Annons:
Etikettbeteende
Läst 8006 ggr
Abico
4/1/07, 8:01 PM

Gnägga?!

Igår var jag med på en hopptävling som skötare och jag fick promenera runt en del med ponnyerna efter och innan dom skulle hoppa. Spc. ett av stona skulle hela tiden prata med sina kompisar i transporten, så hon gnäggade som en liten toka och jag tycker inte det är något fel med det, hästar måste ju också få prata. Men vad jag såg flera gånger under dagen var att när andra hästar började gnägga så gapade ryttarna åt dom att vara tysta, inte på skoj utan GAPADE, eller ryckte till i tränset på dom för att få slut på gnäggandet. Och jag kan inte bli klok på varför? Finns det något som jag som ganska oerfaren ryttare inte känner till om gnäggningar under tävlingar? Eller gjorde folket det bara för att dom inte ville höra och isf. hur kommer det sig att mäniskor har större rätt att höras än djur? Hur brukar du göra/ reagera om hästen gnäggar både hemma i stallet och på tävling?

Blev lite mycket frågor kanske XD

Kram Hanna

Hanna 

Annons:
Sehvrin
4/1/07, 8:43 PM
#1

När de gnäggar hemma reagerar jag typ genom att vänligt ropa deras namn, alternativt sucka och ignorera (det senare är om de gnäggar på oss när vi sysslar med staketet, för då tror de alltid att de får mer mat  sen ^^')

Vi har aldrig tävlat och det är sällan våra gnäggar när vi är ute med dem. Men det var en kväll då vi körde båda (ena tömkördes brevid vagnen) men Nickolina blev halt och jag var tvungen att gå hem med henne (medan min syster och hennes kompis fortsatte dit vi skulle, eftersom vi skulle lämna julklappar till de som egentligen äger Lolly) Och då gnäggade Nickolina massor och högt (helt förståeligt) men den enda åtgärden jag gjorde var att välja en annan väg än vad jag först tänkt (den ledde rakt genom ett stort villaområde, tyckte det var onödigt att störa) och prata snällt med henne, samt skämmas lite. Jag skulle aldrig bestraffa en häst för att den gnäggade.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Mangis
4/1/07, 9:22 PM
#2

Jag har varit med om många hingstar som gnäggar på tävlingsplatsen och då är många ryttare/skötare väldigt hårda med dem. Troligtvis för att deras hingstbeteende ska brytas. En hingst som får övertaget är inte skoj att tas med.

[slo]
4/1/07, 9:37 PM
#3

#2 Och troligtvis för att dom inte uppfostrat sina jäkla hingstar ordentligt. Kan dom inte uppföra sig har dom inte bland folk att göra, det är farligt.

Snuttan2
4/1/07, 9:44 PM
#4

Mina erfarenheter på tävlingsplats säger mig att en häst som gnäggar ofta är ängslig eller försöker ta över världen, och vid båda beteénderna vill man ju snabbt få kontroll över situationen och eftrsom det är så pass stort djur man håller på med är ett ryck i tränset rätt lätt sätt att avbryta det hästen håller på med, få uppmärksamhet och lite påtvingad kontroll…
Om en häst börjar stissla runt å vara orolig och gnägga så brukar ju det även smitta av sig, gäller att trycka ner det innan det blir kalabalik liksom, är ju rätt farligt på så stora platser med mkt rörelse och hästar att något skulle hända.

 Är ju helt annan sak med häst som gnäggar i andra lägen på andra platser… Hemma så är ju miljön helt anorlunda, hästar kan få trissa upp sig lite utan att risken är så stor att något ska hända, och där gnäggar ju hästar oftare för mat eller uppmärksamhet på ett bra sätt än på en tävlingsplats… Finns flertal hästar i vårat stall som svarar när deras mattar ropar på dem, tycker det är rätt sött även om hästarna egentligen mest hoppas på att få mat ;)

Thorsson
4/1/07, 9:54 PM
#5

hmm, Jag låter de gnägga. men när jag själv tävlar brukar jag slå de med en planka i huvudet. nemen. Jag brukar faktiskt bara hyscha mot hästenm jag rider och klappa lugnt på halsen om jag känner hur den spänner sig undermig.. Hemma så säger man bara tysst. inte gapa och så, utan låg tån. Speciellt när fölungen påbörjar en högljud dag i stallet 8 vi vänjer av henne från mamma ) (:

jn84
4/1/07, 11:34 PM
#6

Jag håller med Abico (men är också rätt oerfaren). Varför skulle hästarna inte få gnägga?

Min häst gnäggar järnet hela tiden när vi är på tävling, både när vi är inne i ridhuset och när vi bara står utanför. Men han känns inte stressad eller ängslig, det verkar mest som om han bara hälsar på de andra hästarna eller ropar till sina stallkompisar som är utanför.

Han gnäggar ofta hemma också. Mest när han vet att jag ska hämta honom i hagen och då antar jag att det är för att hälsa på mig. Likaså om vi har varit ute och ridit och han får syn på sina kompisar. Då måste han berätta för dem att vi är tillbaka :)

Annons:
PimTheGreat
4/1/07, 11:37 PM
#7

jag accepterar inte att hästen gnäggar efter andra hästar när jag tränar….då har koncentrationen på mig brytits….

jn84
4/2/07, 12:16 AM
#8

#7  Där har du ju en poäng iof.

Så har jag inte tänkt på det. Men han har nog aldrig gnäggat när vi varit särskilt koncentrerade på något. Bara när vi skrittat på lång tygel och då behöver han ju inte koncentrera sig särskilt mycket =)

Anna
4/2/07, 12:19 AM
#9

Windy gnäggar ganska ofta när man är ute och rider/tränar/promenerar. Dels för att hon ofta hör grannhästen (de är bästa vänner men kan tyvärr inte gå ihop då dom blir omöjliga att fånga in då) och dels för att Wilda också gnäggar mycket bortifrån stallet. Jag gör absolut ingenting för att stoppa det! Dom pratar ju med varandra, det kan man ju inte straffa dom för. Men om hon blir stirrig och försöker sticka så sitter jag av och håller fast henne, lugnar och klappar och går framåt tills hon lugnat sig.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

CBA
4/2/07, 10:58 AM
#10

Jag säger som #7.

När jag är med hästen så ska hans fokus vara på mig, jag vill ha hans fulla koncetration likväl som han ska kunna kräva min fulla koncentration.
Han får inte ropa efter sina vänner och släppa fokusen på mig likväl som jag inte pratar med folk och släpper fokus på honom…folk får prata med mig efteråt när jag är klar helt enkelt.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Anna
4/2/07, 5:46 PM
#11

Håller nog med #7 också om jag tänker efter. Men jag tränar inte direkt seriöst utan rider mer för att det är kul och för att jag vill utvecklas.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Abico
5/5/07, 3:04 PM
#12

Hade visst glömt bort den här tråden ^^
Okej, tack för alla svar. Jeg kan fortfarande tycka det ser lite otrevligt ut när hästarna bara försöker prata och någon ägare börjar vråla åt dom och rycka i tyglarna. Men ni har ju rätt i att det inte är så kul med "uppkäftiga" hingstar, #3 har rätt, är hingsten inte uppfostrad borde man inte dra med den på tävling alls, då ska han kastreras eller stanna hemma (!).

Kram Hanna

Hanna 

LinneaG
5/5/07, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

När ja o hades va med på hubertusjakten så gnägga han hela tiden, de ja fick höra va: din lilla kille verkar tro att han är hingst. Men ja tror att han gnägga för att han tappa bort kompisen vi åkte dit med, att han inte såg henne.

Annons:
thilda-
5/5/07, 4:05 PM
#14

ni som inte gillar att er ponny/häst gnäggar……… Kom hit så ska ja tejpa igen mun på er så får ni inte prata! :P

Thorsson
5/5/07, 6:08 PM
#15

När jag rider Calle/katitzi så kan de gnägga, men de gnäggar efter varandra.. Och jag bryr mig inte. jag har hästarna där jag vill ha dem:)

Fotographer
5/5/07, 6:44 PM
#16

Det beror lite på vad jag gör. Pim är ju väldigt mån om flocken, och han vill inte lämna dom.

Brukar rida med en kompis ibland och Pim och den hästen går i samma hage + en till. Den andra hästen som blir kvar i hagen medans vi borstar gnäggar som en galning (vill ej vara ensam). Och då svarar Pim. Och då brukar jag säga Pims namn med en bestämd men lugn röst. Fortsätter han så rör jag bara lite på grimskaftet, behöver inte göra mera! Men då är jag ju inte på någon tävling..

Stella75
2/17/15, 7:27 PM
#17

5# Du jag tycker det låter rätt våldsamt att slå hästen med en planka i huvudet på bara om den gnäggar,man får faktiskt inte slå djur.

Tusen
2/18/15, 8:33 AM
#18

#17 Ha-ha!😃 H*n skojade ju. Det hoppas jag att du förstår. 😃 Eller skojar du också?

Linnea
2/18/15, 7:10 PM
#19

#3 Även en uppfostrad hingst kan gnägga om det kommer damer i närheten. Svårt att träna på det när man inte har några damer hemmavid.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
2/18/15, 8:49 PM
#20

Om en häst gnäggar så är det ju ofta för att de vill hälsa och tala om att "Här kommer jag". Hur kan det vara fel?
Vår hingst gnäggar när han tar emot stona då de släpps in till honom i hagen då de ska gå med honom vid betäckning (fribetäckning), han gnäggar när han lastas ur transporten på tävlingsplatsen. Men det måste han få göra. Det påverkar inte alls hans sätt för övrig. Han är hur enkel som helst att ha som hingst.

Annons:
PogoPedagog
2/19/15, 2:13 PM
#21

#20 Gud så fin ponny du har :) Och kan bara hålla med om din text. Skulle aldrig falla mig in att straffa en häst för att den gnäggar!

Quirinia
2/27/15, 4:04 PM
#22

#17 Varför väcka en 8 år gammal tråd??

Upp till toppen
Annons: