Annons:
Etikettavel
Läst 1757 ggr
ozzytozzy82
2011-10-13 17:05

Hjälp med färger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. Jag är lite nyfiken på om ngn har koll på det här med färganlagen?

Jag har ett fuxsto med stjärna och två vita bakben, hon har så kallade ben dor fläckar (svarta prickar över hela rumpan) som kommer just från fullblodet ben dor längre bak  i ledet, hennes mamma är fux och hennes pappa är brun. Hon har tidigare haft två föl varav båda blev bruna (hingstarna var bruna som hon betcktes med)

Nu har jag betäckt henne med en svartleopard tigrerad hingst som har en vit strumpa och bläs, hans mamma är fux med bläs och fyra vita ben och hans pappa är kritvit homozygot, dvs ger bara prickiga avkommor dessutom bär han på svartgenen, pappan alltså som gör att han aldrig kan lämna fuxar.

Så frågan är vad är möjlig färg på fölisen?

Annons:
Linnea
2011-10-13 17:21
#1

Tigeringens arvsgång är såvitt jag vet, inte helt klarlagd men fölet bör kunna bli tigrerat eller fux. Troligen kan den ha antingen fux, svart eller brun som grundfärg om den blir tigrerad. Någon annan vet säkert mer.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ozzytozzy82
2011-10-13 18:35
#2

tackar iaf för att du tog dig tid att svara =)

Lorita
2011-10-13 19:36
#3

det är 50% för tiger

sen är det möjligt att få alla gundfärger (fux, svart och brun)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




AnnaLundin
2011-10-14 00:38
#4

Du skriver att hingsten bär svartgenen så att han inte kan lämna fuxar. Det där har du missförstått helt…

Eftersom hingstens mamma är fux så kan han bara ha ett svart anlag och han har ärvt ett rött anlag från mamman. Det är således 50% chans att hans röda anlag nedärvs och i ditt fall innebär det 50% chans för fux so grundfärg. Utöver det 50% chans att det blir prickigt.

Peppe
2011-10-17 17:44
#5

50% röd (fux)
25% brun
25% svart

sen kan tigeranlaget komma på dessa (50%) så ska man uttrycka det tydligare så blir det:

25% fux
25% tigrerad med röd botten
12.5% brun
12.5% tigrerad med brun botten
12.5% svart
12.5% tigrerad med svart botten

huruvida hästen får några tecken eller ej är inte genetiskt kartlagt ännu. det finns en tråd här om hästens tecken du kan läsa :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sarah
2011-10-18 01:22
Annons:
ozzytozzy82
2011-10-28 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

ursäkta då skrev jag fle, vad jag menade är att hans pappa har svartgenen så jag undrade enbart om den påverkar hans färger?

Men som det verkar så får jag troligast en fux eller en fuxtigrerad fölis fastän att han är svartt tigrerad?

tack Sarah, har fött upp honom själv så han är lite av min ögonsten =))

gabbyjackson
2014-01-27 15:35
#8

Åh den där hingsten var ju en riktig snygging! Är han tillgänglig för betäckning måntro? 😍

Upp till toppen
Annons: