Annons:
Etikettövrigt
Läst 8544 ggr
Loa-bg
2/1/08, 6:57 PM

Kostnad för avlivning hemma?

Vad kostar det att avliva en häst hemma?

Överväger nu att avliva Peppe hemma istället för att åka iväg.

Han ska avlivas med spruta och vi har inte möjlighet att begrava honom hemma, utan det blir att frakta iväg kroppen härifrån.

Vad finns det för alternativ, vilka tar kroppen? Och vad kostar alltsammans?

Tack på förhand //Loa

Annons:
AnnaLundin
2/1/08, 7:48 PM
#1

Avlivning med spruta är det veterinären som gör, den taxan kan jag inte.

Jag avlivade mitt sto före jul och det kostade nånstans runt 3000 har jag för mig, med avlivning, borttransport och moms inräknat. (kontakt betalning när de kommer…)

De som transporterar bort de döda djuren för destruktion (kropparna bränns) hittar du här http://www.svensklantbrukstjanst.se/ De avlivar också mot en mindre avgift, med bult.

lisette
2/1/08, 7:59 PM
#2

 ni kan inte begrava honom hos ngn granne? då krävs tillstånd från kommunen och någon som kan gräva åt er.

Loa-bg
2/1/08, 8:13 PM
#3

#1  Tack.

#2 Vi vill inte lämpa över problemet på någon annan. Dessutom har vi ju en del mark, bara det att det inte finns någon lämplig plats, känns dumt att fråga någon annan då. Hur lång tid tar det för tillstånd?

Saxo
2/1/08, 8:16 PM
#4

hmm mitt kosta ca 5000:- om jag minns rätt …

då kom vet å avliva han me spruta , sen kom latbrukstjänst lr va d nu heter å hämta han … :/ min fina kille blev bara 10 år :/

Loa-bg
2/1/08, 8:20 PM
#5

#1 Förresten, vad för avlivning valde du då?

Loa-bg
2/1/08, 8:22 PM
#6

#4 Tack.

Fy vad hemskt… Peppe blev 11 detta året, ingen ålder alls.

Annons:
lisette
2/1/08, 8:22 PM
#7

#3 men har ni inte ngn lämplig plats så har ni ju inte. tycker inte man lämpar över problemet på ngn annan, det är bara att fråga!!!

intyget tar inte så lång tid. ni kan säkert åka iväg o få det godkänt under en dag. har för mig ausabausa gjorde det.

Loa-bg
2/1/08, 8:38 PM
#8

#7 Hmmm… ja, ska tänka på det och diskutera med mamma. Men det är tveksamt om hon går med på det.

AnnaLundin
2/1/08, 8:56 PM
#9

#4 - jag minns ärligt talat inte exakt vad det kostade… men 5.000 tror jag inte… (har lite förträngdt just den dagens händelser)

#5 - jag valde att avliva med bult och avblodning, för mig är det tveklöst förstahandsvalet. Helst av allt hade jag velat kunna göra det någon annan stans än hemma, men det går tyvärr inte längre. Den här hästen var medicinerad, men annars skulle jag inte dra mig för att låta slakta på slakteri - fast mitt lokala slakteri tar inte emot hästar längre…

elin
2/1/08, 9:22 PM
#10

Det finns ju djurambulands, mer "fint" än en stor kontainer. *ryser vid tanken av kontainern*

/Elin

lisette
2/1/08, 9:25 PM
#11

#8 fråga bebbe vad de betalat för att få hästar hämtade hos sig. vet de gjort det med ngn av sina hästar.

jag tycker faktiskt det är skönt att veta att oskar ligger här hemma, kan gå ner där om jag vill.

Loa-bg
2/1/08, 9:39 PM
#12

#9 Vi får avliva Peppe på Helsingborgs Djursjukhus om vi vill, och då sköter de allt. Hans kropp kommer gå till nån förmultningsgrej som kommer användas som gödning.

Sen är det det också att vet. frågat oss om det är okej att ultraljuda en gång till med ett nyare ultraljud för att ta bilder som han kan använda i framtiden. Det kan jag iofs tycka är ok, om det kan hjälpa någon annan. Då är vi ändå på djursjukhuset och kan avliva honom. Mitt krav från början var att just denna vet. skulle avliva honom, det blir ju inte så om vi gör det hemma…

Jag vet inte hur jag ska göra, jag har för mkt val överallt Ledsen

Loa-bg
2/1/08, 9:41 PM
#13

#11 Jo, det är väl det jag också känner. Att Peppe kommer bli bunden hit och inte kommer på villovägar… Att han är kvar hos mig.

Annons:
IdaS-A
2/1/08, 10:16 PM
#14

Är spruta enda alternativet?

Betalade 250:- för avlivning med bult, avblodning. Kommer inte ihåg vad kadaver transport kostade.

AusaBausa
2/2/08, 11:22 AM
#15

Kostade ungefär 700kr för o avliva mina pållar hemma m spruta utan hämtning…begravt alla mina "hemma".

kicki80
1/24/16, 9:10 PM
#16

Vi fick en häst hämtad som redan var akut avlivad, bara hämtningen kostade oss 8495kr i torsdags…

Tusen
1/25/16, 9:23 AM
#17

Vi har avlivat i princip alla (som behövts avlivas) våra hemma med spruta. Minns inte vad veterinären tog men det gick på två röda sekunder. Hämtningen kostade 2600 kr senast vi gjorde det.

Upp till toppen
Annons: