Annons:
Etikettbeteende
Läst 9269 ggr
[pixa3]
2011-08-13 00:13

Fux-ston myt?

Vet inte hur många här inne som hört att fux-ston sägs vara hetare och mer energiska?
Är det en myt eller sanning enligt er? Glad

Annons:
Sarah
2011-08-13 00:22
#1

Stämde på min förra älskling :)

KillBerry
2011-08-13 00:42
#2

man brukar säga fux ston med 3st strumpor ;)

Lets not and say we did

Zaphix
2011-08-13 00:47
#3

Antagligen en myt, folk lär väl gå in med inställningen från början att dom ska vara energiska och egensinniga, och därmed är det väl det man ser hos hästen.

Tror man på nåt tillräckligt mycket så är det vad man upplever.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Sarah
2011-08-13 00:50
#4

Det är klart att dte är en myt, men det betyder inte att dte inte stämmer på en del

[pixa3]
2011-08-13 01:08
#5

Tänkte bara höra era åsikter! :) 
Jag går mest på individen, och då kan det ju finnas heta och energiska hästar, som är i alla möjliga färger, tecken och kön, och självklart blir ju en del fuxar också så :)

Lorita
2011-08-13 08:46
#6

Jag tror det ligger lite sanning i det, efter som DNA delar sig i strängar så kan vissa egenskaper sitta ihop med färg.

Dår är det inte otroligt att just fuxfärgen och ge eldigare hästar, gammalt skrock finns det ibland lite saning i

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Tusen
2011-08-13 10:07
#7

Finns ingen sanning alls i det eftersom det har med beteendet att göra. Hur hästar (och människor) är i sättet sitter inte i generna. Man kan ärva färg, benlängd osv men humör är miljöarv. Inget annat.

Vi har haft mängder med fuxar som varit cool -lugna. Ingen av våra fuxar har varit heta. De hetaste hästar vi har haft är ljusbruna och russ.Glad Otippat va?

Det finns alltid en massa skrock om hästars färger och raser. Jag är övertygad om att om man gjorde en ordentlig undersökning kring dessa myter så skulle det bara visa på att det är individerna och varken färgerna eller  raser som gör beteendet.

Lorita
2011-08-13 10:24
#8

När man gjort forskningar på tvillingar så stämmer det inte att miljö ger hela temperamentet.

Jag ser också stora likheter mellan min dotter och hennes pappas temperment och hon har nästan inte träffat honom, hon var 3 veckor när vi separerade och hon har aldrig bott hos honom.

Sen tror jag att fux färgen och temperament är mycket skrock, men man kan inte vara helt säker att inte lite följer färgen,

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Tusen
2011-08-13 10:26
#9

Miljö och fostran präglar ditt sinne.

pebb
2011-08-13 10:28
#10

Vi hade 2 fux ston i stallet, bitchiga till tusen!! Mer energiska vet jag inte, men som sagt bitchiga, inte för att jag eg tror att det har med färgen att göra ändå :P

komkoma
2011-08-13 19:52
#11

#7 Vad jag har läst så är det 30% gener & 70% miljö.
En häst med "hett" blod ångar ju snabbare upp sig i en stressig miljö.

Tusen
2011-08-13 19:55
#12

#11 Men det har inget med färgen att göra.

Det finns inte fler heta fuxar än svarta eller bruna.Flört

Rafflan
2011-08-13 19:59
#13

#12 håller med, jag har träffat många hetsiga bruna märrar, dock kan ju det bero på att brun är en väldigt vanlig färg (a)

Annons:
silverorm
2011-08-14 04:24
#14

Men visst är det en lite intressant fråga? Vi håller på med tamråttsavel, o där sitter iallafall aggressivitet och färg på samma gen (gällande råttor). Har ni sett programmen om silverrävarna i Ryssland som de avlar och forskar på? De har kommit fram till att färg och temperament hör ihop. Glad

Lorita
2011-08-14 07:29
#15

#14 det är spännande med genforskning och väldigt outforskat än så länge.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




komkoma
2011-08-14 11:58
#16

# Jag skrev inte något om färgen.
det tror jag är lika mycket myt som att skäckar alltid är glada.

Elshira
2011-08-14 12:15
#17

Jag är nog inne lite på samma som lorita, att en viss del av temperamentet nedärvs. Jag menar, det är ju bara att kolla på vissa halvblodshingstar - vissa ger betydligt fler avkommor med lite "hårdare" temperament än andra. Och givetvis på alla andra raser också, det har jag i.af märkt bland de welsh mountians som jag har att göra med bland de hingstar som fått lite fler ston. Det märks rätt tydligt att en del av temperamentet följer med.

Jag skulle nog säga att en del av själva temperamentet nedärvs (framåt, slö, bråkig mm) - men inte personligheten.

Men sedanså är ju upfostrn rätt präglande, det kan hålla tillbaka bråkiga hästar och få fram slöa hästar t.ex :) Vi formar ju dem efter ett sorts ideal trots allt (de ska bli sammarbetsvilliga, kunan hanteras av oss människor mm).

Men att det däremot har med färgen att göra i någon större utsreäckning än från mor till dotter t.ex - det betvivlar jag :) Inte så att man med våra mått kan märka någon skillnad.

Hakuna matata!

Tusen
2011-08-14 15:18
#18

#17 Det gör det säkert till viss del men det har (precis som du skriver)  inget med färgen att göra. Glad

Aribigga
2011-08-14 21:05
#19

Enligt mig är det viss sanning i det, alla fuxston jag känner är frammåt rackare ;)

Fast jag vet att det inte är i färgen det sitter.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Lava&Zorro]
2011-08-14 21:18
#20

Har erfarenhet av min fasters föls mamma, en fux, men coollugn med lite bitchig mot andra hästar, tror dock som vissa ovan att det är miljön och ägarna som gör hästen till den man vill :)

Generna har inget med humöret att göra, men som Pebb sa, det är klart om föräldrarna är energiska och livliga så blir ju fölen det kanske också. :))

Annons:
Lorita
2011-08-14 21:26
#21

ni som inte tror temperament ärvs, tror nig då att pappans temperament inte spelar roll i hur fölet blir? (dom flest föl träffar aldig sin pappa) ändå så säger man att vissa hingstar lämnar vissa typer av föl Obestämd

Jag tror fölen/hunden/katten/barnet osv föds med temperament, livlig glad, trög, fundersam mm

sen väl ute i livet då formas fölen/hunden/katten/barnet osv av de erfarenheter den får och den miljö den växer upp i till en peronlighet med ett temperament i botten + ett förnuft.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Lava&Zorro]
2011-08-14 21:42
#22

#21 Lorita du har helt rätt… Men jag personligen tror att detta med fuxston är en myt…. But that´s me :)

Jomenhej
2011-12-28 21:25
#23

Hmm.. Skulle ju kunna ligga lite sanning i det då fuxar har gener som ger dem de färgerna..  Alla fuxston jag träffat har varit pigga iaf, aldrig en seg fux här inte ;) På ridskolan har vi 8 fuxar varav alla förutom 2 valacker(som arbetar om man skänklar ordentligt) är snabba och pigga, och det ända fuxstoet är hetast i stallet av 21 hästar ;)

Tusen
2011-12-28 23:50
#24

#23 Det är väl i så fall avsaknad av visa gener i så fall. De saknar ju genen för svart.Flört

Kan inte påstå att jag träffat fler heta fuxar än hästar med andra färgr som skulle kunna kallas heta.

Jag har själv ägt två fuxar, lånat samt haft bekanta som haft fuxar. Fatum är att ingen av dessa varit mer hela (eller slöa heller för den delen) än någo annan av alla de hästar jag ägt eller träffat på.

I så fall skulle jag kunna säga att alla ljusbruna russ är tokheta eftersom alla vi haft har varit det. (Fast det tror jag inte en enda skulle köpa)

Om påståendet att "fuxar skulle vara mer heta än andra färger" skulle vara sant så skulle även andra tokiga färgpåståenden också stämma eller…? (Ex. Rödhåriga tjejer är mer aggresiva och temperamentsfulla. Blondiner är korkade osv. )

1ZZ4
2014-03-26 22:31
#25

Segt svar så här några år efter. Men hittade denna tråd och var lite intresserad då jag har ett fux sto själv.

Personligen tror jag detta stämmer lite, skaffa mitt sto innan jag ens hört talas om myten. Men hon har både ett ganska så bra humörsvängningar och kan vara hur bitchig som helst ena dagen och andra hur pussglad som helst.  

Mitt sto har alltid haft en massa energi och har verkligen full power , ska bli kul och se hur det blir nu när hon ska ridas in haha ;)

Upp till toppen
Annons: