Annons:
Etikettövrigt
Läst 7734 ggr
Hermelina
2011-08-09 19:28

Köpa häst

Ska köpa häst nu och har kollat runt mycket på hästnet. Mejlade även igår en kvinna jag var medryttare hos förut och frågade om lite tips och råd. Hon sa att jag inte borde titta på hästar från baltiska länder eftersom många hästhandlare köper in hästar därifrån och säljer sedan billigt.. Många som egentligen skulle till slakt och är skadade någonstans som visas vid besiktning och så. 

Undrar då hur mycket sanning det ligger i det här?  Hittade nämligen en häst som jag gillar och den kommer från Lettland och var ganska så billig..!

Annons:
[TissinTassin]
2011-08-09 19:55
#1

Finns väl många som har köpt hästar från baltiska länder och blivit nöjda, men jag vet iallafall att jag ALDRIG skulle göra det.. Vet inte varför, tycker bara det känns skumt och opålitligt.. och jobbigt att frakta hem den och åka ner för att titta/provrida (om man nu gör det?)

Hoppas någon med erfarenhet ger dig svar :)

Tusen
2011-08-09 20:11
#2

Håller med #1. Skulle själv aldrig köpa en häst från utlandet överhuvudtaget. det finns så himla mycket fina och bra hästar här i Sverige till hyffsade priser.

En sk. billig affär kan bli riktigt dyr i slutändan.

Hermelina
2011-08-09 20:11
#3

Var nog lite otydlig, menar att den är importerad från ett baltiskt land! :) (Men den står i Sverige)

[pixa3]
2011-08-09 20:57
#4

Ganska många hästar i sverige är ju importerade, så jag tycker du ska kika på lite olika hästar och sen åka och provrida dem. Du ska inte bara köpa första bästa liksom :)

Sen är det viktigt att göra vet.besiktning före köpet! Ett litet tips bara :)

[TissinTassin]
2011-08-09 21:52
#5

#3 Jaha, men då är det ju lite annorlunda :) Håller med #4, veterinärbesiktning innan köp är viktigt

Hermelina
2011-08-09 22:28
#6

Ja absolut, men menar bara i allmänhet, vad har ni hört för "rykten" om sådana hästar? Hon sa ju att polska hästar osv ofta har dolda fel.. Och då kanske det tom känns onödigt att lägga tid till att provrida osv..

Annons:
Hermelina
2011-08-09 22:47
Tusen
2011-08-09 23:04
#8

Personligen tycker jag att 56 000 kr är mycket för en häst som inte hoppat högre.

Annars ser den fin ut och passar säkert till dina önskemål.

Hermelina
2011-08-10 00:15
#9

#8 Hmm ja kanske.. Det är så svårt att hitta passande hästar ens på annons, och många går ju bort också vid provridning. Har kollat annonser nästan dagligen nu i flera måndager och i 2 år till och från!

Gronstedt
2011-08-10 12:53
#10

Samma rykte finns eller fanns om hästarna från Tyskland och Polen, för att inte tala om Irland. Det bästa är att köpa från en handlare man litar på och som har skyldighet att låta köpet gå tillbaka om hästen inte håller vad den lovar. Det finns bra och dåliga hästar från alla länder. Det som gör skillnad är vem som har valt ut dem och tagit hit dem för försäljning.

Hermelina
2011-08-11 10:50
#11

#10 Okej! Har du (ni) några tips på bra hästhandlare helst inte allt för långt från stockholm? Eller tycker ni jag ska satsa på att leta häst från privatpersoner?

Hermelina
2011-08-11 12:38
#12

Försöker googla lite på Odensbackens ridcenter men hittar inget annat typ förutom hemsidan själv då !

Hermelina
2011-08-14 11:43
#13

Ska eventuellt åka och provrida den hästen imrogon men känner mig jätte osäker. Det är en bit att åka också så mamma säger " vi åker bara om du känner dig säker på att den är värd att prova".. Jag vet inte riktigt vad jag tycker.. Har heller inte hört något om "Odensbackens" så vet inte om de har rykte om sig att vara seriösa eller nånting..

Annons:
Ida_lundahl
2013-12-14 19:18
#14

Vet att den här tråden är gammal men känner för att svara ändå. Odensbackens ridcenter är inte alls seriösa, man ska absolut inte köpa häst av dom. Tänkte köpa en häst av dom men fick tyvärr lämna tillbaka den. Och om någon nu skulle åka dit, gissar på att ni får höra att det är andra som väntar med transport…

Om ni vill läsa allt finns det här http://gartunarider.blogg.se/2013/december/vad-som-hande-med-bella.html#comment

[EmmiieErixon]
2013-12-14 21:31
#15

Jag skulle satsa på att köpa häst för det fösta från länder man förstår språket! Lättare att slippa bli lurad…man slipper då framtida defekter som kanske inte märks när du sätter igång hästen. För det andra beroende på vad du ska ha hästen till och vilken ras så finns det vissa länder du kan vända dig till om du är berädd att betala flyg eller färja åt din ponny/häst. 

USA har vi köpt häst från, då tar hästen flyget från den delstat den bor i till som i vårat fall Tyskland och sedan hämtade min pappa hästen själv i tyskland och körde hem honom till sverige. Men detta var också en speciell ras som min mamma är aktiv i och min pappa är lastbilschafför och är van att köra mycket och ofta samt att hela familjen hållit på med hästar och andra större djur sedan barns ben så vi är vana. 

Annars har Irland många bra ponnysar inte alltid helt fädigutbildade om man vill forma en häst själv.

Tyskland och framför allt Holland har många fina lovande tävlingsponnyer. Kan tillägga att Holland är väldigt villiga att prata engelska. 

Sedan vill jag tillägga att INTE ALLTID! men oftast så har länder som Polen och Baltstaterna (estland, lettland ,litauen) inte alltid den bästa hästhållningen. Självklart finns det seriösa också men man ska vara väldigt vaksam där. 

Så mina tips!

-välj länder du kan språket på eller som är villiga att tala eng

-Länder som är kända för bra hästar, vanligt med export

-Va kritisk och våga ställa frågor MASSA med frågor

- Och billiga hästar är billiga av en anledning

Hoppas detta kan va ett tips till de som ska köpa häst…Och viktigast av allt det SKA kännas bra mellan dig och hästen 😃

Lycka till alla!

majaliten
2013-12-15 00:19
#16

Ren bullshit Gud vad ATG jag blir . Det gäller inte bara hästar från baltiska länder de gäller överallt . Är det några länder man ska Akta sig är de Tyskland hollan mm deras sönder avlade hästar med lösa benbitar och med hispiga syken. Baltiska länder har nästan bättre hästar större chans för hållbar häst men mindre skit i de har lite äldre typ av modell som dessa lettiska halvbloden och så lugna och Goa dock väldigt istadiga. När Du köper häst tänk i te på land väld individ och röndka och kolla det . Jag har ett lettiskt halvblod inga problem bättre en svenska tyska holländska hästarna inte lika hispiga och jätte lugna hållbara . Den kan va bilig pg att dessa inte är Lika sportiga och just nu är alla hästar billiga

[EmmiieErixon]
2013-12-15 01:10
#17

bara min åsikt du har en annan jag respekterar det 🙂 min pojkvän är från Riga och tro mig han vet hur det funkar…visserligen har det blivit striktare  nu när de är med i EU men man ska ändå passa sig…de vet att turister/svenskar har pengar och detta gäller inte bara hästar. 

Papper kan man fuska med och det gäller alla länder därför är det bra om man kan språket i det land man ska köpa något så värdefullt och levande som en häst. 

Jag har själv Polskt blod i mig och talar inte gärna illa om landet men hästhållningen på vissa ställen är inte helt okej…jag har sett MÅNGA Polska Halvblod som kommit till Sverige och ser inte ens levande ut…självklart med rätt hand kan dessa hästar bli riktigt fina men jag förstår inte varför man ska ta risken. 😉

Men alla har ju självklart olika åsikter som jag sa innan och detta är inget att bråka om enligt mig som många gärna gör och ville bara tipsa om vad jag tycker man ska tänka på sen väljer man själv på magkänsla vad som känns bäst 😃

majaliten
2013-12-15 09:51
#18

Har inte hunitnläsa igenom hela fort inlägg ska göra det senare ;) Men jag förstår men de där finns väll över allt varför skulle ett annat land sälja sina bra hästar ? Tyskland Holland och alla andra häst länder skulle alldrig sälja något bra till deras konkurrenter kanske lite bra men inte jätte bra . Såklart de säljer av skiten för att tjäna pengar och få ut dr onödiga . Men jag har bekanta i Riga och pratat man ryska inlettland klarar man sig ganska långt . Ja poland vet jag själv en häst jag pyssla med va därifrån den va skit finn men hästen hade ett ganska saboterat syke . Det är inget bråk här eller ? Jag känner bara såhär i hästvärden snackar man inland alldeles för mycket skit om saker man inte har en aning om. Och bara för att en fick oturen att få en skitt häst betyder det inte att alla får det . Man måste ju veta vad och vem man har och göra med och isf köpa yngre hästar. Men jag skulle aldrig köpa en äldre häst inte från något land alls utom Sverige . Men alldrig ens engångs endast inridna hästar

Spiritinthesky
2013-12-15 10:01
#19

Har/hadt flera imp hästar från Holland, USA, Polen och Irland. Det kan störa mig att det alltid sägs att Holland är så bra och Polen så dåligt. De jag haft från Polen har varit supertrevliga, välhanterade och friska. En hade lösa benbitar men kom hit oröntgad så det är ju inte direkt Polens fel. Däremot från Holland fick jag hem ett problemsto som var rädd för människor och omöjlig att rida. Hon var också besiktigad och röntgad, men efter ett tag stod det klart att hästen i fråga har både kissing spines, patella och inflammation i ryggen som hon gått med länge. Alltså, jag tycker inte att man ska se så rött på importer, då det egentligen fungerar som med våra svenska hästar. Sen att alla problem med importer blir omtalande då det plötsligt finns något att skylla på om hästen inte håller till vad man väntat sig..

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[EmmiieErixon]
2013-12-15 10:45
#20

Jag tipsar bara av mina erfarenheter och vad JAG tycker är bäst finns de som tycker nått annat fine! Vad gäller importen från Europa så sköter min pappa det själv hällre än någon anlitad transport som man inte är med under själv. Inte alla har väl det priviligiet till engagerad pappa och det är väl synd då. Och jo jag kan köpa Häst från balt men det är BARA för att min pojkvän pratar fin ryska. För det BLIR en annan ton i skällan när man pratar ryska med dem. Visst detta ÄR ett forum folk FÅR tycka vad de vill…så jag tycker detta respektera det? :) plz

Annons:
Upp till toppen
Annons: