Annons:
Etikettövrigt
Läst 4432 ggr
tezzie
5/3/08, 12:41 AM

Hermafrodit

Såg en annons på ett sto igår som var till salu, i slutet av annansen så står det "denna dam är unik då hon är hermafrodit"

Hur vanligt är det egentligen? Är det något som hästen kan ha problem utav?

*** Kärleken övervinner allt ***

Annons:
fridak
5/3/08, 12:43 AM
#1

men hur fungerar det? det borde inte vara så vanligt men det borde ju kunna ge problem. Och hur kan man säga sto och dam om det är en hermafrodit?

tezzie
5/3/08, 12:47 AM
#2

Ja, du säg det… Han hade skrivit i annonsen att det inte skulle ge framtida problem.

Kollade på Wikipedia och där står det: Bland människor och övriga däggdjur är hermafrodism ovanligt, än mer sällsynt är pseudohermafrodism där tvåkönigheten begränsas till att de yttre könsorgan endast bär drag av det andra könet, vilket beror på hormonrubbningar.

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
5/3/08, 12:49 AM
#3

är hon då kastrerad? går det att betäcka henne? vad snurrigt det blev…

jn84
5/3/08, 12:53 AM
#4

Fanns det bild på henne? Jag vill ju se annonsen!

fridak
5/3/08, 12:54 AM
#5

jag vill gärna läsa annonsen, har du länken?

tezzie
5/3/08, 12:54 AM
#6

Jag får inte länka till annonsen här, jag kan pm'a dig istället =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Annons:
fridak
5/3/08, 12:55 AM
#7

mig med!Oskyldig

KallblodsLotten
5/3/08, 12:56 AM
#8

#6 varför får man inte länka annonser här?

fridak
5/3/08, 12:57 AM
#9

undrar också varför du itne får länka till annonsen? det har ju länkats innan…

fridak
5/3/08, 12:59 AM
#10

det var inget för den avelsintresserade stod det iaf. så antingen kan hon varken betäcka eller bli dräktig eller så finns det väl risk för nedärvning och det kanske inte är så önskvärt..

tezzie
5/3/08, 1:01 AM
#11

Jo jag får länka, men då får ni inte skriva några negativa kommentarer om hästen/annonsen!

Här är länken!!

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
5/3/08, 1:02 AM
#12

men vad konstigt! hästen ska säljas pga ekonomiska skäl, men det finns en tidigare annons där hon var billigare…

Marija
5/3/08, 1:03 AM
#13

Fin var hon iallafall!

För övrigt undrar jag samma som fridak (#1), hur kan man säga sto och dam :p

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Annons:
fridak
5/3/08, 1:03 AM
#14

fint att hon fått lite av schabrakteckningen från appaloosapappan, för jag antar att halvblodet itne hade det;)

tezzie
5/3/08, 1:05 AM
#15

Ja, hon var jättefin =)

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
5/3/08, 1:08 AM
#16

undrar hur det gick till efter fölningen. det blev en flicka, eller vänta det blev en pojk, eller vänta lite till… det blev en mix!

tezzie
5/3/08, 1:12 AM
#17

Haha =) 

Men det kan inte vara alltför vanligt, jag tycker att det låter jättekonstigt. Men någonting måste ju göra så att hon klassas som ett sto, kanske är det mer utmärkande att hon är ett sto. men får hon hormoner som en hingst ändå??

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
5/3/08, 1:13 AM
#18

#17 det kanske var viljan som styrde? hon kanske borde klassas som valack?

tezzie
5/3/08, 1:15 AM
#19

Men hästen måste ju ha ett kön skrivet i passet?

Jag tycker det här är intressant =)

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
5/3/08, 1:17 AM
#20

#19 visst är det itnressant! det är ju inget man gått och tänkt på innan så massor av frågor dyker upp. synd att inte säljaren sitter här och kan svara på dem…

Annons:
BeatriceHolmberg
5/3/08, 1:17 AM
#21

#19 Ja det tänkte jag också på… Och namn sen då till den? Det gäller att hitta något mittemellan :P

fridak
5/3/08, 1:24 AM
#22

hon kanske döptes till hermafrodit :P det är väl rätt neutralt

Marija
5/3/08, 1:25 AM
#23

#22 Hahaha :p

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

lovis01
5/3/08, 1:37 AM
#24

Har själv träffat denna lilla "dam" innan nuvarande ägare köpte henne. Vad jag förstått så vet man inte hur "hon" kommer påverkas av hormoner osv. när "hon" blir äldre..

Betäcka är inte att tänka på då jag har för mig att det i princip är en fysisk omöjlighet. Nu minns jag iof inte helt hur "hon" såg ut Generad

fridak
5/3/08, 1:43 AM
#25

#24 vet du hur man könsbestämde "henne"?

lovis01
5/3/08, 2:05 AM
#26

#25  Nu är jag inte helt säker men jag har för mig att hon inte har någon snopp utan bara en"pungpåse". kissar dessutom som ett sto.. Ska försöka lura inuppfödaren här så får hon svara

fridak
5/3/08, 2:07 AM
#27

#26 låter bra! :) vet du vad stoet har för namn?

Annons:
lovis01
5/3/08, 2:08 AM
#28

Miss Zorina heter hon..

jn84
5/3/08, 8:39 AM
#29

Äntligen förstår man meningen med iFokus!

Jag har funderat halva natten över hästen och nu finns det någon som kan svara på frågorna!

Ett forum kan ju inte tillåta att man säger A utan att säga B! =P Men nu är jag nöjd ;)

tezzie
5/3/08, 9:15 AM
#30

#29 Ja men visst är det underbart =)

*** Kärleken övervinner allt ***

missellie
5/3/08, 1:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

hej allt folk Skrattande Det är jag som e uppfödare till zorina, så om ni har några frågor ang "henne" så är det bara att ställa dom, så ska jag försöka svara så gott jag kan … bifogar även ett annat kort på henne. (jag har många.. Glad

gejsa
5/3/08, 1:13 PM
#32

#31# Oj, så söt hon är! :)

Klasselover
5/3/08, 1:26 PM
#33

Gud vad söt :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

__iE
5/3/08, 1:28 PM
#34

Vadå är fölet 2-könad ?! elr vad det nu heter ^^

Söt var hon/han (?) iaf :)

Annons:
Anna
5/3/08, 1:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Riktigt söt =)

Hennes pappa är riktigt snygg han också.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Equipage
5/3/08, 1:46 PM
#36

När djuret bara är ett foster i magen har det både hanens och honans könsorgan. När djuret håller på att växa tillbakabildas ett av könsorganen och det andra tar över helt. (man kan se tecken från det motsatta könet på alla djur). Vissa djur utvecklar dock båda könsorganen (inte fullt ut). Dock är det fortfarande ett av könsorganen som dominerar och i det här fallet är hon ett sto(; Blir oftast sterila.

Det är vanligt med grisar och getter, men hos hästar så vet jag inte hur vanligt det är.

Hoppas att någon blev lite klokare efter mitt svar :):)

tezzie
5/3/08, 9:32 PM
#37

Hon är verkligen söt =)

Hur kan hon vara tvåkönad? Alltså på vilket sätt visar det sig? Har hon äggstockar? Antar att hon inte kan användas i avel… Kan det ge problem i framtiden? Är det sto el hingsthormoner i henne?

Många frågor, jag har säker massor av fler frågor :-)

Välkommen hit förresten Missellie :o)

*** Kärleken övervinner allt ***

Lizzan
5/4/08, 12:09 AM
#38

Oj, intressant :)

lovis01
5/4/08, 12:47 AM
#39

#31 Kul att se att du hittat hit så det finns någon som kan svara på frågor, du är ändå en av de få som fått äran att studera en hermafrodit pånära håll Skrattande

Upp till toppen
Annons: