Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 10783 ggr
Zaphix
11/10/08, 8:03 PM

Linda ben..

Lite pinsamt kanske.. Men jag har aldrig någonsin lindat ett hästben, förutom galoppbandage.

Hur gör man?

Vad för pad och linda använder ni?

Vilken linda använder man till stallbandage/ridbandage?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
tezzie
11/10/08, 8:48 PM
#1

Ingen fråga är för dum tycker jag!

Vid ridning använder jag en neopren-pad + elastisk linda

Stallbandage har jag BoT-pad + fleecelinda =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Jojaton
11/10/08, 9:10 PM
#2

Rider ni med lindade ben? Och isf, hur ofta? ;) Förlåt att jag snor tråden lite ;P

Johanna - Instagram

Zaphix
11/10/08, 9:15 PM
#3

Vart kan man köpa bra paddar? =)

BoT ska jag köpa så fort jag tar mig till travshopen.. Men kan man rida med sån?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

SHV-Pysen
11/10/08, 9:33 PM
#4

Kan också hoppa in lite på ett hörn ;) jag kan linda osv, men när ska man göra det? Det har jag aldrig fattat… Jag menar, om hästen slår ihop benen har man ju ofta damasker elr liknanade, för att skydda skenan, skenskydd, lindor stödjer ju, men hur vet man när det behövs? har sett en tjej som normalt red utan skydd, men när hon sätter igång hästen efter en vila så har hon fleecelindor…

[MartinaPettersson]
11/10/08, 10:14 PM
#5

Jag använder alltid elastisk linda, fleece funkar bara inte för mej! ;d Jag har två olika sorters paddar varav ett "set" är i mer kompakt skumgummi, vilket enligt mej är helt värdelösa att använda då de är stela och jobbiga att hålla på med.

ThunderClap
11/10/08, 10:20 PM
#6

Jag tycker det bästa är att få det visat för en utav någon som värkligen är bra på att linda ben. Då får man hjälp att se hur man bör placera padden, åt vilket håll det ska läggas, vart man bör börja lindan och hur den bör lindas och saker så som tryck osv.

Jag lindar själv oftast med resårlindor+padd eller fleece eller fleece+padd när jag rider. Annvänder Eskadrons climatex-paddar.
Tjockade padd eller BoT med akryllindor/bomullslindor inne.

Annons:
Tywysoges
11/10/08, 11:31 PM
#7

Jag undrar som #4.. när och varför ska man ha lindor?

Jag är sån som undviker benskydd till max. Enda gången jag tänkt mig ha lindor är vid transport då jag tycker transportskydd är fruktansvärt klumpiga…

(sen är det snyggt också när en häst kommer ur transport med matchande täcke, benlindor och grimma :P)

Zaphix
11/10/08, 11:42 PM
#8

Jag vill linda på natten för att hästen är lite svullen i ett ben och lite gallor på morgonen. BoT hjälper ju mot sånt..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tezzie
11/10/08, 11:46 PM
#9

Mitt bästa tips om du ska köpa BoT för nattbandage är att köpa paddar med kardborre, de är helt outstanding :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

ThunderClap
11/10/08, 11:49 PM
#10

Jag lindar vid ridning för: att ge stöd till hästens ben vid arbete, värma och skydda lite lätt, plus att det ser snyggt ut.
Stallbandage har jag på för att ge stöd och framförallt värma.

Har fjantigt fullblod som har klena ben, så vid ridning så behöver han stöd för att inte trampa fel och skada sig och för att inte slå sig själv och eftersom han i stort sett ständigt har problem med att han blir tjock i bakbenen på natten så underlättar det att föreygga svullnad och gallighet med att linda, ger friskare häst helt enkelt.
Jag var inte lika på om att Alltid linda eller ha skydd med föregående häst som var utav klart med stadig typ, utan då kom det på mer för mattes skull än hästens.

Jag skulle själv Inte ha lindor vid transport, skyddar alldeles för dåligt emot feltrampningar och slag. Utan BRA transportskydd som faktiskt skyddar är vad som gäller, får vara klumpiga, hästen ska ändå inte röra sig särskilt många steg i dem.

Zaphix
11/11/08, 12:21 AM
#11

#9 Jo, de är underbara. En i stallet har såna och vi brukar låna dom emellanåt, men de är ju så jäkla dyra.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Madick
11/11/08, 1:20 PM
#12

Jag lindar för att jag alltid vill ha skydd på hästens ben, billig "försäkring". Vill inte stå med onödiga småskador som kunnat undvikas med skydd.

Strykkappor och damasker tycker jag är svåra att hålla helt rena. Lindor och paddar är lättare att kasta i tvättmaskinen och ha många att byta med.

Dessutom tycker jag det är snyggt :-)

hestellen
12/11/08, 8:10 PM
#13

Det går inte beskriva hur man ska linda, fråga nån som kan om hon kan visa dig=)

När jag rider har jag alltid paddar+fleecelindor. Tunnare paddar med lite stoppning, svårt o förklara hur dom ser ut:/finns massa 0lika modeller=) Jag använder lindor för att framförallt skydda hästens ben om den blir rädd eller nåt o hoppar runt+ att det ger stöd.

När jag har nattbandage brukar jag linda med akryllindor/flecee och har Bot paddar och/eller (har bara 2 bot) tjocka transportpaddar under.

Jag använder aldrig resårlindor då dom ju hela tiden "drar" o det sista jag vill är att ha tryck på senorna! fleceelindor är ju mer "stilla" eller vad man ska säga..Hmm, kanske låter konstig? xD Hoppas ni fattar vad jag menar iaf=)

Annons:
Molla
12/11/08, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

LindningsteknikLindningsteknik

Här är lite bilder på åtta-turer, de är de som sitter bäst när hästen rör sig. Vanliga cirkulära-turer kasar lätt ner.
Åtta-turer lindar man uppåt och neråt varannan gång. Svårt att beskriva! Det ska iaf bli sånna kryss som synd på bilderna. Ta hem lindorna och träna hemma!

Lycka till!! (människor är ju iaf stilla när man lindar, det är inte alla hästar…) Skrattande

[MartinaPettersson]
12/11/08, 8:36 PM
#15

Jag gör såhär att jag lägger padden som "grund" under lindan med änden utåt, sedan börjar jag linda i mitten av benet, går ner, upp och sedan går jag ner lite igen. Lindar självklart motsols, så om lindan skulle gå upp åker den inte under hästen.

Jag använder en tjockare och mjukare padd (vet ej vad dom heter!) med en elastisk linda, då flecee är svårare att göra rent och de bara glider för mej! xd

Linda är ett bra sätt att ge stöd åt hästens ben + att det är snyggt! ^^

Molla
12/11/08, 8:49 PM
#16

Hittade en film också. Tryck på Användare utanför SkaS [Klicka här](http://media1.vgregion.se/skasbensarscentrum/putter.wmv "instruktionsfilm lindning "Lågelastisk/shortstretchbinda"") och spola fram filmen till 2.40.

KolyaMusseHippaDyzio
12/31/08, 4:39 PM
#17

måste man ha pad där man har fleece linda???

Chestnut
12/31/08, 4:49 PM
#18

Jag har funnit den överlägset bästa lösningen (enligt mig) när jag longerar på lite knaggligt underlag.

Har eskadrons climatex paddar underst, sen 50/50 lindor över! Funkar utmärkt, blir lagom mycket stöd och lindorna glider inte (kan tillägga att mina 50/50 lindor har ribbad resårdel för att inte glida). Dock i kortaste laget på damens långa bakben, måste försöka hitta längre lindor…

Med vänliga hälsningar
Chess

thilda-
12/31/08, 5:00 PM
#19

#17 nej det behöver man ej

hestellen
12/31/08, 6:04 PM
#20

#17. Man måste inte men det är bra o har det så det inte blir tryck på senan o så..Med padd får man ett jämnare tryck vilket är bättre=)

Annons:
Flaxii
3/1/09, 11:19 AM
#21

Använder Eskadron Climatex rpaddar och så en fleecelinda över det.

Stallmima
3/1/09, 11:55 AM
#22

Jo BoT-paddar är ju dyra men otroligt bra, vårt sto kan vi dock bara linda om man sprayar nobit på lindorna, hon har käkat upp några BoT-paddar. Glad Låg i smulor i boxen på morgonen

HannaT
3/1/09, 11:10 PM
#23

Jag brukar linda mest för att det är snyggt  Oskyldig

Jag lindar med bara fleceelindor.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

WinterPrince
3/2/09, 12:26 AM
#24

en artikel om hur man lindar, steg-för-steg, vore inte dumt

Marija
3/2/09, 11:23 AM
#25

#24 Jättebra idé. Självklart en artikel med bilder Glad

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Upp till toppen
Annons: