Annons:
Etikettridning
Läst 15179 ggr
Hajda
12/19/07, 10:30 PM

Ridning - Djurplågeri?

Jag satt och disskuterade hästar en dag med mina kompisar när en annan jag kände bröt sig in i vårat samtal. Hon började snacka om att ridnign är djurplågeri "Hästar ska vara fria djur som lever i flockar och galopperar över fria ängar, men sedan kommer människan och tvingar upp en järnstång i munnen på den, knipper ett rep runt magen och gör hästen till sin egen lilla grej" Jag svarar med att säga att hästar har varit tamdjur i flera hundra år och hon svarar "Men är det någon häst som gillar bli sadlad då, har ni tänkt på det? Ni bestämmer när den ska ut och vara fri i era hagar som är små små inhägndar där djuren inte änns har plats att galoppera fritt, och i värsta fall är hästen utan hästpolare! Istället kunde djuret ströva fritt!"
Jag som själv sköter och rider hästar blev lite sårad över samtalet, samtidigt som en del av mig vet att hon har rätt! Så nu undrar jag vad ni tycker om det hela, snälla försök övertala mig om att det inte är "djurplågeri". Då skulle jag må mycket bättre :)
Tycker speciellt synd om ridskolan hästar som blir sågad i munnen för minsta lilla misstag den gör av små fjantiga 10-åringar som tro sig kunna allt, och ridna 4 gånger om dagen och samtidigt bor i små spiltor.

Annons:
paronskrutten
12/19/07, 10:41 PM
#1

Rider man och behandlar hästen rätt är inte ridning och tama hästar fel enligt mig.

Helena

Alex
12/19/07, 10:43 PM
#2

Jomen självklart ska hästarna springa vilt och fritt utan människor i närheten.

Imorgon kan vi ju släppa ut alla hundar i skogen också, för de härstammar ju från vargen så de borde ju också få leva vilt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

pippa__
12/19/07, 10:47 PM
#3

Hmm har funderat mkt över detta och har kommit fram till att som samhället ser ut idag så skulle det inte funka för hästarna ändå att ströva fritt som dom kunde innan…hade inte människan tagit hand om hästarna när vi började bygga hus och städer och skit så hade alla hästarna dött ut..

Hajda
12/19/07, 10:58 PM
#4

#3 håller med dig, hade nog inte fungerat, men man blir ändå ledsen… fattar ni vad jag menar? Usch känner mig hemsk :'(
#2 Fattar inte vad du förösker intyga med ditt inlägg ;D

LinaN
12/19/07, 10:59 PM
#5

Det den här tjejen sa är sant, MEN samtidigt så knavi inte släppa alla hästar fria, de skulel dö. De är för domesticerade i dagsläget.

Men det vi kan göra är att ge dem en så pass naturlig tillvaro som möjligt och ta ansvar för att hästen ska må så bra som möjligt.

Tex genom att ha en sadel som sitter perfekt, rida bettlöst, träna på ett sätt som inte sätter hästens hälsa och psyke i fara…

Så sålänge du försöker göra ditt bästa för att göra din häst så bekväm som möjligt (inte att förväxla med att lägga på täcken och så för at tman tror att hästen fryser) och du läser mycket hästpsykologi, studerar hästen i flocken osv osv…

Vi måste göra hästens tillvaro så bra som möjligt emd de premisser som finns idag.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kitty41
12/19/07, 11:00 PM
#6

Men hon kan verkligen inte säga att de inte kan galoppera fritt, vi har en SJUKT stor sommarhage som hästar och ponnyer (två olika hagar) går i som senvåren, sommaren och tidig höst. Kolla på bilden, det jag har ringat in är våra lyckliga ponnyer som springer av bara TUSAN första släppet iår ^^ Och det där är typ inte ens halva hagen, resten ligget bakom berget.

Annons:
Hoppsan
12/19/07, 11:01 PM
#7

#2 Exakt min tanke!!!!

Nä ridning är inte djurplågeri om den utförs på rätt sätt!!

Alex
12/19/07, 11:01 PM
#8

#4 Äh, är bara på lite småknasigt humör och har svårt för att vara seriös för tillfället.. ^^ Vad jag menade var väl egentligen lite det de andra säger - det skulle inte funka att ha vildhästar här ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Hajda
12/19/07, 11:04 PM
#9

#6 ja det är ju jätte bra att ni har så :) Men tyvärr så är det inte andra människor som ger sina hästar lika mycket frihet.
#5 Håller med dig, jag ska föröska läsa mer om ämnet och se hur man kan behandla hästen på ett så rättvist sätt som möjligt :) Tack!

hjullan1
12/19/07, 11:06 PM
#10

det känns lite dubbelmoral att påstå att det är djurplågeri eftersom jag själv har en tamhäst. Jag tror att hästar och även hundar sökte sig till människor och gjorde sig tillgängliga för oss för att de hade ett budskap och även för att de skulle leva ett bättre liv vid sidan av människan, båda parterna hade fördel av det. Däremot är min bestämda åsikt att vi har missbrukat det djuren en gång erbjöd oss. o ja, som det ser ut idag så kan jag tycka att vi försummar hästarnas naturliga behov för att tillfredsställa våra egna syften.

Ottino
12/19/07, 11:10 PM
#11

Jag är kluven till din fråga. Det beror ju helt på hur man har sina hästar. Jag själv försöker ha mina kusar så "naturliga" och fria som möjligt. De går på stora ytor med lösdrift till exempel. Skulle man kunna släppa ut sina hästar ute i skogen och veta att dom skulle klara sig och att ingen människa kan komma åt dom så skulle jag släppa dem på momangen! Utan tvekan. Men nu är ju förutsättningarna inte direkt ultimata för det.

Försöker man skapa en så naturlig tillvaro som möjligt för sin häst så tycker jag absolut inte att det är djurplågeri. Alla hästägare borde sträva efter det.

fridak
12/19/07, 11:13 PM
#12

det finns ju ingen riktig vildhäststam kvar längre så det säger rätt mkt om vad som hänt om människan inte "börjat plåga" hästarna. de "vildhästar" som finns idag är lössläppta tamhästar…den hästen vi har idag tror jag är väldigt annorlunda än ursprungshästen, vi har format dem så som vi vill ha dem så de skulle nog inte överleva idag utan vår hjälp heller.

Hajda
12/19/07, 11:18 PM
#13

#12 Prezevaski hästen är en riktig vildhäststam väll? Eller iaf vissa fall…
Men jag ser ändå olyckliga hästar… spec på ridksolan. Aja jag vet itne vad jag ska tro längre…

Annons:
hjullan1
12/19/07, 11:19 PM
#14

måste även påpeka att vildhästar skulle vara mer utbrett om det inte vore för överbefolkningen. inte att glömma att det är vi som utrotar de flesta djurarter! den enda ondskan som finns är mänsklig.

fridak
12/19/07, 11:22 PM
#15

#13 har för mig att den lilla stam som finns idag har människan försökt bevara genom att "plantera ut" hästar. de har haft tama przewalski(hur det nu stavas) med så lite påverkan som möjligt av människa och släppt dem lösa för att hålla rasen levande.

LinaN
12/19/07, 11:26 PM
#16

Bettet är den sak som stör hästen mest i vardagen i sin samvaro med människan, men för att på ett bra sätt kunna rida bettlöst så krävs det en kommunikation som inte uppstår i ett naffs.

Men samtidigt finns det massor emd saker som är "djurplågeri" i dagens samhälle, och i dagens hästsamhälle…. Men vi kan ju skala bort det värsta.

Jag själv är itne beredd att ge upp den samvaron och den möjligheten att lära mig utav hästen, genom att släppa dem fria. De är för viktiga för mig och det är ett själviskt tänkande. Men jag kommer ha bettlöst, och en bomlös sadel, jag kommer jobba mycket från marken och jobba på kommunikationen, inte tvinga min häst att tävla dressyr eller annat, om han itne visar att detta är skitskoj! nu gör vi om det! FÖr det finns de individer som tycker att vissa saker är så roligt att de gör det själva också om de får möjlighet (tex hoppar över hinder)

Och det handlar inte om att hästen ska lära sig förstå mig, utan JAG SOM SKA LÄRA MIG FÖRSTÅ HÄSTEN.

#12, de enda urhästarna är ju prezwalskis häst, men de är ju inhägnade numera och ingår i avelsprogram för att hålla rasen vid liv.

Amerikas mustanger är förvildade engelska hästar och ponnys, spanska och portugisiska hästar som mixat o blandats. Det finns teorier om att de även vadnrat in över kanada men det ahr jag svårare att tro på. sedan nybyggarna kom dit undr 1800 talet så spred sig mustangerna mycekt när ston rymde ur hagar eller folk släppte hästarna lösa osv…

australiens Brumby är medflyttade från storbrittanien och säkert från andra ställen med… so mrymt eller helt enkelt släppts fria.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

hjullan1
12/19/07, 11:29 PM
#17

Skrattande #16. bra sagt! härligt att se att nån tänker likadant!!

LinaN
12/19/07, 11:35 PM
#18

#17 ^^ skönt att ha medhåll! ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ottino
12/19/07, 11:35 PM
#19

Kan inte alla människor ta livet av sig så hästarna kan leva i lugn o ro utan oss. Vore det ultimata.

Hajda
12/19/07, 11:35 PM
#20

#16 Lärde mig mycket av ditt inlägg, Tack :) <3

Annons:
hjullan1
12/19/07, 11:36 PM
#21

#18. kunde inte sagt det bättre själv. :)

LinaN
12/19/07, 11:40 PM
#22

# 19, vårda ditt språk, jag editerade bort din svordom i ditt tidigare inlägg. Och onödigt cynisk behöver du itne vara heller. Jag trivs väldigt bra som levande och ser itnev arför en ras ska dödas i förmån för en annan….. tyvärr inser itne resten av mänskligheten detta p ådet stora hela…. tänk vad sött om dronten fortfarande levde? *drömmer*

#20 sålänge du ifrågasätter vad du gör, varför du gör det, och hur du gör det, så utvecklas du som person.

Jag ifrågasätter mig själv minst 4 gågner varje gågn jag är i stallet, gör jag rätt? vad får mitt beteende för konsekvenser? hur ska jag korrigera hästens beteende eftersom just att han biter mig är oacceptabelt. osv 

Kommunikation består i att tänka, utvärdera och prova, gång på gång tills du hittar något som passar dig och din häst, så ni förstår varandra utan att den ena eller andra känner sig obekväm eller rädd, elelr känner att man blir utnyttjad. 

Men sen är det itne säkert att det fugnerar med nästa häst, varje dialog är unik. jag kan itne hantera min 2½ åring på samma sätt som jag hanterar araben i stallet, för då hade araben fått fnatt på mig. SÅ man måste vara lyhörd, och kunna ta ett steg åt sidan i sig själv och betrakta situationen och framförallt, erkänna när man själv gör fel.

FÖr kan man itne erkänna att man gjort fel kommer man inte att lära sig något av det…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fridak
12/19/07, 11:41 PM
#23

#16 jag visste att det var något med dem som gör att de för mig itne räknas som vilda. men hur mkt är det som är vilt på jorden egentligen, människan har ju varit "överallt" och "inkräktat" så det finns väl inget som är helt opåverkat?

LinaN
12/19/07, 11:46 PM
#24

#23 rent krasst är ju prezwalskihästarna fortfaradne vilda, för ingen tämjer dem eller rider dem, däremot lägger sig människan i på gott och ont. Avelsprogrammen består ju i att ta ut hingstar och ston ur flockar o skeppad em över hela kontinenten så att det itne blir förmycket inavel. Jag är tyvärr itne så insatt i det som jag skulle vilja.

zebran är ju fortfarande vild också, ingen som rider dressyr på dem direkt…. men de är ju väldigt reglerade de med i nationalparker nere i zarangeti osv…. de räknas iaf till hästdjuren…. 

enda stället som är opåverkat skulle jag tro är någonstans djupt inne i nord o sydpolarnas isar, de bitar som aldrig smälter (förrän nu) djuphavsgravarna har ju blivit udnersökta, skogarna inkräktade i, slätter blivit bebodda, osv osv…. människan är en parasit på moder jord (dessvärre) som har tappat kontakten med naturen….. en gång i tiden hade man respekt för allt levande, tackade naturen och de "makter" man trodde på… man dödade itne mer än det man behövde… *sucka*

det var tider det….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sussi
12/20/07, 1:27 AM
#25

Ridning kan vara djurplågeri men behöver inte vara det. Håll hästarna så naturligt som möjligt i en flock och rid efter hjärtat och inte efter ära så kan du fortsätta med gott samvete.

Skulle det vara djurplågeri skulle inte min häst komma gåendes mot mig i hagen när hon vet att hon ska bli riden.

Jag tror inte heller att dagens tamhästar har samma behov som de vilda, de känner inte heller till ett annat liv.

lisette
12/20/07, 7:29 AM
#26

det FINNS ju hästar som går lösa i bland annat england, sen hur vilda de är vet jag inte.

bubbelbubbel
12/20/07, 8:14 AM
#27

…och många hästar går iaf utan staket i holland ! ;)

men nej, jag tycker inte all ridning är djurplågeri, använder man sunt förnuft så går det mesta bra.

Annons:
NovaRoll
12/20/07, 9:13 AM
#28

Varför gå över ån efter vatten?? Ta färjan till Gotland och Lojsta, vår egen inhämska ras gotlandsrusset/skogsbaggen…så nära naturligt som det går. #0 JAG tycker nog att sådana åsikter som du blev varse om inte ens behöver komenteras, så rid på du och GOD JUL på er i stugorna, På lördag är det vintersolståndet och sen vänder det..skönt va!!??

warum_nicht
12/20/07, 11:03 AM
#29

# 16

vad grundar du dina påståenden angående bett på? fakta eller åsikt?

SofiaR
12/20/07, 11:04 AM
#30

Ridning kan vara djurplågeri om man inte rider på rätt sätt. Jag tycker att det sätter jag rider på är bra, har egna regler för mig, aldrig sporrar (gillar inte att trycka in metall bitar i hästens mage, den ska kunna gå fram i alla fall), dock använder jag ridspö men det används ytterst sällan, bara som en förstärkning till mitt ssvaga höger ben. Rider helst också på¨å hackamoore. Aldrig ta mer i munnen än nödvändigt, också att man ska tänka runt hästen tänkande.

LinaN
12/20/07, 11:18 AM
#31

#29 Måste vi verkligen ta denna diskussionen IGEN?

Jag grundar detta på egen erfarenhet, fakta om hästens mun, från flertalet artiklar från bland annat dr cook, artiklar av Alexander Nevzorov. Hempfling. mfl.

De hundratals gånger jag sett hästar gå emot bett/slå emot bett/ stegra från och springa ifrån bett. Har gjort mig väldigt misstänksam mot detta föremål… Jag hatade min fasta tandställning under de åren jag hade den, jag förstår varför vissa hästar hatar bett okcså.

I dagens läge finns det inte många ryttare som kan rida så bra att de itne stör hästens mun med bettet. Jag tycekr egentligne att detta är en onödig diskussion eftersom vi diskuterat detta innan i en annan tråd.

Men jag vidhåller, i min moraliska och etiska ståndpunkt så är bettet förkastligt, andra får göra vad de vill med sina hästars munnar men jag tänker itne forcera ett bett på min häst som tydligt visat tidigare vad han tycker om det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

warum_nicht
12/20/07, 11:42 AM
#32

nej vi behöver inte en diskussion till om det… men jag tycker att du kan vara tydlig med att det är en åsikt och inte presentera det som fakta. de källor du hänvisar till är ju knappast annat än just åsikter det heller, det har inte gjorts någon oberoende forskning som bevisar ditt påstående.

jag vidhåller att det är den som håller i bettet som är av ondo i de situationer som du beskriver, inte att bettet själv skulle vara problemet.

LinaN
12/20/07, 1:41 PM
#33

#32 jag är tydlig, och jag tycker inte att jag ska behöva påpeka det varenda gång jag lägger fram min synpunkt… :S

Det är mer än bara en åsikt, det är förstahands fakta från min sida, sen är det ju upp till den som läser att ta till sig eller skjuta det ifrån sig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sehvrin
12/20/07, 1:45 PM
#34

#16 Det finns ju numera vilda przewalskihästar, då man har satt ut dem i det vilda igen. Iofs är det i en nationalpark i Kina, men de är ju inte desto mindre vilda för det (finns en hel del att läsa om przewalskihästar här)

#24 Det är grymt mycket om haven vi inte vet, speciellt djuphaven, så det är nog de mest outforskade platserna på Jorden, eftersom det är så oerhört knepigt att ta sig dit. Även i regnskogsområden och så finns det nya saker och arter att upptäcka, och då syftar jag inte enbart på de tusentals (kanske miljontals) insektsarterna ingen upptäckt ännu, utan man upptäcker även nya däggdjur. Så visst finns det outforskade områden på vår jord =)

Men nu är jag kanske lite väl OT ^^'

Jag tror inte ridning är djurplågeri, visst, det kan vara det, men jag tror inte att om man rider rätt att det är djurplågeri. Ja, det sliter på hästen på ett annat sätt, och det är nog mer troligt att den får skador om man jobbar med den än om låter dem gå i hage, eftersom det blir mer belastning (nu menar jag inte att en häst inte kan skada sig i hagen)
Men om hästen inte lider av det rent märkbart och tycker det är kul så kan jag inte kalla det djurplågeri, för djuret plågas inte.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
warum_nicht
12/20/07, 4:06 PM
#35

#33 jo faktiskt… när du lägger fram din synpunkt på ett sådant sätt. att du bombsäkert säger att något ÄR som du säger stämmer ju faktiskt inte, du kan ju inte styrka det påståendet, alltså kan du inte kalla det för fakta. du borde ju vara tydlig med att det är vad du anser istället.

men om det är som du säger får du ju gärna bevisa det genom att presentera oberoende studier.

SofiaR
12/20/07, 10:28 PM
#36

# 31 Alexander Nevzorov är as bra, har flera filmer han har gjort.

juliapettersson
12/20/07, 10:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Säger som NovaRoll, på Gotland finns vilda hästar. Nåväl, det finns staket, men markerna där de strövar fritt är gigantiska och ett liv i flocken på Lojsta anser jag vara det ultimata för en häst.
Foto: C Ekeberg

swedensess
12/22/07, 12:02 AM
#38

har en ganska lite hage men dom kan endå gallopera en liten bit önskar jag hadde större :/

warum_nicht
12/22/07, 2:52 AM
#39

#36 är det bra eller djurplågeri light?

LinaN
12/22/07, 11:07 AM
#40

#39 att ha filmerna? ;)

Jag har hans första film, som är jäkligt intressant, men ajg har även en film med Parelli, och flertalet med Ellen ofstad. Jag tror på att samla information, och prova sig fram. 

En NHE-medlem rider aldrig sin häst i mer än 15 minuter i sträck, okie, rider man kanske 17 minuter är det inte hela världen men principen….. rider man längre eller med träns kan man bli utesluten ur skolan. 

Det ALexander gör är väldigt nobelt, MEN edet kunde göras annorlunda. FOlk ser NHE som en sekt, enda skillnaden mellan NHE och en sekt är att sekter än enkla att gå med i, men svåra att komma ur. NHE är tvärt om, det är svårt att gå med men väldigt lätt att gå ur.

Inte ens Brink rider sina hästar 100% samlade hela tiden, och man ska särskilja på naturlig samling och påtvingad samling.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ledin
12/22/07, 12:45 PM
#41

ska man snacka om djurplågeri så kan man hitta värre än ett bett lr sadel. Vanlit hästvett som inte alla har utan slår å slår gapar å härjar på hästar. Jag har sett djurpålågeri med egna ögon och tagit hand om allt från hästar-kaniner som har haft det jäklit illa. Var bla ute å red hörde något i en bod (ruttet skjul) där inne stog 3 hästar magra,inget att sova på utan bara sin avföring mörkt å kallt det vart brotom hem kan jag lova ringde vet o dom vart spyfärdiga när jag visade dom hästarna. 1 fick avlivas på plats dom andra klarade sig men dom fick äta upp sig i 1 år innan dom vart normala i hullet. Det snackar jag om djurplågeri.

Annons:
[MatildaW]
12/22/07, 1:20 PM
#42

Jag tycker inte att ridning är djurplågeri om man rider rätt och behandlar hästen rätt.

Jag har själv vart med i ett stall och tagit hand om en SHV häst, att höra om dess förflutna och vad folk utsatt den för i ridningen var bara så hemskt! Det kan man kalla djurplågeri.

Men som sagt, rider man "rätt" och behandlar hästen rätt så tycker jag inte att det är plågeri.

warum_nicht
12/23/07, 12:24 PM
#43

ja det är säkert all fine and dandy beroende på vad man nu vill med sin ridning. du har helt rätt i det du skriver om sekter… men det nhe har gemensamt med sekter är saligheten i sin egen tro. att nu bett ska vara roten till allt ont osv, propagandaliknande filmer, skuldbeläggandet av de som inte följer nhe eller en är intresserade av det. det är väldigt sektlikt.

fixeringen vid bett är ju lite märklig. det låter genomgående som att nhe sätter sig själva på en pedistal och att avsaknaden av bett på något vis urskuldar allt annat. bett eller ej, nhe anhängare håller hästar fortfarande hästar fångade för sitt eget nöjes skull. i det avseendet är det ingen skillnad alls så det finns ingen ursäkt för moraliserandet.

du får vara hur övertygad du vill men jag kommer att tjata om bevis när du kommer med ett sådant påstående. kan du inte bevisa eller styrka det så borde du inte göra sådana påståenden helt enkelt.

varför ska man särskilja på naturlig samling och "påtvingad" samling? den naturliga samlingen som det så fint kallas är ju rätt och slätt ingenting mer än att hästen går och står i frihet. att man som ryttare "påtvingar" samling har ju ett syfte; hästen sak bära sig själv och en ryttare. det krävs alltså mer av den än vad det naturliga tillståndet skulle gjort. att "påtvinga"samling gör man alltså för att hästen ska bära sig själv och sin ryttare med muskler istället för att hasa runt på skelettet.

nhe anhängare rider, hanterar och inverkar på hästen. man kan lika gärna kalla det för att de tvingar sig på hästen eller varför inte gå hela vägen och kalla det tortyr eller våldförelse? eller så kan vi vara lite ödmjuka inför andra ryttare oavsett stil och respektera varandras val. åtminstone tills det framkommer klara bevis för att det ena sättat är bra och det andra är dåligt.

Marija
12/23/07, 2:12 PM
#44

#2 - #3 Håller med er!

Så länge hästen mår bra och tycker det är roligt att bli riden så ser jag inte ridning som djurplågeri. Och att man rider i takt med hästen. Att häst och ryttare är samspelta och jobbar i team.

Kan hålla med dej om vissa ridskolor, t ex där jag rider, det är verkligen ingen bra miljö! Dessutom är ridskolan precis bredvid riksväg 90.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Poniz
12/27/07, 11:08 PM
#45

Du flesta hästar tycker ju också att det är kul att bli ridna, sålänge man gör det rätt och är snäll naturligtvis

finaponnyn
12/27/07, 11:55 PM
#46

släpp alla hästar fria då , men tror ni inte att alla hästar skulle bli skadade , påkörda ?

LinaN
12/28/07, 12:16 AM
#47

#43

Jag är ingen helylle-NHE anhängare, även om jag är medlem på forumet, men NHE tillsammans med Parelli och några andra "ledande" figurer har börjat förändra hästvärlden. 

Jag gör saker med min häst som inte alltid är 100% NHE, en del saker skulle säkerligen inte ens vara tillåtet, men gör jag 100% NHe så känns det inte rätt för mig, precis som om jag tvivlar på att parelli har alla svar jag söker.

O det här med bett, hästens mun ÄR INTE skapt från början att ha bett i sig, och i förlängningen är det naturligare för en häst o ha ett rovdjur på ryggen (eftersom det kan ske i det vilda) äbn en metallbit i mun…. rent krasst.

som jag sa är jag medlem på forumet, men jag missionerar inte, mitt ogillande för bett har jag haft innan jag blev medlem där, jag började rida bettlöst för snart 2 år sedan på min travare, NHE gav bara en knuff i rätt riktning.

Men i ärlighetens namn. Allt som döljs bakom NHE's lyckta dörrar kan man hitta i många av de andra "gurusarnas" läror eller vad man nu ska kalla dem. Och visst är de litet på sina höga hästar…. det är litet klubben för inbördes beundran och man undrar många gånger om man vågar berätta något för man kanske blir utslängd. Alexanders fru dyker upp ibland och skriver något eller deltar i en diskussion, men oftast är det andra medlemmar och representanter för olika länder som styr och ställer därinne.

jag kräver itne att folk ska gå och bli NHE-följare hela bunten, det jag kräver är att folk börjar tänka för sig själva och itne blint tror på det de blivit inmatade med på ridskola eller från välmenande föräldrar eller whomever…. att ifrågasätta och försöka lära sig mer om bettets funktioner, och inverkan.

Du ber om bevis och forskning, och opartisk sådan. men finns det verkligen? På 30-40 talet så gjordes det reklam för hur bra cigaretter var för ens hälsa. För ignen ville att folk skulel veta om nackdelarna med rökning, så därför gjordes ingen forskning, o den forskning som gjordes tystades ned.

Men om du accepterar att jag ställer min tes "Bett är i de flesta fall skadliga för hästens kropp och psyke." och ger mig några år, låter mig ta hjälp av tränare, både bettlösa och de med bett, så ska jag se vad jag kan komma framtill. Jag vill bevisa min tes. Så får du gärna förklara för mig varför bettet är en nödvändighet för att kommunicera med hästen, och övertyga mig om att bett inte har någon skadlig verkan på hästens mun, kropp eller psyke.

Påtvingad samling är under lod, hopkrullad med falsk böjning på nacken osv. En samling ma nfår genom att hålla hårt i hästen och dra ihopa den. Det kan vi väl bägge vara överens om att så ska en häst inte ridas? Det är påtvingad samling.

Naturlig samling, då har vi hästar i det fria, eller en häst som bär sin ryttare med ryggmuskulaturen, stöttad av bukmuskulaturen, med hög nacke (dvs att skallbasen på hästens huvud är i en bra vinkel mot första nackkotan) och något framför lodplanet, väl vinklade bakben och korset vinklat och i balans.

DÄR har vi skillnaden mellan de två samlingarna. 

#46 Det GÅR inte i dagens samhälle tyvärr, även om det vore det bästa för hästarna. Men som jag skrev tidigare, jag själv är inte beredd att ge upp den samvaron jag har med min häst. I det avseendet är jag självisk. Däremot om ha nblev sjuk eller skadad hade jag låtit avliva honom så ha nitne ska lida, det är mitt ansvar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

hjullan1
12/28/07, 1:06 AM
#48

LinaN Rätt intressant att hitta bilder i ditt album med bett i munnen på din häst.. Hur tänkte du då?

Annons:
ElinH
12/28/07, 2:02 AM
#49

När man tänker på det, så ja, det är nästan djurplågeri. Men å andra sidan, hästarna vantrivs inte och de mår bra och är lyckliga. Jag har svårt att tro att alla skulle vara det i det fria.


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Mixie
12/28/07, 2:35 AM
#50

#48 Vill minnas att LinaN i tidigare inlägg sagt att hon vill att hennes häst ska kunna ha bett vid eventuell försäljning eller annat? Har jag fel?

//Mickan

LinaN
12/28/07, 11:10 AM
#51

#48 För att dessa bilderna är tagna för över ett år sedan, NÄr jag fortfaradne velade fram och tillbaka, NÄr alla sa "du måste bettvänja honom för ananrs kommer ha nitne gå att rida in…"

Men när jag skulle börja tömköra så började ha nprotestera o det gjorde emr än saligt ont i bröstet på mig o se hur han vantrivdes var gång jag tog i bettet/tömmen. SÅ jag slutade o började leta efter en bättre möjlighet.

Men de bilderna är speciella, för bland annat är det när jag hänger på honom för första gången. Sedan jag fick hem Harry till mig har jag haft bett på honom kanske 10 gånger. SÅ jag anser honom vara bettvan, men jag tänker itne tvinga honom att ha bettet. Men bilderna stannar eftersom de är från en viktig tid i livet, där jag fattade beslut och där jag lärde mig en miljon saker.

DÄremot behöver mitt bildgallerie uppdateras…. längesedan det kom nya bilder dit. Men om man nu vill Hjullan så kan man ju tolka utifrån att man itne vet något o säga att  jo men den där LinaN hon säger så mycekt skit men ändå har hon bett på sin häst….. men så är itne fallet. han hr itne haft bett i mun på över ett år…. men det är ju trevligt att du frågar om det o inte bara antar en massa grejor.

och jag började rida min förra häst bettlöst, men det var innan jag var helt övertygad om vad jag själv känner inför bettet…. 

#50 hihi, det är faktiskt så att andra tyckte jag borde vänja honom vid bett  i framtiden. jag själv tycker det är onödigt, men eftersom ha nredan haft bett ett par gånger så OM ha nitne skulle vara kvar hos mig  så får idioten som köper honom bråka bäst fasiken han vill med att få hästen att acceptera bettet, om jag säljer så är det med klausulen att hästen sk agå bettlöst ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

lisette
12/28/07, 12:55 PM
#52

fast lina, du borde kanske kolla tänderna på honom om han protosterar mot bettet?

warum_nicht
12/28/07, 2:37 PM
#53

så du menar att den här "skolan" är en chatsida? alltså något på internet? ja där sjönk det ytterligsre något snäpp.

naturligtvis pågår det saker bakom lykta dörrar inom de flesta läror, skillnaden är att det är inte så många andra som påstår att det de gör är det rätta och alla andra har helt fel. dom har inte bara fel enligt nhe, dom är notoriska djurplågare för att dom använder bett…

sen det här med bevis… bett har etablerats genom hävd. det har blivit använt i sekel. då hävd och tradition går mot din tes så ligger bevisbördan på dig. och tills dess att du har bevisat den så kanske du inte ska svänga dig med så absoluta uttalanden.

samling har inget med halsen och huvudet att göra, samlingen kommer bakifrån. var hästen placerar sina hovar i förhållande till tyngdpunkten. och formen, muskelarbetet osv på en häst i hagen är inte samam sak, en häst i hagen ska bära sig själv, inte en ryttare. när man lägger på en extra tyngd krävs det extra arbete för att det inte ska vara skadligt.

vi är inte överens om huvudets placering, jag tror på variation i formen och mycket omväxling i takt, tempo, schwung. det finns ingen klar forskning om att overbending eller djup-rund-låg form på något sätt är skadligt. debatten fortgår och likaså forskningen på det området. därom tvistar de lärde…

hjullan1
12/28/07, 3:36 PM
#54

#51. Förstår inte riktigt vad du menar det du säger till mig där.. att jag tror du snackar skit eller att jag antar? Förklara. 

Men ja, jag undrade förstås eftersom du är så hård på den punkten så va det lite av en chock att se såna bilder. Men tack för ditt svar, då vet jag.

LinaN
12/28/07, 3:53 PM
#55

#54, nej jag menar itne att du anser det, antar eller menar det, utan jag kan förstå att det kan uppfattas så. om en person säger en sak o sedan visar en annan sak som går helt stick istäv med det personen säger.

#53 NHE Är en skola som finns i Ryssland, Alexander har ett fåtal elever ha ntränar, vi andra "dödliga" får nöja oss med coaching via deras officiella sida där man ansöker om inträde först till det öppna forumet (som itne är helt öppet iom att man måste söka in) Sedan får man efter at tvissa kriterier uppfyllts (ett antla månaders medlemskap och ett antal poster, en öppnad arbetsdgbok mm) ansöka om inträde till den slutna delen av skolan, där man diskuterar lektionerna och ger varandra hjälp.

Jag kan prata med en kille fårn USA eller en tjej från ukraina, diskutera häthantering i de olika länderna med folk som faktiskt finns där. Utan internetttet eller det här forumet för NHE intresserade så hade jag aldrig fått veta hur de driver en lösdrift i ukriana eller hur barfotaverkningen har spritt sig i grekland.

#52, ser ingen idé att göra det ännu, för att jag inte vill ha bett på honom för att JAG är fullständigt övertygad om att jag kan göra samma sak med min häst som ni andra med era. Men nu i början av året kommer det komma en hästtandlakare till ett av grannstallen o då ska vi gå dit o kolla bissingarna eftersom det är nu han har krånglat litet med munnen, slabbar något fruktansvärt när han äter och bits.

Jag mådde psykiskt dåligt när han gick emot bettet när vi tömkörde på bett, o jag tänker inte må dåligt bara för att det är hävd att använda bett sedan tusentals år tillbaka i tiden. Jag köper itne det rensonnemanget. Det krävs mer jobb att rida en häst utan bett eller helt naken, jag har inget emot at tjobba hårt. inte sålänge arbetssättet är för mig och häst ett sådant där vi inte mår dåligt av det som görs.

Jag tror att parelli stötte på en hel del motstånd när ha nlanserade sina ideer till en början…. ha nändrade utsikten för hundratusentals hästar, och ha ninledde hästrevolutionen, den som innebär ökad medvetenhet för hästen…. vi har mycekt framstående forskning på hästar nuförtiden om muskler, senor, foder osv osv…. men det kommer alltid finnas motpoler…..

Bara för att man har haft något på ett särskilt vis i tusentals år så betyder itne det att det är rätt…. att man har slagit barn och kvinnor i årtusenden för o få dem att lyda är inte rätt, idag är det rentav olagligt….. Men egentligen borde det ju vara tillåtet för så har man ju alltid gjort…… *sarkasm*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
hjullan1
12/28/07, 6:22 PM
#56

#55. OK. Jag antog ingenting, undrade bara som sagt hur du tänkte.

warum_nicht
12/28/07, 6:42 PM
#57

55. jo jag vet vad skolan är för något. jag tror däremot inte att man kan läsa sig till allt, det måste upplevas i praktiken av både elev och lärare. det finns ingen bok i världen som ersätter bra undervisning på plats, ej heller en internetsida, det är inte en fullgod utbildning. sen så låter det mer som ett pyramidspel eller en sorts sekt där man sakta stiger i rang för att komma in där de få utvalda dväljs… om det nu är ett korståg för att frälsa hästen, varför detta hemlighetsmakeri?

och om Parelli gjorde det han gjorde av sitt hjärtas godhet så skulle han ha lärt folk hur man gör sin utrustning, inte upphovsrättsskyddat den och dragit hem vinst som han gör nu.  och jag kan tillägga; efter "hästevolutionen" som du kallar det så ökade marknaden för alla utbildningsstall. folk läste en bok och gick hem och fumlade i mörker. ett tu tre så hade dom skapat ett monster för att dom inte fattade bättre… och när monstret skulle bli harmoniskt igen så fick den skickas till ett tillridningsstall. det är många hästar som fått det värre av de där filosofierna ska man komma ihåg.

nu är det ju faktiskt så att det är olagligt att slå kvinnor och barn, det kom fram entydiga bevis för att det tex inte finns nån arvssynd att banka ut. man fastställde att misshandel inte är bra. men jag väntar med spänning på bevisen om att bett användade oavsett hur det används har samma effekt som barnaga eller kvinnomisshandel.

LinaN
12/28/07, 6:50 PM
#58

#56 okie ;) Däremot så är det en bugg i systemet för innan idag när jag skulle uppdatera med nyare bilder så vägrade programmet att ta bort tex bilden på mig o mina syskon, täckesvänjningsbilden mm…… :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

hjullan1
12/28/07, 7:00 PM
#59

#58. Är det det som är felet? Jag har också försökt ladda upp bilder men dom dök aldrig upp på albumet.. Jag trodde jag gjorde nåt fel bara. Så vad ska man göra åt saken?

[japptravare]
12/28/07, 7:38 PM
#60

Jag säger som jag alltid tyckt , man kan inte ÄGA en själ. Hade det varit djurplågeri så hade hästarna inte samarbetat me doss. Då hade vi inte fått rida eller leda och rykta eller något, vi lär dom men hade dom inte velat det ändå så hade dom inte ens försökt samarbeta.

LinaN
12/28/07, 10:52 PM
#61

#59 De ska byta system men när det ska ske vet de inte…… o det är litet lätt störigt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ebba93
12/28/07, 11:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

min häst skulle tycka att det var litte tråkit att inte bli körd eller riden för det är det han tycker är kul.Och annars blir han litte sur när han inte får komma ut och få litte motion,det är det han tycker bäst om att få.Annars skulle han vel visa att han inte tyckte att det var kul att få motion.

Annons:
Ledin
12/28/07, 11:46 PM
#63

jag tor att vi lärt våra hästar att rida är naturligt för dom med bett lr inte det e väll en vane sak som allting. Och #62 jag tor dina hästar skulle sakna springa å tävligar det är ju livet för små travisar. Bra bild dessutom

ebba93
12/28/07, 11:49 PM
#64

tackSkrattandebra sakt!!!

warum_nicht
12/29/07, 12:00 AM
#65

yttermera; LinaN, d skriver "O det här med bett, hästens mun ÄR INTE skapt från början att ha bett i sig, och i förlängningen är det naturligare för en häst o ha ett rovdjur på ryggen (eftersom det kan ske i det vilda) äbn en metallbit i mun…. rent krasst."

det låter ju som en extrem efterkonstruktion och ett självförhöjande. häst i fångenskap är inte naturligt. punkt. och ja, det kan ske är mer "naturligt" att hästen blir attackerad av ett rovdjur än att bli tränsad… men att den ska bära rovdjuret är inte naturligt. det är ett flyktdjur. så visst, om du kastar dig på en häst i vildmarken som ett rovdjur och håller dig kvar medans hästen flyr i panik så är väl det "naturlig" hästhållning.. men efter vad jag har förstått så inverkar du mer än så?

haute ecole betyder den högre skolan eller lite friare översatt högre utbildningen. NHE är alltså N´s högre skola eller högre utbildning enligt N. man ska inte tro att det är "den" högre skolan eller jämföra/likställa hans filosofi med de klassiska ridskolorna. de som innefattas av det begreppet är cadre noir, spanska ridskolan i wien, spanska ridskolan i jerez, hovridskolan vid versailes… samtliga av dessa högre skolor bygger på en stabil grund av erfarenhet för hästhållning, träning och dressyrkonst. samtliga av dessa använder bett.

N´s filosofi är yngre än han själv. resten av ridkonsten har flera tusen år på nacken. …var hittar man mest erfarenhet och beprövade metoder? konsekvensanalys av träning ur ett flerhundaårigt perspektiv…?

LinaN
12/29/07, 8:07 AM
#66

#65

*rycker på axlarna* Tror vi har uttömt möjligheterna för den här diskussionen, dels pga att du har bestämt dig, och jag har bestämt mig. Vi är i clinch o jag tänker itne sitta o försvara en "idealogi" varifrån jag bara hämtat vissa delar av mitt hästhanterande, precis so mjag itne tänker sitta o försvara monty roberts eller parelli….

Jag har tröttnat på diskussionen och behöver tänka över det som diskuterats i lugn och ro. Det krävs mer funderignar och kontemplationer på ämnet upplever jag.  MEN jag tänker inte sluta mig till att bett är bra bara för att du och andra tycker att de är nödvändiga.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Salish
12/29/07, 2:46 PM
#67

3# Håller med dig.

Vissa ridskolor är inte så bra för hästar, men de flesta har ju stor hagar där de får gå ut flera timmar om dagen. Det är också bra om ridskolan har bra utbildade ridlärare som säger till när en ryttare sågar ner sin häst på tygeln.

warum_nicht
12/29/07, 3:19 PM
#68

66. nej, jag tycker verkligen inte att du ska använda bett om du inte vill. det är ju helt upp till dig… men du kan ju sluta upp med att komma med påståenden utan grund och fördömma de som inte tycker som du.

LinaN
12/29/07, 3:25 PM
#69

#68 och du får gärna sluta upp med att "racka" ner på andra som inte resonerar på samma sätt som du gör. *leker sandlåda* ;)

För vi är lika goa kålsupare bägge två. 

Så håller vi oss på varsin kant o leker snällt med våra spadar och hästar. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
warum_nicht
12/30/07, 11:51 PM
#70

69. inte riktigt va? =)

TerriZue
2/29/08, 10:33 AM
#71

.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

TerriZue
2/29/08, 10:36 AM
#72

LinaN. Jag kan förstå att du inte tycker om att rida med bett men man måste ju också tänka på att man alltid ska anpassa sättet att rida på och utrustningen efter varje häst. alla hästar är ju individer och en del hästar vill säkert bli ridna utan bett men en del behöver det som stöd. Det är bara att inse att alla är olika.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Jomenhej
11/26/15, 9:27 PM
#73

Jag ser det såhär: min medryttarhäst kommer med öronen framåt mot mig i hagen och vet att det enda jag gör med honom är att motionera/rida (inte in till maten). Han har aldrig lagt ett öra bakåt vid sadling, inte när man drar gjorden heller, han älskar uppmärksamheten han får när man sätter på grejer. (Sen bråkar han ibland vid ridningen men det jobbar vi på). Han går i en jättehage med hästkompisar, klipps inte så kan gå utan täcke ☺ Sålänge man inte stänger igen munnen på hästen så att den inte kan gapa utan går och är nöjd med ett snällt bett så funkar det, och den inte ömmar i ryggen när man rider tycker jag det är okej. Nu beror detta helt på hur hästen är tränad, men en tunn/otränad häst ska inte ha tunga ryttare, vet x antal hästar som ömmar i ryggen och ryttarna ändrar allt förutom sin kroppsmassa (nu snackar jag inte 5 kg övervikt +muskler). Har man en stark häst är det inga problem, det jag menar är att hästens inte ska påverkas negativt av att man sitter på den ☺

Caf_Roy
11/29/15, 8:11 PM
#74

För mig är djurplågeri att inte ta hänsyn till djurets välbefinnande. Därför anser jag det inte vara djurplågeri att min häst får stå uppstallad på nätterna eftersom han inte gillar att vara ute när det är mörkt och kallt. Är jag i stallet tar jag också in honom om det spöregnar eftersom han vill det. Han vill tom ha paraply på vägen in. Jag anser det inte vara djurplågeri att rida honom på ett rakt pelhambett eftersom han tydligt visat sig vara mer bekväm med det än med andra jag provat (däribland tvådelat och tredelat tränsbett, hackamore och grimma). Jag anser det inte vara djurplågeri att träna och tävla eftersom han lastar sig själv när vi ska iväg, vill ut och sätta igång när vi kommer fram och vill in igen när vi är klara och ska hem. Plus att han har kul och är ivrig att jobba under träningen. Han tycker visserligen att det är aningen obekvämt att spänna sadelgjorden, men han vill väldigt gärna ut och rida (om jag tar in honom utan att rida blir han märkbart besviken) och tycker att jag är obekväm att ha barbacka. Så därför spänner jag sadelgjorden på det sätt han föredrar. Djurplågeri hade det däremot varit enligt min mening om jag pensionerat min 22-åriga ponny i stället för att sälja honom vidare till någon som ville tävla, för det ville han. Att bara gå i hagen, pysslas med och rida i skogen gjorde honom olycklig. Så det jag säger är att det inte är djurplågeri så länge hästen mår bra fysiskt och psykiskt, får sina behov tillgodosedda och sina önskemål och åsikter respekterade. För så länge min häst är frisk, lycklig och med på noterna kommer jag aldrig gå på att jag skulle plåga honom.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

axa
12/2/15, 8:36 AM
#75

Nej, jag tycker inte det är djurplågeri (i flesta fall) att rida hästar. Beror sedan helt på hur dem rids, hur dem tas om hand, vad man använder på hästen osv. Det #74 skrev om sin häst stämmer in rätt så bra på hästarna jag rider och vad jag tycker.

Dock så tycker jag att de ridskolor jag besökt är djurplågeri. Alla barn varav många är elaka mot hästarna, bara samma underlag, få uteritter och endast när det är sommar och varmt, hästarna slits och har ingen arbetsvilja. Jag är helt emot ridskolor, även om det är svårt att ta sig fram i början inom ridsporten utan.

Upp till toppen
Annons: