Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6584 ggr
jen
12/31/06, 11:14 AM

mjuka hovar

i vårat stall så har vi märkt på 3 av 7 hästar som har fått väldigt mjuka hovar nu i vinter.enligt hovslagaren kan de bli så pga den blöta marken.

Har ni märkt nåt på era pållar?

Annons:
lisette
12/31/06, 11:24 AM
#1

japp jag har märkt framförallt att strålen blir mjukare.

Milli
12/31/06, 11:37 AM
#2

ja, det har jag märkt, strålen har blivit mjukare och hoven.

emsems
12/31/06, 11:39 AM
#3

jo strålen är mjukare.. och lite blötare. försöker hålla henne lite mer inne än innan. stå i torrt spån.

jen
12/31/06, 11:52 AM
#4

strålen är lite mjukare, men även själva hoven…

mazze
12/31/06, 12:00 PM
#5

Det blir tyvärr så tack vare att de går blöta i princip hela tiden i hagen. Här ryker skorna var o varannan dag, har då redan dåliga hovar innan :(

Luthien89
12/31/06, 12:09 PM
#6

Mina hästaras hovar och strålar är jättemjuka :( Min ponnys strålar ramlat i princip sönder :/ Så dem är bara ute ett par timmar om dagen nu..

Annons:
Mangis
12/31/06, 12:32 PM
#7

Är inget problem för mig eftersom Mangis går barfota. Om hon skulle behöva det sätter jag på ett par EasyBoots

[slo]
12/31/06, 1:27 PM
#8

#5 Det är inte bra att få tappskor hela tiden… Har du funderat på att låta dom gå barfota i hagen och ha typ EasyBoots när du rider?

Mangis
12/31/06, 3:45 PM
#9

Var tvungen att kolla hovarna lite extra idag när jag var ute, bara för att jag läst den här tråden. Hårda som sten! Och Strålen har aldrig sett bättre ut… För min fröken var det verkligen rätt beslut att sko av helt.

Peppe
12/31/06, 11:16 PM
#10

Peppes hovar mår aldeles strålande som vanligt :D

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Murre_Uddiz
1/1/07, 6:31 PM
#11

*måste känna* :)

jen
1/1/07, 8:24 PM
#12

det lustiga är att Wambezis hovar är lika hårda som de brukar vara, men Kalles har nu blivit mjuka.

Wambezi är skodd, och Kalle går oskodd…

mazze
1/3/07, 11:11 PM
#13

Slo: Finns inte en tanke på att ha henne barfota, då kan hon inte gå, lämnar inte ens boxen. Har tyvärr fel sorts fötter men får trösta mig med att kvaliten ändå blivit bättre på senare tid ;).

Annons:
jen
1/3/07, 11:25 PM
#14

stackars Kalle, IDAG tyckte han att marken var väldigt hård och obehaglig stackarn…

fy vad knöliga hagarna är nu.

funderat på om han behöver skor vintertid…..

mazze
1/3/07, 11:30 PM
#15

Jen, kanske ska ha på fram iaf. Har tyvärr bara träffat barfotahästar som har jättejobbigt när det är så här i marken.

jen
1/3/07, 11:32 PM
#16

ja, han rids inte nått, men har ont i hagen…

jag tänkte oxå på att iallafall sko fram

Lorita
1/4/07, 8:06 AM
#17

#15 inte mina, men jag har bara tre, barfota hästar.

När min nya hovslagare var här så tyckte han mina hästar hade ovanligt hårda hovar, så jag har inga problem med hovarna över huvud taget.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




gejsa
1/5/07, 2:36 AM
#18

#17# Det beror nog på att du inte har så knöggligt i marken heller. Vi andra som får lera som fryser osv har det ju värre. Men det är ju inte alla som kan bygga en grushage.

Lorita
1/5/07, 3:13 PM
#19

#18 Jag följer bara djurskyddslagen, jag har hästar med bra hovkvalité överlag och det bidra nog mycket för mina hästar får inte torrsprickor heller torra somrar Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




gejsa
1/5/07, 4:20 PM
#20

#19# Nu förstår jag inte Lorita vad har djurskyddslagen med torra hovar att göra?  Fundersam Tror du inte att vi andra följer djurskyddslagen eller vad menar du?

Annons:
lisette
1/5/07, 5:24 PM
#21

hon menar nog att man ska ha väldränerade hagar och inte allt för leriga.

bebbe
1/5/07, 6:10 PM
#22

Jisses!!! hur många här kan med handen på hjärtat säga att ni inte har lera i hagen??

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Lorita
1/5/07, 8:11 PM
#23

Det finns en regel om att hästarna inte ska gå i leriga hagar, sen är allt en bedömning, så här år är alla hagar blöta (det kommer ju uppifrån). Men om hästen står i djup lera så bryter man mot djurskyddslagen. Det står "Marken ska i anlagda rastgårdar och på av hästar hårt belastade ytor utomhus, vara hårdgjord, dränerad eller naturligt ha motsvarande funktion"  Det är vad djurskyddet säger och jag har rent samvete och att följa lagen är väl ingen onödig lyx, eller?

Med handen på hjärtat kan jag säga, mina hästar går inte i leriga hagar sen om det är tack vare det eller annat mina hästar har bra hovar det skiter jag i bara dom mår bra Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




gejsa
1/5/07, 11:50 PM
#24

Ja, isf bryter jag verkligen mot djurskyddslagen. Tror inte att det finns så många stall som inte har leriga hagar i detta årets väder.

CBA
1/6/07, 12:00 AM
#25

Jag har hört om att väldigt många hästar får hovbölder, strålrötor etc pga detta nedrans blötväder.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
1/6/07, 12:25 AM
#26

#25# Ja, visst är det så. Lerigt är det ju på dom flesta ställen nu. Usch, vad jag längtar till någon månad med snö. Ca -3 grader och sol med ca 2 dm vit fin gnistrande snö……

Mangis
1/6/07, 1:45 AM
#27

T.o-m- Hjälmskyl har leriga hagar nu men delar av hagen är naturligt dränerad (och det är där alla pållarna står mesta tiden) eller hårdgjord så även de klarar väl lagen då…

Annons:
Lorita
1/6/07, 8:59 AM
#28

Om man set till kostnader för, strålröta, hovböld, mugg, skor mm så har mitt grus varit väl investerade förebyggande pengar, att hästarna mår bra det är ju det som är det viktigaste. Jag vet att många stall bryter mot lagen men för det behöver inte jag göra för det, det är som om pengar finns till paddockar, ridhus, skrittmaskiner, täcken men att investera några få tusenlappar och häst får torra hagar är inte så viktigt. Som inackorderad så skulle jag kräva någorlunda torra hagar och vara beredd att betala ett par hundra mer i månaden, det har jag ju igen flera gånger om, bara att själv slippa klafsa och hämta hästar i gyttja. Inte är det onödig lyx i alla fall Skrattande det är god djurhållning Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




reddie
1/6/07, 10:24 AM
#29

har inte märkt någon skillnad på Reddies hovar, de är hårda och fina som vanligt

Murre_Uddiz
1/6/07, 11:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Hovarna på nessa och kamé var inte så mjuka iaf. Isf bara strålen, lite.
Hagarna är leriga, men bara en liten del av hagarna, lite efter grinden/ingången vid alla 3hagarna. Ingen häst i stalle har mugg, stålr., hovböld elr problem med hovarna, p ga leran iaf=)

jen
1/7/07, 6:49 PM
#31

vi har mycket lerigt i hagarna, men som tur är så finns det en skogsdunge som är som en kulle som det är torrt där de brukar stå.

gejsa
1/7/07, 7:34 PM
#32

#31# Ja, hästarna hittar alltid en plats att stå på så dom slipper stå i värsta leran. Det är ju oftast där dom går in och ut i hagen och står och trampar vid maten.

Blackbone
1/11/07, 12:08 PM
#33

Hej på er alla :)

Min barfotahäst har hårda hovar fortfarande trots all blöta. Men visst, de var kanske ännu hårdare i somras när det var torka.

Halva vinterhagen är väldigt lerig medans andra halvan är fin - men var tror ni hästarna för det mesta befinner sig!? Skrattande Jo, i leran!

jen
1/11/07, 12:24 PM
#34

#33  hehe, det är väl vid ingången?? så fort jag kommer till stallet så står mina hästar vid ingången och vill in, självklart i den värsta leran förståss Flört

Annons:
Blackbone
1/12/07, 3:47 PM
#35

#34#

Nä faktiskt inte, vid ingången alltså. Det är ytterst sällan de står där men det beror nog på att de har fri tillgång på stråfoder hela dagen så de är inte hungriga och vill in pga av det.

Men det byggs hus en bit ifrån och de står gärna vid den sidan av hagen och glor på byggjobbarna ha ha. Måste väl kolla så de bygger rätt Skrattande

trex
1/12/07, 5:24 PM
#36

Shettisens hovar är bedrövliga,mjuka över allt,fjordingens är av högsta kvalite som vanligt.

Upp till toppen
Annons: