Annons:
Etikettridning
Läst 5984 ggr
jn84
11/21/07, 3:10 PM

Träna galoppfattning?

Nu är jag trött på att jag är kass på att fatta galopp och Dandelion gör det ännu svårare genom att bara öka och springa in i galoppen!

Så, konkreta tips, hur gör jag bäst för att få ordentliga galoppfattningar?

Så fort jag lägger till galoppskänkeln så känns det som att han tar det som "Okej, nu ska vi dra upp huvudet och springa in i galopp". Det är samma sak när jag longerar. Ber jag om galopp som springer han i den…

Ibland lyckas jag behålla stödet in i galoppen, men oftast fladdrar vi omkring som tokar. Vet att jag borde ta hjälp av en tränare, men volten är för hård för att träna på så jag måste göra det ute.

Är fattning från skritt ett bra sätt att behålla kontrollen och stödet? Hur gör jag för att han ska få tillräckligt med muskler för att orka fatta från skritt?

Jag blir verkligen GALEN(!) när vi är så värdelösa på det här (båda två, fast mest jag eftersom det är jag som ska lära honom)!

Han kan ju egentligen, för när vi rider mot hinder och jag ber om galopp så fattar han direkt. Likadant i ridhuset på tävling när det står hinder framme..

Annons:
Lauth
11/21/07, 3:17 PM
#1

Skritt är ju lättare för dig som ryttare då man oftast hinner tänka igenom varje steg.

Problemet verkar vara av det jag kan läsa ur din text är att du inte har honom "böjd" för skänkel. Prova att fatta galopp från skritt på volten och innan själva galoppfattningen flyttar du bakdelen 2-3 steg utåt. Sen är det bara att öva och öva.. När det fungerar i skritt gör samma övning i trav.

Om du uppfattar honom som svag, lägg in arbetet tidigar i ditt pass så han inte hinner bli trött. Och när det fungerar, avbryt. Låt det bli den possitiva belöningen.

Dessutom, när du fattat galopp, galoppera inte flera flera varv utan bryt av om fatta ny. Fattningarn stärker mer än gångarten i sig.

Lite svammel men så har jag arbetat med galoppfattningar.

Snuttan2
11/21/07, 3:45 PM
#2

Försök att inte fatta för hjälper utan sits istället, då ladar han antagligen inte upp lika mkt på att skänkeln plötsligt flyttas.

Jag har ju omusklad liten skithäst, och hon får enbart fatta ifrån skritt (vilket ehum ehum delvis är för att jag har jäkligt svårt att sitta i trav och inte vill fatta ståendes) som det är idag.
Orkar hon inte sätta sig och göra en riktig fattning eller har bråttom så blir det ofta att hon tar ett skutt framåt och sedan sätter fart, men ser jag bara till att faktiskt ha henne med mig i fattningen så får jag galopp ifrån skritt, så så jäkla svårt kan det inte vara. för mkt muskler eller styrka har inte min älg inte :P

 
Se till att han helt enkelt går lugnt och framförallt är Med dig vid fattnignen. Blir han stark och går upp emot bettet och tappar rundningen skulle jag sätta på ett kandar så du då med stången kan be om att behålla rundningen vid fattningen.

Skulle även göra som Lauth skriver, att inte lägga galopp tidigare i uteritten, utan när ni klättrat runt och travat ett tag så han inte har så mkt alstrad energie och du har hunnit ta egenom lite lydnad på honom innan så han inte springer ifrån dig.

jn84
11/21/07, 3:53 PM
#3

Tack för era råd! Ska verkligen försöka. Känns som att jag vet lite bättre nu hur jag ska bära mig åt.

Men snuttan, du håller ju inte med lauth om var galoppen bör ligga. Du säger tvärtemot henne ;) Fattar jag det som iaf.

Lauth
11/21/07, 3:59 PM
#4

Tror att Snuttan och jag säger precis tvärtemot varrandra men menar samma sak *funderar*

Jag säger är han trött/svag lägg fattningarna tidigare

Snuttan säger är han pigg/stark lägg dom senare

Snuttan2
11/21/07, 4:00 PM
#5

Jag läser jätte bra Oskyldig

Linjerat
11/21/07, 4:32 PM
#6

Testa att lägga ut en upphöjd bom, det behöver inte vara så högt. Travhoppa; därefter ska han fatta galopp över hindret. Lägg då till galoppskänkel så att han tänker galopp när han känner din galoppskänkel. Använd sedan bom på marken och till slut så kan ni ta bort bommen.

Annons:
warum_nicht
11/22/07, 12:48 PM
#7

fatta för sitsen med en eftergiven innertygel, halvhalter och en impuls med inner skänkel kan vara till hjälp. viktigt är också att du fattar galoppen väl tajmat, alltså när hästen har rätt ben i marken för att kunna fatta direkt. sen kan du tänka på att fattningarna i sig är mer stärkande än att rusa runt i en svag galopp. när den har fattat rider du några galoppsprång, därefter bryter du av, förbereder och fattar en ny galopp.

Upp till toppen
Annons: