Annons:
Etikettdressyr
Läst 8141 ggr
MiaMaria
3/18/06, 12:12 AM

Rollkur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har ni för syn på rollkur?

Min egen åsikt om det är att om det hade varit skadligt för hästarna så hade aldrig världens bästa ryttare använt sig av det. Det är ju inte bara en häst som tex Anki har fått till världstoppen som hon använt sig av det här på.

Men jag tycker självklart att inte vem som helst ska använda sig av det, görs det inte på rätt sätt kan det skada väldigt mkt. Det ska hållas på "proffs" nivå, eller att dom som brukar det verkligen vet vad dom håller på med. Det är ju en träningssak innan hästen ens kan gå där. Det måste ju sträcka ut ryggen otroligt mkt!

Annons:
emsems
3/18/06, 1:49 AM
#1

jag är otroligt oinsatt, men hålle rlite med i vad du säger, men å andra sidan även i texten som står där, ögonen på hästen ska inte vara bakåtrullade…

hoppas på fler åsikter!!bra initiativ att ta upp frågan!

Tinka
3/18/06, 9:08 AM
#2

Jag måste vara ytterst trög så här på lördag morgon, men vad är rollkur igentligen, vet inte ens om jag hört talas om det…?

MiaMaria
3/18/06, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Oj, ska jag va ärlig har jag aldrig läs den där texten, zoomade in den nu när jag läst ditt inlägg. Ang ögonen tycker jag inte dom är i "bakåtrullade av vanmakt och smärta" Jag tycker mer det ser ut som om hästarna behöver ha ögonen "riktade" så där för att se ngt. Böjer vi själv in hakan mot halsen o ska försöka titta mer eller mindre rakt fram har vi inte heller ögonen "normalt".

Hittade en väldigt bra sida ang bla rollkur, dock engelsk så jag har inte hunnit så långt i läsningen, men än verkar den mkt bra! www.sustainabledressage.net/ Bedöm själva!

Wanilj
3/18/06, 10:33 AM
#4

Jag är dåligt insatt men läste lite om detta men oavsett så anser jag att detta är "extrem" ridning oavsett om det är skadligt eller ej.. Det är en för hästen mkt onaturlig form och jag skulle bli förvånad om det inte påverkar hästen negativt.. Även om ett sätt att rida inte innebär direkta och synbara skador så kan det vara ytterst obehagligt… tycker inte att hästarna ser ut att ha valt denna form samt det är mkt öppna munnar och ryttare som ser ut att sitta och hålla emot..

Om jag böjer in min haka på samma sätt och gör ngt ansträngande så kan man lugnt säga att det påverkar min andning och är ytterst obehagligt.. (provade här hemma, lite höga hopp…he he he!)

men som sagt jag är dåligt insatt…..

lisette
3/18/06, 1:03 PM
#5

#3 jag håller med dig där. det ser mer ut som om hästen måste ha ögonen framåt än att den har ont.

Eve
3/18/06, 2:12 PM
#6

usch, jag tyckerbara att det ser hemskt plågosamt ut… Att gå så mycket bakom lod kan inte vara bra för varken nacken eller ryggen…

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Annons:
Wanilj
3/18/06, 2:19 PM
#7

mycket bra sida du länkade till!

Ottino
4/13/06, 1:25 AM
#8

Vad arg jag blir av att se dom här bilderna!!Gråter

Jag tror inte att det där kan vara skonsamt för hästen överhuvudtaget! Inte ens när det sitter en "elitryttare" på ryggen. Ser ut som djurplågeri..

Har ni någonsin sett en häst gå sådär i frihet? Jag skulle ALDRIG sitta och dra ihop min häst sådär. Skulle ni?

Alex
4/21/06, 6:21 PM
#9

Jag är långt ifrån insatt, hade ingen aning om vad rollkur var innan jag läste det här.. Men måste ju säga att jag tycker det är stor skillnad på de två bilderna du la upp. Hästen på bilden i inlägg #3 ser ju helt avslappnad ut, ryttaren håller den inte det minsta i munnen. Fast hästarna på första bilden ser ju inte värst avslappnade ut… Men jag vet ju inget mer än att ha sett de här bilderna, så det kan ju finnas något som inte syns som jag inte vet om. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

fisa-lisa
4/21/06, 6:33 PM
#10

Jag tycker det ser läskigt ut.

Ottino
6/15/06, 1:43 AM
#11

För oss naturare som kan det här med motvikt o tyngdkraft , så är det lätt att dra slutsatsen att det är skadligt för hästen att gå i rollkur. Hästen kan inte slappna av när nosen går bakom lodplan. Just för att den måste kompensera kraften som blir mycket större bakom lodplan, därför spänner den sig i vissa muskler i nacken och bogen (kommer inte ihåg riktigt vilka, men det finns artiklar om det här)

vad är meningen med rollkur? inte fan går hästen under sig med bakbenen när den tippar framåt. så det kan ju inte handla om att arbeta hästen i rätt form.

// HJULLAN

Peppe
7/27/06, 7:51 PM
#12

Är jag otroligt trög när jag inte fattar vad rollkur är? Är det "bara" när hästen går bakom hand?

Räknas även låg form som rollkur? (tyckte jag såg en bild på det på länken, men är inte helt säker)

Kan ingen förklara exakt vad det är, väldigt många verkar ju väldigt oinsatta i det här

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jumpingqueen
8/17/06, 1:21 PM
#13

Rollkür ser inte ja når fel på, OM man inte har skarpa bett!! För då har inte hästen en chans. Ja rider nmina på rakt silikonbett å strechar mina hästar på ett likande sätt. Min ahästar har ju en chans att säga ifrån. De har dom inte me så skarpa bett…

Annons:
emsems
8/17/06, 1:37 PM
#14

men visst håller FEI på att forska om detta? tor dom håller på kolla upp hur det påverkar hästen.. ska bli kul att se vaddom kommer fram till

jumpingqueen
8/17/06, 2:05 PM
#15

#14 Ja de tycker ja oxå… Måpste tillägga att ja inte sitter hela pass så här utan strechar inan å efter lixom. När ja travar av, typ…

MiaMaria
8/18/06, 1:03 PM
#16

#12 Hästen går inte bakom hand utan den går överböjd, kan se ut som om den går bakomhand men rollkur är mkt "djupare" eller hur jag ska beskriva det. Låg form och rollkur är två helt skillda saker!

Ska försöka skriva en artikel om det, bara tiden räcker till Fundersam

#13 för skarpa bett har ingen betydelse i det här fallet, den här formen av hästen uppnår du genom ridning, inte genom att dra ihop den. Dras den ihop till den här formen är det ju självklart skadligt, men som jag skrev i #0 så anser inte jag att det är skadligt om amn kommer till detta genom ridning.

#14 Jag dom håller på och forskar om det är skadligt för hästen

emsems
8/18/06, 1:43 PM
#17

#16, nu kanske jag missförsod, men jag hoppas att du inte menar att man inte Kan rida hästen till något som skadar den.. för givetvis kan man det.

MiaMaria
8/18/06, 2:18 PM
#18

Ja självklart kan man rida hästen till något som skadar den, men det jag menar är det jag skrev i #0 att dom i världseliten skulle nog inte hålla på med det här om det inte skulle fungera och dom rider ju dit hästen, inte tvingar den dit. Mer klarspråk nu? Fundersam

emsems
8/18/06, 2:24 PM
#19

#18, ja visst, ok då är vi mer på samma spår =) haha skriv gärna en artikel, skulle vara kul att läsa, men längtar mest på fei!

MiaMaria
8/18/06, 2:47 PM
#20

Ja en artikel skulle vara kul att skriva men samtidigt känner jag som dig, väntar på FEI, då kan man ju skriva en artikel som inte bara handlar om "gissningar" eller vad man ska kalla det..

Annons:
jumpingqueen
8/18/06, 3:14 PM
#21

#16 Jo de har det. Dom har ju så skarpa bett att hästarna dras ju dit. Hävstången är ju så stark!

Therese_Melberg
8/18/06, 3:15 PM
#22

#21 Men om hästen inte vill, kan den inte bara gapa och köra upp huvudet då? Om man nu inte har inspänningstyglar också…

jumpingqueen
8/18/06, 3:17 PM
#23

#22 Just det. de e ju de ja menar. Med så skarpa bett KAN den INTE köra upp huvudet. Samma sak med inspänningstyglar… DEn är låst att göra saker, som den ibland tycker är obehagligt…

hjullan
8/18/06, 4:08 PM
#24

#22. det är det man har nosgrimma till .. :S

Therese_Melberg
8/18/06, 9:06 PM
#25

#24 köra upp huvudet och gapa kan den väl göra även om den har nosgrimma, beror iförsej på vad för nosgrimma man har med med vanlig engelsk utan achenrem borde de ju kunna gapa ändå. Har sett hästar som gjort det i alla fall….

jumpingqueen
8/19/06, 5:07 PM
#26

#25 Det beror ju på hur hårt spända de är! Å har man skarpa bett har dom ju fullt sjå med att försöka överleva…

Maja
8/19/06, 5:08 PM
#27

Usch.. Det där ser inte så bra ut för hästen.. :|

Annons:
horspawer
8/19/06, 7:23 PM
#28

Jag tycker att det ser väldigt obehagligt ut för hästen

jumpingqueen
8/19/06, 7:28 PM
#29

#27 & 28: KAn ni inte beskriva VAD som inte är bra? De tänjer ju ut hästens rygg på ett bra sätt, OM man inte rider så ett helt pass. Utan en minut åt gången… Om du läser mina tidigare inlägg så tycker ja de e orättvist mot hästen när man har så skarpa bett…

E_hjo
8/19/06, 10:00 PM
#30

Jag har läst någon stans att det kan vara bra med rollkur om man gör det på rätt sätt… =/ Men jag vet inte…

Peppe
8/19/06, 10:06 PM
#31

#25 de flesta dressyrhästar kan inte det. deras nosgrimmor sitter nåt enormt hård. har själv känt på de och de går inte rubba den en millimeter.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

hjullan
8/19/06, 11:01 PM
#32

vet ni att nack/hals-skador är vanligast på dressyrhäst, mkt ovanligare på hopphästar etc. lär ju va nå samband med överböjda hästar och "strechning av ryggen a la rollkur"

Maja
8/19/06, 11:31 PM
#33

#29 - Det första intrycket jag får när jag ser bilden i första inlägget är att hästen inte har någon "frihet" alls.. Den är helt "låst" med huvudet, och nacken bör bli spänd.. :/

[slo]
8/20/06, 2:49 AM
#34

Jag har då aldrig sett nån häst i hagen som går på det där viset… Ser inte riktigt poängen med att rida hästen så mycket med händerna heller.

Annons:
Kratern
8/20/06, 11:04 AM
#35

Jag tycker den här diskussionen är intressant.

Är det verkligen så att det elitryttarna gör alltid är bra?

Se bara på pessoabetten som det diskuterats om. Vissa här inne anser att dessa bett är skadliga, men anammar en ny (för mig vansinnig) träningsmetod.

Är man inte elitryttare själv tror jag att man absolut ska låta bli dessa metoder.

Stretcha gör man nog bäst från marken efter ridturen.

hjullan
8/20/06, 12:44 PM
#36

bra sagt inger. du är en vettig kvinna du.

håller med slo annars. jag rider inte alls med händerna. inte med tyglar heller för den delen.

Peppe
8/20/06, 1:11 PM
#37

en rätt utbildad häst behöver man inte använda handen på, iaf inte till att få den i form. sen kan det ju vara bra med en nödbroms ibland Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinLin
8/20/06, 2:01 PM
#38

Ni som säger om rollkur att "ni har aldrig sett en häst gå så i hagen" tänker ni på att det mesta vi ber av hästen är sådant som den inte gör i hagen? Piaff, skänkelvinkning, banhoppning, slide stop, m.m. m.m. Bara att vi sitter på deras ryggar är ju "onaturligt" eftersom de inte alls är gjorda för det.

Mandysan
8/20/06, 2:06 PM
#39

Jag har faktiskt sett syrrans häst gå med halsen på samma sätt som på bilden i #0 i hagen. Annars håller jag med LinLin i #38 till fullo. Det är inte ens naturligt för hästarna att ha någon på ryggen.

elin
8/20/06, 2:13 PM
#40

Du har så rätt Linlin!

Men håller med hjullan om att rollkur verkar komma efter mkt "handarbete" från ryttaren.

/Elin

[slo]
8/20/06, 2:56 PM
#41

#38 det där tar jag åt mig, åtminstone delvis. Och jag tycker du har en fin poäng där. Men ser ingen direkt nytta till att rida rollkur, stretching är väl bättre att göra från marken? För det är enda anledningen jag sett hittils i denna tråden… Så min följdfråga blir:

Varför rider man rollkur, vad gör det för nytta?

Annons:
jumpingqueen
8/20/06, 8:23 PM
#42

#35 De går inte att strecha sin häst på detta vis från marken… Å pessoa-betten, de används inte av elitryttare, på storhäst! BAra okunniga ponnyryttare som tycker de e fräckt…

hjullan
8/21/06, 2:33 AM
#43

#38. slide-stop har jag nog sett hästar göra i hagen :D

men med tanke på jämförelsen skänkelvikning osv vs rollkur. tycker inte det är riktigt samma sak då man kan rida både skänkelvikning och banhoppning helt utan utrustning och hästen gör det av fri vilja. rollkur, nja tveksamt va?

Sehvrin
8/21/06, 9:41 AM
#44

#38 Håller med om att det är onarturligt för hästen att bära ryttare _men_ de flesta av de "högre" rörelserna (och alla rörelser, för den delen) är sånt som hästen kan narturligt, det handlar inte om att lära den en ny rörelse, utan att lära sig hjälperna/sörstå vilken rörelse man vill ha. Men detta kan man ju motargumentera med att när hästen rids måste den göra rörelserna en längre tid och i en annan form (för att kunna bära upp ryttaren) än vad den gör fritt.

Rollkur känner jag mig inte tillräckligt insatt i eg, men jag tycker ju att hästarna på vissa bilder ser avslappnade ut (tex den i inlägg #3) medan på andra bilder ser hästarna bara ihoptryckta ut, så jag antar att det bror lite på situation och så om det är skadligt eller ej.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

hjullan
8/21/06, 11:42 AM
#45

#44. bra sagt.

kemikal
8/21/06, 11:49 AM
#46

#42 Varför går det inte att stretcha hästen så från marken?

# Håller med #44 om att alla rörelser finns hos hästen, det gäller bara att få fram dem. Sen vilka som gör nytta i vilken situation etc, det kan man alltid diskutera.

hjullan
8/21/06, 11:51 AM
#47

#46. därför att det inte går att få hästen att ställa sig så frivilligt och samtidigt få fram hästen.

kemikal
8/21/06, 12:22 PM
#48

#47 Och det borde kanske säga en något..? De flesta hästar brukar ju uppskatta stretching, alltså är kanske inte det här en så optimal övning.

Annons:
hjullan
8/21/06, 12:33 PM
#49

jag håller med.

emsems
8/21/06, 2:12 PM
#50

#42, tycker åxå det går strecha sin häst såhär från marken… jag kan inet tömköra så bra, så ibland gick jag med tova, vid sidan om henne, och "red" från marken.. höll i tyglarna och gjorde precis som i tömkörning. hon gick alltid i form och gjorde allt från skänkelvikningar till att trampa på stället. nu ville jag inte få henne i en sådan här form, då jag hellre vill jobba med att få henne rätt inför tävling (dvs i rätt lod), men hon hade väldigt lätt för att vika in nosen, och om jag bara hade evlat hade hon gått så.. även från marken..

LinLin
8/21/06, 7:23 PM
#51

Slo/#41 -> Räcka ut tungan

hjullan/#43 Ja, det har jag också (slide stop var det sämsta exemplet) men trots allt så är det ju inte riktigt samma sak som när man rider western, eller hur?

Du missuppfattade lite, jag jämförde inte rollkur och allt det där andra. För du har ju rätt, det andra går att göra utan sadel och träns. Min poäng var bara den att man kan inte hacka på rollkur med argumentet "hästar gör inte så i hagen" eftersom vi använder dem till mycket som de inte gör i hagen.

Johanna/#44 Ja, självklart är det "naturliga" rörelser (onaturligt vore väl ifall vi tvingade dem att klättra i träd). MEN bara för att hästarna har de fysiska förutsättningarna för att göra något så betyder inte det att de gör det för den skull! Jag kan ge mig den på att föl (tänk oskolade hästar) inte går i piaff i hagen "bara för att det är en naturlig rörelse".

jumpingqueen
8/24/06, 10:32 PM
#52

#46 och #50 INte riktigt så ligger det till. Det har inte me de att göra! Å tömkörning är ju inte samma sak som att strecha?

MiaMaria
8/25/06, 3:24 AM
#53

#52 Men förklara då ist vad du menar ist för att bara skriva "INte riktigt så ligger det till. Det har inte me de att göra!"

Kratern
8/25/06, 10:27 AM
#54

#52 Har du provat "morot mellan frambenen-stretching" ? När hästen står stilla då naturligtvis.

kemikal
8/25/06, 1:00 PM
#55

#52 Ja, förklara hur du menar. Och om man kan stretcha vid ridning så kan man väl göra det vid tömkörning? Skillnaden är ju att vid ridning kommer en extra belastning genom ryttaren på ryggen, och belastning vid stretching är nog inte bra.

Annons:
jumpingqueen
8/25/06, 4:30 PM
#56

#53 Jag menar att hästen strechar ända ifrån bakhovarna ända fram till mulen. Från marken strechar man bara nacken!

#54 Läs ovanstående. Med moroten strechar man ändast nacken… Så ja, jag har provat det!

#55 Hon skrev:

#42, tycker åxå det går strecha sin häst såhär från marken… jag kan inet tömköra så bra, så ibland gick jag med tova, vid sidan om henne, och "red" från marken.. höll i tyglarna och gjorde precis som i tömkörning. hon gick alltid i form och gjorde allt från skänkelvikningar till att trampa på stället. nu ville jag inte få henne i en sådan här form, då jag hellre vill jobba med att få henne rätt inför tävling (dvs i rätt lod), men hon hade väldigt lätt för att vika in nosen, och om jag bara hade evlat hade hon gått så.. även från marken..

Att man kan få en häst i form i tömkörning. Inte att man strecha den så från marken. Jag gör så efter avslutat pass i ca 20 sekunder, då åt båda hållen. Andra delen av passet rids mina hästar i rätt form…

Kratern
8/25/06, 5:00 PM
#57

#56 Måste tyvärr säga att du har helt fel. Med morotsmetoden stretchar du inte bara nacken. Var har du fått det ifrån?

jumpingqueen
8/25/06, 5:06 PM
#58

#57 Ja har sett det. Kolla noga får du se!

hjullan
8/25/06, 5:11 PM
#59

nee nu har du fel jumpingqueen det strechar alla ryggmuskler OCh nacken.  om man har  moroten mellan frambenen alltså.

Kratern
8/25/06, 5:17 PM
#60

#58 När jag gick massagekursen fick vi lära oss den metoden och det är precis som Hjullan säger.

Tror inte du kan se det faktiskt även om du är mycket duktig.

hjullan
8/25/06, 5:38 PM
#61

samma här inger.

fast jag måste bara säga att man ser det på ryggen om någon annan strechar hästen. om man kollar på båda sidor av ryggraden så ser man att det händer saker där. behöver inte vara duktig för att se det :D bara man har skaplig syn.

kemikal
8/25/06, 7:41 PM
#62

#56 Ja, men det finns väl inget där som talar emot att det går att stretcha hästen så från marken? Utan hon beskriver att hästen kan göra samma rörelser ändå, men att hon inte använde sig av det.

Annons:
susse
8/25/06, 9:28 PM
#63

Tycker inte att det är naturligt för hästen att gå så.

jumpingqueen
8/26/06, 12:24 AM
#64

#59 och #60 Okejj, de kanske går att stretcha ryggmusklerna, de håller ja me om. Men inte på SAMMA sätt! Å de e de sättet jag villö åt! :D

#62 Det står inget om att man kan stretcha hästen så, bara att man får hästen i form, vilket är en helt annan sak!

hjullan
8/26/06, 12:29 AM
#65

det har du nog rätt i jumpingqueen. det är INTE på samma sätt. men ändå strechning av alla ryggmuskler. det kan ju aldrig bli samma resultat av strechning med avslappnade muskler och strechning i rörelse . om du förstår ? :D

jumpingqueen
8/26/06, 12:35 AM
#66

#65 Precis så jag menar:D Jag strechar me morot mellan frambenen oxå . Ja glömde skriva det… Men om ja va tvungen att välja: "rollkur"!

hjullan
8/26/06, 12:41 AM
#67

#66. man behöver inte välja ;););)

jumpingqueen
8/26/06, 12:54 AM
#68

#67 Nej de behöver man inte. Men jag tycker det funkar bäst…

Peppe
8/26/06, 1:03 AM
#69

är absolut inte insatt i rollkur (vet inte ens vad de e riktigt) men jag tycker hästen på bilden i inlägg #3 ser väldigt avslappnad ut…men sen har jag ju bara sett dessa 2 bilder så….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
hjullan
8/26/06, 1:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

bild tre ser inte ut att vara rollkur, den går mer bakom hand, men det är ju svårt att avgöra eftersom den gör en sväng precis o tar upp innerbenet. kan vara att den inte ens går bakom hand.. men det är definitivt inte rollkur!

ser den här hästen avslappnad ut ? nee skulle inte tro det va.

emsems
8/26/06, 2:06 AM
#71

streching och uppmjukning i all ära, men var går gränsen? jag tycker rollkur är på fel sida om gränsen. jag kan absolut säga att jag överböjerhästen ibland för att få igenom något, eller mjuka upp sidorna, men att vika in huvudet så här långt ser varken skönt ut för hästen eller ryttaren. kalla mig gammeldags, men jag står för det.

kemikal
8/26/06, 3:57 PM
#72

#64 Det står att hon kan böja in hästen så om hon vill, men inte använder sig av det."nu ville jag inte få henne i en sådan här form, då jag hellre vill jobba med att få henne rätt inför tävling (dvs i rätt lod), men hon hade väldigt lätt för att vika in nosen, och om jag bara hade evlat hade hon gått så.. även från marken.." Alltså kan hon stretcha så från marken. Jag vill gärna få en ordentlig förklaring på varför det inte skulle gå att göra från marken, bortsett från att man kanske har mer styrka i vinkeln från ryggen. Och behöver man den styrkan för att få sin häst att göra det tycker inte jag att det är en metod man bör använda sig av. Precis som du säger att du inte tycker att man ska tvinga hästen med skarpa bett så ska man väl heller inte tvinga den med råstyrka?

jumpingqueen
8/26/06, 8:46 PM
#73

#72 Ja e så liten så ja har inte en chans att göra nånting med råstyrka! Desutom är det INTE samma sak att tököra å strecha så och att strecha ungefär som rollkur!

emsems
8/26/06, 9:24 PM
#74

nu är jag itne alls med i denna diskussion.. men bara en liten notis, utan att peka fingrar, alla kan nog göra saker med råstyrka oavsett hur stor/liten man är.. ett bett i en mun är rätt skarpt, speciellt om man har tunna/skarpa bett…

E_hjo
8/26/06, 9:27 PM
#75

Ja, alla har sin egen råstyrka! =)

emsems
8/26/06, 9:43 PM
#76

speciellt med hjälpmedel som bett och annat…!

Annons:
jumpingqueen
8/26/06, 9:59 PM
#77

#74 Du kanske inte vet att jag rider ALLA hästar på det mjukste bettet som finns, att ha i hästens mun?

E_hjo
8/26/06, 10:54 PM
#78

Vilket är det allra mjukaste, jumpingqueen??

jumpingqueen
8/26/06, 10:56 PM
#79

#78 Rakt silikonbett

E_hjo
8/26/06, 11:13 PM
#80

Okidokii =)

Sehvrin
8/26/06, 11:19 PM
#81

#79 Varierar inte det från häst till häst? Det måste ju vara bättre att ha ett annat bett om hästen inte trivs med rakt, tex….

 Menmne, jag tror vi ska återgå till ämnet =) tyvärr har jag inget mer att säga om rollkur än det jag redan sagt (jo en sak: Jag kommer aldrig använda mig av det eftersom jag inte anser mig tillräkligt duktig, och kommer förmodligen aldrig bli =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

jumpingqueen
8/26/06, 11:48 PM
#82

#81 Det varierar självklart från häst till häst vilket bett de tycker bäst om. Men det som är mjukast å snällast är det bettet!

kemikal
8/27/06, 10:29 AM
#83

#73 Oavsett vilket bett man använder och hur liten man är så kvarstår faktum att i den situationen är man starkare än hästen… Sedan beror det bara på om man väljer att använda den styrka man har mot den. Och du säger gång på gång att det inte är samma sak att stretcha via tömkörning eller annars från marken, och genom rollkur, men du har ännu inte förklarat varför du tycker att det är så.

Annons:
emsems
8/27/06, 2:17 PM
#84

#77. om sagt så pekade jag inget finger, utan ville bara förmedla en åsikt om det du sade. sedan säger jag igen det jag nyss sa "alla kan nog göra saker med råstyrka oavsett hur stor/liten man är.. ett bett i en mun är rätt skarpt" å då menar jag oavsett vilket bett man har.. men jag menar fortfarande inte att du sliter ihop dina hästar i munnen, bara att man KAN.

men precis som kemikal just sa, nu handlar det om rollkur

jumpingqueen
8/27/06, 11:18 PM
#85

#83 JAg tror inte att ja på 50 kg är starkare än en häst mellen 300-600kg… Å jag har förklarat! Men strechar hästen från bakhovarna till mulen på ett rytmiskt öch långsamt uttänjande sätt!

 #84 Du skrev faktiskt oxå "speciellt om man har tunna/skarpa bett" Jag tror inte du gör nåt påhopp, å skrev jag oartigt?

kemikal
8/27/06, 11:43 PM
#86

#85 Inte i vanliga fall nej. Men sitter du på ryggen med tyglar som är fästa i ett bett i hästens mun, visst är du stark då. Är hästen nere med nosen i bringan har den inte en chans mot dina 50 kg, om du väljer att tvinga den. Men jag förstår fortfarande inte varför man inte kan tänja hästen på ett rytmiskt, långsamt uttänjande sätt, hela kroppen, från marken. Det kanske är jag som är dum, men jag förstår inte.

jumpingqueen
8/27/06, 11:48 PM
#87

#86 JAg är rädd för att jag inte kan förklara bättre än så. Ja kan säga dej att då är dom extra starka när de går så. JAG kan inte tvinga mina hästar till den positionen, men jag ber dom och "hjälper dom"

jumpingqueen
8/27/06, 11:48 PM
#88

#86 JAg är rädd för att jag inte kan förklara bättre än så. Ja kan säga dej att då är dom extra starka när de går så. JAG kan inte tvinga mina hästar till den positionen, men jag ber dom och "hjälper dom"

jen
9/21/06, 12:39 AM
#89

eftersom ämnet rollkur tas upp i en annan tråd så puttar jag upp denna lite…

manina
10/29/06, 7:13 PM
#90

Rollkür total tortür!!!! För mig är det fruktansvärt att se att den ryttare som ska anses vara världsmästare i dressyr använder sig av sådan fruktansvärd och kränkade träning av ett djur med så mycket utstrålning och styrka. Jag blir förbannad varje gång jag tänker på det!!! ( Hon kan ju inte ens stanna sin egen häst, som ska vara bäst dresserad i världen!)

 Tänkatt en människa som använder en sådan fruktansvärd metod ska vara förebild åt många ryttare runt om i världen.

 Bojkotta rollkür!!!!

Annons:
warum_nicht
9/21/07, 5:20 PM
#91

åh det här var intressant. puttar lite.

LinaN
9/21/07, 7:37 PM
#92

Rollkur är en grym träningmetod.

Här i denna filmen rider Anky rollkur… Det ser itne vackert ut! Jag kan inte på något vis påstå att det finns skönhet i denna ritten!

Här är en slide-show-film om rollkuren elelr hyperflexion som kan ge litet mer perspektiv vad det rör sig om. 

Här är en sida om hur och vad som händer i hästens kropp/nacke när hästen går på tygeln, djupt och i rollkur. jäkligt nyttig läsning på engelska! 

De som rider rollkur borde skjutas. Bara för att anky är elitryttare så gör det itne att allt hon gör är rätt och riktigt! Anky rider sönder sina hästar som får gå i rollkurerna länge på tränignspassena…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Marster
9/21/07, 8:51 PM
#93

jag tycker det är helt fel. Det kan ju INTE vara skönt att gå med mulen intryckt i bogen. Och man kan ALDRIG se en häst gå "rollkur" i hagen därimot kan man ofta se hästar som showar och går i korekt form.

MalinSandman
9/21/07, 10:19 PM
#94

Stackars hästar , dom har inte den naturliga S formen, som uppstår när hästen är böjd i nacken som samtidigt höjer ryggen och arbetar med benen , Denna bild, visar verkligen hur skadligt det är för hästarna att gå sådär, titta på nacken. prova gå så SJÄLV!. du kvävs nästan , tänk då hästen !, som MÅSTE gå så för att ryttaren tvingar den genom att rida den på kandar, och långa skänklar på det kandaret, mkthävstång. tycker detta är helt fel att rida!, då rider jag heldre med en häst som bara säker huvet och jobbar bra med ryggen än en häst som går sådär!. Usch blir gråt färdig när jag ser sånna där bilder!

Marster
9/21/07, 11:27 PM
#95

Gå in på www.YOUTUBE.com och sök på classical and rollkur

här är länken man min data är lite konstig så det kommer inga riktiga länkar. :D http://www.youtube.com/watch?v=jB-27upuUVY

jag tycker att alla ni ska se den den är riktigt bra :D

LinaN
9/22/07, 1:32 PM
#96

Länkar adressen till dig!

Här hittar ni rollkur/classical 

Den visar bra på hur rollkuren ser ut o hur det borde se ut.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Due-Boje
9/22/07, 1:49 PM
#97

om man får chansen att åka och träna hos Anky, tycker ni man borde ta den då? hon är ju trots allt bäst i världen…

Annons:
Marster
9/22/07, 1:54 PM
#98

#96 tack :D

#97. hmm jag hade inte gjort det. hennes sätt som hon tränar sina hästar på är ju rollkur och jag skulle aldrig i hela mitt liv rida rollkur på min häst. men det det ar vad jag skulel ha gjort. vet inte vcad du tycker om rollur. ? :D

warum_nicht
9/22/07, 5:39 PM
#99

#97 självklart så skulle jag åka… utan tvekan.

warum_nicht
9/22/07, 5:47 PM
#100

jag tror inte att man kan få en objektiv bild genom små klipp tagna ur sitt sammanhang, inte heller genom stillbilder. det är bara ett ögonblick och det kan se hemskt ut oavsett vad man gör. om ni ser en bild tagen när en häst slår med huvudet så tror ni väl inte att den går och tittar på molnen konstant??

det finns mkt åsikter om det men man måste påpeka att rollkur-tränade hästar hävdat sig bra. bäst faktiskt. tydligen håller dom länge också, Bonfire, Gigolo, Rusty… dom var inte purunga direkt. man kanske inte ska fördömma allt på en gång..

Kattapult
9/22/07, 6:11 PM
#101

Jag är inte insatt i detta om rollkur och vet inte riktigt vad jag tycker om det.

Men det är skillnad på bild #0 och bild #3. På bild #3 är tyglarna lösa och det ser inte precis ut som hästen blir neddragen..

Nu har jag bara gått efter bilden i #3s inlägg.

Om man kollar på filmen när Anky rider så ser det hemskt ut :/

Aja, jag vet inte vad jag tycker..

Jagz
9/22/07, 7:52 PM
#102

Jag är väldigt oinsatt, men det ser inte normalt ut och jag bara undrar hur hästen kan andas! =/

warum_nicht
9/23/07, 2:52 AM
#103

vad skulle hindra den från att andas? luftstrupen är flexibel.

Mistique
10/1/07, 12:06 AM
#104

Jag förstår inte alls detta. Hästarta är överdrivligt böjda men hur ska en häst som går i form böja nacken korekt? Dessutom så förstår jag inte hur hästarna går sådär. Jag menar det är knappast någon remm som håller fast dom där utan det är bara bettet. Dom går på sätt och viss med egen vilja så? Hästar som jag håller på med skulle dra upp huvudet direkt. Vad är det dom gör så att hästarna går så? Och hur ska en häst gå i rätt form?

Annons:
warum_nicht
11/4/07, 6:26 PM
#105

http://www.eurodressage.com/reports/shows/2007/07gdf/rep6.html

en intressant länk från dressageforum…

Kratern
11/5/07, 10:19 AM
#106

Var på en föreläsning för någon vecka sedan. Enligt veterinären är det rent djurplågeri med rollkur.

Så då fick jag "vatten på min kvarn".

Loa-bg
11/5/07, 11:20 AM
#107

#106 På vilket sätt är det djurplågeri? Det kan ju vem som helst säga! Han/hon måste ju haft en bra förklaring.

Snuttan2
11/5/07, 11:24 AM
#108

Jag skulle klassa det som psykiskt plågeri främst.

Och sedan prata om att det inte är hälsosamt för kroppen med de tänjningar man gör.

amsson
11/5/07, 11:51 AM
#109

en häst går ju knappast sådär frivilligt, jag har då aldrig sett en häst gå sådär ute i hagen iaf …  stretcha hästen kan man göra från marken när den inte belastas av ryttare.

warum_nicht
11/5/07, 12:14 PM
#110

106* och hur bevisade veterinären sitt påstående?

108* hur kan man klassa det som psykiskt djurplågeri när det inte är bevisat? hur vet man??

109* jasså, men jag antar att du sett många hästar i frihet klä på sig sadlar och träns, vira in sig i täcken och sen fånga och kasta upp människor på varandra?

Snuttan2
11/5/07, 12:18 PM
#111

Warum_nicht, har du läst den gamla rapporten FEI hade om hyperflexion?

Iallafall står det mesta jag tänker om det psykiska där.

Annons:
amsson
11/5/07, 12:29 PM
#112

#110 självklart syftar jag på det rörelsemässiga nu! en häst blir ju inte skadad av att få på sig ett täcke, sadel, träns mm. men att utföra en rörelse om dom inte är tänkta att göra kan göra skada.

amsson
11/5/07, 12:31 PM
#113

#110 vad menar du med "fånga och kasta upp människor på varandra" ? det har jag då defenitivt aldrig sett en häst göraFundersam

amsson
11/5/07, 12:36 PM
#114

#111 menar du den här? den här är iaf läsvärd..

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=456&infogrp_id=38

Snuttan2
11/5/07, 12:46 PM
#115

Amsson, nej. Jag menar den samandragning FEI gjorde om hyperflexion efter något större möte och massor med forskare, vetrinärer, ryttare osv, Sjef är också med och säger sitt där.

Loa-bg
11/5/07, 1:32 PM
#116

Jag håller med Warum_Nicht.

Ingen har kommit med bra förklaringar, ingen förstår vad rollkur går ut på och hur man använder det. Det finns en bra länk som AliceL la ut i en annan tråd om rollkur. Jag och mina systrar satt och läste tillsammans, och en del saker kunde vi säga direkt att de missförstått rollkur, men vi hittade en sak som syrran vill läsa på mer om.

Kratern
11/5/07, 2:18 PM
#117

#110 Det fanns en del argument ja……det jag fastnade för framför allt var att hästen inte kan se var den går/springer.

Sen är det ju som många här säger väldigt onaturligt att gå i den formen. Stretching är inget man ska göra på hästryggen, det ska man göra från marken.

Förstår inte hur folk tänker egentligen…..?

Loa-bg
11/5/07, 2:52 PM
#118

Rollkur är stretching, man stretchar inte hästen hela tiden. På marken stretchar du inte hela tiden heller, När hästen slappnat av slutar man stretcha och rider som "vanligt". Därefter behöver man bara checka av att hästen verkligen är loss.

Däremot kan jag tycka att en del sitter och håller på och rider rollkur för länge, det ska vara lagom av allt, det är inte bra av för mkt av ngt. Det är min åsikt idag.

Annons:
warum_nicht
11/5/07, 3:41 PM
#119

snuttan, jo jag har läst den men den kom ju inte fram till något enhälligt resultat, det finns inte nog med forskning för att kunna säga säkert hur det ligger till.

jag tycker att det verkade som om global dressageforum verkar öppna att diskutera med mer öppna ögon nu, därav länken som påtalade en hel del matnyttigt.

warum_nicht
11/5/07, 3:43 PM
#120

*112, jasså? bevisa det då. ingen har ju lyckats hitintills så jag väntar på ditt resultat med spänning.

warum_nicht
11/5/07, 3:45 PM
#121

*113 nej just det, för det är inte NATURLIGT. det jag menar är att ingen form av hästhantering i fångenskap är naturlig så vi kan kanske släppa den detaljen som argument…?

warum_nicht
11/5/07, 3:47 PM
#122

*117, hänvisar till mitt svar i inlägg 121

och jag frågade inte efter argument, jag frågade om bevis.

warum_nicht
11/5/07, 3:49 PM
#123

*114 undersökningen du länkar till är så ovetenskaplig att den knappast kan få kallas undersökning….

amsson
11/5/07, 10:46 PM
#124

jag har inte sagt att den var vetenskaplig, frågade bara snutta om det var den för det var det enda jag kunde få fram när jag sökte på FEI och hyperflexion. men någonting säger den väl ändå?

jag undrar: varför inte bara låta hästen få den tid den behöver för att komma loss. rid fram för tygeln så slappnar den ju av så småningom och söker sig till en bra form. viss, vissa hästar kan behöva nästan hela ridpasset för att att slappna av och söka sig nedåt, men ju oftare man tränar desto tidigare slappnar den av. inte har då jag behövt krulla ihop mina hästar på det där viset för att dom ska jobba i rätt form. tio-15 minuters uppvärmning (räknar inte med tiden jag lägger på att skritta farm) och dom börjar sätta under sig mer och mer och jobbar utmärkt, lösgjorda och fina. (beror lite på dagsformen)

rollkur för mig låter som något jag personligen inte skulle använda, men om ni vill det så är det väl eran sak.

men för mig låter den nästan lika underlig som den där teorin jag hörde av en tränare att man skulle "studdsa" igång hästen i trav. ju mer man studdsade i sadeln desto bättre typ Fundersam  (henne red jag bara en lektion och det fick va nog)

teorier om hur hästar ska ridas kommer och går… vi får väl se om den här består.

warum_nicht
11/6/07, 2:33 AM
#125

ja den säger att man kan lägga tid och energi för att inte tala om pengar på något som man i slutändan inte lärde sig ett smack på.  

vad är det som får dig att tro att hästarna inte fått tid på sig att komma loss? på dig låter det som att du tar för givet att hästarna bänds ner?

sen så bedriver inte jag en kampanj för det ena eller det andra, jag vill bara veta vad som är bäst för hästen. i nuläget finns det ingen som kan ge ett säkert svar, då syftar jag såklart på vettiga underskningar och forskning.

och en gång för alla, det handlar inte om att krulla ihop, det handlar om flexibilitet.

Annons:
Flaxii
11/6/07, 10:25 PM
#126

Som redan är påpekat så är det inte många som vet vad Rollkur är för något.

Jag skulle nog inte rida rollkur på min ponny, men jag tror faktiskt inte att det är så farligt som det ser ut. Antagligen har de hästarna också kommit loss, och därför kan man rida dem på det sättet. Det är inte heller så att man sitter och rider så ett helt ridpass; man rider loss hästen, rider så på det viset, rider "vanligt" och sedan kollar man av så att hästen är ordentligt loss igen. Som warum_nicht sa så finns det ännu ingen forskning på om det är skadligt eller inte.

Amsson: Det kanske är dina hästar som går att rida loss på 10-15 minuter. Vissa tar längre tid på sig. Och som warum_nicht sa så handlar det inte om att krulla ihop hästen. Själv rider jag inte rollkur varken för att få loss hästen, eller för att checka av den, men jag tycker inte att du ska ta så för givet att det ÄR skadligt för hästen, det är det antagligen ingen som vet än.

Sedan tycker jag också att du ska släppa det här argumentet att det inte är naturligt för hästen. Ska man resonera så så kan vi alla likagärna släppa ut våre hästar i vildmarken igen.

amsson
11/6/07, 10:51 PM
#127

#126  jag skrev att en del hästar behöver mer tid om du läser någrannare coh inte att alla är loss på 10-15min…. jag har inte sagt att den ÄR skadlig, men jag vill inte använda mig utav det fören bevis finns att det är riskfritt. men går inte ridningen till stor del ut på att sträva efter att nå hästens naturliga rörelser fast under ryttare? menar att man kan ju se hästar showa i hagen och visa upp sig, det är väl det man vill få fram när man rider dem sedan? det är det jag tänker på när jag syftar på det "naturliga" rörelserna. sen vet jag väl att det inte är naturligt för en häst att ha sadel, stå i stall och bära runt på oss med mera.

warum_nicht
11/6/07, 11:11 PM
#128

när en häst är "loss" beror helt på hur den är tränad, hur man har byggt upp musklerna på den.

ridningen går inte ut på att få hästen att showa på samma sätt som den gör i hagen. i grunden finns visserligen de flesta rörelserna man utför naturligt i hästen, men de rörelserna fungerar enligt helt andra principer under ryttare och ser annorlunda ut. genom arbetet med hästen uppnår man kontroll, lydnad och muskelarbete som gör att hästen kan utföra en VARIANT och en förädlig av sitt naturliga rörelsemönster på en bestämd plats med en ryttare på ryggen. för att lyckas med detta krävs träning, dels mental och dels fysisk. alltså det som kallas dressyr.

om att ridning inte är naturligt men att man trots det vill att slutresultatet ska vara en förädling av det naturliga beteendet… är det verkligen konstigt att vägen dit inte "ser så naturligt ut"? om man bara satt upp och lät hästen röra sig som den gör i hagen så  har jag svårt att tro att alla rörelser bara dyker upp "naturligt", jag tror inte heller att den hästen är särskillt hållbar.

amsson
11/7/07, 11:02 PM
#129

okej. tror att jag börjar förstå hur du tänker. och jag kan hålla med dig mer. är svårt att föra en vettig diskussion via tex istället för att prata direkt tillvarandra, det blir svårt att få det man tänker uttryckt på ett bra sätt alla gånger då man kan tolka det som den andra skriver på ett annat sätt än det som är tänkt…. ja du kanske förstår vad jag menar, vart lite konstig mening kanske…Fundersam

warum_nicht
11/8/07, 3:10 AM
#130

menar du att det aä svårt att uttrycka sig i skrift? jo, det kan det ju vara ibland..

warum_nicht
11/10/07, 8:04 PM
#131

ingen som har nån kommentar på länken jag lade in?

Snuttan2
11/10/07, 8:20 PM
#132

Läste Warum_Nichts länkade artikel och ärligt talat så höjdes bara mina föredomar emot de flesta tävlingsryttare ännu mera…

"Now, you can talk about Rollkur until your ears bleed, but after this demonstration of what happens if you ride a horse this way, the way that is called the “classical”" Den som tyckt detta och skrivit artikeln vet kanske inte hur klassisk dressyr går till eller hur det ser ut??

"and Fie-Christine Skarsoe, and the Germans once again were missing) posted a question that proved with embarrassing clarity that even top athletes often don't know what they are doing. “Is it really necessary to open the horse's frame during the extended trot?”, he asked, explaining that he finds it beautiful when the horse's neck stays up and the extension comes only from the front legs" Säger allt om vad bra ridning och vad de flesta tävlingsryttare gör eller tror de gör :(

 Ännu ett skrämmande exempel: "Jan Bemelmans' reply was clear enough: “The neck is a horse's balance pole. When the frame opens, you see that the hind legs come forward. Coming from 'down', the horse needs to stretch. Collection is activity, but in intervals, you have to let him relax and go forward. Of course with a lengthened neck comes the swinging back, and often riders don't want to open the frame because they cannot sit it,.”" Vid samling så tappar han alltså sin swingande rygg dvs han samlar inte korrekt :(

Och: "After that, Olympic judge Bernard Maurel, ignoring what Bemelmans had just said, single-handedly discarded the concept of “Rahmenerweiterung” (lenghtening of the frame) during an extension and said that “a little bit is enough”." Säger aig ajälvt?

Annons:
warum_nicht
11/11/07, 2:41 AM
#133

ja`artikelförfattaren gjorde sig lite lustiga över tyskar som tycker att det är roligt att rida ökningar på flash utan schwung? det är ju inte nått nytt att dom tänker så.. bra att Bemelman idiotförklarade dem med sitt svar… men det har ju inte nått med demonstrationen att göra, det som snuttan tog upp är ju de kommentarer som ifrågasatte nödvändigheten av att hästen ska röra sig genom kroppen. de som kom med idiotkommentarer är ju de som ställde sig negativt till demonstrationen. och det var inte deras kommentarer som speglade demonstrationen….

Snuttan2
11/11/07, 8:47 AM
#134

Eftrsom jag inte sett demonstrationen och det är så pass vinklad artikel och gjord på okunskap anser jag inte att man kan avgöra något ifrån den.

Se första citatet ifrån där de beskriver själva demonstarationen. Med sådan okunskap som visar sig, så kan man lätt gissa på att det finns flertal andra fel i bedömningar ifrån författaren och det är därför vanlöst att skapa någon uppfattning om demonstrationen utifrån en artikel skriven utan någon kunskap, eftersom det antagligen finns gott om mera missbedömningar och missuppfattningar :/

warum_nicht
11/11/07, 3:15 PM
#135

du tycker inte att det är lite väl självprisande att avfärda global dressage forum som okunskap?

som du ser så används classical inom citationstecken… alltså understryker författaren att det som kallas classical, den tyska skolan, inte är classical utan den är "classical". en viss skillnad.

Snuttan2
11/11/07, 5:57 PM
#136

Jag avfärdar inte själva forumet. Utan framförallt artikeln och däregenom författen, men även flera av de närvarande. Du anser inte att styckena jag klippt ur visar på förvånandsvärt stor okunskap ifrån ryttaren som bla inte förstår varför en häst ska stretchas eller få länga sig framåt-nedåt? :S

Pratar hon om dålig ridning så är dåligt ridning alltid dålig ridning och inget annat, bra ridning finns ju inom alla grenar (både grenar i så som western, hopp, dressyr, men även grenar så som ar, klassiskt, tävlings osv). Och att jämföra det som hon nu anser som bra ridning med dålig ridning är rätt meninglöst när man jämför olika ridstilar…
Klassisk dressyr (och detsamma på engelska, så det är inte översättningsfel!) innebär Inte någon tysk skola och av vad jag vet, finns det väll flera tyska skolor egentligen för den delen med. Så kanske författaren borde precisera sig bättre med vad den exakt menar för något… :/
Vill hon säga modern dressyr-ridning, som mest är inspirerad utav att nå upp till tävlingsmålen och inget annat, så kanske man borde skriva ut det enligt mitt tycke. Är samma ridning som ger ryttare och domaren med så lite kunskap som citaten ovan enligt mig, då det är en ridkultur som inte intresserar sig för Vad man gör, utan är mer intresserade utav placeringar och att Göra.

warum_nicht
11/12/07, 2:32 AM
#137

klassisk dressyr är klassisk dressyr… men i europa så delar man in den tyska med flera och den holländska med flera i så kallad klassisk och så kallad modern. där av citationstecknen. det avser alltså två olika varianter av modern dressyr som är sport inriktad. alltså inget som har med vad vi svenskar kallar klassisk dressyr… där är det ett missförstånd då tyskar och övriga benämner den typen av ridning som barock eller benämner det mer som "konst", alltså ej sportrelaterat. alltså använder sig författaren av korrekta termer som förstås av de flesta som inte råkar vara svenskspråkiga. så jo, det så kallade klassiska i fråga om sporttermer åsyftast faktiskt det tyska. vitsen att skriva ut det tydligare finns inte då global dressage forum grundar sig i sporten så det är ganska givet att det är det som avhandlas i artikeln.

att jämföra ridstilar  termer av bra och dåligt är högst angeläget, oavsett gren och still så efterlyser alla grenar korrekt och hälsosamt arbete för hästen oavsett om slutprodukten varierar beroende vilken stil/gren man håller sig inom. den glada atleten ska finnas i alla grenar så jag förstår inte att man kan kalla det ovesäntligt eller meningslöst..  

de styckena du klippte in är ett sidospår från diskussionen, att du förkastar en demonstration pga en åhörares kommentar är lika fånigt som att förkasta vilken utbildning som helst pga en klasskamrats oövertänkta frågor.

Snuttan2
11/12/07, 9:04 AM
#138

Jag tänker inte ta disskutionen om olika dressyr, för jag anser att du kan få tro vad du vill och jag vet att jag har en annan syn som fungerar bra för mig även internationellt.

Som sagt igen, jag avfärdar inte själva forumet och vad de gjorde och visade där. Jag kan inte kommenterar den utav att artikeln är så pass illa skriven. Och som plus-spår så mår jag illa och kommenterar den hemska okunskapen som syns hos ryttarna och domarna som är där och faktiskt är meningen ska vara duktiga hästmänniskor.

warum_nicht
11/12/07, 1:02 PM
#139

det var heller inte meningan att dra upp "olika dressyr diskussioner", påpekade bara det rent språkliga som du verkade ha missförstått.

Annons:
Forssen20
11/19/07, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

#3 man ser på bilden att hon släpper på tygeln för att han ska släppa ut formen, det är en hingst, klart och tydligt och dom uppskayttyar starkt att burra ihop sig och visa upp sig, han njuter, enligt mig. Det är galopp, och han kanske vill busa lite? (: Det kan vara helt enkelt en bild ut ett fel ögonblick, man skicka in en bild på min pålle innan han bockar som kan missuppfattas. Han bruakr skaka på huvude toch busa omkring med mig xD

warum_nicht
11/20/07, 1:23 PM
#142

140

en stilla undran… hur vet du att hans metoder bygger på harmoni? när jag ser en bild föreställande en man som sitter på en liggande häst så blir jag skeptisk. det kan lika gära vara extrem dominans som det kan vara samspel.

den här fixeringen vid bett ger jag inte heller mycket för, han rider ju med halsrem! det är ett skarpt kontrollverktyg! den som satt samman filmen vet inte så mycket om samling, bilderna på skräckexemplenoch bilderna på "det harmoniska alternativet" visade lika stor brist på samling.

jag vill inte se bettlöshet och hyperflexation som varandras motsatser, det finns ingen forskning som kan bevisa att den ena är bättre än den andra.

Forssen20
11/21/07, 12:46 PM
#143

Sök på Hempfling dancing with horses på youtube så får du se en som riktigt kan sina saker (:

warum_nicht
11/21/07, 7:03 PM
#144

inte impad…

Forssen20
11/22/07, 10:47 PM
#145

VIsa mig ngt som du blir impad utav

warum_nicht
11/24/07, 11:20 PM
#146

jag blev impad av Imke Barthels senaste kür bland annat. ska leta upp en bra länk.

Annons:
Due-Boje
11/25/07, 12:04 AM
#147

http://www.youtube.com/watch?v=GFsr86YF7Y8

Där har vi Imke på Sunrise, ett av mina favoritekipage! Den första är dock inte den senaste küren.. Här nedan är årets!

http://www.youtube.com/watch?v=VhUeRHBRjys&feature=related

warum_nicht
11/25/07, 12:07 AM
#148

aah… =)

warum_nicht
11/25/07, 12:10 AM
#149

sen när det stämmer för Elena Sidneva så gör hon jättehäftiga ritter… Ankys sista OS ritt på Bonfire är hur bra som helst, Isabelle och Satchmos senaste kür är asbra.

warum_nicht
11/25/07, 12:13 AM
#150

Due-Boje, visst var det första gången imke red den küren? har för mig att det var i amsterdam?

Due-Boje
11/25/07, 12:22 AM
#151

Ja, jag tror nog att det var då, de hade iaf 80.8% ;) Älskar den verkligen, men påminner väldigt mycket om Ankys musik… Men hon haåller på att göra ny nu vet jag, Med Queen tema.. Nytt till OS antar jag =) Höjdpunkten hittills i mitt liv har varit Ankys kürritt på OS i Aten.. Finns nog inget som kan slå det..!

Måste länka den med :P

http://www.youtube.com/watch?v=I6sKP9fHAd8

warum_nicht
11/25/07, 12:25 AM
#152

vilken påminner om Ankys musik menar du?

Due-Boje
11/25/07, 12:35 AM
#153

Se på Salineros öron i de ökade traverna.. Han Älskar det! Jag tänkte på Imkes nya… Fast hennes musik är gjord med mer bas och gitarr. Säkert samma gubbe som gjort dem =) Tänk om man haft råd att anlita honom… Titta på länken med Imkes nya kür, och lyssna på melodin som kommer 01.45, och jämför med melodin i Ankys travsax.. E de inte lite samma malodi??

Annons:
Due-Boje
11/25/07, 12:39 AM
#154

Oh…vet vem som gjort hennes nya kür nu… Imkes alltså… Nujä*lar ;D

warum_nicht
11/25/07, 12:39 AM
#155

han som gjort Imkes kür är en holländsk/japansk kompositör/kosertpianist! =) han satte en monitor på sin flygel och gjorde den! på global dressageforum så spelade han live..

Anky använder sig av ett företag som lever på att producera k¨rmusik, minns inte vad dom heter… i nått av programmen så nynnar hon själv med i en av låtarna! =)

och du har rätt, det är liknande melodier…

Due-Boje
11/25/07, 12:44 AM
#156

Ja, kom på att några hollänska tävlingskompisar har fått hjälp av honom med deras kürer… Joost Peters.  Ja, Anky nynnar med i galoppslutan =)

warum_nicht
11/25/07, 12:47 AM
#157

presajs! =) synd bara att det är så dålig kvalitet på youtube… hade velat ha en dvd med alla mina favoriter….=)

emma fors, nu har du några inlägg om vad jag blir impad av.

Due-Boje
11/25/07, 12:52 AM
#158

Jag blir så impad att jag vill gå ut och rida nu! Men det kanske inte hade varit så bra…. :P

warum_nicht
11/25/07, 12:53 AM
#159

haha… nä det kanske inte hade varit så lyckat va..;-)

Due-Boje
11/25/07, 1:01 AM
#160

Åh,, de e ju verkligen balett till häst….

Annons:
horspawer
11/25/07, 1:41 AM
#161

Oj villken fin dressyr hon gör Imke och villken underbar häst Sunrise :o jag är helt tagen! Det syns värkligen på hästen att den trivs och jag tror inte att man kan tvinga en häst att göra såna konster..alldrig.     Då skulle den gjort motstånd, och det gör den värkligen inte.

Var mest imponerad av den fria galoppen och sedan sidpasagerna (heter det så?:P) och att fortfarande har fult med krafter kvar efteråt också

paronskrutten
11/25/07, 1:48 AM
#162

http://www.youtube.com/watch?v=gXAXsi8_h4Q 

Det här får iaf jag rysningar av :)

Helena

horspawer
11/25/07, 2:24 AM
#163

Oja! dom är också så otroligt sammspelta och härliga att se på, gillar musiken i den.

Due-Boje
11/25/07, 5:04 PM
#164

Ja, Jan och Briar har också en riktigt bra kür .. men tycker inte att det slåt Imke. ;)  Synd att Briar inte gör bättre travökningar…

SamanthaJones
2/11/08, 4:27 PM
#165

KOm vi inte ifrån ämnet nu? Jag är fortfarande inte helt på det klara med rollkuren o dess påverkan på hästen. Som jag har fattat det är det ett väldigt effektivt sätt OM man kan rida innan och inte som många verkar ha det till, nämligen det ända settet de kan rida på, ridskolefolk som försöker sig på elitdressyr.

Vi har en av Ankys hingstar här i lkpg som är förstörd pga rollkur, han har slitningar i bogen och detta gör mig oxå tveksam till det men jag har inte hela jistorien om hur det gick till, vet bara att det inte var anky som hade ridit honom utan märkt det när hon red första gången. Vi får se hur det går med killen :) (snygg som skam är han iaf)

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

Flaxii
3/22/08, 1:55 PM
#166

På bild 2 skulle jag nog inte kalla det rollkur.

sofiavafan
5/22/10, 1:10 AM
#167

Det har gjorts en undersökning där hästarna reds i rollkur 6 gånger i höger varv,och i vanlig form 6 ggr i vänster varv. den sjunde gången fick hästen fria tyglar och kunde välja helt själv villket håll den ville gå åt. precis ALLA hästar gick åt vänster varv,alltså det varvet med vanlig form. hade inte hästen upplevt rollkur som obehagligt så hade nog i allafall någon av hästarna gått ut i höger varv?…rollkur är så onaturligt som det kan bli för en häst. De kan inte se vart de är påväg då de bara ser rakt ner i marken. det skapar spänningar i nacke och är nog väldigt stressigt för hästen. INGEN häst går i den "formen" av sej själv. som sagt inte heller i hagen. men de springer ofta i vanlig form när de visar upp sej,alltså känner sej ståtliga och fria. om de skulle känna sej ståtliga och fria borde man ju även se att de springer omkring i rollkur i hagen,eller…?…

Annons:
Alma-G
5/22/10, 11:21 AM
#168

#167 Interessant, inte jätteinsatt men att försöka få hästen att gå onaturligt är ju helt respektlöst mot hästen!

Gronstedt
5/22/10, 11:24 AM
#169

#167: Har du aldrig sett en fri häst i rollkür-form? Min gjorde det senast i går - när en mygga stack henne mellan frambenen Foten i munnen.

Det finns flera problem med rollkür eller hyperflexion. Många hästar kan aldrig gå bekvämt i den formen, därför att svalgkörtlarna helt enkelt inte får plats mellan ganascherna när de är hopkrökta så där. Hästen kan inte svälja och inte andas korrekt, körtlarna svullnar och hästens hela lymfsystem blir stört. Ett annat problem är så kallad "blåtunga", alltså att hästen är så hårt inträngd av bettet att tungan kläms ihop så att blodet inte kan cirkulera i den.

Jag har för mig att FEI kom fram till ståndpunkten att LDR (eller var det LRD?), det vill säga låg - djup - rund form är OK, därför att det är en form där hästen bär sig själv, även om den är låg och "inkrökt", men att rollkür inte är det, därför att det definieras som att att man tvingar hästen till denna form med våld (till exempel pessoabett). Det har stått en del om detta i Ridsport i år och förra året. LDR (LRD?) och rollkür ser ganska lika ut, skillnaden ligger i om hästen bär sig själv bekvämt och avspänt eller om den tvingas till formen. Anki var en av dem som nämndes i Ridsport som användare av LDR snarare än rollkür.

Att allt som eliten gör skulle vara bra kan jag inte annat än skratta åt. Titt och tätt visar det sig att "eliten" barrerar, piskar, dopar och använder boskapsfösare när ingen ser för att komma lite längre.

teamedward
8/16/10, 12:58 AM
#170

Måste bara fråga, kallar ni bilden i #3 för rollkur? Jag vet inte riktigt om jag köper det.

Salish
8/16/10, 1:49 AM
#171

Alltså, att tro att man kan stretcha ryggen medan man rör sig och med tygd på ryggen är ju bara korkat. Stretching ska endast ske i några sekunder, 30 för människor och något mer för hästar. Absolut inte med vikt eller i rörelse. Jag förstår över huvud taget inte vad man vill få ut av rollkur.

kaka1234567
8/16/10, 2:39 AM
#172

roulkurl är gätte dumt och inget mer de är ohälsosamt mm. Jag har diskutterat om samma om detta och tröt på de. men vill bara säga att jag inte gillar de och tycker inte de är helso samt när man böjer in en häst så där mycket så kläms lygtvägar. Hästen påvärkas mycket ppsykiskt och massa massa mer.

Men vill bara säg att de är inget jag tycker är bra ovs vilken stjärna som annvänder de

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Upp till toppen
Annons: