Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 9989 ggr
Velepa
2008-03-02 15:24

Halskotepelaren

En häst som har fel på 3dje halskotepelaren, är de nånting att ha. De är en 2årig halvblods valack ja pratar om. Nånting att börja hoppa med, i högre klasser.. Är de någonting som kan gå över?

Annons:
elin
2008-03-02 15:34
#1

ingen erfarenhet av de du beskriver, men jag själv skulle iaf fokusera på att köpa en helt frisk häst utan några  ev, anmärkningar på veterinärbesiktningen. Du kommer tjäna påd et i längden skulle jag tro.

/Elin

Velepa
2008-03-02 15:39
#2

De är inte ja som köpt honom, utan en ja känner har köpt honom av en av våra grannar (morsans vännina). Hon tänkte skicka hästen på slakt först eftersom den kunde bli vinglig och ha dålig balans att rida. Hon skulle få 40 000 för honom om han va frisk. Men nu säjer hon som köpte honom att hon inte trodde va de va någon fara i hans fall. Hur hon nu kan tro de.

Velepa
2008-03-02 18:21
#3

putt

pippa__
2008-03-02 19:23
#4

En kompis till mej hade en häst som hade problem me en av halkoterna..den kunde inte gå i form längre stunder utan helt plötsligt slängde han upp huvudet som en galning och sprang. Nån tävlingshäst blir det aldrig, men funkar utmärkt som skogsmulle =)

Velepa
2008-03-02 19:38
#5

Gör de ont för dom att gå i form då eller?
Nä, de var väll de ja tänkte. Hon drömmer väll för mycket, trodde hon gjorde ett fynd.

Serious
2008-03-03 20:20
#6

Det hela beror ju på VAD det är för fel på halskotepelaren…

Du vet inte det?

Annons:
AnnaLundin
2008-03-03 20:28
#7

OM hästen är vinglig på tryck mot halskotpelaren så är det inget att göra. Hästen är oanvändbar. Det är alltså ett tryck mot nervbanorna inne i halskotpelaren som orsakar detta. Det beror antingen på att det är för trångt inne i själva kanalen där nerverna ligger eller också har den fått det av en skada. Men oavsett vilket så är hästen obrukbar som ridhäst och kommer aldrig bli bra.

Låt den gå till de sälla jaktmarkerna.

Due-Boje
2008-03-03 20:47
#8

Våran unghäst hade detta, var helt vinglig på bakbenen. ingen trodde han skulle bli bra, men vi ville ge det ett försök. Nu två år senare har det vänt och han är helt normal. Röntgar med jämna mellanrum för att se att det inte utvecklas, men ingen veterinär kan säga att det är fel på honom längre. Nu är han fem.

Cilla89a
2008-03-03 21:02
#9

en jag vet ska ta bort sin häst snart p.g.a detta.. hästen började vingla och snubbla, och fört trodde dem det var fästingsjukdom.. men sedan fick dem reda på att det var fel på halskotpelaren och hästen har bara blivit värre och värre, han har riktigt ont :/

Medarbetare på Dressyr.ifokus

AnnaLundin
2008-03-03 21:13
#10

#8 - det måste höra till undantagen då.

Själv vet jag en häst som plötsligt blev sämre vid 6 års ålder - ingen visste om problemet innan dess - som inte kunde lyfta upp bakbenen ens. Veterinären på kliniken såg till att den avlivades på kliniken, att den inte ens åkte med hem. De ansåg att det fanns risk att den skulle ramla på någon om den följde med hem.

Jag har iofs också sett slinger på en häst som hade borrelia och DEN blev återställd. Men har man konstaterat en förträngning i halskotpelaren så skulle åtminstone inte jag chansa.

Velepa
2008-03-04 11:27
#11

På förra ägaren lät de som om de inte va nåt att ha, eftersom hon övervägde slakt och allt. Nya ägaren sa att de bara var en förändring på 3dje halskotepelaren.. Så de kanske kan bli nånting av hästen ändå?

AnnaLundin
2008-03-04 15:06
#12

#11 - en förändring på halskotpelaren är INTE "bara"…

Velepa
2008-03-04 19:44
#13

#12 Nä, de var vad ja tänkte oxå. Eftersom uppfödaren skulle få 40 000 för honom, bra föräldrar har han oxå. Inget man säljer för 10 000 om de inte skulle va nåt fel känns se som.. Får väll se hur de slutar..

Annons:
Due-Boje
2008-03-09 21:14
#14

Absolut ett undantag.. Och vi är väl medvetna om att det kan bli aktivt igen.

Upp till toppen
Annons: