Annons:
Etikettraser
Läst 868 ggr
Wanilj
10/1/06, 10:04 AM

Hur sent tar man Frieser?

Har hört att de är ngt senare än hbl gemensamt med bla lippizaner..

Vet ngn om detta stämmer samt hur mkt senare bör de och korsningar ridas in?

Annons:
Lorita
10/1/06, 11:09 AM
#1

lippizaner ska ridas in som en islandshäst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




1111
10/1/06, 1:43 PM
#2

Frisers utvecklas rättså långsamt i kroppen, men framförallt är de mentalt mkt sena och behöver tid på sig. Jag skulle säga att rekommenderad ålder att börja jobba på allvar med dem brukar vara först när de är över 6år, halvblod brukar man kunna börja jobba med väldigt tidigt efter inridningen i stort sett när de är 4. Har mkt lite erfarenhet utav lipizaner och kan inte jämföra med dem…
De frisers jag har jobbat med/ridit in har jag tyckt varit klara att ridas in vid 3-4år, men alltså inte jobba någonting förän de varit först 6-7år, framförallt för att de just har mkt mentalt på gång och behöver mogna.

När hästen rids och och hur mkt man börjar jobba med dem tycker jag man ska anspassa efter Individen, se och känn på din häst, hur är den mentalt och i kroppen?

/V

Lorita
10/1/06, 2:48 PM
#3

Lippizaner är som friser mycket sen och då framför allt mentalt, jag känner dom som var med och importerade den första hingsten till Sverige. Det märktes en betydlig skillnad på deras hästar och mitt halvblod, jag skulle definitiv vänta ordenligt länge.

Tyvärr är det inte många som vänta med sina unghästar tills dom är fyra det är ju svårt att göra ett treårs test då och jag känner att det kommer att bli tufft att hinna rida in min hingst till bruksprov vid fyra. Honom tänkte jag köra in först och sen ta ridningen mycket försiktigt och hoppas på det bästa.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Wanilj
10/6/06, 2:02 AM
#4

ahaa.. ok tack för era svar!!!

tilda :) roma
4/26/14, 11:20 PM
#5

Börja för allt i världen så tidigt som möjligt med utrustning, promenader lite seven games å även sitta upp å vänja vid tryck. Så länge man leker fram det och gör de på hästens villkor så är de bra att de är unga så blir det ingen big deal senare. Men absolut inte pressa de fysiskt innan kroppen är med dem. Varjefall va ja tycker:)

Upp till toppen
Annons: