Annons:
Etikettbeteende
Läst 12195 ggr
lisette
2007-02-06 11:35

stegring

såg nyss en film som anso länkade till. ca två minuter in i filmen så börjar det hela… ingen trevlig syn, men frågan är hur löser man det på ett bra sätt?

en stegrande häst, hur fixar du problemet? två olika scenarion nedan. hästen stegrar sig så mycket att det är risk för din egen säkerhet. inga fel på hästen what so ever, utan det är enbart protester.

1. en stegrande häst för hand

2. en stegrande häst vid ridning

förklara vad du gör och varför….

Annons:
Rita-S
2007-02-06 11:39
#1

Svårt att svara på.. har enbart ridit en häst på en ridskola som stegrade sig, och hon stegrade sig för att hon inte fattade va vi provade få henne att gjöra och blev förtvivlad och frustrerat. jag åtgjärdade det med att släppa upp alla krav direkt när hon stegrade sig och lugnade henne, för att sen få henne att gjöra som "hästen framför" som kunne, "gjör som den" med saker hon redan kunne. Den ena gongen jag red henne och hon stegrade skulle vi hoppa trippel stuss, och hon hadde aldrig hoppat förut, men när hon gjort massor med volter som hästen framför, och hon fattade att nu skall man gjöra som svansen framför nosen gjör så slapnade hon av och fulgte honom över hindret. Kan dock inte säga jag har nån erfarenhet av hur man botar stegring, det beror ju på varför hästen stegrar sig..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

emsems
2007-02-06 12:16
#2

om en häst stegrar sig drar jag i ena tygeln utåt (typ ledande fast större) så hästen först kommer ner på marken, sedan driverjag på frammåt.

om en häst stegrar sig när jag går med den så rycker jag i grimskaftet så den kommer ner

elin
2007-02-06 12:19
#3

Gör som ems!

/Elin

Snuttan2
2007-02-06 12:23
#4

Alltså det beror ju även lite på varför hästen stegrar… Stegrar den för att den inte vill göra det jag ber den om, för att den är rädd, för att den trotsar mig eller…

Jag hanterar det rätt olika efter Varför hästen gör det.

 Och om den gör det ofta eller om det är en engångsgrej.

Sitter jag på hästen gör jag anitnge som Ems, att jag tar ett ledande tygeltag utåt och sedan snabbt driver framåt så fort den kommer ner eller så brukar jag helt enkelt lätta av i handen och vänta ut det. Det beror liksom på situationen och hästen…

 Är det på marken med en häst som trotsar mig och bara inte känner för att gå dit jag vill eller är pigg så brukar jag stå på mig och försöka vara dominant genom att vara stor, gå emot hästen och helt enkelt be den flytta på sig ifrån mig… Kan ju behöva sägas att jag måste veta lite att hästen inte är tokig och kommer anfalla då utan att jag har arbetat med den tidigare och den vet att jag bestämer egentligen ;) Är den bara lite pigg kan jag annars göra som ems igen, bara ta det lugnt, säga åt den att ta det lugnt med ett ryck i grimskaftet för att säga till den och sedan bara fortsätta.

MiaMaria
2007-02-06 12:33
#5

Oj svår fråga, beror helt och hållet på varför den stegrar, är den elak eller rädd eller gör det ont osv.

Om den reser när jag sitter på: Tar tag runt halsen för att hålla mig kvar och för att inte dra den i munnen, om den reser högt dvs. Små reser den så följer jag med i rörelsen. När hästen sen landat driver jag framåt, gör ingen stor sak av det. Funderar sen över varför hästen gjorde det och försöker förebygga de.

Leder jag hästen är det samma sak, gör inte så stor sak av det och går vidare och analyserar varför den gjorde som den gjorde och jag kan förebygga de. Är det bara dumheter så kan ett ryck i grimskaftet vara befogat

lisette
2007-02-06 12:36
#6

finns skillnad på stegring och stegring tycker jag… förstår inte hästen så är det sin sak.

har sett en person vars häst stegrade hela tiden, det var nära att de gick över flera gånger. till slut fick hon nog och drog över hästen… problemet var bara att hon glömde hoppa av själv, så hon fick hela hästen över sig. =S efter det så stegrade sig inte hästen mer…

nu säger jag inte att det är rätt metod att använda, men i detta fallet så var det rätt metod.

kom att tänka på det när jag såg filmen. ibland får man kanske använda metoder som inte är så trevliga att se på för att få hästen att reagera. det är ett stort djur vi håller på med.

Annons:
Snuttan2
2007-02-06 12:40
#7

Jag tycker inte metoden som användes på filmen var något bra, att däremot låta hästen välta över en gång för att inse att det är bättre att lyssna på matte skulle jag däremot kunna tänka mig. Min tränares unghäst fick nyligen lära sig att inte kabbla med uppbindningarna och stå stilla när hon är uppbunden i gången och lyssna på matte, gör hon inte det så trillar hon omkull med huvudet uppåt i obehgalig ställning… Mindre trevligt för hästen och ganska drastiskt, men efter det har hon tydligt insett att när matte säger stå stilla så är det bäst att göra det.

Struten
2007-02-06 14:25
#8

#6,7 asså de där o dra omkull hästen om ja nu fattade de rät, är de inte risk för att hästen får nå rugg skador eller nått då?:S tänkte för dom är ju ganska stora så o fa på rygg me fart kan jun inte va allt  för hälsosamt då?en liten fundering baraFundersam

har inte varit me om hästar som stegrat vid ridning ås de kan ja inte svara på o vid handen har de väll hänt nångon o då ha ja inte varit beredd så ja tänkte int på va ja gjorde men ja tro ja bara rövk till i grimmskaftet lite o fortsatte gå för de var bara så där lite trotsig stegring:)

gejsa
2007-02-06 15:10
#9

Lustigt att du frågar om det just i dag lisette. För idag så reste sig min stora inackordering när jag ledde ut honom i hagen. Han hämtades ju på Strömsholms djursjukhus i går efm. Har stått där i 13 nätter har energi som heter duga. När vi gick till lilla hagen så reste han sig och slog med frambenen. Ska tala om att han är 170 och jag är 147. *ler* Så han blir rätt så stor när han reser sig. Ja, annars med. Nåja, jag hade ju hingstkedja på honom tack och lov så jag drog ner honom. Han reste sig en gång till och kastade sig åt sidan för han ville springa. Men jag orkade tack och lov hålla kvar honom. När jag sedan kom till rundeln så stack han rätt in och slog bakut så jag kände vinddraget vid mitt öra. Jag var jäkligt nära en spark rätt i huvudet. Phu! Han är livsfarlig just nu. Bara 5 år gammal med massor av energi. Men han får inte springa än. Vilket han gjorde ändå i rundeln. Och slog bakut och hoppa upp med hela kroppen och knyckte ni vet som en rodeohäst ung.

Reste sig gjorde ju Gobban när jag höll på att rida in honom. Jag hann inte ens reagera. Rätt som det var så låg vi på marken både han och jag. Han hade ramlat åt ett håll och jag åt det andra. Annars hade han väl mosat mig. Så jag hinner inte ens tänka när dom reser sig. *ler*

lisette
2007-02-06 15:31
#10

usch du får ta det försiktigt så du itne blir skadad gejsa! det är ju itne du som ska uppfostra hästen, även om den stått nu i flera dagar. tur att du hade kedja!

gejsa
2007-02-06 15:33
#11

Nej, jag vet. Men det ingår ju in- och utsläpp i hyran. Kan ju inte be henne komma för en sådan sak precis. Men han är jobbig. Ska nafsa när man sätter på täcket och ibland hotar han med bakbenet. Men jag skriker till åt honom då brukar han lägga av. Ett tag skulle han stå och nicka upp och ner hela tiden. Det tog ett par veckor så slutade han med det iaf. Men precis när man höll i grimman med handen och skulle sätta fast honom så drog han upp huvudet. Det slutade nästan jämt med att jag brände min hand av grimskaftet som har kedja.

lisette
2007-02-06 15:48
#12

usch vilken trevlig häst det låter som.. =S

mina hästar är ivf snälla. de sätter huvudet i grimman när jag håller fram den. gör de inte det så väntar jag tills de gör det… oskar stannar i boxen om man låter dörren vara öppen.

fridak
2007-02-06 15:48
#13

en ponny i stallet reser sig. han kan stå på två ben inne i boxen för att spana vad som händer i stallet och se hur långt foderkärran ahr kommit. när de skulle rida in honom så stod han också på bakbenen så det har itne kommit så långt ännu, stallägaren vill hitta ngn mindre men samtidigt väldigt duktig ryttare som kan tänka sig hoppa upp på honom trots resningarna.

Annons:
gejsa
2007-02-06 15:55
#14

#12# Jo, men eg är han jättesnäll. Han är bara en bebis i för stor kropp. Han vet inte hur ont det gör att få en smäll av hans huvud rätt i mitt huvud osv.

Om han bara börjades rida kontinuerligt så kommer han nog att bli dräglig igen.

lisette
2007-02-06 15:57
#15

problemet är ju bara att det är du som får ta smällen… bokstavligt talat. akta så han inte råkar skada dig när han slänger med sin stora kropp…

eMis fick hjärnskakning när hennes häst skallade henne. de skulle sko hästen och han fick panik. det var för två veckor sedan (tror jag) och hon har fortfarande problem.

Sussi
2007-02-06 16:07
#16

Vad var det han gjorde egntligen på videon? Vad, varför? På vilket sätt uppfattar hästen den behandlingen?

Mina hästar har aldrig sporta med att stegra sig som tur är.

lisette
2007-02-06 16:30
#17

har du itne sett den sussi?

Sussi
2007-02-06 16:44
#18

Jo jag såg den men förstod inte riktigt vad jag såg.

lisette
2007-02-06 16:56
#19

det var ju en kille som fick hästen att lägga sig ner för att besegra hästen.

PimTheGreat
2007-02-06 17:16
#20

som jag berättat förr så är ju inte Pim den mysigaste hästen just nu att umgås med. Mdryttaren hade varit nära att åka av honom 3 ggr sist hon red honom. Han började skutta och ha sig redan på gårdsplanen utanför stallet, sen för en traktor senare igen för en personbil……behöver jag säga att hon inte vill ha kvar honom som medryttarhäst???? Jag förstår henne…… han e inte rolig när han börjar.

Igår skulle jag ta ut och prova honom och longerade honom. Jag står och ska driva ut honom på volten..vad gör han reser sig rätt upp och hotar med frambenen mot mig! Jag blev totalt vansinnig. Jag blir inte rädd för honom som andra kan bli (jag har vant mig..) det jag gjorde i det läget var bara uppbackning rätt genom hela paddocken..och han flyttade sig då jädra anama..sen var det bock och brall några varv i volten sen lugnade han sig och sänkte huvudet. Då gick vi in.

Skulle han göra så när jag går med honom ute beror det ju helt på situationen. Är han rädd och osäker gäller det ju bara att få ner honom och fortsätta som ingenting. Dummar han sig så backas han upp…..

Vid ridning vet jag inte. Var ett tag sen jag red när han stegrade sig…..mer att man försöker hålla sig kvar kanske…han e inte mysigt när han grejar. För han stegrar först och sen brallar direkt efter…om det inte är småstegringar. Men som sagt längesen jag var med om det så har svårt att svara där

Annons:
SarahPeace
2007-02-06 17:38
#21

Nä ja var ute o gick me skrållan ute i skogen, skrållan gick lite efter , Sedan stannade ja och min kompis  som gick me och pratade om hur fint det är i skogen ; ] HELT PLÖTSLIGT så ser ja skrållans hovar framför ögonen, och min kompis står där me öppen mun :-O , Då hade skrållan stegra bakom MEJ och släng hovarna på mina axlar,  ja bara: Hjäällp ta bort henne . min kompis stog fortfarade me öppen mun . haha så ja bärjade gå framåt så skrållan "hopapde" ner från meje, uscha, de var läskigt, specielt när hon hpllde på att vifta me hovarna på muttt huvud . (borde ha ridhjälm när man går ut me henne ; ] ) men de gick bra iaf . :D ihih

lisette
2007-02-06 17:43
#22

hade det varit en hingst så hade jag nog förstått beteendet, men brukar ston vilja visa sin dominans på det sättet?

brago försökte ju kliva upp på LinaN i somras, men han har aldrig försökt på mig…

Anna
2007-02-06 18:13
#23

Om hästen vill dominera/bestämma och jag sitter på så reser jag mig såklart i stygbyglarna och lägger fram händerna på halsen samtidigt som jag driver på framåt. När hästen väl är nere driver jag på något varv, uppehåller hästen med tempoväxlingar och olika ridvägar för att det inte ska hända igen.

Om hästen är rädd när jag sitter på så reser jag mig också såklart & lägger fram händerna på halsen samtidigt som jag kanske pratar lugnande. Faktum är att det aldrig har hänt mig så jag är inte säker på vad jag skulle göra.

Om jag leder en häst som vill dominera/bestämma så håller jag så högt upp på grimskaftet det går, alldeles under grimman och försöker dra ner hästen. När den sedan har gått ner på alla fyra igen och försöker springa iväg så lutar jag mot hästens bog och drar i grimskaftet.

Om jag leder en häst som är rädd så pratar jag lugnande, håller bestämt men mjukt i grimskaftet, försöker ta reda på vad den är rädd för.

Wilda stegrar ofta ofta ofta när man leder henne och de två sista "punkterna" fungerar alltid på henne.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Mangis
2007-02-06 18:33
#24

Jag tycker att det är jättesvårt! Mad Mangis löste jag det med graman, som säkerhet. Och under en övergångsperiod med martingal. Samt såklart såg över min egen ridning för att se vad det var som gjorde så att hon protesterade. Men jag har svårt att se att det finns en "rätt" metod. Filmen var obehaglig mest för att jag har svårt att se kopplingen till naturen. Vilken häst blir ranghög gnm att tvinga ner ngn annan till liggande? Usch, hoppas ölungen inte får samma tendens som mamma, eller åtminstone att det går att lösa på ett säkert sätt.

fisa-lisa
2007-02-06 19:22
#25

Min Isa höll på o stegra sig o gnägga förut när jag skulle rida iväg själv med henne. Då tog jag o gick iväg med henne själv i stället, fast hon höll på o tönta sig i allafall ett tag. Men nu är det bättre!

gejsa
2007-02-06 23:34
#26

#15# Jo, jag vet det. Men jag försöker ju vara så försiktig jag kan vara. Problemet är ju att det är min dotter och jag som tar alla in- och utsläpp jämt. Så vi måste ju fostra alla hästar som inte vet att vi människor ska bestämma oavsett hur mycket energi dom har i kroppen. *ler*

reddie
2007-02-07 15:22
#27

Tror inte att Reddie har stegrat sig någon gång, inte vad jag kommer ihåg.

Annons:
Loa-bg
2007-02-09 22:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Min pålle har ju sina idéer.. :/

Han stegrade ett tag när jag ledde honom, men det har vi lyckats få bort. Då tränade jag horsemanship, och när jag skulle leda honom använde jag kedje-grimskaft och tog med mig spöt och sa till på skarpen. Sen slutade han, nu behöver jag bara höja rösten.

Vid ridning brukar det vara mitt fel. Han är känslig, så om jag tar för hårt kan han stegra. Men ibland gör han det när jag inte tillåter att han försöker skena med mig. Då brukar jag sänka handen, böja mig framåt och vända honom. (hästar kan inte stegra då)

Loa-bg
2007-02-09 22:20
#29

#8 jooo, det kan vara jättefarligt! Min syrras häst gick omkull så och bröt ryggen på nåt ställe.. men de jäkla veterinärerna fattade inte det och lät henne gå så i ett år innan en annan vet. sa att hästen var helt förstörd!

Detta var jättelänge sen, så jag kommer inte riktigt ihåg hur det var, men hemskt iaf.

Upp till toppen
Annons: