Annons:
Etiketterwesternnh
Läst 2969 ggr
simonelund
2011-08-07 17:46

NH- ridning

vet nån var man kan gå på NH-kurs i skåne

eller några tips hur  man börjar själv det är lite klurigt tycker jag

Annons:
Tatchit
2011-08-07 23:12
#1

NH är dock ett ganska sönderslitet och sönderanvänt ord. Ifrån början var NH en filosofi, ingen träning.

Det var ett sett att tänka utifrån, inget som man gjorde eller tränade. :)

Söker du dock såkallade 'NH kurser' kanske du kan googla lite smått? ;)

"The stars tonight will brighten our faces our minds will be racing along with our hearts
Intertwined with love
The magic of us"

 

 

xoxo

maja awesome,

Zabbio
2011-08-08 00:00
#2

Berätta vilken typ a NH du är intresserad av (dvs vad du vill uppnå och vad ditt synsätt om vad som är naturlig hästhantering ligger) så kan de som är mer insatta antagligen hjälpa dig att hitta tränare eller sökord så att du hittar rätt.

NH är väldigt brett.. Lika brett som ''god ridning'' ;) Exakt hur man ska göra beror helt på vem man frågar. En NHare kan säga att man ska slå hästen med repet så fort den inte gör rätt (för hästar i en flock slåss), en annan kan säga att man aldrig får röra hästen utan allt baseras på kärlek och vänskap (eftersom människan är ett rovdjur som aldrig kan ses som en häst). Sen finns det ju en del mitt emellan också. ;)

God NH är precis samma sak som sunt förnuft, men en tränare kan förklara hur och varför så att man har något att grunda sitt sundda förnuft på. Tex kan det ju vara helt ologiskt att putta bort en häst som ''kärleksfullt'' gnuggar sitt huvud mot din axel, tills man inser att den gör det för att den inte respekterar dig och ditt personliga område. Och såna saker kan en tränare hjälpa till med. Dessutom har de ofta små tricks och metoder som i rätt sammanhang hjälper till.

Men vad som är ''naturligt'' och vettigt är i mångt och mycket en tolkningsfråga. Tränaren är tolken mellan dig och hästen, så välj en tränate som talar det språk du vill ha till din häst. För att hitta en sån måste du först bestämma dig för och veta vilket ''språk'' du vill lära dig. Dessutom måste personkemin stämma.

Akta dig för ''metoder''. Att använda sig av en metod som någon lärt ut (tex att jaga runt hästen med ett rep tills den vinklar örat mot dig, för att ta en klassiker) utan att riktigt förstå tanken bakom, hur, varför och allt annat runt omkring, kan göra mer skada än nytta. Det är som att komma till ett främmande land och börja prata med ord som du vet att de förstår, men själv vet du inte exakt vad du säger. Du kanske lovar en massa som du sen inte håller, bara för att du inte förstod att du lovade det..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
2011-08-08 13:04
#3

På naturalhorsemanship.ifokus.se finns en lista på tränare runt om i landet. Där finns också väldigt många som har koll och kan hjälpa till. Det finns dessutom många artiklar som du kan hitta inspieration i.

Medarbetare på westernridning.ifokus

simonelund
2011-08-08 14:22
#4

#2 jag har tänkt mej lite åt de hålet som boken med dansa med hästar nåt sånt heter boken men lär sej grunden att ta kommandåt

lära sej leda hästen rätt och lära sej språk som hästen förstår och lära mej rida utan bett då den hästen jag rider på är väldig känslig i munen

så hästen förstår mitt kropp språk

Upp till toppen
Annons: