Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 12558 ggr
Nemo
2006-11-29 23:18

Strålröta. Tjära hovarna?

Om en häst fått strålröta, ska man tjära hovarna på den då? Och hur gör man det? Det är ingen allvarlig strålröta utan bara precis i början.

Annons:
gejsa
2006-11-30 00:26
#1

Ja, jag har för mig att man ska göra det.

Inga fler som vet eller tror?

fisa-lisa
2006-11-30 00:29
#2

En av våra hästar hade början till strålröta förra vintern. Då köpte vi något lila som hette trush buster eller nåt sånt. En lite svindyr flaska. Men det funkade jättebra och snabbt.

gejsa
2006-11-30 00:57
#3

Ja, det har jag nog hört något om också. Det dödar väl bakterier?

tessa
2006-11-30 12:14
#4

Vet att en häst i stallet med strålröta blev behandlad med bl.a tjära. Plus blåsten, tror jag det hette - ingen aning tyvärr, ibland lyssnar man på ett halvt öra ;) kan höra med ägarna, om det vore intressant.

Själv behandlar jag ju Yrlas hovböld med jodopaxlösning, gummiliknande svart kludd som luktar tjära och ren tjära som jag penslar på. Tjära i sig är ju rätt starkt men hjälper ruskigt bra om man använder det med förstånd.. =) Yrlas stråle var också i dassigt skick, och har blivit betydligt bättre på kort tid sedan jag började med tjära, som jag penslar på efter att ha gjort rent hoven. Detta gör jag givetvis på kvällen så att hon står inne efteråt.. =)

Lycka till!

 Mvh Tessan - som sneglar på sina svarta fingrar Generad

Lyrik
2006-11-30 12:21
#5

Thrush Buster funkar bra på stålröta. Även Jodopax.

Eftersom min pålle har helsulor året runt, med silicon eller Soul Pack imellan, brukar jag då och då spruta in några droppar Thrush Buster mellan sula och hov. Om jag inte har TB hemma, sprutar jag i lite outspädd jodopax. Enbart den blötta perioden om året, men nu har det varit blött i flera månaders tid.Ledsen

Trodde att han skulle ha lite röta nu när han skoddes för 2 veckor sedan, men icke.

Man kan även trycka in jodopaxindränkta bomullstussar i strålen.

Shailina
2006-11-30 12:31
#6

Tiina användte tjära mot strålröta. Hovtjära sådan, inte fettsalva med tjära i. Man smör rakt på strålan. Tar död på nästan vad som helst, men skadar inte hoven själv sa hon :D och dessutom LUKTAR det gott!

När Nikita fick en svampinfektion smörde jag på tjära. jag smörde på en gong, vänta två dagar och en gong till med hovtjära och sen va det inget mer med hoven :)

Jag har hört från fler håll att tjära skal va bra för höver på olika vis, men jag tror inte hovtjära är bra för torra höver, i och med att tjära torkar ut.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Annons:
LinaN
2006-11-30 15:11
#7

Jag använde blåsten på mina ponnyer när do mhade fått strålröta. Då häldle jag försiktigt i ett tunnt lager blåsten i strålfårorna och sedan tryckte jag in bomullstussar, sedan lindande jag hela hven med wet-flex lindor som fick sitta på i en halv vecka. av emd alltihopa o sen var rötan borta.

jodopax är uttorkande.

TB har jag aldrig provat….

Tjära har ju använts i alla tider.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

bubbelbubbel
2006-11-30 19:07
#8

tjära är bra.
stackars sandra i stallet fick stå dagligen och tjära hovar på fyra hästar i somras när allihop drog på sig strålröta. iiinte kul. =/

AusaBausa
2006-11-30 20:06
#9

Japp håller med. Hovtjära är kanon… hade en shettishingst som hade ur usla hovar så det var mkt tjärande på honom. Använde även fiskleverolja emellanåt men varnar! Fy ..som det luktar!!!Använd klädnypa!!!

jeanette
2006-12-03 00:17
#10

Tjära kan användas ett tag. Men långvarig behandling luckrar upp strålen. Så det är inget smart att använda det under längre tid.

tessa
2006-12-03 00:32
#11

#10: nej jag gissar också att långvarig användning av tjära kan vara mer till besvär än nytta för hovisarna..

Däremot så köpte stallkompisen och jag en hink med ren tjära från färgbutiken i stan. finfin tjära och hyffsat dyr butik men ändå billigare än dessa små fjuttiga burkar med tjära som man kan köpa i hästbutiker och liknande, och ändå minst lika fin kvalitet… så ett litet tips till er som förbrukar en del tjära. Som t.ex vid strålröta eller som i mitt fall, vid hovböld..

lisette
2006-12-03 02:06
#12

när mitt varmblods sto fick ett obehagligt sår på insidan av knäet mitt i rötmånaden fick jag lite problem. skillingarydssalvan hjälpte inte alls mot flugorna. men tjäran gjorde. jag penslade på tjära runt såret och flugorna satte sig inte där. hon tappade päls, men det växte ut och till vintern såg man inte att hon haft ett sår där..

så tjära kan användas till det mesta. problemet var ju att jag luktade skogsbrand..

Shailina
2006-12-03 11:18
#13

Jo jag gissar at det nog knappast finns nåt som inte kan gje besvär vid användelse över för lång tid :) Men tjära funkar bra för mig i alla fall. Salva med tjära lär ju va bra säger dom, så jag har 4ess hästsalvan i min stallutrustning! :D

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Annons:
bubbelbubbel
2006-12-03 11:54
#14

det beror väl kanske lite hur mcket man anväder det i för lång tid, hästarna i stallet tjäras fortfarande men nu är det kanske bara nån gång i veckan, jämfört med varje dag i somras. och det är ju på hovslagarens bestämmelser..

Nemo
2006-12-10 13:54
#15

Tack för alla svar! Ska man alltså ta på tjäran på strålen och inte runt om? Kan hon stå på torv direkt efter? Ska detta göras dagligen?

Scandi
2006-12-10 14:16
#16

om fdet nte är så mkt stårlröta är det bättre att spraya på lite vatten blandat med grönsåpa det torkar ut aldelles utmärkt. är det mkt strål röta e d bättre med tjära

bubbelbubbel
2006-12-10 14:44
#17

du ska väl peta ner tjära vid kanterna runt strålen, lättast är ju att andvända en pensel och peta med. och på strålen med.
det ska väl torka in lite granna, låt henne stå i stallgången en stund tills det gått in lite granna.
använd nån form av handskar, det blir väldans kletigt :P

Murre_Uddiz
2006-12-10 20:11
#18

Har läst i Min Häst tidningar att tjära är bra :P

EnCarro
2008-06-30 00:08
#19

Idag när jag kollade min hästs hovar märkte jag att de var lite svampiga. Det är inte strålen som är mjuk utan det är sulorna. Vad kan detta vara? Har det något med strålröta att göra? Såg också att den ena strålen hade blivit längre på något vänster. Hon går på bete dygnet runt nu, så det har väl antagligen med det att göra.

Ahnna
2008-06-30 00:49
#20

#18 Min Häst är kanske inte landets mest informativa källa att utgå ifrån… Flört I min erfarenhet så funkar det bättre med bakteriedödande och svampdödande medel vid strålröta. Alltså, ingen tjära, inga omslag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AnnaBrandell
2008-06-30 02:00
#21

Aldrig tjära i hovarna! tänk på att det är under hovarna som hovarna suger upp all fukt och ifall ni smetar dit massa tjära så pluggar det igen alla porer och ni får en häst med hovar som smular sönder tillslut! har dock ingen större erfarenhet av strålröta efftersom jag aldrig haft en häst som har fått det men skulle aldrig smeta dit tjära iaf! men det finns ju små flaskor med nått medel som är till för just strålröta.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Mandysan
2008-06-30 22:49
#22

#21 Så länge man använder tjära med förstånd så är det ingen fara.

Jag har kört med tjära var 5:e dag tills det är borta samtidigt som jag penslar rapsolja på kronranden (för att motverka uttorkning)

AusaBausa
2008-06-30 22:49
#23

min hovslagare rek istället klorin på hovarna..sa samma som #21 tjära täpper igen hoven bättre m klorin funkade kanon på mitt gamla shettissto..

sunglasses
2008-07-01 13:51
#24

Väteperoxid funkar också bra på strålröta, märker på bara några dagar att det blir bättre.

SannaNolte
2016-09-13 06:03
#25

Intressant tråd! Hur gör ni med hovarna nu när det börjar bli höst?

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Upp till toppen
Annons: