Annons:
Etikettdistans
Läst 7606 ggr
Neywaz
2006-01-20 20:29

Distansfolk?

Nu skriver jag första inlägget!

 Ingen här som är eller vill bli distansryttare? ;)

Camilla

Annons:
gejsa
2006-01-20 23:36
#1

Jo då, CBA här på forumet. Men hon är inte ute på internet just nu.

gejsa
2006-01-20 23:43
#2

Oj! Jag kollade vem du var och i din gästbok. Då såg jag att du tydligen kände CBA. Sorry! Generad

Wanilj
2006-01-21 11:56
#3

Som du nog redan klurat ut så vill jag hemskt gärna börja med distans! Men vår fyra-åring är ej ännu inriden men förhoppningsvis ska vi få snurr på det nu till våren.. Hon ska nog dock betäckas denna säsong så nästa årskifte kommer vi börja..

Mvh Jasmine

[slo]
2006-01-21 14:29
#4

Jag har funderat lite på att prova distans, det verkar riktigt kul faktiskt :) Men vi får väl se vart vindarna bär…

Linda
2006-01-21 14:32
#5

Jag har alltid velat pröva på en 5 milare men tiden är ju knapp som småbarns förälder och har inte riktigt någon häst för det, skulle tro att min knabstrupper mestadels skulle tackta,småtrampa och ödsla all energi..

-Hbl stoet ska ju ha föl och fyller 19 år ju..

-Har sedan ett par unghästar och de är för unga ju sedan ponnyer..

-Men visst jag är intresserad.

mvh Linda

gejsa
2006-01-21 21:39
#6

Linda! Du kan ju låna min fjording. Hon är 12 år och pigg som attan.Skrattande

Annons:
CBA
2006-01-21 23:18
#7

Efter att man har fått en godkänd CR får man börja tävla i tävlingsklasser.

Nästan alla hästar som är normalt ridna (inte enbart skogspromenader) bör klara en CR och senare 5 mils tävlingar.

Det är en fördel om man har en häst som inte hetsar upp sig lätt när det är mycket människor/hästar etc runt omkring, det gör att hästens puls inte kommer ner i varv snabbt nog vilket i sin tur gör att det tar längre tid innan man kan pulsa hästen.

Mitt intresse för distans väcktes på allvar när jag lärde känna Neywaz och henne underbara araber, innan dess har det alltid funnits som en tanke i bakhuvudet….men nu är det äntligen på gång Glad

Det inte bara verkar roligt…der ÄR roligt och det är lite pyssel med träning och att komma in i distans tänket och börja räkna km och tider, inte bara rida på och uppskatta tiden man varit ute.

Jag har fått privilegiet att få rida ena Neywaz sto (Nasse) och får chansen att få ha henne som läromästare på både träning och senare tävling…en chans man inte låter passera Glad

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Neywaz
2006-01-21 23:47
#8

Kul att få lite snurr på distanstråden ;)

Linda - din knabstruper lär sig säkert efter några mil i benen att det inte är någon ide att ödsla energi på att hoppa runt. Många gröna hästar studsar som pingisbollar de första tävlingarna, efter något eller några år är de plötsligt hur coola som helst! Övning ger färdighet ;) Tycker du ska prova, hitills har jag aldrig sett en prickig häst på distansbanan, gissa om det skulle vara populärt! Distansfolk tycker ofta det är väldigt roligt att se annat än araber :)

Gejsa - ska du med? ;) på fjordingen! :)

Slo - du med va ;) !

CBA
2006-01-22 00:44
#9

Jaaa vad roligt det skulle vara om vi blir fler här….vi kan ju ta våra "distans oskulder" tillsammans Skrattande

Jag debuterar den 9/4 i Haninge på Bergaritten, CR…

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

[slo]
2006-01-22 01:11
#10

neywaz, släng hit nåt att rida på bara så är jag med Skrattande Ganska ont om den varan här just nu…

emsems
2006-01-22 15:02
#11

synd att man bor i umeå, annars skulle jag gärna hängt på åxå…!

gejsa
2006-01-22 18:20
#12

#8# Nej inte jag. Är för gammal för att rida så länge som 5mil. Det längsta jag har ridit är ung 1.7 mil. Det tog ca 2 timmar. Mer orkar inte jag. Men jag lånar ut isf.

Wanilj
2006-01-22 19:04
#13

Hmmm… min sambo vill ju numer börja rida, han har tagit hand om flickorna helt ensam nu när vi har varit på sjukhuset.. Så han smyger ut titt som tätt och jag vet inte vad han gör men bla serverar han dem varmt vatten två gånger per dag… Men han väger närmare 100 kg, dock mkt vältränad herre, vilken häst skulle kunna passa honom?

Annons:
Wanilj
2006-01-22 19:05
#14

La in detta här för då kanske man kan "låna" hans pålleFlört

gejsa
2006-01-22 19:08
#15

Vet inte om du syftar på mig wanilj. Men min fjording är nog inte nybörjar häst tyvärr. Du bor ju så himla långt bort också. Fungerar det inte så blir det för mycket att åka för henne. Skrattande

Wanilj
2006-01-22 19:10
#16

Nej jag menar att vi skulle köpa en häst till honom…Skrattande

gejsa
2006-01-22 19:15
#17

Jaha du skrev "låna" så jag trodde att du menade på foder.

Faxlin
2006-01-22 19:20
#18

haha, jag tror hon menade att hon skulle låna hans häst som de köpt till honom för att använda till distansritt. Fast jag kan ju ha missuppfattat jag oxå. Är duktig på det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
2006-01-22 19:24
#19

Nej, du har nog rätt i det. Eftersom jag skrev låna ut min fjording så trodde jag att hon menade att hon ville låna min fjording. Ha ha så det kan bli.

Faxlin
2006-01-22 20:34
#20

FlörtJapp, vi är duktiga på detta vi två. fniss

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
EnWisa
2006-03-22 12:02
#21

Hej!

Jag e nybörjare, har allstå ännu inte tävlat i distans än. men jag e HELT inne på att göra det. håller på o ta grönt kort nu så jag kanske till o med kan göra en PP i år!!! e såå lycklig!! (btw, jag e oxå ny här!)

lisette
2006-03-22 14:00
#22

jag har länge funderat på distans.

shirley
2006-03-22 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

hade de på g en gång, tävlade nån flumtävling de kallade distans inom en klubb… men jag håller inte me om att de va de, snabbast vann…. red då denna pojk…

lisette
2006-03-22 14:15
#24

är det du på bilden shirley?? ;)

shirley
2006-03-22 14:16
#25

neeee min lillasyster…

CBA
2006-03-22 17:17
#26

#21 Jag ska tävla i distans och western med min medryttarhäst. Min första distanstävling är nu den 9/4, min första så det är en CR på 4mil. Sen har jag 3 eller 4 till i år som jag hoppas kunna vara med på + då ett gäng western tävlingar.

Det ligger nästan någon tävling varje månad, vissa månader fler.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Tinka
2006-03-22 18:06
#27

Att rida distans var en dröm redan på första hästen för "hundra år sedan" men det blev aldrig,,,så. Wasa ritten är min "hemlige" dröm (inte hemlig längre jag delar ju den med er nu).

Men drömma måste man ju få… nån som ridit just wasaritten? Berätta gärna för mig hur det var och vilken sorts häst du/ni red.

Annons:
CBA
2006-03-22 21:06
#28

#27 Jag ska rida den i sommar, 5 mils klassen så jag får väl återkomma senare i sommar om hur det gick och var :o)

Det är med min medryttarhäst (polsk arab) jag ska delta, hon är en fd distanshäst/galoppör.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Bowl
2006-06-20 12:18
#29

Jag ska börja rida distans tror jag. Fast det tar ett tag. Håller på att ta Monté & Kör licens nu och sen ska jag börja hopptävla. Men jag & en kompis ska ut i sommar och rida långritter. SOm övningar innan man tävlar. Vi ska vara ute några dagar irad och rida. Ska bli kul, längtar enormt

CBA
2006-06-20 15:39
#30

#29 Det är inte så mycket längden på ridpasset som är själva träningen i distans…det är kvalitén i ridningen som gör det.

Att rida i lugnt travtempo längre sträckor är riktigt bra uthållighets träning, vi rider oftast mellan 1-1,5 mil under träning och lägger ibland in längre turer på runt 2 mil.

Det är viktigt att man lär och vänjer hästen vid att hålla ett lugnt och jämt tempo…det är mest i de högre klasserna som man håller högre tempo samt spurtar i mål.

Förknippa inte distans med att bara rida långt (eller fort) för det är så mycket mer än så. Sitter man och rider långritter för mycket under träning så nöter man på hästen och den tappar sugen för att ta fram "det lilla extra" under tävling…satsa på ridturer i långsam trav runt milen samt mycket skritt i lite högre tempo (mitt mellan taktning och promenad takt).

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

davidia
2006-06-20 18:22
#31

jag skulle jätte gärna vilja prova på distans.

sweet_candy_
2006-06-20 20:44
#32

Jag ska köpa en ny häst till slutet av sommaren, och då ska jag nog rida lite distans okcså:)

Talismana
2006-06-20 20:44
#33

Jag kom på för några månader sen att jag skulle vilja pröva på :) Har ingen häst att rida, eftersom att jag inte har någon häst alls ;) Förästen är jag väl ändå för ung ? Även för ett "prova på" ? Är 13 år :)

Mandysan
2006-06-20 20:50
#34

Jag ska börja med en PP i höst….

Talismana: Jag är oxå bara 13 år..:o)

Annons:
CBA
2006-06-20 22:33
#35

#31 Det är himla roligt med distans :o)

#32 Alla hästar som är normalt ridna, dvs mer än skogsridna och promenadridna klarar av att gå en 5 milare då tempot på en sådan inte är så högt.

Man måste få en godkänd CR först innan man får starta i tävlingsklass där den minsta distansen är 50km. Man måste ha Grönt Kort och löst licens för hästen + egen licens.

#33 När jag red min CR på 40km i våras så var det flera ponnyekipage med yngre tjejer i sadeln så 13 tror jag inte är för ungt :o)

Ett tips för er som tänker ta upp distansridning det är att ge inte hästen mat INNAN de obligatoriska pulsningarna, det gör så att hästens puls går upp igen och det kan bli svårare att få en godkänd puls på hästen. Efter pulsningen får hästen äta….OBS!! Vatten får den dricka när som helst!!

För er som bor i Stockholms trakten så är Bergaritten en bra och väldigt lätt ritt på 40km att börja med :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

sweet_candy_
2006-06-21 01:39
#36

#35 okej:) tack för tipsen:)

Tezzan_83
2007-02-21 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Jag har ridit lite distans på min travare, de e otroligt kul, men hästen måste va 5 år har ja för mig innan man får börja med de, och man måste börja med en pröva på som brukar va på runt 3 mil, sen clear round o uppåt, i april ska ja rida sämsholmsritten, på min lilla polle Skrattande

fridak
2007-02-21 18:06
#38

ngn som vet när ölands distans och fritidsryttarsällskap kommer ha sin träningsritt? har försökt leta på deras hemsida men hittar nada! bara från tidigare år och tävlingstermin 2006.

Milli
2007-02-21 18:25
#39

Tänkte va med på en pröva på i april. Verkar faktiskt riktigt roligt att rida distans. Min häst kommer aldrig bli en riktigt dressyr häst, och jag är för feg för hoppning, så distans kanske mer är min grej :p
Är bara väldigt nervös för att allt ska bli fel :S:P

Tezzan_83
2007-02-21 23:46
#40

Milli: Den som e på sämsholm e i april, de finns pröva på…Skrattande

Milli
2007-02-22 17:33
#41

#40 haha:p det var faktiskt den ja tänkte va me på :p Var Floby ryttare som anordnade den så blir jätte bra för mig :p

Annons:
Ainavi
2007-05-31 01:05
#42

Har prövat på lite distans med min förra arab som jag precis sålt.Ett par pp ritter och nån tävling.Det är så bara kuuul.Men nu har jag en unghäst på prov för ev.köp som jag ska använda western till som jag ridit innan distansen.Men distans kommer komma fram senare också.Vi har många distans/westernryttare i stallet så vi rider ut på långturer ofta.Det är ju bara så kul.

Maja
2007-05-31 01:12
#43

Funderar på att börja med distans om jag köper hästen i höst!! :) Då får jag ta lektioner av Neywaz och CBA!! ;)

CBA
2007-06-02 00:27
#44

#43 Ingen av oss ha hästar att rida distansträning med längre tyvärr :o/

Mirabil är ju för ung och Nasse går med litet föl vid sidan och Neywaz sålde sin tävlingshäst för ett tag sedan.
De andra av hennes hästar har antingen föl vid sidan eller är unghästar och oinridna.

Men distans träning är inte svårt egentligen, bara man förstår sin häst och kan läsa dens signaler om hur den mår och reagerar vid större ansträngningar. Sen är man ju inte ute och flåriden när man tränar utan det är långa skritt och lugna travpass på varierat underlag som bygger hästen. Inför tävlingar behöver man dock lägga in lite "lung öppnar pass" i ridturerna för att träna hästens lungor och syreupptaget mer.

Som sagt, inget avancerat egentligen :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

thilda-
2007-06-02 00:55
#45

jag skulle vilja prova distans.. Har hålligt på med hoppning och dressyr tidigare.. men jag tröttnade.. Kul o skutta runt en massa hinder o hålla koll på vilken ordning de kommer ,, åsså sen dressyr.. AS tråkigt att springa runt på en 4kant o göra en massa olika rörelser.. uuschh… :P

CBA
2007-06-02 01:53
#46

Som det säkert står högre upp i tråden (orkar inte läsa igenom den) så klarar alla sunt tränade och ridna hästar i normal kondition gå upp till 5 mils tävlingar.
Man kan ju börja med en PP på antingen 2 eller 4 mil och känna hur det känns och framför allt vad hästen tycker.

Något som dock är väldigt viktigt för en distanshäst är eftervården efter ordentliga träningspass och efter tävling…kyla ben, ev linement och massage och en lung skritt runda dagen efter för att mjuka upp stela och lite trötta muskler.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Neywaz
2007-06-02 02:09
#47

Hihi CBA du har visst glömt att jag har Eeeeks!!!!! Skrattande Han ska gå Rimboritten 50 km till att börja med. Men han har så bra kondition nu att det skulle inte förvåna mig om han kan gå 80 km redan i höst Räcka ut tungan

Sen ska jag starta Jeniaal på någon femmilare i höst, så träningssällskap är alltid uppskattat även om jag inte riktigt har tid och motivation för några högre klasser just nu - fem och åtta mil räcker alldeles utmärkt än så länge….

Avancerat är ingen sport så länge man håller sig på låg nivå Flört

CBA
2007-06-02 02:37
#48

Jag trodde Eks var utesluten för att han åker hem snart :o)

Ska Jenny starta..klarar han det?????

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
jen
2007-06-02 13:28
#49

jag skulle vilja rida distans nån gång. Det vore kul

Maja
2007-06-02 14:53
#50

#44 - Om jag köper hästen (varmblod/fullblod) så får jag väl ta med honom till någon av er så får ni lära mig ändå!! ;) Hihi.. :P Typ hur man lägger upp bra pass, hur man ska träna hästen, för han har en uthållighet som är på topp, men han skulle ju behöva träna upp mer muskler, få något bättre kondition osv. ;)

Neywaz
2007-06-03 02:44
#51

Hi hi nee Eks är kvar över sommaren, finns inget bete på hans egna stall så han får husera med flickorna så länge gräset är grönt och de inte brunstar Räcka ut tungan

Ja då lille Jenny har varit igång ett tag nu och fortsätter han som han gör nu så fixar han nog en långsam femma i höst. Hans knopp orkar, det är kroppen jag filosoferar på… Vi får se hur han svarar på träningen… (tänka sig - jag har börjat träna honom! Det trodde jag aldrig för några månader sen)

CBA
2007-06-04 17:33
#52

Nej det var en nyhet :o)

Ja man får ju hoppas då att kroppen håller, speciellt hans hö bak :o/

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

jejjepejje
2007-06-08 02:03
#53

jag är inne som satan på att utbilda min häst inom distans, gick en pp ritt för ca 4-5 år sen med hennes mamma (hästens) och jag tror att hon skulle ha kapacitet till det, bara det att jag måste gå en till kurs då jag har glömt en massa Fundersamtrökigt…

Evelina
2007-06-30 19:21
#54

Jag vill lätt börja med distans

hjullan1
2007-12-19 01:31
#55

#44. kan du förklara vad ett lungöppnar pass är?

Annons:
CBA
2007-12-19 08:17
#56

#55 Ett "lungöppnarpass" är när man tränar hästens lungor att kunna ta upp större mängd syre så de klarar tex spurterna innan mål.

Strax innan tävling så lägger man in några pass där hästen får löpa ut ordentligt så den får "öppna lungorna" i intervaller har jag för mig.

Om Neywaz ser detta får du gärna rätta mig eller skriva lite bättre för jag känner mig helt kass på att förklara just nu *skratt*

Blev du nått klokare hjullan1??

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Tusen
2007-12-19 12:11
#57

Skulle tycka att det var jättespännande med distans. Har ponnytravare och de tränar vi normalt ca 1-1.5 mil med 4-6 ggr i veckan… de travar då nästan konstant förutom en bit i börja slutet och en kortis i mitten. Men då ingår snabbare intervaller oxå…

tror ni att de skulle orka en lättare distans tävling? Skulle behöva hjälp att komma igång känns det som. Vad är det som behövs innan? VArt hittar man tävlingarna? osv…

LinaN
2007-12-19 13:00
#58

Hur är det emd distans för stora hästar? typ modell pansarbil?

Hade kunnat vara skoj o komma på en distanstävling o rida Harry ^^ bara för o se hur han tar det ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

hjullan1
2007-12-19 22:32
#59

#56. ja tack, man galopperar i full fart me andra ord i korta sträckor? Så att hästen ger allt?

CBA
2007-12-24 14:26
#60

#57 Absolut, travare har oftast en bra grund kondition så antingen så provar du med en PP klass som är på runt 2 mil eller så testar du med en CR som ligger på 5 mil.

Oftast så kan nya hästar ligga på lite för mycket i början på distanstävlingar men de känner snart av att de inte klarar att ligga på i samma flås hela tiden.
Sen gäller det osm ryttare att känna sin häst så man vet när den börjar bli trött.

#58 Varför inte prova med en PP eller CR så märker du hur han känns.
Det är ju det som är lite roligt med distansen..att alla tävlar mot alla, ponny som stor häst.
Att be en stor tung häst gå de riktigt långa distanserna kanske kan bli för mycket om hästen är riktigt stor och tung.

Men överlag så är EFTERVÅRDEN väldigt VIKTIG!!

Vill man ha en häst som klarar distansen så är träning och eftervård A och O, utan det så kpommer inte hästen hålla lika fullt ut.

#58 Mja, ungefär….man ligger strax över hästens kapacitet har jag för mig under någon minut i intervaller.
Så det sker fortfarade under full kontroll.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

LinaN
2007-12-24 21:02
#61

#60, den dagen den sorgen. han är ju bara 2½ o oinriden änsålänge…. så vi har ingen brådska….. men det hade vart roligt o prova på :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Neywaz
2007-12-24 23:41
#62

haha jag behöver inte svara här för det fixar ju CBA bra! :D

Snabbjobb, lungöppnare, det är inget man behöver göra så länge man rider på lägre nivå. Det är viktigt att man inte övergår hästens maxpuls och ger den mjölksyra och då ska man veta vad hästen har för pulsvärden också. Hjärtat får arbeta hårt, blodet pumpas runt och utvidgar lungor och blodkärl som transporterar syre bättre. Man galopperar korta sträckor på bra underlag i full fart och varvar med lugn jogg.

Ni som är intresserade av distans, alla raser kan starta, alla hästar kan! En normalt riden häst klarar en fem mils clear round, det behöver man inte träna något speciellt för.

Travare brukar ha stor hjärt och lungkapacitet och bra förutsättningar att klara sig bra, men vad man måste tänka på är att en travare direkt från banan är tränad att gå snabbt under en kort tid, en distanshäst ska gå lugnt under längre tid så travare och galoppörer måste oftast hållbarhetstränas, skritt och lugn trav längre sträckor eller "normal ridning" innan de startar distanser annars finns risken att de går sönder i förtid.

Camilla som just nu är hemskt trött och pratar i nattmössan ;)

Annons:
Tusen
2007-12-26 11:50
#63

Tack för alla svaren. Vill bara säga eftersom jag har ponnytravare att dessa tränas inte på samma sätt som stora varmblodstravare. Så jag tror inte att det blir några problem med konditionen på mina pponnysar då vi nästan alltid tränar långa pass. Ponnytravare tar aldrig ut sig lika mycker på en tävling som en stortravare gör.

Nu måste vi testa detta. Kul, Vart vänder jag mig för att få tag i tävlingar och måste man vara medlem någonstans. Måste man lösa någon speciell licens eller så?

Neywaz
2007-12-26 18:42
#64

vad roligt att du vill prova! =)

Tävlingsterminen för 2008 finns ute på ridsportförbundets hemsida, du tittar på tävlingar och söker på distans. Propositionerna har inte kommit ut än, men så småningom kommer de =)

Man måste vara medlem i en klubb ansluten till svenska ridsportförbundet och löser vanlig tävlingslicens genom dem. Så länge du inte rider högre klasser än 50 km så räcker lokallicens och den kostar inte så mycket, tror det är på runt 200 kr. Välkommen!!! =)

Tusen
2007-12-27 19:02
#65

#64 Måste även fråga eftersom vi är på ridsportsidan. Finns det några vikt, längd eller ålderskrav på ryttaren. Jag rider ju russ och är klart överårig då det gäller hoppning, dressyr och galopp. Men inom ponnytravet och montén där så är jag okej i längd, vikt och ålder. Har distansritt några sådana bestämmelser?

Tusen
2007-12-29 04:09
bell
2007-12-29 13:38
#67

Det finns inga åldersbegränsningar här inte.

Dommaren kan om h*n vill utesluta ett ekipage pga att ryttaren inte passar hästen (t ex 120 kgmänniska på 115cm ponny).

 Lycka till.

tezzie
2008-03-13 14:15
#68

Jag är jättesugen på att prova distans.

Har varit på några föreläsningar med Eva Borg nu och det är superintressant :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Jojaton
2008-05-12 23:44
#69

Tycker distans verkar superkul, vill verkligen testa det. Har bara ett problem. Har ingen häst att rida…

Johanna - Instagram

Annons:
[MartinaPettersson]
2008-05-22 00:41
#70

Skulle jättegärna vilja prova på distans! Måste man ha någon speciell licens för distans el. räcker det med bara grönt kort & ryttarlicens?

Yuriko
2008-05-22 02:07
#71

#70 Det räcker om du har grönt kort och licens :)

Daisymink
2008-05-22 13:47
#72

jag var och provred en häst för distans, tyvärr blev det problem i hennes stall och hon lovade höra av sig men det gjorde hon inte så jag har varit utan häst ett tag nu. men i helgen kommer det en och hade tänkt pröva och se om det funkar. är väldigt intresserad av distans så förr eller senare kommer ni se mig på tävlingar :)

// Vanessa 

Neywaz
2008-05-22 14:20
#73

Vad roligt hoppas det går bra!! :D

Carmenzita
2008-05-22 14:36
#74

Jag skulle vilja prova att rida distans! :D det verkar super kul! :) men just nu sattsar jag på hoppningen xD men skulle nån kunna berätta lite mer om distans? :D skulle vara kul! :) Jag vet att det går ut på att man ska rida en viss sträcka innom en tid, sen den som rider snabbast vinner typ ;)

[MartinaPettersson]
2008-05-23 11:51
#75

Skulle gärna vilja prova på distans! Glad Nån distansmänniska som bor inom Dalarna?

CBA
2008-05-24 01:45
#76

#74 Det handlar inte bara om att rida så snabbt som möjligt och komma först i mål ;o)

Det finns tidsbegränsningar för HUR snabbt man får rida och komma i mål.
Man kan komma först i mål men ändå förlora av den orsaken att hästen är för trött och slutkörd…det gäller att komma i mål med en fortfarande pigg och fräsh häst som går igenom veterinärkontrollen efter målgång.

Många tror att distansritt går ut på att ta sig runt banan så snabbt som möjligt och på så sätt vinna första priset…distansritt är mycket mer än så :o)

Jag skulle se det som en större prestige att få priset Best Condition än att stå överst på prispallen.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
Carmenzita
2008-05-24 18:35
#77

#76 men det var ju därför jag frågade jag ahr ingen aning om  hur det går till ;)

Neywaz
2008-05-24 22:24
#78

#74 Det är den som är först i mål på godkänd häst som vinner. I tävlingsklass finns ingen övre tidsgräns, dvs du FÅR rida hur fort du vill. Däremot ska hästen gå igenom veterinärkontroller ungefär varannan till var fjärde mil (beroende på hur lång sträcka du tävlar) under hela ritten och måste klara dessa godkänt för att få fortsätta eller avsluta sin ritt godkänt. Det händer att den som kommer först i mål inte klarar den sista veterinärkontrollen och tvåan gör det, då vinner alltså tvåan.

Däremot finns det alltid en nedre tidsgräns, dvs du får inte rida för långsamt. Den nedre tidsgränsen varierar beroende på om det är en clear round klass eller tävlingsklass. I tävlingsklass är den ofta 10 km/h och i clear roundklass ofta ca 8 km/h

I clear roundklass så finns däremot en övre tidsgräns, där får du inte rida för fort, det brukar oftast vara ca 12-13 km/h som är maxfarten.

Neywaz
2008-05-24 22:36
#79

För att förtydliga det hela lite, klarar din häst att blågaloppera hela vägen och är pigg och fräsch i alla veterinärkontroller är det bara att buga och gratulera till eventuell seger ;) Veterinärerna plockar ut hästen direkt ur tävlingen om den presterar över sin förmåga, vilket händer många gånger under en tävlingsdag. Många är de ekipagen som ridit över hästens förmåga, legat först i några mil och sen åkt ut. Men att en häst åker ut behöver inte alltid betyda att den gått för hårt, det kan vara olyckliga händelser så som stentramp, skavsår, stressad häst - pulsen går inte ner etc.

En vältränad och rutinerad häst klarar utan vidare att trava och galoppera igenom många milsritter. Min första 16 milsritt red jag så grovt fel på att vi red 18 mil och för att komma ikapp var vi tvungna att kapplöpningsrida några mil, hästen var så pigg vid målgång efter 18 mil att han självmant satte av i full galopp och drog iväg från vårt sällskap som vi kommit ikapp de sista milen.

Året efter startade han samma 16 mil, och fick då best condition :)

The-Photo
2008-05-24 22:52
#80

Jag var med på en 3-milare på ett stall jag red på förut. Det var inte speciellt seriöst men kul var det :) Skulle gärna göra det igen men har ingen häst :/

Neywaz
2008-05-25 11:12
#81

#80 Kul! =) Jag är också tävlingssugen igen, sålde min tävlingshäst för ett och halvt år sedan för att köpa ett föl från danmark. Just då passade det utmärkt i min livsstil, och jag skulle aldrig byta tillbaka även om jag saknar min tävlingshäst lite nu då…

Teja-Bea
2008-05-25 12:18
#82

Jag har blivit mer och mer nyfiken på et här med distans.

Men jag kan ingenting! Vilka Basic-regler bör jag veta? Vad måste göras innan man kan börja tävla?

  • licens?
  • Grönt kort?
  • Licens för hästen?
  • lokalklubb?
  • utrustning?
  • Vart hittar jag TR?
  • Åldersgränser för ryttare/häst?

Har jag missat nåt?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Teja-Bea
2008-05-25 12:35
#83

Nu hittade jag den här sidan

http://surf.to/distansritt.i.sverige

jättebra info!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Annons:
Teja-Bea
2008-05-25 13:01
#84

Någon som vet vart man hittar propositioner för prova-på ritter?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Yuriko
2008-05-25 16:58
#85

http://www.ridsport.se/svrf2000/termin/mainf.htm

Välj "distans" som gren, och "lokal" under "status".

[MartinaPettersson]
2008-06-16 23:29
#86

Måste hästen/ponnyn vara slutmätt för att tävla i Prova på resp. "riktiga" tävlingar? Generad

CBA
2008-06-17 12:27
#87

#86 Det finns inga ponny resp. hästklasser, alla storlekar på häst tävlar mot alla…det är det som är det fina :o)

Så om din ponny/häst är slutmätt spelar nog ingen roll, men det får gärna någon som är mer insatt i reglerna svara närmare på.

Var det svar på din fråga?

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Neywaz
2008-06-17 14:45
#88

CBA har rätt, det finns inga ponny och hästklasser, alla mot alla och din ponny behöver inte vara slutmätt! =)

CBA
2008-06-17 14:58
#89

Hi hi Neywaz…jag kan lita på dig pinglan :oD

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Neywaz
2008-06-18 00:45
#90

ha ha jaa bara när det gäller distans :p Fråga mig inget om western eller dressyr tack ha ha

Annons:
Otaku
2008-06-18 01:16
#91

#0 Åh, gud ja det skulle jag vilja pröva någon gång :D

Mvh Vinetta


[MartinaPettersson]
2008-06-18 16:38
#92

Men va bra! :D Min ponny är inte slutmätt och vi ska inte slutmäta henne förrens i typ maj nästa år -.-'

CoralReefs
2009-12-15 00:50
#93

nu har jag inte orkat att läsa hela tråden men jag vill testa distans. Har en arab som blir fyra i sommar så jag antar att jag inte kan hänga på förräns han fyller 4 år?

Är hoppryttare från början sen har jag hållt på med lite inridningar och tillridningar men vill testa distans då jag inte riktigt bestämt mig på vad jag skall specialicera min häst.

För näravarande rider vi western i skog och mark.

Vill ha massor med info på var när och hur?

PaulineH
2009-12-16 00:47
#94

93#

Jag tror inte att hästar får starta förens de är 5 år? Nu har jag inte hållit mig uppdterad om just det där då det inte rört mig (rider äldre häst), men en bekant kunde inte starta sin 4,5 åriga häst nu i höstas då han var för ung. Jag tror att de får starta från och med det år de fyller 5.

Dock får någon gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar!;)

CoralReefs
2009-12-16 09:38
#95

oj…då har jag ett tag kvar=(

men det finns väl träningsritter och dom måste jag väl ändå få vara med på?

jag har lite tid kvar innan jag får starta men under den tiden kan vi ju alltid börja bygga muskler och kondition! =)

PaulineH
2009-12-16 12:40
#96

95# Nu är jag inte helt 100, men träningsritter har jag för mig att de kan delta i? Det är väl mest så länge det inte är i anslutning till en tävling, typ tävling, CR och prova-på som ligger just under en arrangerad tävling. Träningsritter som arrangeras av klubbar tror jag är ok dock.

Jag har själv en äldre häst så jag har aldrig behövt tänka så mycket på just den delen, så man är kanske lite ouppdaterad;).

TovaHult
2009-12-22 11:35
#97

Jag har inte tänkt så mycket på distans tidigare, men sedan jag börjat rida min unghäst dök tanken upp. Hon är som gjord för det!!  Glad

Annons:
giffan
2010-05-22 12:49
#98

Här var det många som ville testa distans. Har ni kommit ut någon av er?

Jag har precis anmält min häst till en distans tävling. Kommer int erida själv utan har hittat en erfaren ryttare som ska hjälpa mig och hästen att komma igång.

Något som inte nämts tidigare är att hästen behöver en gul bok oxå för a tt få tävla.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

CoralReefs
2010-05-23 14:19
#99

Japp=) Jag har blivit medlem i en distansklubb och har varit med på en träningsritt men för övrigt verkar det ganska dött där=(

Har fått massa med info samt kontakt med en annan distanstjej några mil härifrån. För övrigt verkar det supersvårt att hitta någon med verkligt intresse ..alla klubbar ligger långt härifrån och frågan är ju bara vilka som är verkligen aktiva…

giffan
2010-05-24 11:32
#100

#99 Vart bor du?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

CoralReefs
2010-05-24 11:36
#101

bor i nässjö

giffan
2010-05-24 11:47
#102

Okej men där nere borde det väll finnas distans folk?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

CoralReefs
2010-05-24 13:54
#103

Nej tyvärr=(( har letat på olika forum men ingen är riktigt intresserad. Kan täka mig mer åt skåne till kanske…

Milleruddan
2011-03-31 13:24
#104

håller inte på med distans men skulle vara skit kul att typ bara prova på ta en typ CR någon gång :D, har några som jag känner som tävlar ganska hög nivå i distans, sen har jag vart mkt funktionär och hinknisse på distanstävlingar och det är en sån rolig sport :D

Annons:
Rafflan
2011-03-31 13:51
#105

Sugen på att börja med lättare distans om de kommer någon tävling i närheten ;)

Tin-Tin74
2011-04-27 19:49
#106

JAG ÄR JÄTTE SUGEN PÅ ATT TESTA DISTANS MED VÅRT LILLA RIDTRAVARSTO!!!

Det är egentligen min dotters häst men hon har totalt tappat intresset för hästar så jag har ridit henne i några månader. Jag är i grunden en hoppryttare men min dotters häst känns lite liten för mig på hoppbanan däremot känns hon helt okej för mig när jag rider ut. Jag rider ofta rakt in i skogen över stock och sten när jag arbetar med våra hästar. Att lägga in klättring i arbetspassen tillhör rutinerna. Att rida lösgörande övningar på ridbanan någon gång i veckan ingår i planeringen. Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp arbetet med hästen eftersom jag inte har något bestämt mål med ridningen.

Själv gillar jag att ett par gånger i veckan ta på mig löparskorna och jogga en runda för att själv hålla mig i trim.

Jag kan inte så mycket om distansritt men har fått för mig att det faktiskt skulle kunna vara något för mig och den lilla tösen? Eller vad tror ni andra?

giffan
2011-04-27 20:47
#107

#106 Vart bor du? Kolla om det kommer anordnas någon distans tävling i din närhet. DEt brukar finnas prpva på ( som e 2 mil) och clear round när det är tävlingar.

En prova på (pp) brukar alla hästar och ryttare klara av som är i normal rid kondis. Distans verkar vara super kul, har bara startat min hät i en, men det är något jag sent kommer glömma iaf!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tin-Tin74
2011-04-28 04:09
#108

"107 Jag bor ca 1,5 mil utanför Mariannelund i Småland. Jag har letat men inte hittat någon distansryttare här på Höglandet som jag kan bolla mina funderingar med. Men någon måste det ju finnas, även att sporten inte är så stor här omkring. ;)

CoralReefs
2011-04-28 10:04
#109

Vi har nu kört våran första PP på Sämsholmsritten! Det gick kalasbra och nu siktar vi in oss på en längre pp den 7:e maj! Till sommaren blir det en Cr=) Har funnit en och annat som man kan träna ihop med med det är inte många=( oftast är man själv och rider/tränar vilket kan bli lite trist emellanåt…

Tin-Tin74
2011-04-28 19:10
#110

#109 Jag tränar gärna ihop! Det är ju inte så jätte långt mellan oss. Och jag behöver någon som kan lite iaf, eftersom jag inte kan något alls. Men jag skulle verkligen vilja testa.

SilverTail
2011-08-01 10:14
#111

Finns det ingen som bor i Borås och bara vill hänga med ut och rida någon dag? vi rider långa turer mest hela tiden inte i den farten som distanryttare gör men vi har ganska bra tempo. Och fika och middag med så kan vi lätt vara ute en hel dag och det blir långa turer på flera mil. :) Bor nästan i Kråkered om det är någon såm bor i närheten som skulle vilja hänga med någon gång. Kul med lite flera än bara vi två som brukar rida.  :)

Annons:
[mysvensk]
2011-08-01 11:57
#112

Min gamla haflinger hade passat utmärkt som distanshäst egentligen. Han kunde gå hur långt som helst. Och han hade dessutom en jättebekväm långsam jogg som han kunde hålla i flera mil.

Dock gjorde jag mig av med den hästen då vi inte gick ihop.

Salish
2011-08-02 13:25
#113

Jag hade jättegärna provat distans! =D Dock har jag ingen häst.

[LoveNasse]
2011-08-02 15:30
#114

Jag rider distanshästar och var med på tävling nu i , tävlar dock inte själv :)

CaptainBunchie
2011-08-02 22:50
#115

Hehe, skulle vara kul och pröva. Men skulle nog få väldigt ont i rumpan samt "mina" hästar inte är tränade för det, och de är kallblodstyper båda två Oskyldig

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Upp till toppen
Annons: