Annons:
Etikettavel
Läst 6250 ggr
lisette
2/21/06, 1:44 PM

ösel

det finns en ras som är lite större än gotlandsrusset som härstammar från öland. heter öselponny (häst?). har försökt googla, men hittade inget. har ni hört talas om denna ras? och framförallt BILDER!!!!

Annons:
bubbelbubbel
2/21/06, 1:58 PM
#1

http://www.byggskroten.se/oddur/od3olandshast.htm

http://www.naturproduktion-bh.se/animal/16-14/horses.html

kan det var nått sånthär ? jag sökte på Ölandshäst, och detta blandannat kom fram..

lisette
2/21/06, 4:01 PM
#2

haha så långt tänkte inte jag. ja det kan ju mkt väl vara dom! tack bubbelbubbel!

bubbelbubbel
2/21/06, 4:06 PM
#3

haha, det blir så ibland. det var så lite så, kul att kunna hjälpa till med något :) men dom var söta iaf :)

lisette
2/21/06, 4:08 PM
#4

ja dom var ju väldigt lika gotlandsrussen…

bubbelbubbel
2/21/06, 4:09 PM
#5

jaa faktiskt, och dom är ju söta :)

bubbelbubbel
2/21/06, 4:10 PM
#6

jaa faktiskt, och dom är ju söta :)

Annons:
bubbelbubbel
2/21/06, 4:11 PM
#7

hm. nu hände nått knäppt, så nu blev det dubbelt.

Roger
2/21/06, 9:59 PM
#8

dubbelt bubbel. :)

Tummelisa
2/21/06, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ösel är en inhemsk estnisk häst. Merparten av hästarna är den lite mindre (mankhöjd ca 135-150 cm) estniska häEstonian Native Horse, även kallad Saaremaa horse) men det finns även sten (några s.k. Tori-hästar som är ganska likartade hannoverhästar (mankhöjd ca 165-170 cm).

Hoppas detta ger dig svar på din fråga.

se bilden.

Tummelisa
2/21/06, 10:22 PM
#10

Fast det hela blev lite konstigt skrivet, inte vet jag vad som hände med texten. Men det framgår nog ändå vad jag vill säga.

bubbelbubbel
2/22/06, 8:02 AM
#11

ÅH så sööööt! :) himla fin bild.

dubbelt bubbel ja, haha, har bubblat hela natten på jobbet nu. haha

LinneaG
2/22/06, 9:20 AM
#12

Visste inte att det fanns en speciell Ölandshäst.
Man lär sig något nytt varje dag =)

lisette
2/22/06, 9:54 AM
#13

så här fick jag beskrivet av min från en vän som nyss fått en ösel i stallet. vet ine om det stämmer dock

"Öselponnyn är en utdöende ras och med hjälp av den hoppas Pias pappa att avla fram en modern "Ölandshäst" då vikingarna en gång i tiden åkte över till ösel i esland och till ryssland med sina hästar emd sig från gotland och öland så lämnades hästarna kvar där när vikingarna åkte hem igen. Så mankan väl säga att öseln är en maffigare typ av gotlandsruss.

Ölandshästen är sedan ett antal massor av år utdöd"

Annons:
Tummelisa
2/22/06, 10:35 AM
#14

Jaha, men då stämmer det ju att ölandshästen kommer ursprungligen från estland och närmare bestämt ösel. Men av rasbeskrivningen så är det nog idag frågan om någon blandras som kan se ut lite hur som helst.

lisette
2/22/06, 11:34 AM
#15

eeh det är väl snarare så att ösel hästen härstammar från sverige?

Tummelisa
2/22/06, 12:50 PM
#16

Ja, jag rörde ihop det lite. Men det finns tydligen fortfarande såna hästar i estland. så vi får väl sno tillbaka rasen.

lisette
2/22/06, 1:33 PM
#17

:) det tycker jag låter som en väldigt bra idé!

Tedde
6/18/09, 5:54 PM
#18

Jag ska ha en Öselponny på foder i sommar (den kommer på söndag XD) Jag kan nog hjälpa dig lite. Öselponnyn heter Saaremaapony på estlänska. Den kommer från ön Ösel i esland. Dom kan vara i dom flesta färger.

Jag ska ju ha en hingst så här kommer lite fakta om den.

Den är isabellfärgad o vit svans o man. Den är en kraftig ponny på 147 cm. Den kommer att växa lite till (den är bara fyra år), men den kommer inte att gå överponny gränsen. Han är inte rädd för någoting, bara kor. De kom en helikopter ganska lågt överhagen då jag och min kompis borstade honom. han röde sig inte äns :)

Om du vill ha mera info så säj till mig så skriver jag mera :).

Du kan få massa bilder på hingsten (ponnyn som jag ska ha) om du vill :)

Birke
6/18/09, 5:56 PM
#19

Har aldrig hört talas om den? Är det en egen ras? Häftigt:P Ölandshäst…

bebbe
6/19/09, 11:57 AM
#20

Lisette om du vill veta mer om Öselhästarna kan du ta kontakt med Affes Pappa, han har sådana.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Annons:
Gramilah
10/2/09, 12:23 AM
#21

#18 Skulle vara jättekul att se bilder på hingsten, jag tycker det är så fint med isabell färgade hästar :)

fridak
10/2/09, 1:16 AM
#22

jag såg en importerad ölandshäst igår. den hade vissa drag från gotlandsrusset, lite lik fjord och lite nordis också. söt ponny iaf.

Tedde
4/18/11, 2:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Tar upp denna gammla tråden igen!

Självklart så kan jag slänga upp ett bar bilder på min underbara Ösel ponny! Obeservera dock att det är en undhäst och därför är han inte så stor och musklig som han förhoppningsvis kommer att bli!

Om ni är intresserade av en Ösel ponny så hör av er! Min vän inporterar Ösel ponnisar från Estland ur en flock. Då är det bara att beställa häst! ;) Det finns massor av färger, åldrar och personligheter att välja mellan! Hör av er så berättar jag mera!

Tedde
4/18/11, 2:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

en till bild :)

Upp till toppen
Annons: