Annons:
Etikettövrigt
Läst 3658 ggr
Serious
2008-01-07 19:34

Köpa osedd häst?

Vet inte om jag placerat inlägget rätt nu, men provar…

Jag tittar på att köpa ny häst och med liten kassa ser det ut som att det finns få hästar i min prisklass som tilltalar mig och jag har nu börjat fundera på att köpa en oinriden unghäst. Billigast och med störst utbud kan jag få genom att köpa någon osedd, då jag även kan "beställa" en unghäst utomlands då även, vilket jag är väldigt sugen på. Jag har själv aldrig ens tänkt tanken att köpa någon häst för min egen del utan att se den först, men har bara köpt redan utbildade hästar och då vill man ju se om vi passar för varandra ridmässigt även.

Vågar man göra det? Någon som gjort det? 

Hur nödvändigt anser ni att det är att man ser en oinriden unghäst? 

Vad bör man tänka på?

Annons:
JoJos
2008-01-07 19:39
#1

när det gäller en ung oinriden tycker jag att de inte spelar någon större roll om man sett eller ej, men det är juh en ren chansning, men jag har köpt mina hästar osedda, och har inte haft otur.

Cilla89a
2008-01-07 19:42
#2

jag skulle kunna tänka mig att köpa en osedd häst, dock unghäst, den kan man forma som man själv vill.. därimot en utbildad är formad och den måste man anpassa sig efter, och det är ju inte säkert det stämmer..
men jag skulle krävt film.. så man kan se hur den rör sig och löshoppas.. skulle även krävt nån sorts referens om det finnes..
det är ju som ett lotteri med unghästar..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

jen
2008-01-07 19:57
#3

jag köpte min förra häst osedd kan man säga. för vi tog med hästtransporten när vi skulle titta eftersom det var ca 50mil att åka.

och jag blev förståss kär i hästen (som med alla hästar)

vi köpte henne, men vi passade inte ihop.

Jag rekommenderar INTE att köpa en osedd häst, för det är så mycket som ska stämma emellan människa och häst.

LinaN
2008-01-07 20:01
#4

Jag köpte min häst praktiskt taget osedd. jag såg honom och dagen efter bestämde jag mig, jag skulel itne ha ngn häst…. me nså blev det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ledin
2008-01-07 20:03
#5

tja varför inte vet flera som köpt häst från bode tyckland o belgen osedda dom ahr vart bra en från irland oxå vart bra. Dom som haft otur är haflinger som köps osedda skulle vart ridna osv men kastat av folk på löpande band :) men jag tror det e ren otur av typ 15 som jag vet är det 2 st allså som inte vart lyckade, dom vart sålda och tror det krävdes lite mera tid så vart någ dom kanonbra ändå.

Loa-bg
2008-01-07 20:30
#6

Håller med Cilla.

En utbildad häst kan ju vara förstörd. En häst ingen jobbat ngt vidare med har man ju all chans att forma. Fast någon slags referns är nog inte dumt, som en film.

Annons:
AusaBausa
2008-01-07 20:48
#7

beror ju på hur ung den är? Är det ett föl så är den ju väldigt formbar men bara på ett år så händer mkt i hästens huvud o runt den som påverkar hästens vidare utveckling och utb.

Serious
2008-01-07 20:57
#8

Tackar för era syner på det. Värkar vara ganska många som skulle kunna våga att köpa osedd unghäst.

Jag har nog tänkt mig en två-tre åring.

AusaBausa
2008-01-07 21:00
#9

#8 skulle jag köpa oseddd unghäst hade jag nog satsat på en åring..minst påverkan då från andra eller för lite påverkan och är odräglig som 2-3-åring;-D…men bara min tanke!

Serious
2008-01-07 21:08
#10

#9 Fast det värkar vara rätt få hästar som säljs när de är runt 1år… Utan antinge som föl, eller som tidig 2 åring innan insittning eller insutten och visad tre-åring…

Obs att jag tittar enbart på halvblodshästar nu, framförallt belgiska och holländska eftersom de ofta passar mig väldigt bra i tempramentet, känns som ett säkert kort.

Cilla89a
2008-01-07 21:10
#11

#10 har du nån hemsida du kollar på? :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Kristall
2008-01-07 21:57
#12

Jag skulle aldrig köpa en osedd häst.. unghäst som inriden. En unghäst kan ju vara besvärlig annars också, vid annan hantering. Eller, i så fall skulle jag köpa en åring - men inte typ en treåring. Men - det kan ju funka jättebra också.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Alex
2008-01-08 23:56
#13

Det jag skulle tänka på mest är säljaren. Att se till att det verkligen är någon seriös och duktig som kan ge dig hästen du vill ha efter din beskrivning… Och någon som har referenser, se till att ta kontakt med andra som köpt hästar (gärna osedda) av samma person.

Det är det viktigaste jag kan komma på, för är säljaren ärlig, kunnig och seriös så bör du få hem det du vill även om du inte sett hästen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
lisette
2008-01-09 00:27
#14

var det inte ems som köpte en osedd häst?

Mixie
2008-01-09 00:35
#15

Jag skulle nog kunna köpa en häst osedd inom "ponnytravvärlden" om det fanns schyssta referenser och man vet lite vad den gjort innan. Stammarna är jag ju rätt insatt i så det kan man också klura lite på, men skulle nog aldrig våga köpa en osedd ridhäst… Hehe kanske ingen skillnad men jag känner mig inte lika trygg då..

//Mickan

Molla
2008-01-09 00:56
#16

Vi har köpt osedda avelsston från tyskland. Dom har varit lite hispiga när dom kommit, men har lugnat ner sig och varit trygga efter ca ett år. Kan tro att dom är ganska hårda mot sina hästar där?!
En unghäst skulle jag absolut kunna köpa osedd. Två år tror jag är ganska bra, och då är det inte allt för långt kvar till inridning. Man hinner också forma en unghäst bra på ett år. Men köp från nån seriös så att du verkligen är säker på att ingen suttit på hästen när du köper den. Man vet aldrig vad det finns för folk…

Serious
2008-01-09 01:12
#17

#11 Jag har precis börjat titta nu och jämföra priser utomlands och här hemma så jag är inte riktigt klar med om det bästa är att titta på ett förhandlingsstall som kan hjälpa en, att köpa på annons privat eller direkt utav uppfödare….

http://www.sporthorses.nl/

http://www.startlijsten.nl/ 

 http://www.paardentekoop.nl

http://www.kwpn.nl/cms/index.jsp?menuId=694

http://www.trakehner-verband.de/markt/_verkaufspferde.php 

http://www.trakehner-rheinland.de/verkauf.htm

Cilla89a
2008-01-09 12:27
#18

#16 det stämmer att dem är ganska hårda mot hästarna utomlands, rids in tidigt och kan ofta mer för sin ålder än hästar här i Sverige.. Min kompis köpte en 3,½ åring som kunde galoppombyta, öppna, sluta, tävlat 110 hoppning.. riiiktigt välriden, ser inte alls ut som en unghäst..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Molla
2008-01-09 13:56
#19

#18 Ja, det var det jag menade med att man bör veta att dom inte suttit på den… Tänk om man köper en unghäst som dom kanske pajjat ryggen på. Hemskt!!! =S

Klasson
2008-01-09 17:28
#20

Jag köpte min häst osedd, har gjort de ganska många gånger.. Å de funkare perfket..

En häst afär jag gjort va mitt tinker sto, å den åkte jag å titta på, den va mitt livs sämsta! Annars har jag köpt osedd å de har gått bra

Annons:
[japptravare]
2008-01-09 17:29
#21

en oinriden första häst tycker inte JAG är det bästa :/

KarroMLuna
2017-04-29 08:05
#22

Det finns en liten grupp på Facebook för den som "råkat bli med häst" där vi utbyter erfarenheter, historier och stöd för den som är eller skall bli hästägare. Välkommen till "Vi som köpt häst på impuls" :)

Upp till toppen
Annons: