Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6828 ggr
steffy
12/2/07, 6:24 PM

rida blöta hästar

vad tycker ni om att rida blöta hästar ( vanliga och islandshästar)?
De i stallet rider sina isisar när dem är blöta och jag undrar om det är bra, då man ej får borsta blöta hästar.

Annons:
bubbelbubbel
12/2/07, 6:34 PM
#1

det är ju inte nån skillnad på att rida "vanlig" häst och islandshäst om den är blöt eller ej…
det är väl bara att torka till den lite innan, sen kanske det beror på hur blöt den är också…

men varför skulle man inte få borsta blöt häst ? det har jag aldrig hört…..

gejsa
12/2/07, 6:37 PM
#2

Det kan ju bli skav från sadelgjorden om hästen är blöt när man sadlar. Men annar ska det väl inte vara någon skillnad på att rida en blöt eller torr häst?

Tusen
12/2/07, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tycker också det verkar konstigt. Våra går ju ute året runt och skulle dessa inte kunna ridas eller borstas bara för att de är blöta , skulle de knappast kunna tävla i de klasser de gör. Hästar har feta pälsar och om man inte schamponera sin häst så ofta är det inga problem. Vätan ligger bara i det översta lagret. Ungefär som änder i vattnet. De fryser inte fastän sjön har ett lunt lager is på sig.

Thorsson
12/2/07, 6:37 PM
#4

jag lägger alltid fårskinn mot ryggen efter attjag har torkat honom så gott det går. Så länge han inte är blöt där sadelgjorden ska ligga tkr jag det är lugnt.

Sedan så kan man väl visst borsta om hästen är blöt, med det går väl inte så bra.

bubbelbubbel
12/2/07, 6:40 PM
#5

#2, ja skav kan det ju bli.
men det kan det ju bli även om det är en vanlig eller en isis ;)

gejsa
12/2/07, 6:42 PM
#6

#5# Ja, jag skrev inget om skillnaden.

Annons:
Maja
12/2/07, 8:07 PM
#7

Islandshästar är väl också hästar..? Fundersam

Det spelar ingen roll om det är en blöt islänning eller en blöt nordsvensk, en blöt shettis, ett blött varmblod, alla blir lika blöta när det regnar, men när jag ska rida en blöt kuse så drar jag av det värsta med en svettskrapa och sedan så slänger jag upp en sadel, med eller utan vojlock och rider som vanligt.

steffy
12/2/07, 8:20 PM
#8

jag menar inte att isisiar inte är hästar, men det är alltid isisar som blir ridna när dem är blöta. det är inte så ofta men rider ett blött halvblod ( halvblod har ju oftast täcke på sig under dagen).
därför undrara jag om dem tar skada av att ridas när dem är blöta, men trodde inte det då det är vanligt att man rider blöta isisar( har 10 isisar på stallet)

Maja
12/2/07, 8:25 PM
#9

Nej, det spelar ingen roll vilken ras det är, jag rider lika "gärna" och "ofta" på ett blött varmblod som på en isis.. Häst som häst liksom, alla isisstall jag har ridit i har vi tagit hästarna - blöta som torra - en häst blir ju blöt helt naturligt, man rider ju inte i ridhus bara för att det regnar.. Jag kan säga att jag aldrig i hela mitt liv har ridit i ett ridhus, jag kämpar vidare ute i det fria med regn, hagel, snö, solsken på både islänningar och andra raser.

Tvivlar på att de tar skada av det, det enda är väl att sadelgjorden kan skava lite, men då är det ju ryttarens fel som inte håller koll på det.

bubbelbubbel
12/2/07, 10:00 PM
#10

#6, nej, det var som ett litet sidoskämt ;)

Mixie
12/2/07, 10:24 PM
#11

varför skulle man inte få borsta en blöt häst? :S

//Mickan

thilda-
12/2/07, 10:31 PM
#12

undrar samma sak som #11

Maja
12/2/07, 10:50 PM
#13

Klart att man får borsta en blöt häst om man vill.. ;) Det beror givetvis på vad du klassar som "borsta" i detta fall, men jag borstar aldrig en blöt häst, jag "drar av" vattnet med en svettskrapa av stål, om man borstar med piggborste alt. vanlig ryktborste så kan hästen bli blöt "under pälsen", där den är torr annars.. :P Det är det enda jag kan komma på.. ^^

Annons:
Mixie
12/2/07, 10:54 PM
#14

alltså det är ju svårt att borsta den torr men man kan ju om man vill?! undrade bara om det fanns någon speciell anledning?

//Mickan

Sussi
12/2/07, 11:00 PM
#15

Då min häst (isis) är blöt drar jag av den med en vattenskrapa och torkar bort det värsta vid sadelstaden. Att borta känns onödigt. Vet inte varför det skulle vara skadligt eller icke bra att rida en blöt häst. Trevligare är det ju förstås då de är torra :)

reddie
12/3/07, 12:19 PM
#16

Jag rider inte blöt häst med tanke på skavrisken. Är han blöt så drar jag av med svettskrapan, gnuggar med handuk, ev. på med fleecetäcke så får han mumsa lite hö medan han torkar.

Tar en stund extra men medan han torkar så fixar jag allt i stallet

SK_SK
12/3/07, 1:18 PM
#17

Jag rider när min häst är blöt, för att det regnar vartenda dag här och min häst har så JÄTTEMYCKET energi så att jag måste rida varje dag! Men innan jag rider tar jag med svettskrapa och med en handuk. Min häst brukar faktiskt inte vara blöt på  magen där sadelgjorden sitter så det är nog inget problem ;)

Lorita
12/3/07, 1:22 PM
#18

Jag skulle adrig rida en blöt häst, då får den stå inne med flistäcke och torka innan.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Lindbygarden
12/3/07, 1:24 PM
#19

jag har en hårfön i stallet så jag torkar alltid hästen med den där sadeln ska ligga samt där sadelgjorden ligger ann..

jen
12/3/07, 1:46 PM
#20

jag brukar aldrig rida en blöt häst eftesom det kan skava då.

men bortsar kan jag göra fast den är våt…

Annons:
VeNyRa
12/3/07, 2:01 PM
#21

borstar aldrig när hästen är blöt, fick lära mej när jag var liten att det slits i deras päls om man borstar då.

Lorita
12/3/07, 2:27 PM
#22

det gör ont i pälsen på dom att bli borstade

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Alex
12/3/07, 3:15 PM
#23

#22 Det är nåt jag har hört förut, men förstår inte hur det funkar… De har ju knappast nerver i pälsen. Och in på skinnet kommer jag definitivt inte med borste på min häst i alla fall… ;) Och där är det ju dessutom torrt.

Har hört folk som jämfört det med att vi människor skulle få slag där vi är svettiga… Men inte tusan slår väl jag min häst med borsten? Däremot kan jag förstå att man inte bör "klappa" en svettig häst på halsen t.ex… Men att jämföra borstning av blöt päls med slag på svettig hud förstår jag inte. Då ser jag mer likhet med att borsta mitt eget hår när det är blött… Och det har då jag aldrig tagit skada av. ;)

Däremot vet jag inte hur mycket det hjälper att borsta en blöt häst, skiten brukar ha en tendens att stanna kvar ändå. :P Nej, ser till att hästen blir så torr som möjligt innan.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
12/3/07, 3:28 PM
#24

#23 det är det att man drar lite i pälsen som gör ont har jag hört, det gör ont i pälsroten

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Anna
12/3/07, 3:31 PM
#25

Är hästen blöt drar jag av så mycket det går med svettskrapa, lägger täcke på och låter torka en stund innan jag rider.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

gejsa
12/3/07, 3:51 PM
#26

#24# Det tror jag inte stämmer. För det borde väl isf göra ondare när man drar med en svettskrapa över en blöt päls tex.

Sussi
12/3/07, 5:08 PM
#27

Skulle alltså en häst ha ömm hud av att den är blöt i pälsen?

Har faktiskt aldrig hört det förr, varför blir huden ömm i såfall? Jag har aldrig märkt att mina hästar reagerat annorlunda då de är blöta.

 Hur skriver man ömm föresten?

Annons:
jen
12/3/07, 5:15 PM
#28

ja, att dra med svettskrapa måste vara värre än att borsta

gejsa
12/3/07, 5:18 PM
#29

"27" Men ett m. Öm. fast ömmar

PimTheGreat
12/3/07, 7:25 PM
#30

jag skulle låta hästen torka först. Dra svettskrapan över och sen ett fleecetäcke på…. skulle jag inte ha tiden att vänta så hade jag ridit barbacka över täcket och tagit lugn skrittur den dagen

Alex
12/3/07, 8:00 PM
#31

#24 Men eftersom de inte är blöta inne vid huden (inte min i alla fall) så borde det väl inte vara någon skillnad mot om hon är torr?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
12/3/07, 9:05 PM
#32

Om en häst är blöt i pälsen så är den torr inne vid huden (förutsatt att den inte är hypermycket rakad då).. Att en häst skulle få ont på huden av att borsta kan jag verkligen inte förstå - pälsen är en sak, huden är en annan sak.. Pälsen är bara hår, utan känsel medan huden är ett organ, fullt med nerver..

Hästar är tåligare än människor, det är klart att det kan finnas hårömma hästar, men de är inte lika farliga som oss.. :P

Tusen
12/4/07, 3:28 PM
#33

Ni är bra roliga ni ridmänniskor. Ni verkar tro att hästar är människor på fyra ben. En blöt häst är, som någon skrev, sällan eller aldrig blöt där gjorden ska ligga och med en vojlock under sadeln skaver det väl inte mer än när hästen blir svettig under sadeln.

Låt hästen vara häst och inte någon "My little pony"

hjullan1
12/4/07, 3:38 PM
#34

Håller med Tusen.

Annons:
[japptravare]
12/4/07, 4:42 PM
#35

man ska torka hästen innan man sadlar annars kan den få skavsår har jag hört

gejsa
12/4/07, 7:02 PM
#36

#33# Om hästen har stått i regn hela dagen så nog sjutton är dom blöta även vid sadelgjorden. Så visst kan dom få skav där. Även om regnet kommer uppifrån så rinner det neför kroppen. Iaf på mina hästar.

jen
12/6/07, 6:04 PM
#37

om de skulle få ont av borstning för att de är blöta så borde man ju märka det på hästen tycker jag…

Lorita
12/6/07, 6:14 PM
#38

#37 jo du det märks på vissa hästar kom och prata med Kiara när hon är blöt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




jen
12/6/07, 10:56 PM
#39

#38 ja, det var det jag menade.

Att om hästen tycker det är obehagligt så märker man ju det ;)

Upp till toppen
Annons: