttare som ser det som självklart att betala och jag skulle aldrig ha en som kräver att få betalt (om det inte var en superduktig person som skulle utbilda hästen då, men det är ju en annan sak).

CelsiusT
2012-01-12 16:01
#10

Jag tror att hon som inte kan betala uppskattar ridningen som den är, men på något sätt känns det som om hon kommer vara "periodare" och kanske ställa upp även i regnet i perioder. Men jag tror att hon kommer tröttna och ibland bara skita i det.

Den andra tjejen känns mer som att hon vill komma och rida för att det är kul att rida ibland. Kanske inte att hon ser det som att hon ställer upp på mig, men hon kan nog tänkas komma ganska ofta ändå för att hon tycker det är kul. Men jag vet inte om hon skulle vilja rida i ur och skur. Därremot så erbjuder hon sig att betala och det tror jag mkt är för att hon rider för sin skull och gärna vill ha lite "lektion" för hon sa att hon gärna vill lära sig lite. Hon klarar sig inte heller på egen hand utan jag måste vara med hela tiden. Jag funderar på att säga att jag inte behöver ha betalt men att det alltid uppskattas med bidrag till hovslagare m.m. och att hon kan få ge en slant som hon tycker det är värt om hon vill.

Verkar som om seriositeten inte ligger i betalningen direkt utan mer olika hur personer är.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
2012-01-12 16:16
#11

En självgående medryttare är ju bekvämare, då kan du få hjälp om du inte är hemma och kanske till och med kan ta "hästledigt" någon gång om medryttaren lärt sig stall- och hästrutinerna.

Gaiezza
2012-01-12 16:25
#12

#0.

Om du nu söker medryttare och finns i närheten an stockholm så är jag lite intresserad!

Jag har aldrig struntat i att komma och rida även om det är snöstorm och kallt..

Jag går oavsett nästan vad, om jag inte tex har hög feber eller något sånt.

Sen så tycker jag sjävl att om har blivit vald som medryttare så är det ett måste att komma, ägaren har ju räknar med det och Vad skulle nu hända om medryttaren inte kommer?

Bacon, svaret är bacon. 

JoannaLi
2012-01-12 18:38
#13

Jag ser nog ingen större skillnad, det jag tänker är att du får väl ta ut dem att provrida och sedan se hur det fungerar, magkänsla r otroligt viktigt i sådana här situationer.

Jag är medryttare, betalar ingenting förutom bussen dit och tillbaka, och än så länge har jag hunnit rida 4-5 gånger i snöstorm/jättedåligt väder och ett par gånger där han inte vill alls, men sedan har vi haft någon gång där det har bara klickat, och trots att jag har drattat av några gånger, så känner jag att jag skulle nog aldrig välja bort honom (kanske för en egen häst, men…) och det är väl sådant man söker efter?

(Tog bara mig som exempel, jag menar inte att skryta)

Någon som genuint tycker om hästen, och som hästen gillar, och som man känner att man kan lita på.

För det är ju ett stort förtroende i det hela.

Så nej, jag tycker nog inte att det ska spela så stor roll om man tar betalt eller inte, men om hon erbjöd sig att betala så visar väl det kanske att hon har tänkt igenom beslutet och att hon verkligen tror på detta.

Och det där med ur och skur tycker jag är självklart.

Om man någon gång vill ha egen häst, så är ju detta ett perfekt träningstillfälle, och har man egen häst så blir det ju att rida även i dåligt väder.

Annons:
JoannaLi
2012-01-12 18:42
#14

Måste bara lägga till, precis som ovan, att vi finns där ute!

'Marknaden' är stor, och det är väldigt många som slåss om medryttarhästarna som gärna gör allt som du ber dem om, bara av vänlighet/tillgivenhet eller vad man nu ska kalla det.

Så känns det inte helt rätt, så skulle jag säga; sök vidare!

Det finns alltid någon som är den där perfekta som skulle göra allt för dig och din häst, förr eller senare.

Skunken
2012-01-12 18:47
#15

har med en medryttare och skulle inte häller kunna ta betalt för att hon ska hjälpa mig när min tid inte räcker till, det är ju jag som vill ha hjälp, känns mer rättvist om jag skulle betala henne för all den tiden hon lägger ned på hästarna. Jag står i stor skuld till henne och skulle inte klara mig utan hennes hjälp. Annars kan man ju hyra ut hästen och ta betalt. Hon hjälper mig och i utbyte får hon vara i stallet och rida osv. Tror inte pengarna är någon garanti för att du får någon som kommer vara bra, du behöver en med intresse och inte pengar.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

[Puppan]
2012-01-12 20:02
#16

Jag tror absolut inte att det blir mer seriöst för att man tar betalt.

#15 Håller verkligen med dig där!

CelsiusT
2012-01-13 10:15
#17

#12 Nej tyvärr så är det helt fel ände av landet

#14 Nej det finns ingen stor marknad här. Bor mitt ute på landet och här omkring är det inte lätt att få tag på någon som vill komma och greja i stallet. Har försökt med tidigare hästar och det har varit någon enstaka som vill prova men ingen som är seriöst intresserad.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JoannaLi
2012-01-13 15:54
#18

Men det kanske finns någon som är villig att åka buss/har möjlighet att bli skjutsad?

Har du provat att annonsera på t.ex. blocket/på ridskolor?

sofiek90
2012-01-13 16:21
#19

Jag har en medhjäpare till min shettis, som åker buss till stallet och promenerar 1km från bussen till stallet i ur och skur, året runt i alla väder. Hon betalar inget regelbundet, men hjälper mig med ponnyn de dagar jag inte hinner. Ibland har hon haft honom 5 dagar ena veckan, ibland bara 1 dag. Beroende på vad hon hinner med också, så klart. Hon har haft ponnyn tillsammans med mig i ca 2 år nu och är det något problem så säger hon till. Vi gör även annat ihop, som att sy täcke till ponnyn och så.

Sen har jag en kille som rider på ponnyn 1 dag i veckan, det får jag 50kr/gång för. Meningen är att han ska lära sig rida. Jag fixar allt runt omkring då + leder ponnyn. Saldar också, och sadlar av.

Jag har även en flicka som rider 1dag/vecka, Då är hennes föräldrar med och dom sköter om ponnyn helt själva den dagen. När jag inte vart hemma har de haft honom någoon mer dag, men annars har dom ponnyn en bestämd dag i veckan, liksom pojken har då han kommer och rider. Flickans familj betalar 100kr/månaden och även litegrann på den nya sadelgjorden o.s.v. Dom körde även till tävlingen sist.

Jag själv har vart medryttare på ett antal hästar och ponnyer och har sällan betalat då jag gjord ägarna en tjänst genom att ha hand om hästen just de dagarna.

Det beror på individen om hurvida h*n är seriös och kommer i alla väder. Vill du att båda tar hand om din häst, så bör även båda betala och inte bara den ena. Funkar det inte så funkar det inte och då finns det många andra som gärna hjälper dig istället.

MVH

Sofie

CelsiusT
2012-01-13 23:32
#20

#18 Har provat det mesta. Utbudet är tunnt häromkring.

#19 Varför kan inte den ena få betala trots att den andra inte gör det? Jag menar, dom rider ju på helt olika villkor. Den ena tjejen klarar sig själv och kan ävne hjälpa till med annat i stallet, tex om jag vill ha hjälp med fodring eller liknande. Den andra tjejen har ju behov av att jag är med hela tiden och hjälper henne. Det innebär bla att jag mestadels måste sadla och fixa sånt (även om hon kanske borstar lite själv) + att jag inte direkt får annan hjälp av henne utan det handlar bara om att hon hänger med ut och rider, och helst vill ha lite lektion också så hon lär sig lite mer.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
sofiek90
2012-01-13 23:38
#21

#20 Ja är det lektionsridning ska hon ju så klart betala.

MVH

Sofie

pebb
2012-01-14 14:02
#22

Jag och min mamma var medryttare tillsammans, många år sedan nu, men ändå, och vi betalade, det fanns inte en enda gång som vi inte red på våra dagar. Jag tror att man är mer motiverad att rida om man betalar, men det varierar ju mellan olika personer. Egentligen tycker jag inte att en medryttare ska behöva betala eftersom man hjälper ägaren som oftast inte har tid.

[trail]
2012-01-16 15:50
#23

Har inte läst tråden men det jag har varit med om är att det har varit mer seriösa mederyttare om de betalar för sig. Tycker också att det är bäst att ha några fasta dagar till medryttaren som man kommer överrens om.

sofiek90
2012-01-16 15:57
#24

För mig har det alltid funkast bättre med olika dagar varje vecka, beroende på skola, läxor, prov, tenta och oförberedda saker som kan dyka upp från bådas håll. :) Men det är såklart olika, jag har en tjej som har olika dagar och då kan vi komma överrens under helgen eller dagen innan typ. Men jag har också en som har en fast dag i veckan och då vet jag att jag är ledig från stallet den dagen och kan då göra annat.

MVH

Sofie

HolyFuck
2012-01-16 18:19
#25

Ofta tycker jag att betalande är mer att lita på. Men däremot är det många som gärna betalar genom att jobba extra istället, tex mocka och sånt.

Upp till toppen
Annons: