Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 10826 ggr
laalii
11/7/11, 2:28 PM

vara i annans hage?

Får man gå in i andras hagar utan att fråga? antar att man får det med allemansrätten, MEN jag vill inte ha folk springandes i min hage.

I somras så var det folk i hagen och plockade svamp vilket jag inte visste förrän en som bott granne med vårat hus frågade om vi skaffat stor häst för hon hade varit i hagen och plockat svamp och såg att det kom en stor häst. Blev riktigt irriterad men sa inget. Att folk ens vågar gå in i en hage med okända hästar. Skulle aldrig själv våga det.

Nu idag var jag ute och kollade staketet vilket jag inte gjort sedan i somras och såg att mellersta tråden var avbränd, just där dom plockar svamp i hagen. kändes inte så j*vla kul att någon sabbar hagen och bara tur att inte våran rymningsshettis rymt där. Glad ändå att det bara var mellersta tråden, men känner mig inte speciellt trygg att ha hästarna i hagen om folk går ut och in som dom behagar och eldar av trådar.

Finns det något man kan göra?

Och om nån skulle bli skadad i hagen, blir det mitt fel då?

Annons:
Elshira
11/7/11, 2:34 PM
#1

Jag är tyvärr itne särskillt insatt i vad man får och inte får och hur man gör med sådana… Men här fick vi till slut sluta med eltråd till beteshagarna för att folk brände av trådarna. Efter det blev det fårstängsel men då trampade de ner stängslet så att de kunde knalla rakt över istället…

Nu har jag bara små ponnyer så behöver inga beteshagar då hagarna vis stallet räcker till, så nu är problemet löst…

Men hos grannen går de rakt över åkern för jämnan och rastar hundar, samt är ute och cyklar/går på travbanan för jämnan trots skyltar om att det faktiskt medför fara (på travbanan). Folk är så fruktansvärt respektlösa.

Hakuna matata!

Sehvrin
11/7/11, 3:35 PM
#2

Så länge man inte stör eller förstör och stänger de grindar man gått igenom så har man enligt allemansrätten rätt att gå i andras hagar. Jag har själv gjort det flertalet gånger under min utbildning (inte så många hästhagar, dock). Sedan är det artigt att fråga, men det är ju inte alltid man vet vems mark det är och det är inget måste.

Jag vet inte vems ansvar det är om någon blir skadad inne i hagen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Elshira
11/7/11, 3:58 PM
#3

Vad jag vet så ska man ju få gå in i hagar, men samtidigt så ska man ju inte få gå över växande gröda, detta gäller ju även vall. Borde inte en växande hästhage räknas som det om man ska vara petig?

Hakuna matata!

Gronstedt
11/7/11, 4:30 PM
#4

#3: Nix, det gäller bara gröda som ska skördas, inte gröda som ska ätas där den står.

[trail]
11/7/11, 6:50 PM
#5

Säger samma som #2.

Men jag tycker att det är helt otroligt dåligt beteende att springa runt i andras hagar. Plocka svamp kan man göra i skogen och annars frågar man definitivt. Om jag var du skulle jag sagt ifrån och bett dem att fråga dig nästa gång. Helt sjukt att någon gjort sönder staketet också, skulle varit jättearg.

Lorita
11/7/11, 6:53 PM
#6

det är helt tillåte att gå in i en hage och plocka svamp eller bara gå eller vara, men man måste stänga grindar efter sig och inte skada djuren.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
[mammamian]
11/7/11, 7:11 PM
#7

Det står nog till och med att man inte får lov att störa djuren i hagen. Alltså om man går in i hagen, stänger grinden efter sig och antingen passerar rakt igenom eller plockar blommor eller svamp så är det en del av allemansrätten. Du får däremot  INTE lov att pilla på djuren som går i hagen!
Som markägare får du inte lov att stängsla så att människor hindras från att t.ex. promenera i skogen. Det ska alltså gå att passera genom hagar om det t.ex. går en stig genom hagen som fortsätter på andra sidan av den.

laalii
11/7/11, 7:58 PM
#8

#5 det vart jag oxå när jag såg det. Fattar inte hur man är funtad när man gör medvetet så att djur kan rymma. Känns ju inte tryggt med hästarna i hagen när man vet att någon idiot har gjort så.. nästa gång då..?

Stör hästarna gör dom ju på sätt och vis. Har märkt på min stora att hon inte vill gå till den änden av hagen längre + att för någon månad sedan så vart hon stissig när jag släppte ut henne och hon kollade åt det hållet hela tiden, sprang fram en bit, tillbaka och sen galopp till mig och försökte visa mig att det var något där. Tänkte bara att det säkert var något djur utanför i skogen men fick reda på senare på dagen att fd grannen hade varit inne i hagen och plockat svamp då…

Suck, blir så less på att man inte ens kan få ha sina djur i fred… Nu får jag hoppas att det slutar under vintern om det nu bara är svampplockare som är där…

[trail]
11/7/11, 9:58 PM
#9

#8 Ja, hoppas att det blir bättre. Men det finns tyvärr folk till allt och när man tror att man har mött den största idioten så kan man ändå räkna med en till imorgon. Här gick det två personer med en stor lös hund för några år sedan, de hade ingen kontroll över den och den rusade ca 70m fram till vår häst och bet honom i mulen så att han blödde. Vi var i trädgården och såg alltihop Skrikandes

[penelopa]
11/7/11, 10:14 PM
#10

Vi har förvisso allemansrätt men det kräver ett stort ansvar av de som nyttjar den. De får inte störa dina djur, inte heller dig och inte förstöra stängslen givetvis. Folk borde vara mer rädda om den tillgången vi har och respektera andra bättre. Har också vart med om folk som gått över gränsen.

viktoria91
11/7/11, 10:56 PM
#11

#9Tur att hästen inte blev mer skadad! Hade en hund sprungit in i hagen till min ponny hade den fått bäras ut i liksäck.

Cezanne
11/7/11, 11:58 PM
#12

Jag tror att de flesta som inte vet något om hästar tänker att de står snällt i hagen och betar och då kan det inte vara någon fara att gå igenom. De förstår inte hur snabbt en häst kan rusa iväg och de kan inte läsa hästar och förstå vad som händer.

Själv blir jag livrädd när jag ser främmande i hagen, senast härom veckan såg jag en tant som gick med stavar i hagen. Nu gjorde hästarna inget och tanten försvann snabbt ut ur hagen när hon insåg att jag sett henne. Men alla hästar är ju inte vana vid gåstavar och fattar inte vad det är människan släpar runt på och kan reagera hur som helst.

laalii
11/8/11, 8:26 AM
#13

#12 Nej, exakt. Det känns som att det är folk som inte kan hästar, själv skulle jag ALDRIG gå in i en hage med okända hästar just för att jag vet vad som kan hända och jag känner inte hästarna.

Även om jag nu har världens snällaste hästar så är det ju ingenting som säger att dom inte blir rädda för något och råkar skada nån. Vill ju inte gärna ha det på samvetet.

Sen sa hon på länstryrelsen att hon inte kunde säga att jag inte skulle åka på skadestånd eller liknande om nu hästarna skulle göra något, vilket känns ännu mer irriterande då jag absolut inte vill ha någon annan i hagen och ska jag då få betala för att andra går in Skrikandes

#9 Fy f*n vad arg jag skulle vara. Förstår inte hur folk funkar Skrikandes

Den dagen vi har lösa hundar här så får mannen min se till att dom slutar ha dom lösa här. Är livrädd för hundar.

Blir så trött, flyttat från "samhället" har privat väg, bor ute i skogen (visserligen nära sommarområde) för att slippa folk och fä så håller dom till i mina hagar istället :o

Annons:
Uss
11/8/11, 9:42 AM
#14

#13 Sätt upp en skylt att man INTE får gå in i hagen om det är hästar i den eftersom hästarna störs. Filma sedan när hästen "visar" dig de läskiga människorna (och var glad att den håller sig undan för dem, det finns ju så många sjuka människor) och människan som var i hagen och anmäl dem. Man får INTE störa betande djur!

Sedan tycker jag att du ska ta och trampa ner svamparna så det inte finns något att plocka, gå över ytan varje dag (svampar växer fort) - om några år har folk "glömt" att det fanns något där och du slipper dem (förhoppningsvis).

Cezanne
11/8/11, 10:05 AM
#15

Det går inte att förbjuda folk att gå in i hagar p g a allemansrätten. Att sätta upp en skylt är olagligt. Däremot kan man sätta upp skyltar "Folkilsken häst" eller liknande. Det finns flera fall där markägare satt upp skyltar om förbjuden ridväg och liknande som fått tas ner för de strider mot lagen.

Föt att bli skadeståndsskyldig som hästägare ska man ha varit grovt oaktsam, har man sina hästar i hage och någon annan går in i hagen och skadas har man som hästägare inte varit grovt oaktsam. Jag har läst rättsfall där hästägaren friats eftersom den som gått in i hagen gjort det på eget ansvar. Jag är så hemsk så jag struntar i om mina hästar gör illa någon utomstående som tar sig in i hagen, jag bryr mig bara om fall hästarna blir skadade.

Sassenach
11/8/11, 10:11 AM
#16

Saxat från: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf 

"Är man tveksam bör stängslet respekteras – särskilt när det omger mindre tomter godtas det vanligen som tomtgräns – men annars får allmänheten utan risk för straff ta sig över stängslet och gå vidare. Stängslet får naturligtvis inte skadas; då riskerar man åtal för skadegörelse eller åverkan, och dessutom blir man skyldig att ersätta den skada man vållat."

Ta kontakt med svampplockaren och starta en sansad dialog, visa styckena om vad lagen säger om allemnasrätten. Förklara att din häst blir rädd och kan lätt coh kan lätt skada sig, men var försiktig med att säga att de INTE få plocka svamp i hagen. Då tar det nog hus i helvete.

Ketang
11/8/11, 10:53 AM
#17

Man kan inte hindra folk att gå in i hagen. Men man kan "skrämma" dom att låta bli av egen fri vilja. Jag hade satt upp en skylt där det klart och tydligt står att en eller flera hästar i hagen inte gillar okända människor och kanske inte går att lita på. Eller något liknande.

Sassenach
11/8/11, 11:14 AM
#18

#17 Det är tillåtet. Flört

laalii
11/8/11, 11:19 AM
#19

#17 frågan är om det hjälper, har en shettis och en Dponny som ser ut som världens snällaste :( Men det är ju värt ett försök =)

Em--ma
11/8/11, 11:28 AM
#20

Skriv en FET skylt där det står VARNING! häst kan bitas/sparkas mot okända människor! ;P

Sån har jag lust att sätta upp i sommarhagen när okända människor springer i hagen och har nått fuffels för sig.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Annons:
Sassenach
11/8/11, 11:32 AM
#21

Jag skulle kunna sätta upp en skylt "Varning översocial häst" man kliver in i hagen hemma och han är en i hälarna hela tiden. "Vad gör du? Varför gör du så? Får jag hjälpa till? Har inte du tid att klappa mig?" Inte det roligaste att dyka på när man inte är van vid hästar… Hoppas det löser sig, annars får väl du plocka all svampen själv, så det är rensat när han kommer.

Ketang
11/8/11, 12:20 PM
#22

Skriv: VARNING! Dessa hästar går i karantän och kan sprida smitta. Var vänlig och gå inte in i hagen.

Oskyldig

Sassenach
11/8/11, 12:28 PM
#23

Ringorm kan männsikor få av hästar. Flört

Ketang
11/8/11, 12:31 PM
#24

Fast det smittar ju inte om man bara går in i hagen. Vet man det och vill gå in till dom där svamparna så gör man nog det i alla fall. Jag tror det är bäst att bara skriva ex karantän för då kan det handla om vilka sjukdommar som helst Tungan ute Tror det avskräcker mer.

Linnea
11/8/11, 1:26 PM
#25

Sätt upp skyltar att den som går in i hagen gör det på egen risk. Vissa tror att hästägaren betalar om det händer nåt så det kan hjälpa att tala om att man går in på eget ansvar och att hästar kan sparka och bita om dom blir rädda.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Uss
11/8/11, 1:31 PM
#26

#24 Men ringorm kan spridas via boxar, grimmor och staketstolpar

Ketang
11/8/11, 2:07 PM
#27

#26 Men odsen att man skulle bli smittad om man bara går igenom en hage är ju rätt liten. Man gnider ju inte sig mot stolparna ;-) Men det spelar i egentligen ingen större roll. Vet man inte vad det rör sig om tror jag man blir extra försiktig.

Annons:
Uss
11/8/11, 2:30 PM
#28

#27 Absolut! Det tråkiga är väl att folk inte heller vet att ringorm faktiskt KAN smitta via staketstolpar, bättre att låssas som att det är något HEMSKT ;D

WinterPrince
11/8/11, 2:49 PM
#29

#21 Det hade man lätt kunnat skriva i hagen där min häst går.

I somras gick han i en hage där en dam på andra sidan vägen gick genom för att komma till sjön och ta sig sitt morgondopp. Hon berättade så glatt att han förföljt henne på ett par stegs avstånd.

I storbrittanien såg jag skyltar 'Warning! Bull!'. Är inte säker på om en varning för hingst skulle ha samma effekt.

[exotic]
11/8/11, 2:59 PM
#30

En morgon när jag skulle släppa ut mina hästar i hagen
fick min shettis extra kul det va nämligen en person från ett annat stall inne och red i vår hage. Min ponny hade i alla fall jättekul och jagade nya hästen och den ryttaren kom aldrig tillbaka och red i vår hage.
Inte ens vi själva använde den att rida i.

Sehvrin
11/8/11, 3:06 PM
#31

Att sätta upp skyltar om smitta där det inte finns någon är lite som att "ropa varg" när det inte är någon där (jag refererar till denna sagan). Om det sätts i system och folk inser det så finns det en risk att sådana skyltar ignoreras och därmed finns risk för att det även görs så när riktig smitta finns där.

Om man ska sätta upp skyltar så tycker jag att man ska hålla sig till "folkilsken häst" eller liknande.

Det känns som om hästägare är väldigt paranoida när det kommer till att ha folk i hagen, men bor man i Sverige och råkar ha en väldigt fin och naturskön hage så får man acceptera att allemansrätten finns. Däremot har man helt rätt att bli förbannad om någon förstör ens staket, för det är ju skadegörelse (tyvärr lär man oftast inte ha några bevis mot de som gjort det, dock)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Cola&Bacardi
11/8/11, 8:26 PM
#32

#9 Vad hemskt! Att folk inte kan hålla redan på sina hundar! Skrikandes

Mvh Linnea 

Lorita
11/8/11, 8:48 PM
#33

alla ni som inte vill låta folk utnytja allemansrätten i hagar hoppas ni också lever som ni lär och enbart rider på egen mark.

och självklart ska hundar vara kopplade.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




viktoria91
11/8/11, 9:06 PM
#34

#33 Säger alltid till folk att koppla sina hundar om jag kmr med ponnyn, risken är att denhunden är i dåligt skick efter en hälsning på henne. ;)

Annons:
laalii
11/9/11, 8:46 AM
#35

#33 Jag rider(och går) nästan enbart på min egen mark, om annat så rider jag på vägar och allmänningens stigar. Skulle däremot aldrig få för mig att rida/gå på någons privata mark eller rida där jag stör någon. Tycker att det är sunt förnuft, även om jag har rätt att rida på annans mark så skulle jag alltid fråga först.

Sen så är det inte själva grejen med att dom är i hagen som stör mig. Det började störa mig när dom började elda ner tråden för mig.

Sen är jag självklart orolig att folk är i hagen, just för säkerheten för både häst och människa. Jag låter inte ens mina barn som har hästvana gå in själva i hagen för säkerhetsskull. så det känns ju inte så bra när okända människor utan hästvett går in. hade det varit hästmänniskor så hade jag tyckt att det var lugnt just för att då vet jag att dom vet hur dom ska bete sig bland hästar.

[trail]
11/9/11, 2:31 PM
#36

#35 Håller med dig helt och hållet.

Lorita
11/9/11, 2:35 PM
#37

#33 det är väldigt få grusvägar och stigar som är allmänna, det är ju bra för er

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[trail]
11/9/11, 2:40 PM
#38

#37 Ja, jag har turen att bo bra till. Visst finns det privat mark här också, men det finns så gott om andra bra ridställen, så jag tycker de kan få ha sin mark för sig själva.

Gronstedt
11/9/11, 2:41 PM
#39

#38: Är det bara statsägd/kommunalägd mark där du bor?

laalii
11/9/11, 2:45 PM
#40

#37 vet inte om den var till mig? men svarar:

här har vi rätt mycket mark som hör till allmäningen. Där vår mark slutar tar allmänningen vid in till ett sommarstuge område. deras grusväg som jag rider på ibland vet jag iof inte vem som äger, men det är ingen av dom som bor där iaf så antar att den är kommunal, vilket jag antar även asfaltsvägar är.

Ketang
11/9/11, 3:14 PM
#41

Här fungerar allemansrätten alldeles utmärkt. Jag rider och går med hundarna på andras marker. Vi har inga "allmänningar" och kommunen äger definitivt inte skogen här. Markägare får räkna med att det passerar folk på deras mark! Sen får man ju inte rida in i trädgårdar osv. Men skogen kan dom inte säga något om även om endel försöker! På ett ställe har markägaren satt upp bom, den rider vi runt. Då la han ut stora stenar som vi rider runt. Det senaste är arga lappar som säger att vi inte får rida där. Dom har hållt på i minst 15år med det där men kommer ingen stans med det. Vi förstör inget! Vi har ridit där så länge jag kan minnas och marken är jätte bra där för den blir aldrig lerig och upptrampad. Markägaren bor inte där heller så han störs av att vi passerar heller.

Annons:
Kassy
11/9/11, 6:36 PM
#42

Folk får gå in i andras hagar på ens egen mark medan man inte får rida på en grusväg "förbi" ett hus (fick utskällning om att det va privatmark mm) ii skritt när vägen är helt torr och de inte blir några märken! >..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Lorita
11/9/11, 6:48 PM
#43

Min mark är fördelad på fem hagar och jag lägga ut på min hemsida vilka hagar som är lediga för allmenhetan att traska i, går dom in i djurhagarna så är väll inte det hela värden heller, bara dom inte slaktar någor djur eller inte stänger grinden.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Ketang
11/9/11, 6:55 PM
#44

Är man orolig över att folk ska missa att stänga grindar eller förstöra staketet när dom går in i hagen kan man ju bygga en liten trappa över staketet. Det ser man ju att många sätter upp där det går ex vandringsleder genom hagar.

Lorita
11/9/11, 6:58 PM
#45

jag har byggt smala lättstängda grindar just för att det ska var lätt att utnytja allemansrätten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




laalii
11/9/11, 7:30 PM
#46

Men hur gör alla som har unghästar, folkilskna eller på annat sätt hästar som kan vara/bli farliga för människor? folk borde ju ändå känna sig osäkra att gå in till okända hästar? jag skulle aldrig våga göra det.

Lorita
11/9/11, 8:18 PM
#47

#46 jag tot inte så många hästar störs som hästägare Flört

jag vet en gång då en luftblong skulle landa i vår hage då blev hästarna nyfikna och kom fram och balongen fick extrakraft att landa utan för hagen. Jag tror folk går iväg om hästarna bli för närgångna (däremot lösa hundar i hagen hatar jag)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




laalii
11/9/11, 8:28 PM
#48

#47 sant. Jag störde mig dock inte på det innan dom började bränna av tråden till hagen.

Men orolig har jag varit enda sedan jag fick veta att folk är i hagen, mest för personernas skull. vad som helst KAN ju hända. Jag skulle inte vilja ha det på mitt samvete och den ilskna diskution som skulle bli till följd om någon av hästarna skulle göra något någon gång.  Skulle jag däremot märka av att dom gör något/hästarna störs ordentligt så skulle jag bli riktigt förbannad. Nu är det ett tag sedan min ena häst stissade upp sig för att det var någon i hagen. men skulle hon bli sån ofta av det skulle jag göra allt för att dom inte ska vara där.

nu blir det uthängat av svampstället nästa sommar när vi ska förstora hagen. ska göra en slinga in just där folket verkar vara som inte blir i hagen så hoppas jag alla blir nöjda =)

Annons:
kärringen
5/20/20, 6:27 PM
#49

Jag har en trädkantad infart till min bostad. Ryttare rider in upp mot huset och ca 15  meter innan husfasaden så svänger de av och ut på min mark.

De viker av mellan träden och skapar en stig där mellan träden som kantar infarten. Inte snyggt. 

Jag använder den mark de rider in på som frispring med mina hundar.

De rider alltså in mot mit hus och viker av.

Funderar på om jag ska sätta staket mellan träden längs infarten och skriva sn skylt med: får i hage eller frispringande hundar. Det är ju infarten till min bostad och det känns som om den där jävla allenmansrätten tillåter precis vad tusan som helst.

Amephyst
5/21/20, 10:50 PM
#50

#49 Går det att prata med ryttarna? Jag rider själv ute i skog och mark, även om det mestadels är på min egen mark är jag noga med att inte påverka vägarna negativt. De grannar som har sagt något har bara varit positiva och tycker att det är trevligt att jag kommer förbi, men om någon skulle känna som du gör hade jag självklart slutat rida på dennes mark. Det är tråkigt att förlora en trevlig väg, men i slutändan tycker jag att det är viktigare att respektera varandra.

Om du tror att det skulle gå att få till någon kompromiss så vore det förstås ännu bättre, men det viktigaste i den här situationen är nog att helt enkelt prata med ryttaren/ryttarna i fråga på ett lugnt sätt.

Vill du ha fler tips eller råd så är det nog lättare att skapa en ny tråd då det här inte riktigt har med trådskaparens inlägg om obehöriga i hagar ;)

Upp till toppen
Annons: