Annons:
Etikettövrigt
Läst 6426 ggr
Cola&Bacardi
2011-11-11 09:32

Tolka?

Hej!

Är det någon som kan förklara hur man gör när man tolkar efter häst? Bilder? Glad

Mvh Linnea.

Mvh Linnea 

Annons:
viktoria91
2011-11-11 11:03
#1

Har tyvärr inga bilder och dvd vet jag inte var den är. Man har en tolksele som går att köpa på Hööks och små trickskidor eller pulka, pulka är svårare.;) Har man skidor är det lättast att åka efter i galopp. Selen är inte alls svår att få på, ha bara koll på linorna så hästen/ponnyn inte trasslar in sig. Min ponny tkr det är sjukt kul och kan göra detta i timmar!

Cola&Bacardi
2011-11-11 11:48
#2

Ska alltså en sitta på hästen och den andra står bakom på skidor?

Mvh Linnea 

viktoria91
2011-11-11 11:52
#3

#2 Det brukar gå till så. Man kan även välja att bara åka skidor bakom utan att någon rider, vet dock inte riktigt hur dte går till.

Sehvrin
2011-11-11 12:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 Det är väl det vanligaste sättet. När jag och min syster tolkar efter vår ena shettis så brukar vi dock tömköra (hon skulle aldrig orka ha oss på ryggen). Det blir lite knepigt att hålla i både linan och tömmarna, vi brukar köra på enhandsfattning och då ha tolkningslinan i andra handen.

Väldigt viktigt att tänka på när man tolkar på skidor är att ha ett par korta skidor, för med all säkerhet kommer man att trilla någon gång och då är det mycket säkrare.

Bilden nedan är på när jag tolkade förra vintern.

OBS! Man bör ha hjälm på sig. Jag vet inte varför jag var så dum och inte hade på mig det då Obestämd

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

JessieS
2011-11-11 12:55
#5

Jag brukar tolka med min häst. :) Jag har sett tolkningsselar på granngården med tillhörande handtag typ. En rider på hästen och en åker bakom. Vi brukar åka på en sån där madrass. Det är jätteroligt! Skidor är ganska trist och jobbigt.. :/

Tusen
2011-11-11 16:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vi tolkar alltid efter vagn. Det blir mindre jobbigt för hästen då.
Sen åker vi på runda tefat istället. Mycket roligare så.

Annons:
Gullan_J
2013-12-21 20:08
#7

(Gammal tråd jag vet) Vi brukar tolka efter ponnyn. Skulle dock aldrig våga tolka utan att någon red. Men vi tolkar på en madrass och fäster madrassens snöre i tolkningslinan, annars åker jag med på rumpa efter ponnyn och madrassen står still :P Det går lättare med madrass/pulka/tefat när man skrittar, på skidor blir det så ryckigt när man travar sakta eller skrittar. Ett tips är att ha skidglasögon, annars skvätter det mycket snö i galoppen kan jag lova!

-Bättre ökänd än okänd

Tusen
2013-12-21 21:02
#8

#7  Annars är ju tolkning efter vagn ett alternativ. Det blir mindre jobbigt för hästen och dessutom kan man dra på i både trav och galopp.

Uss
2013-12-21 21:23
#9

OT jag vet, men Har ni snö? Vi har värsta höststormen, regn o blåst…

viktoria91
2013-12-21 21:26
#10

#9 Har samma skit som dig, jag bor i Skåne.=/

Uss
2013-12-21 21:46
#11

Då får vi vänta med tolkningen ;)

Gullan_J
2013-12-21 23:33
#12

#8 Smart! Pålle är ju inkörd så det är nog bara att tolka på efter vagnen! :)

-Bättre ökänd än okänd

Upp till toppen
Annons: