Annons:
Etikettraser
Läst 19557 ggr
elin
2008-09-25 15:40

Finns det någon hästras du aldrig skulle köpa?

Finns det någon hästras som du aldrig skulle kunna tänka dig att köpa?

(Inget tjaffs nu. Alla tycker vi olika :))

Jag själv skulle inte kunna tänka mig en Islandshäst, Tinker, Shirehäst eller en alldeles för porslinsaktig Arab,
Islandshäst - Ingen direkt "allroundhäst" enligt mig. Envisa rackare som väldigt ofta dras med eksem.
Tinker - För klunnsig häst med massa hovskägg att sköta om. Vackra att titta på dock.
Shirehäst - Samma som Tinkern + att de måste äta mängder av foder. = Dyrt i längden.
Porslins araben - Taniga små rackare som är allmänt löjliga Oskyldig

/Elin

Annons:
vilde
2008-09-25 15:46
#1

Jga skulle inte kunna tänka mig en islandshästTyst

absoluutsofia
2008-09-25 15:46
#2

jag skulle aldrig kunna köpa ett kalblod, t ex tinker, shire, fjording, och skulle aldrig köpa ett varmblod.

Ahnna
2008-09-25 15:47
#3

Svenskt halvblod av grövre modell - för tunga och stora för mig, jag vill ha nätta hästar som rör sig lätt och inte är för tunga för sitt eget skelett. (Ja, det finns stora halvblod som rör sig lätt, men problemet med deras vikt kvarstår.)

Nordsvensk brukshäst - har träffat alltför många som förr eller senare har flippat ur…

Tinker - inte förrän de får ordning på rasen, stammarna och aveln. Jag vill veta vad jag köper och det gör man inte i dagsläget vad gäller tinker.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-09-25 15:48
#4

#2 Oj, oj, oj, OJ! Flört Man kommer så långt som man själv klarar av med en välbyggd häst av de raserna du nämnde.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Nitro
2008-09-25 15:50
#5

Ingen speciell hästras tror jag inte, men aldrig i livet att jag skulle köpa en utan känd stamtavla.

elin
2008-09-25 15:51
#6

Kul att ni delar av er med era åsikter:)

#2 Din kommentar kommer nog göra många sårade. Tycker du formulerade den trist.

/Elin

Annons:
fridak
2008-09-25 15:52
#7

jag är rätt kort i rocken med taxben så jag har rätt svårt att rida större hästar, om jag överhuvudtaget skulle komma upp på dem.

men jag har inga problem med vissa raser i sig.

absoluutsofia
2008-09-25 15:55
#8

#6 jag ändrade lite nu (:

Mille
2008-09-25 15:56
#9

Jag skulle aldrig köpa ett halvblod, har aldrig träfaft någon med vett. Men men, alla är individer och någon dag kanske jag träffar på någon trevlig.

Lorita
2008-09-25 15:59
#10

Fjording, jag och dom går inte ihop, det bara är såSkäms

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




lovis01
2008-09-25 15:59
#11

finns nog ingen ras som är helt portförbjuden här bara det är rätt individ men har inte mycket till övers för tinker/ irish cob och halvblod..

quartern är för bräcklig :O)

men så länge det är lite småknepiga ston så är det värt ett försök.. väljer hellre bort valacker än en ras

elin
2008-09-25 16:04
#12

#10 lorita, du skulle älska NisällaFlört Tro mig, jag vet!

/Elin

Maja
2008-09-25 16:04
#13

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en fjordig. Fjordingar för mig är helt enkelt en körhäst och ingenting annat. Tycker inte att de är vidare fina heller om jag ska vara ärlig.

Inte heller ett varmblod (alltså en travare). De är lite för "ostabila" för min smak. Ostabila är fel ord, jag kan inte komma på något bättre just nu.. :P

Nä, egentligen är det bara islandshästen som intresserar mig. Möjligtvis en nordis. I värsta fall en shettis. :P

Annons:
Lorita
2008-09-25 16:07
#14

#12 jag älskar fjordingar men kan inte rida dom Skäms

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Cilla89a
2008-09-25 16:15
#15

Varmblod (travare) - Anledning, eftersom jag tränar och tävlar anser jag inte att travare är några bra tävlingshästar om man vill ha en chans. Dessutom i min omgivning är jag "lärd" att folk med lite pengar har travare för dem inte kan köpa en "riktig" häst, tyvärr..

Fjordning, nordsvensk, shire, thinker - stora, klumpiga och tunga ;)

Islandshäst - För liten ;)

Jag ratar alla raser utom halvblod, just för jag tränar och tävlar dressyr..

Skulle jag hobbyrida i skogen, så skulle rasen inte ha någon större betydelse..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[chriistina]
2008-09-25 16:22
#16

Jag är inte så insatt i det här med raser… Men eftersom jag är så kort skulle jag aldrig köpa en häst över ponnymått. Så alla raser som blir över 147cm skulle jag aldrig köpa.
Sen älskar jag ju fjordingar, men de bara slänger av mig eller skenar med mig :S Så den rasen går också bort.

Spiritinthesky
2008-09-25 16:26
#17

jag skulle inte köpt mej en islandshäst, och inte en arab :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

FridaMariedahl
2008-09-25 16:29
#18

Halvblod, det skulle jag absolut inte kunna ha! Har fått för dålig uppfattning om dessa "ridhästar" under detta år så det finns inte. Fast det är nog bara de individer jag varit med som jag inte gillar.

Lina
2008-09-25 16:53
#19

Fjording, Arab och Islandshäst. Jag tycker inte att dom är fina.

RebeckaKihlberg
2008-09-25 17:08
#20

Det skulle nog vara Islandshäst och Knabstrup dom inte jag skulle köpa i första taget.

Islänningen pga den är för liten som ridhäst för min smak och Knabstrupen för att jag faktiskt tycker den är ful Tyst

Annons:
Caspianowner
2008-09-25 17:17
#21

Älskar alla hästar, oaktat deras rastillhörighet, som oäktingar.

Alla raser/ oäktingar, alla har sina charmer.

JoJos
2008-09-25 17:19
#22

här finns det inget jag inte skulle kunna tänka mig, alla raser är olika..

#15 Ursäkta mig men får jag fråga vart du är uppväxt? i min omgivning är jag "lärd" att folk med lite pengar har travare för dem inte kan köpa en "riktig" häst. **Så bara för att jag har 2 travare så har jag inga pengar och klassas som fattig då eller?

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK ? Skrikandes**

Spiritinthesky
2008-09-25 17:30
#23

#22 somsagt, inget tjaffs och skit nu, folk tkr olika det bara är så.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

JoJos
2008-09-25 17:33
#24

det är inget tjaffs.. på ett disskutionsforum måste man väl få disskutera även om alla tycker olika?? det är väl därför vi är här??

jen
2008-09-25 17:33
#25

Halvblod skulle jag aldrig köpa.  Vet faktiskt inte varför, men jag har dålig erfarenhet av dom.

( haha, jag är arbetslös, då passar det ju att vi har ett vbl) så löjligt. Det kostar ju lika mycket att äga dom.

Cilla89a
2008-09-25 17:33
#26

#22 I mina umgängeskretsar är det inte "fint" att ha travare..

på skolan t.e.x där fick dem med travare hålla sig för sig själva, för dem inte hade "riktiga" hästar..

Det är sant..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Cilla89a
2008-09-25 17:35
#27

**men jag behöver ju inte tycka det samma om travare,  eller hur?

**

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
jen
2008-09-25 17:39
#28

var o en får tycka som de vill.

det har alltid förekommit sånt där ras-tjafs om att en del tycker de har finare hästar än andra.

JoJos
2008-09-25 17:42
#29

men om du inte tycker så varför skriver man ut en sån kommentar?? Det finns faktiskt vissa som kan ta åt sig väldigt mycke,, jag tycker det är förjäkligt att det ska behöva va så.. mina pojkar är precis lika mycke värda som alla andra hästar även om dom inte kostat 50 tusen och uppåt… 

Pengar kan inte ens mäta värdet på mina hästar..

tezzie
2008-09-25 17:48
#30

#29 detta var en tråd där man skulle skriva ut vilken ras man INTE ville ha, Cilla vill inte ha en travare och skrev sin motivering. Är det bättre att hon hade skrivit som alla andra…. att hon inte vill ha en viss ras för att de är fula??

Man måste kunna få säga sin åsikt utan att folk ska ta illa upp i denna tråd…

Jag skulle iaf aldrig köpa mig en fjording, det är helt enkelt en hästras jag INTE gillar. Jag skulle inte vilja ha någon kallblodsras över huvud taget faktiskt.

*** Kärleken övervinner allt ***

Alex
2008-09-25 17:52
#31

Jag skulle väl egentligen aldrig skaffa mig nåt annat än islandshäst. Skulle väl kunna vara t.ex shettis eller nåt i så fall… Men ja, såna jag känner att jag absolut aldrig skulle skaffa, det är väl varmblodig travare och fjording… Sen egentligen även de flesta andra större rid-/körhästar. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

tezzie
2008-09-25 17:53
#32

Annars så är du som klippt och skuren för ett vbl Alex ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

Alex
2008-09-25 17:58
#33

Haha du tror det va? ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Repoort
2008-09-25 18:05
#34

Kan nog tänka mig det mesta förutom arab, halvblod och prickiga hästar (oavsett ras). Shiren är för stor och tung likaså Tinker. Shettis har jag ingen användning för, inte heller russ.

Jag skulle vilja ha en exmoorponny till flickan…

Annons:
lisette
2008-09-25 18:07
#35

aldrig att en islänning skulle få sätta sin fot i mitt stall. jag gillar dem bara inte. att rida då o då, visst. men aldrig varje dag.

annars är allt välkommet. =)

Peppe
2008-09-25 18:15
#36

Fjording & varmblod - eftersom de individer jag träffat ej har varit i min smak varken utseendemässigt eller mentalt, och dessutom kan en travare aldrig gå som ett ridavlat halvblod kan göra.

Knabstrupper (prickiga hästar överlag) - jag är faktiskt väldigt ytlig på den här punkten. Jag tycker dom är fula och skulle aldrig kunna ha en sån. Det finns så många hästar att välja på och prickiga är ganska ovanliga så jag känner att jag kan välja bort dom utan att gå miste om så mycket. Även skäckar ramlar nog in här, finns endast ett mycket fåtal skäckar som varit okej, och då måste hästen ha nåt speciellt som uppväger färgen…

Jag vill ha en fin häst att glida runt på oavsett ras, och som inte är bukig. Känner jag inte för att rida en dag så vill jag åtminstone kunna ta ut min häst i solen och beundra hur vacker den är.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
2008-09-25 18:17
#37

#36 tack. knabstrupper skulle inte heller komma in i stallet… jag är inte mkt för prickigt.

isf skulle det vara astra, för ajg tycker hon har ngt väldigt speciellt.

Maja
2008-09-25 18:18
#38

#32 - Nä, ett fullblod. Fux med bläs. :P

wewwa
2008-09-25 18:19
#39

Jag skulle inte vilja köpa:

  • Ett renrasigt halvblod
  • Gotlandsruss
  • Islandshäst
Lauth
2008-09-25 18:24
#40

Har väldigt svårt för fjordingar. Tror det har med den gula färgen.. Skämt åsido det är inte min typ av ras. Har även lite svårt för islänningarna även om jag älskar deras färgvariation inom rasen. Har svårt att se islänningarna som riddjur. Möjligtvis pack-/transportdjur.

Sen säger avelsfanatikern i mig usch och fy för tinkrar. Fläckiga djur med stamtavla som det kan stå okänd okänd i men som typas in en stambok i alla fall.. Nä, inte i mitt renrasiga stall *skrattar åt mig själv*

Anna
2008-09-25 18:47
#41

Skulle inte köpa en fjording och inte en islandshäst.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
AusaBausa
2008-09-25 19:10
#42

Aldrig köpa en fjording, tycker dem faktiskt inte är fina samt att för mig är dem mer körhäst..

skulle förr aldrig heller köpa travare(bla av den anledning Cilla skrev(tyckte dem vara en andrahandshästSkämsOskyldig )men när jag träffade Ludde föll jag direkt!!! Så man KAN ändra sig:-)

sen är väl inte ardenner ngt för mig men dem är SUPERfina men mer körhäst också…

men alla hästar är lika mkt värda mina ögon(NU).

Due-Boje
2008-09-25 19:16
#43

oj, de flesta förutom halvblod :P Men en mullig mysig nordsvensk skulle ja kunna tänka mig =) fast inte som dressyrhäst… haha

Due-Boje
2008-09-25 19:23
#44

va förvånad jag e över att så många ratar halvbloden! Det är ju bara att välja och vraka, de finns heta, lugna, små, stora, lätta, tunga… En för varje smak! =) skulle vilja höra fler motiveringar runt just halvbloden :P

Mille
2008-09-25 19:31
#45

#44 Tja, jag skrev ju min motivering. Alla halvblod jag har träffat har varit ganska otrevliga o "tröga". Mycket buffliga och gåpåiga, en del (men inte alla) stissiga. När de går lufsar de bara på, ingen go i dom, inget härligt steg. Sen tilltalar de mig inte extriört.

Ett russ däremot är livligt och känsligt, men gör de ett övertramp ger man dem en sur blick o de vet vad som gäller. Ett halvblod fattar inte när de gör fel. När ett russ springer dansar de nästan fram med lätta steg och är dessutom väldigt vackra att se på.

Men nu pratar jag ju bara generellt, såklart finns det individer inom alla raser och de är ju olika.

cattigirl
2008-09-25 19:32
#46

jag ratar små raser eftersom jag är stor, men det är mest för att jag inte kan rida dom med min vikt. annars gillar jag individer, inte raserTungan ute

bubbelbubbel
2008-09-25 19:33
#47

hm. jag är inte överförtjust i araber, finns många fina, men lika många som är "mindre fina"…
tror inte heller jag skulle kunna ha en travare, det är nog inte en häst som passar mig.

AusaBausa
2008-09-25 19:38
#48

#44 blev med förvånad över att så mga ratar halvblod!!! Jag gillar verkligen den rasen just för där finns så mga olika "sorter" precis som du sa..grova smäckra…etc..bara att välja o vraka:-)

Annons:
Lyrik
2008-09-25 19:40
#49

Fjording, arab, islänningar och halvblod

tezzie
2008-09-25 19:43
#50

Min nästa häst blir garanterat ett halvblod!

*** Kärleken övervinner allt ***

Repoort
2008-09-25 19:59
#51

Ratar halvbloden för jag har inte träffat någon med personlighet, valackerna är menlösa, tråkiga hästar som gör som de blir tillsagda och stona är allmänt knäppa….

Due-Boje
2008-09-25 20:05
#52

#45 så du tycker inte salinero, briar och stachmo dansar fram med lätta steg?? http://www.youtube.com/watch?v=DUI5IFVhFK4 , tycker du att ett russ rör sig bättre?!?!

Due-Boje
2008-09-25 20:10
#53

#51 valackerna meningslösa och tråkiga… ja gud va tråkig salinero är, för att inte tala om Milton.. stona knäppa - ja gud, shutterfly är nog den knäppaste hästen som finns…

Mille
2008-09-25 20:10
#54

#52 Av dom du räknar upp så känner jag bara till briar o han kan väl inte räknas som ett genomsnitt, men jag tycker nog att russen rör sig vackrare.

http://www.youtube.com/watch?v=UbWMyhNYSNA
dålig film, det ska ses i verkligheten.

tezzie
2008-09-25 20:12
#55

#52 Vitsen med denna tråd är att man inte ska behöva försvara den ras man själv älskar, alla får tycka precs vad man vill ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

Annons:
Due-Boje
2008-09-25 20:13
#56

Salinero tog precis sitt andra raka OS-guld i dressyr, Satchmo tog silver. Haha, i dressyrvärlden har vi något som kallas "russtrav" och det är inget possitivt, det är när hästen bara vevar på snabbt med benen utan något svävmoment och samling. Bara russtravar helt enkelt :P

Mille
2008-09-25 20:13
#57

#53 nu är vi inne på det där med genomsnitt, individer och generalisering. EN individ kan inte representera en ras/ett kön och vice versa

Due-Boje
2008-09-25 20:14
#58

nu blir det sådär igen, varför får man inte ifrågasätta? Jag tycker bara det är intressant. kallas diskussion, precis vad man eftersträvar att ha i ett disskussionsforum.. Eller?!

Due-Boje
2008-09-25 20:15
#59

Beror ju på vad man vill använda hästen till såklart. men jag tror att ungefär 90%av världens bästa hästar är halvblod, kanske ett och ett annat fullblod inom hoppning och fälttävlan. Tror inte det varit så om dom va tråkiga, meningslösa och knäppa ;)

[Zkold]
2008-09-25 21:07
#60

Tycker inte heller om halvblod, men accepterar såklart att andra gör det.

Mille
2008-09-25 21:08
#61

#59 Världens bästa häst i vad?

"Världens bästa" är ju ganska individuellt vad man tycker. Världens bästa kompis är min ponny, världens bästa travare är ett varmblod, världens bästa brukskörningshäst ett kallblod osv.

En kul grej jag kom att tänka på är att ett halvblod kallas multitalang om den är bra på både hoppning och dressyr. Inom russvärlden skulle en multitalang vara värd namnet om den gick trav, körning, hoppning, dressyr och kanske nån westerngren, galopp, monté osv. Intressant att det är sån skillnad.

Alex
2008-09-25 21:09
#62

Jag kan motivera varför jag inte vill ha halvblod! De är för stora och så kan de inte tölta! Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Sweelin
2008-09-25 21:12
#63

Jag vill inte ha Ardenner, Fjording, Nordlandshäst, Gotlandsruss eller några ponnyer :)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

joooossan
2008-09-25 21:13
#64

Kan ju börja med att säga att #55 har rätt att alla får tycka som de vill och att trådskaparen skriver "(Inget tjaffs nu. Alla tycker vi olika :))"
MEN, diskutionsforum så man kan ju knappast räkna med att inga diskutioner kommer komma fram. Särskillt inte i ett sådant här "känsligt" ämne ;)

Men, personligen har jag aldrig varit speciellt förtjust i fjordningar så det blir inte min nästa häst..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

joooossan
2008-09-25 21:14
#65

#62 Hahah ;) Härlig motevering ! (Y) :D

Josefinejumpforjoy.blogg.se

ThunderClap
2008-09-25 21:39
#66

Jag har svårt för islandshästar, frieser, araber, och fjordingar, är helt enkelt raser som inte passar mig ridmässigt eller överlag stör mig på något sett. Och skulle inte titta på kallblodshästar eller ponnyer, ur/vilttyper, extra gaitedraser, quarter/paint i en ny häst.

RubHel
2008-09-25 21:46
#67

"Westernhästar" och islänningar intresserar inte mig nämnvärt.. :)

Maja
2008-09-25 21:46
#68

#66 - Hihi, joho, klart du tycker om islänningar, det vet jag. Innerst inne. ;)

RubHel
2008-09-25 21:48
#69

…samt hästar med konvexa nosryggar. Det har jag aldrig tyckt varit fint. Eller det beror på hur konvex den är.. Men typ fredriksborgare tycker jag ser för hemska ut i huvudet.

Annons:
tezzie
2008-09-25 22:00
#70

Haha, och jag tycker att en inåtbuktande nosrygg är så extremt fult :)

*** Kärleken övervinner allt ***

RubHel
2008-09-25 22:01
#71

#70 Nja, fööör konkav nosrygg är inte heller särskilt fint.. Men hellre konkav än konvex enligt min smak :)

Alex
2008-09-25 22:04
#72

Jag vill ha rak nosrygg! Klart snyggast :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Marija
2008-09-25 22:06
#73

Det är väl mest islandshäst jag inte skulle kunna tänka mej att köpa, och sen dom mindre ponnyraserna (där sätter vikt och längd stopp). :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

ThunderClap
2008-09-25 22:14
#74

#69 Jag måste säga att jag håller med dig. Det är rätt fullt med konkava nosryggar, finns fåtal som det är full-sött på, men det tilltalar mig inte alls… Rak nosrygg ska det vara.

Mille
2008-09-25 22:41
#75

#66  extra gaitedraser

Vad är det för något?

Granatapple
2008-09-25 22:48
#76

Hemsta vad många det är som inte vill ha en islandshäst :P Islänningar som är så goa och som man tom får en extra (ibland 2) gångart på köpet!

Jag skulle inte kunna tänka mig att ha en stor biffig häst av någon ras, eftersom jag själv är så liten och klen så föredrar jag mindre och nättare hästar. Har aldig haft mycket till övers för halvbloden heller, men hittade man någon lite fin sak med lite spirit i så kanske det skulle funka det med.

Skulle heller inte vilja ha en travare, eftersom jag anser att ridbarheten är lägre (+ att jag själv inte är tillräckligt duktig för att skola om en travare)

Däremot skulle jag definitivt kunna tänka mig en arab! :)

Annons:
exitingsvillemo
2008-09-25 22:55
#77

jag väljer bort Halvbloden, då de är som urverk att rida (de flesta) händer liksom inte så mkt, somliga kanske kallar det tryggt, jag kallar det tråkigt. Inte sagt att det inte finns några halvblod med GO i.

Vissa araber (dom där riktiga utställningsexemplaren) är så fula så det finns inte, ser inte ens ut att vara kapabel att bära ngn på sina tunna ryggar

Haflinger, allmänt tråkig häst att titta på

Quarter, ser ut som Belgian Blue-kossor

Nä, fullblod och travare ska det vara:o) Och shettisar förståss

swedensess
2008-09-25 22:58
#78

tja jag skule nog inte vilja ha ett

halvblod-tråkig ras tycker jag dom jag har träffat har varit så "tråkiga"

fjordingar-söta men inget jag skulle vilja ha, lite för korta ben för min smak :P

arab-porslins hästar och stirrar upp sig för ingenting

russ-söta men tycker att alla ser likadana ut xD

jo visst om jag hittade ett russ elr arab som jag gillar och passar mej så skulle jag kanske köpa den men troligen inte

Scandi
2008-09-25 23:01
#79

jag har väl inget emot ngn speciell ras utan det har med individen i fråga.. OCH jag köpte inte min blv travare pga av att jag hade ont om pengar, hade jag velat han en annan häst hade jag också köpt det! Hade helt och hållet bestämt mig för att jag skulle ha en arab och inte en travare.. men när jag såg min eli ute på annons och red han för första gången visste jag att han var rätt. Jag blev helt enkelt kär ;) Sedan finns det väl vissa vlb individer som jag inte gillar andra gillar jag.

Alex
2008-09-25 23:01
#80

#76 Det är väl inte så konstigt ;) Är man intresserad av andra grenar än just gångartstävlingar så är ju inte islandshästen det optimala direkt. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Due-Boje
2008-09-25 23:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

haha ni som säger att de inte är go i halvblod borde träffa min brownie.. där e de go så de finns över för resten av sveriges halvblod ;) hej å hå vad den tjejen kan tända till… kanske de som va på gbg horse show såg :P

olympiathurfjell
2008-09-25 23:05
#82

Fjording, Islandshäst, Nordsvensk, Tinker, Shire i övrigt kallblod. Gillar "sportigare" hästar

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

exitingsvillemo
2008-09-25 23:06
#83

#81 tror att stona är lite mer GOigaGlad

Har svårt för valacker oavsett ras, inga personligheter direkt

Annons:
Scandi
2008-09-25 23:09
#84

#83 jag har svårare för ston ;) har bara känt två ston som jag tyckte riktigt mkt om..

Due-Boje
2008-09-25 23:09
#85

jag tycker alla mina(6) valacker har personligheter.. Men sen tror jag alla hästar har go och personlighet om dom mår bra och är lyckliga, tror inte det har med kön att göra.

wewwa
2008-09-25 23:13
#86

Jag har inte skrivit min motivering om varför jag inte skulle vilja ha ett renrasigt halvblod igen. Det är absolut inget fel på rasen i sig, de är jättefina hästar, bara det att jag har haft oturen att träffa halvblod där det inte står riktigt rätt till (hos just de individerna då). Vi hade ett halvblod en gång och det höll på att sluta i katastrof. Däremot älskar jag att titta på fina halvblod på tex Gbg Horse show och andra tävlingar och jag tycker inte alls att de ser tunga eller tråkiga ut, det är ju högst individuellt.
Briar är min absoluta favorit om jag ska komma på någon kändishäst på rak arm, han är riktigt fin och han skulle gärna få bli pappa om det blir föl någon gång. :P
Men just pga av de halvblod jag har haft mkt kontakt med är jag lite skeptisk till att jag skulle vilja ha en renrasig igen.

Chessa som vi har nu är dock 50% halvblod och jag har aldrig träffat någon bättre tror jag, hon är även korsad med arab och welsh. :)

#81 Kanonfin bild :)

Due-Boje
2008-09-25 23:15
#87

#84 ja ston är väldigt speciella, dom bestämmer själva vilka dom tycker om och släpper in på livet…

tezzie
2008-09-25 23:16
#88

#80 Jag skulle kunna tänka mig en islänning som en skogsmysis om jag hade egen gård :)

*** Kärleken övervinner allt ***

ThunderClap
2008-09-25 23:17
#89

#75 Gait=gångart
Gaited är slang för framförallt amrikanska hästraser med fler än de tre vanliga gångarterna.

Mille
2008-09-25 23:29
#90

#87 Du lyckades formulera det som jag hade i tankarna, precis så är det.

Alla mina hästar är lika personliga, men valacken är likadan mot alla. Stona är mkt mer känsliga för vem som har hand om dom.

Annons:
Spiritinthesky
2008-09-25 23:32
#91

ush, jag tkr inte om ston. haha ändå är min paddie ett sto, och jag älskar henne så otroligt, men just hennes sto-dagar skulle det inte vara svårt att byta ut henne…

nu säger jag inte att alla ston är sånna, nu syftar jag mest på paddie.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

exitingsvillemo
2008-09-25 23:38
#92

#85 då har de flesta valackerna jag träffat mått dåligt och varit olyckliga dåFlört

Det är svårare att komma nära ett sto, men när dom väl släpper in en, så har man en vän för livet och deras "hormonstormar" är en del av deras personlighet :o) Valacker bara… Är… liksom

cordenia
2008-09-25 23:44
#93

jag skulle inte vilja köpa ngn "travare" eller islänning då jag tycker om och tävla med inriktning på dressyr och har inte några bra erfarenheter av travare på tävlingsbanan och islänningar är för små.
Tidigare skulle jag heller inte ha köpt en arab men för ca ett år sedan så blev jag medryttare på en och nu har jag en helt annan uppfattning.
Han är inte alls lika tanig som alla araber man brukar se, utan han är utav den grövre modellen.
Fast den dagen jag kommer köpa en egen häst kommer det nog bli ett halvblod Skrattande och känner jag mig själv rätt så kommer det nog bli ett stoTungan ute

Alex
2008-09-25 23:46
#94

#88 Va!? :O Jag antecknar det där! :P Fast ska man bara ha en skogsmysis så finns det ju billigare hästar, som dessutom kan vara ute på bete hela sommaren. ;) Om man nu inte är ute efter gångarterna då. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sweelin
2008-09-25 23:47
#95

Jag har typ bara varit medryttare på valackar, jag älskar dom! Föredrar en valack framför ett sto iaf :)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

tezzie
2008-09-25 23:50
#96

#94 Observera att OM jag hade egen gård och vill skogsmysa ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
2008-09-26 00:08
#97

jag är inget superfan av halvblod, har inget emot dem men älskar dem inte heller. tränade för tränare för första gången igår med "min" travare, och hon sa att de flesta varmblodstravare lärde sig fortare än de varmblodiga ridhästarna. sen kan ju det bero på att de flesta travare har körts in och så tidigare och skolas om och har haft några extraår på sig att mogna i huvudet. Men samtidigt stämmer det på halvbloden i stallet att de är mer "trögtänkta", men de kanske bara är dem individerna…sen är de flesta halvblod lite stora för mig…

Annons:
Salo
2008-09-26 00:09
#98

Jag tycker inte rasen spelar så stor roll, alla hästar är olika. Jag har en travare som har blivit en underbar häst på många sätt. Han är flexibel och passar till så mycket. Min sambo har också en travare som är liten och nätt som en arab och väldigt speciell i stegen. Han kommer att bli en riktigt bra häst han med.

Jag skulle nog inte köpa en häst som inte kan springa fort, de flesta halvblod jag träffat är gjorda för dressyr och kan inget annat, de har ingen fart mm. Rätt så enkelspåriga och då tråkiga.

Sen skulle jag nog inte köpa en ponny till mig själv då de är för små, men helt klart roliga att rida. Men om jag ska fortsätta med tornerspel så måste jag ha en häst (över 148cm).

Fjording vill jag inte heller ha, tilltalar mig inte. Men däremot gillar jag nordsvenskar och andra kallblod.

jen
2008-09-26 00:13
#99

#98 ja kände igen ditt namn Salo, och läste att du håller på med tornerspel!(smygkikade på din sida)

jag såg tornerspelet i Lerbo i somras…  Såg riktigt kul ut

IdaT
2008-09-26 00:19
#100

Jag kan inte tänka mig köpa en häst som är större än C-ponny. Jag får svindel när jag rider annars, nej det fungerar inte alls för mig. Trivs med min 94 centimetare, så det är väl nästan ingen utom shetlandsponny. Förvånad

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Lindbygarden
2008-09-26 00:23
#101

För min del  finns det ingen ras som jag kan säga att jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa.

pippa__
2008-09-26 00:32
#102

Inga travare och ingen islänning…inga ston heller..hingst eller valack tack

Mixie
2008-09-26 01:07
#103

Skulle aldrig någonsin köpa en häst utan stamtavla, tror inte ens jag skulle vilja ha en korsningsponny även om det fanns ordentliga papper på den. Ingen fjording heller, helt enkelt för att dom inte faller mig i smaken. En varmblodstravare skulle jag inte heller köpa mig om inte syftet var att använda den till just det den är avlad för… Tror egentligen inte att jag vill ha något annat än ett russ ;)

//Mickan

LinaN
2008-09-26 01:13
#104

Jag skulle aldrig vilja ha ett Engelskt Fullblod igen, de går bara sönder… Då tar jag hellre en arab.

tacka vet jag mina stabila kallblod som jag är hopplöst förälskad i :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Salo
2008-09-26 01:47
#105

#99 Aha, vad skoj. Cool

tantnett
2008-09-26 02:46
#106

Men hallå! Vi hade ju en sådan här tråd nyligen, men då hette den Har du fördomar.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[louise80]
2008-09-26 04:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Jag skulle inte kunna tänka mig att ha kallblod, islänning och travare. Då ingen av dom lämpar sig för den ridning jag víll ägna mig åt ..

Min knäppa halvblodskille passar mig utmärkt, och givetvis mitt 6 åriga  trakhener sto Skrattande

bubbelbubbel
2008-09-26 08:54
#108

#106, men den handlade väl om just fördomar emot raser ?
det gör ju inte denna, denna handlar ju om vilken ras man inte vill ha, fördomar eller ej ;)

ninam
2008-09-26 10:53
#109

jag vill inte ha westernhästar, ardenner, nordsvensk, tinker, shire, arab. gillar inte heller islanndshästar och deras gångarter, men har 3 st ändå för de är så trevlöiga individer….

jen
2008-09-26 10:58
#110

#109 westernhästar är ju ingen ras. Det finns ju många olika raser som används till western

Tusen
2008-09-26 11:01
#111

Det finns ingen ras jag absolut inte skulle vilja ha, det har jag genom året fått lära mig att det är individer man köper.

Gillade inte russ förrut, nu är hela hagen full med massa olika russ. Tyckte shettisar var envisa och ouppfostrade har tills för ett par år sedan haft 3 shettisar varav två varit i SM-klass och urlydiga. Halvblod har vi kallat haltblod och har ändå ägt 2 st som varit underbart friska. Har rynkat på näsan åt varmblodstravare och har numera en sådan gåendes i hagen. Har desutom träffat på fler raser som Arab, Nordsvens, Lippizanare, Shire, Ardenner, Fjordingar, New Forest, Connemara, Islandshäst, Andalusier, Tinker och många fler. Alla har fått mig att se fördelar även om jag inte har kunnat äga alla dessa raser.

Det jag inte alls skulle vilja köpa är en häst utan stamtavla. Köpte en gång en som saknade mormor och morfar. Jag la ner massor med tid och pengar på att finna dessa och lyckades tillslut men det önskar jag att alla slipper. Stamtavla är ett krav numera.

Annons:
Mille
2008-09-26 11:35
#112

#110 precis, det är ju som att säga att man inte vill ha en hopphäst ;P Alla raser kan vara westernhästar

tezzie
2008-09-26 12:14
#113

#111 0ch 112, jag tror nog att vi alla fattar att hon menar de klassiska raserna quarter och paint osv

*** Kärleken övervinner allt ***

Mille
2008-09-26 12:41
#114

#113 Jag gjorde inte det iallafall, för mig är en westernhäst en häst som tränats i grenarna inom westernridningen, oavsett ras.

jen
2008-09-26 12:47
#115

min westernhäst är av rasen arab

[Silverlusen]
2008-09-26 12:51
#116

Jag skulle kunna tänka mig vilken ras som helst.

Har dock en förkärlek till shettisar och ridtravare.

tantnett
2008-09-26 13:06
#117

# 108 Ser ingen skillnad alls, då svaren i denna tråd mycket bygger på fördomar.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Molla
2008-09-26 13:17
#118

Jag skulle inte köpa en ras som inte klarade min vikt, alltså går a-b-c ponnysar bort.
Jag vill inte ha klumpeduns-hästar, ex ardenner, tinker, fjordingar osv. Stissiga araber vågar jag inte rida. Travare (som ingen laggt massor av jobb på) skulle jag inte vilja ha, för mycket jobb med grunderna.

Annons:
[FiaDodis]
2008-09-26 13:20
#119

Islandshäst skulle jag aldrig ha! Mycket problem i den rasen, många med eksem. Rynkar på näsan Visst finns det dom utan eksem…

Sen en undran varför kalla islänningarna häst? Dom är ponnysar! Har en äldre hästbok om hästraser och i den står det islandsponny, vad har gjort att dom ändrat och kallar dom numera islandshäst när majoriteten av islänningarna håller ponnymått.

En undran till är det nån som vet nån islänning som är över 148cm?

exitingsvillemo
2008-09-26 13:24
#120

#119 håller med dig därFlört ALLA hästar med ponnymått borde räknas som ponny.

Avlas det på eksemhästar? Det borde det väl inte göras tycker man… Eksem kan väl nedärvas?

Tror dock att det finns isisar över 148 och dom kan gärna få kallas för hästarSkrattande

[FiaDodis]
2008-09-26 13:28
#121

#120 Jag VET att det avlas på eksemhästar!! Vissa struntar i eksemet utan avlar ändå!Rynkar på näsan

exitingsvillemo
2008-09-26 13:29
#122

#121 bedrövligt isåfall… Varför medvetet avla fram sjuka individer?

Alex
2008-09-26 13:33
#123

#119 Troligtvis en gammal bok, vilket handlar om okunskap. Islandshästen har inte funnits så länge i Sverige. Framför allt inte vart värst stor alls länge…

Det är en mycket liten del av eksemen som är ärftliga. Det finns fall, ja. En svenskfödd islänning med eksem skulle förhoppningsvis ingen avla på (tror inte några hingstägare tar emot såna heller). En islandsfödd som får eksem efter några år i Sverige behöver inte ärva ner det till avkommorna. Svidknotten finns inte på Island, och det är de hästarna blir känsliga mot, eftersom de växt upp i en miljö utan.

Och ang hästar över 148 finns det allt en del. Vi har en godkänd avelshingst i Sverige på 150 cm t.ex.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[FiaDodis]
2008-09-26 13:34
#124

#122 Ja varför?? Jag har inge svar på det men man funderar varför! Obestämd

Har kompisar med islänningar och som har eksemhästar och jag ser vilket jobb dom har med sina islänningar, med smörja, tas in tidigare på dagen under sommaren, eksemtäcke på från vår till höst. Lugna stunden för dom är tydligen på vintern.

AusaBausa
2008-09-26 13:38
#125

#102 VAD säger du!!!!!!!!!!!! går min älskade egensinniga konstiga härliga valack t ridtravare bort??? och mina fina busiga shettisston!!! HRM! :-P

Annons:
Alex
2008-09-26 13:40
#126

Som sagt, man avlar inte fram sjuka individer genom att avla på importerade islandshästar. Det är en otroligt liten del av eksemen som är ärftligt. Svenskfödda islandshästar med eksem är ovanliga. De existerar, det gör de. Men jag vet flera fall av svenskfödda eksemhästar som har eksemfria föräldrar. Så det är ingen garanti…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

exitingsvillemo
2008-09-26 13:46
#127

vet flertalet isisar här omkring med eksem, som det avlas på…

Nä jag ycker att ALLA med eksem, ska tas ur avel… Men det är bara min åsikt.

[FiaDodis]
2008-09-26 13:53
#128

#123 Som jag skrev tidigare, jag VET att det avlas på eksemhästar importerade och icke importerade och hingstägare TAR emot!! Sorgligt men sant!

Ang mankhöjden roligt med nån över ponnymått, skulle vara roligt att se eftersom det inte tillhör vanligheten.

Alex
2008-09-26 14:05
#129

Ja, jag vet också att det avlas på islandshästar med eksem. De som är importerade. Men någon hingstägare som tar emot svenskfödda ston med eksem känner inte jag till i alla fall, och gör någon det så tycker jag det är otroligt dåligt (för att inte tala om stoägaren). Men när det gäller importerade är det en annan sak. Bara det faktum att eksemrisken minskar ju yngre hästen är när den tas till Sverige säger ju att det inte haldlar om ärftlighet. Utan vana. En häst som växt upp utan insekter över huvud taget, och helt plötsligt, efter kanske 10 år, kommer till ett ställe där det vimlar av bitande insekter… Är det så konstigt att de reagerar på det? Deras föl får ju vänja sig från början, och löper otroligt mycket mindre risk att få eksem.

www.hrimur.se Där har du bilder på killen i alla fall. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

exitingsvillemo
2008-09-26 14:20
#130

bara en allmän isisfråga… Vad är det som gör den sk "viktbärande"? Eller är alla grövre ponnyraser viktbärande?

Alex
2008-09-26 14:24
#131

Kraftiga ben och väldigt kort rygg bl.a… Sen finns det även de som påstår att de har tätare skelett än andra raser, men hur sant det är vet jag inte.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

pippa__
2008-09-26 15:08
#132

#125 Japp, ingenting för mig. =) Jag gillar Kelda dock. :P

Annons:
Ratchaburi
2008-09-26 15:13
#133

Finns mycket jag inte skulle välja i första hand men jag skulle aldrig köpa eller ens ha i mitt stall, fjording, travare eller islandshäst.

Ingen av dessa hästar är gjorda för att ridas på på det sätt jag vill rida.

Fjording är avlad för att vara en arbets/körhäst, travare är avlade för att göra just det trava. Islandshästarna är små och har konstiga gångarterSkrattande

carrrrrooooo
2008-09-26 15:54
#134

Jag skulle aldrig köpa en fjording eller en haflinger.. de är för sega för mig.. och dom blir så tunga i bettet och dom är allmänt starka i munnen.. det är som att rida på en tunna Flört

andaloce
2008-09-26 16:43
#135

Finns INGEN ras som jag ALDRIG skulle kunna köpa. Det viktigaste för mig är personligheten.

Alla hästar oavsett ras har sin egen personlighet, ser att det finns många "fördomar" om olika raser. Ex att fjordingar är tröga, att travare inte kan bli bra tävlingshästar, att araber är nippriga osv osv. Alla raser har sina undantag!!!

Jag skulle dock inte välja att ha en tinker, ardenner eller shire, då jag inte tycker om tinkerns utseende och ardennrar och shire tycker jag är för stora.  Men jag kan inte säga att jag ABSOLUT INTE skulle kunna tänka mig att ha en.

Varmblodstravare tycker jag hittils har den mest varierande och bästa personligheten, dessutom väldigt mångsidig. Dom blir vad man gör som till.

Hagelberg
2008-09-26 17:00
#136

Svårt att säga aldrig för rätt som det är står det en individ som man "klaffar" med. Jag har aldrig träffat på ett halvblod som fallit mig på läppen. Täffat många genom åren men tyvärr, nej till halvblod. Tror att mkt beror på deras storlek, de är för stora. Shire skulle jag aldrig köpa och det beror helt och hållet på storleken, hårigheten och fodergivan Skrattande

#56 russgångarter är energiska rörelser, bra påskjut med god mekanik. "Veva med benen" kan alla hästar (kanske många halvblod då ni har namn för det Flört)  Mitt russsto gjorde "halvblodsfolket" avundsjuka när hon visades för A. De kom fram och sa att hade deras hästar den traven skulle de placera sig lätt i dressyren och sväv, nej, det har hon inte men ett otroligt hasarbete från första steg med driv. För mig är svävsteg inte det vackra utan gångarter med mekanik som heter duga oavsett ras.

Ledin
2008-09-26 18:17
#137

Fjording skulle jag inte köpa. Jag gillar dom för att dom ofta är snälla men ne tycker faktist dom är rätt trista hästar, kör på sin storhet/starkhet för att slippa vissa saker. Men jag ogillar dom inte jag är den som hejjar på dom när dom tävlas o tycker dom är fina men ändå skulle jag inte vilja äga någon. När jag har letat efter häst/ponny s¨å är det inte rasen jag glor mig blind på för det finns guldkorn i alla raser samt rötägg :) fina ögon säger mig allt om hästenspersonlighet.

Flaxii
2008-09-26 22:33
#138

Varmblod (travare) - Ojojoj, nu får man vakta tungan. Men anledningen till det är att jag tränar och tävlar dressyr. nej, jag säger inte att en travare inte kan galoppera. Men det är få travare som går bra upp till LA, nej, jag säger inte att det är omöjligt, men det är inte många. Och ännu färre som går över LA. Sen så tycker jag faktiskt inte att travare är fina. Missförstå mig inte nu, det finns fina travare som är fina för att vara travare om ni förstår. Alltså en Welsh som inte är rasenlig är ju ingen fin Welsh t.ex. Och det finns söta travare, men jag tycker inte att de är fina i den bemärkelsen.

Fjording - Samma anledning; jag vill satsa på dressyren. Sen, alltså visst, jag gillar att ha lite häst att rida, men inte mycket häst att rida som en Fjording faktiskt är. Annars tycker jag att de är väldigt fina.

Islandshäst - Samma anledning som ovan. Och så är jag inget vidare förtjust i islänningar överlag.

Sen går raser som Tinker, Nordsvensk, Ardenner och Shire bort, av samma anledning.

Jag hatar ingen ras, men jag gillar vissa mer än andra. Sen beror det mycket på vad man vill satsa på. Ska man tävla dressyr är väl en t.ex. Welsh eller ett halvblod att föredra framför en travare, men ska man tävla trav är det ju tvärtom.

Ledin
2008-09-26 23:18
#139

det bästa är att smaken är som baken :). Finns folk som får sin häst långt trots att rasen är "fel" för det endamålet som den var byggd till från början då menar jag kallblod samt travare. Även hört på radion om ovanliga raser som tävlas i dressyr där var en på en Islänning o en på en Åsna :), synd att man inte sett dom tävla för herre gösses vad man skulle hejja på dom. Nu vet jag inte vilken klass dom tävla i men jag tycker sånt är så kul att höra :)

Annons:
Mille
2008-09-26 23:32
#140

Haha, läckert att tävla en åsna

Scandi
2008-09-26 23:47
#141

jag får ofta höra om min häst att han är fin för att vara travare.. jag tycker det är ett konstigt sätt att säg d på..

bebbe
2008-09-27 01:02
#142

Fjord och Arab faller bort för mig.  Lisette du har redan en Knabstrupperkorsning i stallet Flört

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
2008-09-27 01:36
#143

#142 man ser ju inte prickarna, vill inte se pricka hästar… =)

jen
2008-09-27 01:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

#141 samma här, många tror att Kalle är en Newforestkorsning tills de ser frysmärkningen

Pleasure
2008-09-27 03:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

 De allra flesta raser går bort för mig, eftersom jag hittat min och aldrig skulle vilja ha någon annan. Welsh Cob är rasen med stort R. Den har allt !! Utstrålning, skönhet, underbart temperament och fina gångarter..  Det bästa av allt är att den fungerar perfekt inom alla dicipliner, såsom dressyr, hoppning och körning. Dessutom finns den i både ponnymått och stor häst eftersom det inte finns någon övre gräns i mankhöjd.

AnnaBrandell
2008-09-27 05:55
#146

Jag skulle för tilfället aldrig köpa någon annan hästras än kallblodstravare eller varmblodstravare då jag håller på med trav!

Jag anser att man ska köpa häst efter vad man ska ha den till! Vill jag satsa på hoppning så köper jag inte en ardenner och vill jag satsa på brukskörning så köper jag inte en arab.

Jag tycker helt enkelt ganska synd om hästar som tvingas göra sina ägare besvikna gång efter gång då dom inte har dom fysiska egenskaperna som krävs. Sen kan ju självklart ett varmblod som har samma exteriör som en hopphäst självklart fungera till det osv.
Det handlar inte så mycket om rasen som hur hästen i sig ser ut

Sen så skulle jag aldrig köpa en häst utan stam! och inga "svenska ridponnys" då jag helt enkelt inte vet vad jag får för något.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Annons:
Neywaz
2008-09-27 10:35
#147

Jag älskar mina araber, och skulle nog inte skaffa mig en annan hästras förutom att korsa in shagyaarab elle fullblod i något av mina ston.

Men det finns ingen ras som jag absolut inte skulle kunna skaffa mig, alla andra raser ligger som nummer två tillsammans efter araben för mig ;)

AusaBausa
2008-09-27 11:16
#148

#132 ;-P

busmartzon
2008-09-27 11:25
#149

Jag skulle aldrig köpa en arab eller islandshäst.

mest för att araber är för smäckra och har oftast ( av egna erfarenheter ) dåliga ben.

Islandshästar tycker jag är allmänt tråkiga ;)

Zadeira
2008-09-27 14:19
#150

Jag är inte så ras-specifik på vad jag inte vill ha, men en sak jag inte vill ha är små, taniga och "ädla" raser… Jag gillar inte det där "fina" och nätta.

Ska jag ha en häst ska det vara en maffig sak med bred rumpa! Allt av tyngre modeller är det jag fastnar för. Kallblod och sånt där.

olympiathurfjell
2008-09-27 18:49
#151

Vad folk tkr olika, det är lite kul :)

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Shelthea
2008-09-27 19:42
#152

Jag kan inte riktigt komma på nån hästras jag absolut inte skulle kunna ha. En del raser kanske inte passar en så bra tror man, sen träffar man en jättefin häst just inom den rasen och ångrar sig=)

Men jag skulle inte kunna ha en ponny, jag är för lång. Men det är ju bara så det är=)

Lorita
2008-09-27 19:54
#153

#42 jag ska lugna dig det finns inte knabstrupper i hästen i ditt stall, det krävs mer än prickar för att bli knabstrupper. Föresten är ca 25% av alla knabstrupper otigrerade.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Mandysan
2008-09-27 20:04
#154

Ratar araber, halvblod (med undantag för de som är modell grövre), frieser och alla ponnyraser förutom Connemaror.

Det ska ju vara en connemara, PRE, nordis, haflinger eller ett fullblod! :P

…Är det ett fuxsto med bläs och halvstrumpor i bak spelar rasen verkligen inte någon roll! :P

xUNWRiTTEN
2008-09-27 20:11
#155

Varmblod är en ras jag inte skulle kunna tänka mig, anledningen till det är att dom jag har träffat har varit väldigt stimmiga, jag föredrar lugna, säkra hästar i sig. Glad
(jag påstår inte att alla varmblod är stimmiga).

J-Parnebo
2008-09-27 20:12
#156

shire och ardenner skulle inte jag kunna tänka mig att ha ^^

Tywysoges
2008-09-27 21:24
#157

Jag gillar inte:

  • Islänningar - För att dom ofta (inte alltid) har eksem
  • Russ - För envisa
  • Shettisar - För kaxiga
  • Halvblod - För krångligt med alla papper i olika färger
  • Arab - För stissiga, och bräckliga
  • Okänd korsning - Är stam-nörd
  • Ridtravare - Inget för mig alls
  • Nordsvensk/Ardenner/andra av samma typ - För klumpiga
  • Frieser - Gillar inte profilen (ofta konkava huvuden)
  • Tinker - För att dom är skäck
  • Raser/färger som är "populära" just nu - Det alla andra gillar tycker jag inte om (gäller inte bara i min hästvärld)

Kanske bara har massa förutfattade meningar, men de få raser jag skulle kunna tänka mig är Welsh Cob, WPBR, New Forest, Connemara. Jag är nog ganska kräsen av mig.

carrrrrooooo
2008-09-27 21:55
#158

#157 hehe det var du verkligen Tungan ute

youtube1
2008-09-27 21:57
#159

Islandshäst,Tinker,arab(aldrig) o några till jag inte kan komma på.

här kommer några raser jag skulle järna köpa.

.Gotlandsruss-Envisa o härlig(jag älskar tuffa hästar)

.Ridtravare-bara älskar dem.

.Shetiss-så guliga o bussiga

.Nordsvensk-i love dem.

.Fjording-i love dem

sjukt många andra typ nästan alla de jag inte hade skrivigt.

PS.NÄSTAN ALLA =)

jag hattar inga hästar .men jag har haft en arab på foder den va väldigt ruttinerad men fortfarane inte en bra förstta häst.

Men när jag skrev ett inleg skrev några personer att araber inte var en bra första häst de trode jag inte på tills jag hade en på foder den komm till mig på prov för 2 månader sedan o åkte iväg föra 3 veckan sedan.ja den var känslig,Den hade inte hafft någon som ridigt  på den efter som den var hellt änkelt en porslins häst.

SNÄLLA SVARA INTE PÅ DETA IN LÄGGET EFTER SOM JAG INTE KOMMER ANTINGEN INTE ATT SVARA om det står något nägativt  eller om det blir shafs alla har egna åsikter om olika raser tex.som jag.

obelixhedevang
2008-09-27 22:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#160

oj, värst vad många som ratar araben. visst, att det är många som inte gillar araben vet jag om, men tycker folk har lite väl förutfattade meningar. Tänkte samma sak innan, jag ska aldrig köpa en arab. Men i våras blev det en arab, och det är jag glad över :) att dom är hispiga, stirriga och allmänt dumma i huvudet är bara löjligt, många araber har jag sett men aldrig någon som är så nervös som folk jämt säger. ni ska se min kille här hemma, han är snällare och lugnare än många andra hästar jag har träffat. När lastbilar dundrar förbi i hög fart är det min arab som får gå längst ut mot vägen, för de andra håller ärligt talat på att skita på sig av rädsla.                       

Däremot är de frusna av sig, det kan jag hålla med om, men ni köper väl ändå inte en häst efter det? Dom är otroligt värmetåliga, när alla hästar stannar ut sig på första hindret på tävling så gör vi bättre rundor än någonsin och vinner med hästlängder, och han har fortfarande massvis med energi kvar.

okej, inga diskussioner här, jag vet, men tyckte det här var nödvändigt.

Annons:
Scandi
2008-09-27 23:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161

#144 jag brukar få höra om han är en irländsk ponny. I vecken var där dressyrfolk i stallet som skulle köpa en dressyrponny, de tyckte eli var riktit läcker och vacker och att han hade maffig hals :)

Veero
2008-09-27 23:19
#162

Något jag inte skulle vilja köpa är en kraftig häst, gillar tunna och arletta hästar ^^

_____________________
// Veronica Berggren
Lev livet som om det vore din sista dag

Veero
2008-09-27 23:24
#163

Dom jag älskar mäst är araber, och det är vad jag skulle köpa igen :D Solkart en ARAB :D

_____________________
// Veronica Berggren
Lev livet som om det vore din sista dag

youtube1
2008-09-27 23:34
#164

#161. Han är en snygging

bebbe
2008-09-28 23:45
#165

#153, hur kan du uttala dig i denna sak?Skrikandes Upplysningsvis så var Merrys farfars mor ett rent Danskt Knabstruppersto. Det är faktiskt fler än du som har Knabstrupper

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

exitingsvillemo
2008-09-28 23:57
#166

#165 om  knabstrupern fanns så långt bak i ledet så skulle nog inte jag heller kalla den en knabstrupper-korsningObestämd

Rätt och slätt en korsning…

Salo
2008-09-29 00:02
#167

#160 Jag håller med dig. Jag har aldrig själv haft en arab men har träffat en del och de har varit väldigt lugna och trevliga. Tycker också det verkar som att folk har förutfattade meningar. Jag skulle helt klart kunna tänka mig en arab.

Annons:
joooossan
2008-09-29 00:05
#168

Men självklart har man förutfattade meningar, jag tror inte det finns någon som inte har det ;)
Det är väl fler än en man har läst som lägger upp alla klassiska exempel om alla raser.. That´s life :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

jen
2008-09-29 01:20
#169

#165  är det så långt tillbaka så finns den rasen endast som en "droppe" i avkomman.

jen
2008-09-29 01:25
#170

#160

Ja, jag tycker också det är konstigt att så många ratar just araben.

araben är den ras som mest är inkorsad i dagens raser.

Zabbio
2008-09-29 02:21
#171

#52 Jag gör det inte i varje fall:P

Längre än till #52 läste jag inte.. länkeen drog till sig ögonen.

Ok, svar på tråden:

Halvblod= aldrig i livet! Står inte ut med dom.. har väl träffat nån individ som varit ''ok''.. men resten.. ush! De ser ut hur som helst, är trista, buffliga, klumpiga, korkade och för stora i de flesta fall. Sen vet jag ju inte hur mycket av det som beror på människan.. tycker att halvblodsfolket klemar bort sina hästar och inte ger dem nån chans att tänka, gillar inte ''vanlig'' ridning heller. Men det är ju jag :P

Kallblod drar jag mig lite för.. tycker att de är döläckra men får nog inse att deras temprament inte passar mig.. envisa och egensinniga och sega. Om man inte lyckas få över dem på sin sida då e kan vara oerhört lojala (fast fortfarande behöva en sekund att tänka efter innan de lyssnar på hjälpen som ändå kan vara väldigt lätt). Pappa har en nordis och de trivs utmärkt ihop :P

Andra ''rid-varmblod'' har jag lite svårt för även om en del är trevligare än de svenska halvbloden.

Frieser; jo.. om jag hittar nån som är trevlig i typen för ridning..kanske. Gillar inte alls den överböjda nacken och långa ryggen, men har sett en som var så gudomligt vacker… mer kallblodstyp. De jag ridit har varit väldigt okänsliga och sega trots god skolning.. de lyssnar men först måste de känna efter och hina reagera..:P

Varmblodstravare däremot, de fullkomligt älskar jag :P Lite svårt för att lugna sig och stressa ner, men så otroligt sammarbetsvilliga och känsliga att det väger upp big time för deras (ö)kända travarbakben. Att min dessutom har både stepping pace (passtölt - det som med platåskor och lite mindre trevliga metoder kan utvecklas till den extrema gångarten Tennessee walkers tävlar i) och runningwalk (som tölt, eller väldigt snabb skritt, med tre ben i marken hela tiden) , pass och troligtvis fler ''tölt'' gångarter som vi inte sett än (islänningar, ni får säga vad ni vill om att stepping pace och runningwalk inte är rena gångarter… de är det i amerika och han är amerikansk, och håller takten och tempot i dem.. det är nog för mig :P) men det gör ju bara att jag gillar honom och rasen mer, trots vissa svårigheter som det medför. ^__^ 

Tycker inte om att bara skriva negativt så jag skrev lite positivt på slutet.. x)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2008-09-29 02:24
#172

#160

Jag tror att deras hispiga rykte kommer från att man gärna hispar upp dem på uppvisningar, så att de blåser upp sig och ser stolta ut :P Har sett det själv, frustande arabmed spetsade öron och spända steg som i nästa ögonblick slappnar av fullständigt när man slutar be honom vara hispig :P Han hade lärt sig sånt inför upvisningarna helt enkelt :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
2008-09-29 11:44
#173

#165 hästar utan stam tillhör ingen ras och en knabstrupper har raskord 15 i passet och det krävs för att vara knabstrupper. Sen vad du lurar i folk om att det fins i dinna hästar är ju bara beklagligt om någon går på.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




bebbe
2008-09-29 14:03
#174

#173 Jag har inte sagt att Merry eller hennes far är Knabstrupper, bara påtalat att det finns i blodet.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Annons:
tezzie
2008-09-29 14:31
#175

#173 denna diskussion hör INTE hemma här!!

*** Kärleken övervinner allt ***

bebbe
2008-09-29 18:49
#176

ursäkta tezzieSkäms

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Amagol
2008-09-29 19:11
#177

JAg skulle alldrig i mitt liv köpa en Fallabella eller en Shire häst.. Jag tycker inte om fallabellor (fråga inte varför) och Shrie hästen är föööör stooor!!

Dilizi
2008-10-11 20:23
#178

Jag bryr mig inte så mkt om vilken ras en häst är, det är ju personligheten som spelar störst roll eller hur? Men eftersom jag är så kort (150cm) och inte kommer växa så mkt mer så antar jag att jag inte skulle vilja köpa en häst över 150 i mnk ^^

/Emilia

youtube1
2008-10-11 20:38
#179

varför inte en häst över 150mnk^^?

exitingsvillemo
2008-10-11 20:59
#180

#179 det kan vara svårt att rida ihop en häst korrekt om man är för kort. Jag har samma problem.

Jag är 1.62 och rider helst C-ponny då dessa är ultimata för mig och mina korta ben.

Hade ett halvblod som var 1.65… Hästen gick ju som en klocka, men det var svårt att få med HELA hästen.

C-ponny upp till 1.50 skulle passa mig bäst också

youtube1
2008-10-12 12:11
#181

#180.tack för svaret hehe =)

Annons:
Cezanne
2008-10-13 15:25
#182

Jag skulle aldrig skaffa mig en varmblodstravare. De har inte de rörelser jag vill att en häst ska ha. Jag är intresserad av avel men inte av trav och varmblodstravare är en ras jag anser inte hör hemma i korsningsavel.

Trojaa
2008-10-13 16:00
#183

Jag fattar inte hur ni orkar bry er om såna som inte tycker om just DIN hästras. jag äger ett varmblod och jag är jättenöjd. Är ju ingen tävlings ryttare direkt, men rider dryssyr och hoppar. Ni har ju era hästar för er själva. De som anser att alla hästar inte är lika mycket värda(som t.ex. travare) får väl göra det.

Raser som jag INTE vill ha:

Halvblod, inte min typ. Tråkiga

Fjordingar, Gillar inte dom bara.

Måste påpeka att min häst är 167 och jag inte ens 150. Men jag kan rida honom ordentligt ändå.

Trojaa
2008-10-13 17:27
#184

Men om jag skulle tävla i dressyr så skulle jag defenitvt inte köpa en travare, fast det förstår väl alla, men travare kan ju ridas i dressyr åxå såklart.  Men jag nöjer mej med min fina häst nu :) han kan gå i form och röra sej så pass att det duger till mej! Han hoppar även jättebra (tro det eller ej). Fast jag äger en travare så tycker jag inte att de är världens bästa dressyr hästar.

Jag vet att det inte va dehär som skulle diskuteras men jag var tvungen att skriva :)

Nattie94
2008-10-18 22:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#185

igentligen tycker inte jag att man ska döma en häst efter den ras min häst är en korsning som ingen ville köpa för den hade eksem om man kollar på han nu är han jättevacker och bestäm inte att du inte gillar den och den hästen för tex en tinker kan uppföra sig som en arab  och en arab kan uppföra sig som en stor shire häst med mod änna upp till öronen. här är tex en bild på när min häst leker en arab fast han inte är i närheten av den rasen

Jojaton
2008-11-01 11:10
#186

hm, fjordingar tror jag. tycker dom är jättefina och så, men usch nej. ser ju klumpiga ut, enligt mig är det en körhäst, alternativt en skogsmulle/ridskolehäst för nybörjare.

Travare skulle jag inte heller kunna ha, håller inte de "krav" jag har på hästen.

Islandshästar är hur mysiga som helst, men passar inte riktigt in i den grupper ryttare  jag är i. :P

Johanna - Instagram

DinJejja
2008-11-01 12:11
#187

Jag skulle inte vilja ha en arab, halvblod eller fullblod om dom så kastade hästen efter mig :P

Därimot så tar jag mer än gärna en islandshäst, fjording eller nordsvensk :) Underbara hästar ;)

gejsa
2008-11-01 12:41
#188

Upptäckte denna tråden nu.

Hmm det  var värst vad många som ogillar fjordingar och islänningar.

Undrar om ni har provridit en fin häst av just den rasen? Tror inte ni har det.

Jag har eg inte emot någon hästras. Alla är fina på sitt sätt. Men jag ska ju kunna rida den. Så större hästar såsom stora halvblod på typ 170 cm och ardenner, nordsvensk eller så passar inte mig. Jag är så liten. Annars har jag inga problem med olika raser.

Annons:
DinJejja
2008-11-01 12:49
#189

#188 Jag håller med, väldigt många som säger dåliga saker om islänningar och fjordingar. Fördomar, usch. Jag tycker dom bägge raserna är helt underbara :)

Funderar på att skaffa mig en fjording till våren. Men vi får se vad som händer.

Lorita
2008-11-01 12:58
#190

#188 jag ogillar inte fjordingar, det är bara det att min ridning inte passar med fjordingar. Helt underbart vackra djur är det man klarar man inte av att rida dom så gör man inte Skäms sen har jag lovat min man att aldrig mer rida fjordin efter senaste avtrillingen från en Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Anna
2008-11-01 13:00
#191

#188 Jag har ridit både fina fjordingar & två riktigt fina islänningar (femgångare, islandsfödda osv). Visst, de är väl trevliga, men de tilltalar mig inte. Fjordingar är körhästar i mina ögon och jag tycker inte de tillhör den vackraste rasen, de är lite för robusta för mig som är lång & smal :P Och islänningarna känns för små, jag vill ha hästar som jag känner mig bekväm på, där benen inte släpar i marken ;) Och det är lite jobbigt att många isisar har exem också.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Flaxii
2008-11-01 14:31
#192

#83 Min welshvalack har då personlighet så det räcker och blir över ;)

gejsa
2008-11-01 14:56
#193

#190# Ja, Lorita jag vet varför du inte vill rida fjording. :)

#ni andra# :) Ni behöver inte svara mig ang fjording och islänning. Det var ju mest ett konstaterande att jag var förvånad.

Gillar man inte rasen så gör man inte. Men jag tycker att en del har lite förutfattade meningar ang fjording att det är en körhäst. Ni kanske skulle åka en sommar till fjordriks och kolla vilka allroundhästar dom är. Och dom flesta där är smärta och fina inte alls någon liknande körshäst. :)

Anna
2008-11-01 15:00
#194

Ja jag måste säga att det finns många väldigt duktiga & snygga fjordingar =)

Alvedon Kry har jag alltid gillat, han tillhörde (tillhör?) min mammas f.d väninna…

Jag är nog för dom lite mer "sportiga" modellerna av hästar & ponnyer, men jag tycker nordsvenska brukshästar, ardennrar, shires & tinkers är otrooooligt vackra!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

gejsa
2008-11-01 15:09
#195

#194# Ja, han är verkligen snygg. Minns när han blev godkänd hingst. Bor inte han uppåt norrland? Dom skilde sig och hon sålde honom då? Minns jag rätt?

Annons:
Maliiin
2008-11-01 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#196

Ja fjording är då en häst jag aldrig skulle köpa! Alla ser ju likadana ut och nä.. gillar dem inte alls! Jag håller mig till min lilla shettis:D

Lorita
2008-11-01 16:16
#197

#196 det att dom ser nästan lika ut har ju sina fördelar också om man ska köra par så är det jättesnyggt med lika hästar Skrattande eller rida kadrilj Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Maliiin
2008-11-01 16:25
#198

#196 Det kan man mixtra ihop ändå! ;) Fjordingar tycker ja ju inte om pga att dom ser ut som dom gör:p

Gladidig
2008-11-01 16:35
#199

ridtravare skulle jag inte köpa om jag så fick betalt! dom är så hemska och tänker bara på att springa

DinJejja
2008-11-01 16:59
#200

#198 man kan ju inte dömma hästen efter håren :P

Thorsen
2008-11-01 17:05
#201

Jag hade absolut inte kunnat tänka mig att köpa någon fjording!

- Min uppfattning av fjordingar är att dom är klumpiga, envisa, och trotsiga. Jag kan ha fel, men dom jag har ridit har iallfall varit sånna.

Ledin
2008-11-01 17:18
#202

jag har sagt ett bra tag ingen fjording igen men vettni vad jag har funderar lite för hur trevliga är itne dessa hästar, trygga pålitliga o superbra till nybörjare (ofta iaf) allså en upperlig familje/allrundhäst. Sen ser inte alla lika dana ut jag är svagas för musblack, det finns även grövre o smäckrare typer. Sen att dom är envisa det e olika det beror mera på inviden där är jag stenhård på att ta kritik bara för man skuttat på några st då nång gång ibaland dessutom. Jaja smaken är som baken. #199 fint sakt det där måste kommit från hjärtat för visst har du träffat många o ridit osv? Det finns dom som är mycket väl utbildade inte bara gått på trav sen hobbyridning i skogen utan utbildade med, men visst vissa har löpskallen kvar det e ju därför man avlar fram travare med :)

Annons:
Arkan
2008-11-01 17:47
#203

Jag skulle nog aldrig köpa en Arab, dom är aldeles för mycket upp o flyger känns de som. jag skulle nog kunna välja bort de flesta "lättviktiga" raserna..

 Jag är en kallblodsmänniska, Ett redigt och stadigt kallblod är de bästa man kan sitta på. Går fram överallt, lugna och trevliga. Jag skulle hur lätt som hellst kunna köpa en tinker, en liten tinkerisf, ingen bamsehäst eftersom jag inte är speciellt stor.. Skrattande

Rita-S
2008-11-01 17:56
#204

Jag skulle nog aldrig köpa falabella tror jag. Jag vill inte ha en dägg-häst. Shettisar kan man ju köra med tex, men en falabella kan man i grund inte göra nån större grej med.

I övrigt är jag inte sådär jättestor fan av skäck/tinker/paint och så, men det har inget med användbarheten att göra och allt att göra med att jag inte tycker den typ färg är lika snyggt som enfärgat häst med ev avtäckningar :) Tinker har ju i övrigt en supersnygg kropp, men jag fastnar inte riktig för skäck-färger. Inte heller så som appalosa o så heller. Men det är rent utseende och lite med användning. Dog skulle jag ändå köpa en skäck häst som matchar alla andra användingskrav och krav på psyke/utbildning o så om jag tyckte om personligheten, SÅ stor roll spelar ju inte färgen för mig.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gladidig
2008-11-01 17:58
#205

#202 min syster har haft många ridtravare och dom skenade bara. sedan har jag mött många tex min fd stallägare hade två ridtravare och påp min ridskola har det funnits många. mina 6 kompisar har alla varsin ridtravare som jag har ridit på. alla som jag har nämt (även några till) är helt galna och vill bara springa hela tiden

E_hjo
2008-11-01 20:07
#206

#205 De va nog ena konstiga travare du mött då. Samma uååfödare? Hihi. ^^

Finns nog egentligen ingen ras jag inte skulle kunna tänka mig.
Dom får bara inte va mindre än typ 155 cm om den ska användas till ridning. Islänning räknas ju inte in där då.  :)

[MalinSvensson]
2008-11-01 23:01
#207

"134 då har du inte ridit många haflinger, jag har, den ena hoppar och tävlar jag upp till LA med, sen har jag en 6 åring som förtillfället ligger på LB i utbildningen och med henne har jag startat 2 tävlingar och ena gången andra placerad och andra gången första placering. Så tunga i bettet och att rida på en tunna beror på vad du har gjort av hästen innan.

Maliiin
2008-11-01 23:38
#208

#200 Mkt möjligt men alla har vi olika åsikter och jag har sagt min!:)

Salo
2008-11-01 23:47
#209

#205 Hmm, min travare kan jag rida utan att ens hålla i tyglarna och han springer inte för det. Jag kan ställa mig på honom eller sitta bak-o-fram. Säger jag däremot åt honom att springa så gör han det, gärna. Han kan springa långsamt eller fort. Och jag vet fler travare som kan annat än att bara springa. Vad han tänker på därimot vet jag inte.

Annons:
[MartinaPettersson]
2008-11-02 02:07
#210

Skulle aldrig tänka mej kunna köpa en häst under 145 cm. Jag är intresserad av ridning och under det måttet blir hästen för liten. (okej, jag vet att kroppsbyggnad spelar stor roll, men endå..) Men raser jag inte skulle kunna tänka mej köpa är..:

• FJORDING -jag tycker helt enkelt inte att dom är särskilt vackra… För korta och kraftiga ben och en för kort och kompakt hals..
• TRAVARE (både kall & varmblod) -Jag har alltid haft fördomar mot travarna och har inte heller gillat deras psyke, deras kroppsbyggnad eller rörelser. Jag har själv en ridtravare nu på foder, det funkar väll, men ja skulle inte kunna tänka mej att köpa honom..
• TINKER -inte heller någon specielt vacker ras. För stor och klumpig..
• ARDENNER av samma anledning som ovan..

Självklart är det ju skillnad mellan hästar inom samma ras!

tantnett
2008-11-02 06:58
#211

#188 Jag mäter 1.63 över den skånska myllan, Min pålle är en nordis som har en mankhöjd på 1.65.

Visst har det varit kämpigt många gånger, och mer än en gång har man väl väst mellan tänderna att man aldrig skulle köpt honom om man sett honom som vuxen.

Men vilken härlig känsla det blev när man började få honom att gå korrekt. När man känner denna enorma kraft under sig när han trampar på och går i perfekt form, det är en oerhörd känsla.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Ledin
2008-11-02 11:00
#212

#205 jaså jag har ridit så där 13 st ridtravare minst ägt själv 3 (sista var inte inriden men mycket lugn häst) de 2 som jag red var den ena lite mera tittig ibörjan man coola ner sig efter 4 mån, båda kunde ridas av min man som är nybörjare. Min då 8 åriga nybörjar dotter kunde även rida min sista ridtravare. Jag tror det beror lite på hur dom har blivit uppcäxta alla mina har vart privathästar o inte startad på trav, men travtränade. Allså levt med få vänner o en matte o husse som tar det lugnt från början. Jag red både dressyr o hoppning o kunde rida ut själv o grupp med slappa tyglar o softa en skön ritt i skogen. Din syrra måste hittat fel ridtyper :). En bekant har en stirrigare sorten men klarar av att ridas ut på utan skena men hon är inte min typ av ridtravare för hon är för pigg o man måste vara redo på allt :P Så visst finns dom piggare springtokingar gäller att hitta den rätta som passar en, visst gillar ju dessa pigga men inte jag.

E_hjo
2008-11-02 12:34
#213

#206 Jag menar ju självklart uppfödare. Haha.    :)

[Castaway]
2008-11-02 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#214

Fasen vad många det är som inte vill ha kallblod ;o

Själv är jag helt nere i fjordingar, min första stora kärlek var (och är, fast på avstånd :/) just fjording, gudars vad det var vi i alla väder :) Lika med nordsvenskar och islänningar, och kallblod överhuvudtaget. KÄRLEK! :D <3

Jag tror inte det finns någon ras jag aldrig skulle kunna tänka mig, men om jag fick välja mellan ett halvblod och ett kallblod med samma temperament etc skulle jag lätt välja kallblodet. Jag föredrar hästar som inte är så "ömtåliga" om ni fattar vad jag menar 8)

sheilaspicasso
2008-12-04 22:30
#215

Hm. Vet inte om någon läser den här tråden längre? Jag tycker det är ett intressant fenomen att de som gillar varmblodstravare som ridhästar alltid försvarar sin ras så agressivt.

Jag har

  • en arab. Som många har skrivit att de inte vill ha. Och? Jag gillar dem på grund av deras sätt att knyta an till sin människa och naturligtvis pga att jag rider distans.
  • en kallblodstravare som ridhäst. Som många har skrivit att de inte vill ha. Bryr mig inte, det är den största naturbegåvning inom dressyr jag nånsin har ägt. Just denna individ
  • en prickig knabstrupper som många tycker är skitful. Jaha? Jag har inget behov av att frälsa folk.

Skulle aldrig vilja ha

  • varmblodstravare som ridhäst pga deras rörelsemönster.
  • tinker. Upphaussad modehäst. Ingne ordning i avel eller stammar eller nånting.

 Oskyldig

HannaT
2008-12-05 04:46
#216

Jag äger ett halvblod, och redan innan jag köpte honom har det alltid varit "favoritrasen". Som ett par personer sagt innan så finns det såååå många olika slags halvblodindivider, och de är otroligt vackra att se på också :)

Hästraser jag INTE skulle vilja äga är:

- Stora kallblod: Absolut inget för mig. Jag vill hoppa och ha en snabb, smidig, lätt häst.

- Fjording: Tycker inte att de är särskilt fina att se på, och de fjordingar jag stött på har varit otroligt sega och småtråkiga.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Annons:
Sehvrin
2008-12-05 10:23
#217

Jag har inte så många raser som jag totalratar, men jag skulle aldrig köpa en miniatyrhäst, dvs en häst som avlats för sin litenhet och för att likna stora hästar så mycket som möjligt. Känns inte som om de hästarna är så användbara och jag vill ha en häst jag kan använda, dessutom brukar de se lustiga ut propotionellt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Lueur
2008-12-05 12:25
#218

bra att du finns alex så du lär okunniga människor!

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

mittpyre
2008-12-05 12:39
#219

Jag föredrar personlighet framför ras. Har haft russ, arab/connemara-korsning, och ridit en mängd andra raser. Innan jag skeptisk till fjordingar, men rider nu en helgo sådan :) Verkligen inte slö eller envis, hon är helt tvärtom vad fördomar säger. Hoppar bra, graciös och duktig i dressyr. Jag är nog såld….Har förresten även ett shettisföl! Tänkt att köra med honom så småningom.

Skulle nog faktiskt inte kunna tänka mig Shire eller någon så stor ras, när jag tänker efter. Jag är ju inte så lång och skulle känna mig väldigt liten och ynklig Skäms

divansson
2008-12-05 14:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#220

Halvblod, nejnej! Gillar inte alls den sortens hästar, har hitills inte sett ett halvblod med bra psyke enligt mig. Visst, klart att många är väl säkert snälla, men inte då vad jag sett.

Fullblod av olika typ. För liksom.. vet inte, gillar dom bara inte, kan nog bero på att så gott som alla jag sett varit bråkiga och nästan heta.

Islandshäst, nej. Skulle dock kunna tänka mig att gå på turridning eller nått, men inte äga en själv.

Fjording. Skötte en på praktik hos ridklubb för nåra veckor sedan, samt ridit en annan. Snälla hästar, men inget jag kan tänka mig, för små och vissa även för klumpiga, gillar inte själva typen av häst heller.

New Forest. Gillar inte alls dessa typer hästar. Red en för nån vecka sedan som var snäll. Annars har jag mycket fördommar mot dessa hästar.

Därimot gillar jag Varmblod. De mest stabila hästar jag någonsin sett, har varmblod själv.

Jenniferohlson
2008-12-05 14:56
#221

För mig går fjordingar och islandshästar bort. Jag gillar dem helt enkelt inte. Hade jag däremt en sto gård massor med pengar och någon som hjälpte till i stallet så skulle alla hästar var välkommna oavsett ras eller kön osv..

Alex
2008-12-05 16:03
#222

#218 Haha jamen visst är det? ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Thorsson
2008-12-05 18:32
#223

Det är så man vill ta den ena och slå den andra.. Man läser igenom ALLA inläggen, och folk protesterar, det blev ett himla liv från vår dressyrryttare bara för av många av oss ratar halvbloden..

Sedan reagerade jag på ett inlägg, att man inte har pengar när man köper en travare. Konstigt att man blir lärd så, för travare är himla trevliga (skiftar ju mellan individerna såklart, men så är det med alla hästar oavsett ras)

Tycker sedan att det är synd att folk är så fulla av fördommar av olika raser, alla är ju olika individer och de flesta är underbara och alltid är det någon som passar just oss. :)

Jag ratar inte någon ras, dock tycker jag att halvbloden är för överskattade idag. Jag är mer för de större hästarna, de får gärna vara över 1.60cm så länge jag klarar att rida ihop den. Kämpar ju med min lilla pojk för tillfället och framåt går det ju. :)

Annons:
Sweelin
2008-12-05 20:24
#224

#223 Jag kan lägga till att det absolut inte är billigare med ett varmblod som te.x ett kallblod! :)

#0 Så står det "Inget tjaffs nu. Alla tycker vi olika" men ändå börjar några av er i tråden gnälla/tjafsa ;)

Jag väljer nog ett Varmblod framför ett Kallblod och det är inte för att dom är "billigare" utan för att jag gillar den rasen :)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

felicia
2008-12-05 23:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#225

Haha, jag tänkte i flera år att "jag ska aldrig ha en Fjording" för dom är så klumpiga och envisa, kan itne gå i form och så, men nu sitter jag här och har ett 5-årigt fjordingsto på foder som är nätt och av tävlingsmodell, verkligen udda och går ner i form så form man lirkar lite med händerna, känns som vilken dressyrstjärna som helst och har krut i benen. Hon hoppar med jättefina steg och så, aldrig har jag sett en sådan fjording,  så det finns hästar som "sticker ut" av de raser man aldrig tänkt sig att ha ;:P

Btw, funderar på att köpa henne :)

Zaphix
2008-12-05 23:14
#226

Jag skulle inte kunna skaffa:

- Kallblodstravare. De jag träffat på verkar vara så starka och dryga.. Inte alls min typ av häst.

- Arab. De är för små och smäckra för tunga mig. Annars är de vackra!

- Fullblod. Verkar vara så heta, inte min grej.

- Shettis. Nej, nej, nej. De verkar ju mest bara rymma ur hagen..

- Islänning. För små! Annars skulle jag gärna haft en. Finns det islänningar på 160? :)

- Quater, Paint o.s.v. Rider inte western..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Alex
2008-12-05 23:30
#227

#226 Det finns islänningar på 150 i alla fall ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

KallaMigMimmi
2008-12-05 23:59
#228

Hästar jag alldrig skulle köpa:

Nordsvensk - stora och starka. endast skogs ridning.

fjording - små och tjocka även dom ganska starka.

Islandshäst - dom är jätte mysiga! men tycker det passar bäst som turridning för min del.

Tycker det är synd att endel tycker att varmblod (tydligen) helt värdelösa som ridhäst.  Jag accepterar er. men tycker det är synd

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

tezzie
2008-12-06 00:41
#229

#228 jag tycker oxå att det är trist med förutfattade meningar.

Men du skrev ju att nordisarna endast duger till skogsridning, det är väl samma sak Flört?

*** Kärleken övervinner allt ***

KallaMigMimmi
2008-12-06 01:31
#230

#229det har du helt rätt i:) hoppas ni accepterar mig för att jag tycker så då..hehe

annars får ni ryta tillSkrikandes för alla har vi olika erfarenheter.

jag har bara ridit en nordsvensk och den (bokstavligt) drog sig från allt dressyr arbete och sprang genom hindrena.

Jag vill gärna höra bättre erfarenheter =)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Annons:
tezzie
2008-12-06 08:59
#231

#230 Hehe Skrattande

*** Kärleken övervinner allt ***

Zaphix
2008-12-06 10:44
#232

#227 Är det sant? Vad häftigt. En sån vill jag ha. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Alex
2008-12-06 10:52
#233

#232 Japp, finns en godkänd hingst i Sverige som är 150 cm t.ex.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zaphix
2008-12-06 11:00
#234

Fast det måste väl vara ganska sällsynt?

Men islänningar är ju ruskigt mysiga hästar. Fast jag har bara ridit dom på turridning. Men när jag var på Island och såg alla hästar i hagen de var uppställda i precis innan vi skulle rida blev jag kär. De var ju så ruskigt snälla mot varandra, skulle inte kunna ha våra hästar så. :\

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Alex
2008-12-06 16:34
#235

Jo just 150 är ju ingen vanlighet. Än i alla fall… 140-145 är det dock.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Salo
2008-12-08 21:57
#236

#230 Ja, jag har stött på flera nordisar som är bra till betydligt mycket mer än skogsarbete. Jag själv håller på med tornerspel och i den svängen finns det flera nordsvenskar, både snabba och vackra. Några är riktigt bra på dressyr också och har jättefin hållning.

L00ttz
2008-12-09 05:17
#237

Tycker om alla hästar kollar inte på rasen när jag köper häst utan personligheter och fall jag passar med just den hästen. visst denna gång jag köpte häst så letade jag efter en travare då jag precis hade haft min syrras travare som min egen och va helt såld så jag hittade min pojk jag har nu och jag kan säga såhär visst han va billig men fick en bra häst för det =)

sen finns det ju som sagt hästar som man inte passar med. =)

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

Annons:
Molla
2008-12-10 17:45
#238

#226 Man behöver inte rida western bara för att man har paint eller quarter! De är superbra i alla grenar. Har hört quarter som gått nationell hoppning och en i dressyr (sant?)

Pazuzu
2008-12-10 17:59
#239

De här tre raserna som flitigt brukar användas som ridhästar skulle jag aldrig kunna tänka mig att köpa (för ridhästbruk alltså):

  • Travare
  • Frieser
  • Tinker

Finns inget hos någon av dem som tilltalar mig helt enkelt. En travare får du ägna dig åratal åt att omskola utan att ens komma upp till nivån av ett halvtaskigt halvblod, friesern med sin hängmatterygg och svanhals och tinkerhästen som mest ser ut som en korsning mellan en ardenner och en ko. Sedan är de som individer säkert jättetrevliga och mysiga, men ridningen ska ju helst ge en något tillbaka också.

olina95
2008-12-10 18:47
#240

Jag skulle nog inte kunna köpa;

-en fjording inget fel på dom liksom på beteende, och liksom kanske inte i formen heller, men dom är oftast ganska tjocka och grova av sej och efterosm jag vill tävla ute och så är det inte min stil;D

- en ardenner eller stor nordsvensk med stor nordsvensk menar jag grov som används till jordbruk os.v. skulle inte kunna ha dom för att dom alldeles för stora och dessutom så är dom ganska grov, vilket inte är något plus i hoppnigen.

shettis för liten för mej xD

haha inte små alltså, inte för stora, vill ha C, D eller en liten stor häst:P

olympiathurfjell
2008-12-17 16:21
#241

Cilla89a du skrev så här i inlägg   22.

på skolan t.e.x där fick dem med travare hålla sig för sig själva, för dem inte hade "riktiga" hästar..

Det är sant..

Vad var det för knepig skola? Jag rider en ravare och han är ingen dressyrstjärna men han kan några skolor och hoppar bana på 120cm :)

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Kattapult
2008-12-18 09:07
#242

Hm… Klart man har sina favoritraser som man tycker är snygga osv.

Men, för mig är det viktigaste individen.

Om jag letade häst och någon hade tex. en travare som hade kanonhoppteknik och hoppade som en gud, eller som var jättefin i dressyren, klart att jag skulle åka och titta på den då.

Sedan skulle jag kanske inte direkt sitta och titta efter travare eller ardenners, men hade självklart varit öppen för förslag.

Alla hästar är avlade för olika saker, men det säger inte att en som är avlad för trav inte skulle kunna hoppa osv.

Som ridhäst hade jag ju aldrig kunnat köpa en shettis eller en liten welshmountin, eftersom de är försmå.

Men vår shettis här hemma hade absolut kunnat gå både hopp, dressyr och fälttävlan om jag hade kunnat rida honom. Tur att han är en så mysig körhäst :)

jackiejohn
2009-02-05 18:08
#243

ja vet att man inte ska ta nåt personligt men ja blev inte värst glad när ja läste att dom som har varmblods travare inte har några pengar?? o att fjordingar är klumpiga "/

Jag tittar inte på raser o bryr mig inte om stam tavlan, hästen ska ha ett bra psyke o hästen och jag ska gå ihop :) så spelar resen ingen roll :D

gizz
2009-02-18 00:31
#244

det skulle nog vara fjording..ja tycker de är fina och så, men det är ngt som inte tilltalar mej i den rasen…inte heller fullblod långa smala taniga ben..

Annons:
Russtoka
2009-02-18 02:47
#245

Alla stora hästar över 153mkh går bort för mig.

Mitt vänstra knä är förstört så jag kommer inte upp på en häst högre än 140 längre.

Kallblod, varmblod eller ponny, de flesta har något fint att erbjuda.

Det finns trevliga och mindra trevliga individer inom alla raser, men är väldigt nöjd med de russ jag har nu. Envishet har jag inte sett något av, kan kanske bero på att jag är själv envisare.

Nästa gång jag ska köpa nåt helt nytt ska jag köpa en åsna!

L00ttz
2009-03-18 12:27
#246

#239 - du säger att det tar år att omskola en travare till ett halvtaskigt halvblod lite fel där okej visst vissa kanske et gör me men det beror på hur den e byggd. min tillexempel e det ingen som tror e en travare utan korsning halvlod/arab och honom har jag haft i 4 år men har inte tränat seriöst först i mitten av sommaren förra året och sen dess så har han lärts sig både det ena och det andra han galopperar bra i båda varven kan fatta galopp från halt och skritt och har hoppat 110 utan en minsta ansträngning så hur fort et går beror på hur man tränar hästen jag tränade bara muskler sen går allt som en dans. men som sagt alla e inte lika och det kan ta lika långt för ett halvblod att utvecklas och så =)

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

Pia-Lena
2009-03-18 15:20
#247

#80 Det är väl så att de som inte gillar islandshästar aldrig har varit med om den fantastiska upplevelse det är att vara några stycken islandsryttare som  i snabb tölt tar sig fram genom landskapet. Och då menar jag inte nödvändigtvis turridning på Island utan vanliga ridturer här hemma. Ett exempel är den budkavleritt jag var med om för många år sedan. Det var inför VM i Tyskland, jag tror budkavlen startade i Slovenien. Min lokalförening var med och red genom Bohuslän och det var nog en av de roligaste ritter jag varit med om.

petronellaa
2009-03-18 18:26
#248

vill inte klaga nu så ni vet men.. :P

typ alla här vill inte ha fjordingar,isläningar,halvblod och travare!

vad äre för fel med er?? Oskyldig

för de första så gillar jag inte helle halvblod eller travare (a) men fjordingar älskar jag, hatade dom förrut men nu <333 haha :)
Men många tro att dom inte räcker till i dom eventuella tävlignar, ( som det oftast handlar om) men med rätt träning går det, ge inte upp! men allt mäts ju inte i tävling såklart!

Alex
2009-03-18 19:52
#249

#247 Så sant. Flört

#248 Islänning vill jag ha (ja, har ju en redan) men aldrig en fjording eller travare! Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Teddy]
2009-03-18 20:16
#250

Islandsponny eller islandshäst?

Nej, klimakterieponny heter det!!

Alex
2009-03-18 20:41
#251

#250 Hahaha varför det? ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Lorita
2009-03-19 08:42
#252

#250 Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




silvery
2009-03-19 10:22
#253

men annars "riktiga" halvblod börjar bli lite sönderavlade enligt mig, för mesiga många av dem, islandshästar gillar jag inte, fjordingar tycker jag verkligen inte om

måste bara inflika att varmblod kan vara byggda som halvblod, ta mitt som exempel, han kan itne travartrava för han har halvblodsbyggnad (eller hur man ska förklara) så han har jättebra galopp =)

[Teddy]
2009-03-19 11:06
#254

#253 Ta inte illa upp nu, men du svarar som de flesta som har en travare. Att den ser ut som ett halvblod, och att den har jättebra galopp.

Skäms du för att du har en travare?

Jag tycker ALLA hästar har sitt värde, oavsett ras. Att jag sedan inte vill ha den eller den rasen är en annan sak.

silvery
2009-03-19 11:47
#255

haha nej klart jag inte skäms över min travare :S SA JAG DET??

 bara nämnde det eftersom jag läst inlägg här av folk som inte tycker travare ska vara ridhästar. trot du jag hade SAGT att jag hade en travare ifall jag skämts för honom???

LinneaG
2009-03-19 12:43
#256

Oj, svår fråga.

Jag skulle nog inte köpa en islandshäst, men man ska väl aldrig säga aldrig. Trodde förut att jag aldrig skulle köpa halvblod, men nu har jag två st.
Så jag säger som många andra här, det har helt med individen att göra.

Mandah
2009-03-19 15:34
#257

Jag själv tycker inte om araber för de är så otroligt fula.. tycker jag. Skulle nog aldrig tänka mig att köpa en fjordning häller.. 

eller tinker eller shirehäst häller.. för de är för klumpiga ^^,

h00jff
2009-03-20 11:22
#258

Fjording, skulle inte vilja ha en ens om de kastade den efter mig… Det finns säkert trevliga exemplar, men de jag har träffat på har varit sega, "bösiga" och trista. Vill helst ha hästar med mycket motor och fart i. Dessutom tycker jag att det är fult med ståndman!

Annons:
[Teddy]
2009-03-20 13:59
#259

Många här förkastar raser som man inte vill ha pga olika saker, färg, storlek osv. Borde man egentligen inte vända på frågan: Vilken ras passar inte mina behov?

Vill man rida dressyr och hoppa skaffar man sig väl ett halvblod. Det är en ras som framavlats för detta ändamål under sekler.

Vill man ha en häst som kan arbeta i skogen köper man förhoppningsvis ett kallblod.

Vill man skogsluffa - ja då passar väl alla raser!

Vill man rida western finns det också speciella raser för det ändamålet.

Vill man "sticka ut" - köp tinker, shire.

Är man intresserad av olika gångarter - islandshäst.

Eller?

Pia-Lena
2009-03-20 15:06
#260

#259. Jo, man tycker ju att det ändamål man ska ha hästen till borde vara det avgörande men tydligen är det inte alltid så. Här förkastas ju raser för att "de ser löjliga ut" eller "ståndman är fult" osv. Tråkigt, man missar ju mycket om man väljer/ratar ras efter sådana kriterier.

IdaT
2009-03-20 15:38
#261

#259 Jag skulle nog säga att storleken är ett skäl att rata en viss ras, jag tjänar inte något på att köpa ett halvblod för att jag vill rida dressyr fast att jag inte orkar rida igenom hästen, eller är rädd för den för att den är för stor.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[Teddy]
2009-03-20 20:48
#262

#261 Storleken har väl ingen betydelse?Flört

Tänk om fler var så kloka och tänkte som du. I min "hästomgivning" ser jag alldeles för många oproportioneliga ekipage. Ska man köpa ett halvblod ska den vara stoooor, verkar många resonera. En liten späd halvanorektisk tjej på ett halvblod av slagskeppsmodell - såna har jag många exempel på!

IdaT
2009-03-20 21:32
#263

#262 Hrm… Det är ganska lätt när man har svindel, och när man i början blev som 120 cm lång uppsatt på stallets stora halvblod (170+) så känner man när man orkar med att rida igenom en häst, och när man inte gör det.

Själv skulle jag som sagt innan hålla mig till C-ponny, möjligtvis liten D-ponny, just pågrund av ovanstående anledningar.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Royalz
2009-03-21 00:01
#264

Skulle Aldrig köpa ett vbl eller kallblodsraser.


running
2009-03-21 00:23
#265

Skulle alldrig köpa häst högre än 155 då jag har fibro.

Har väl också lite dåliga erfarenheter av kallblod starka envisa.

men de är väl mer en indevid jag ser när jag kollar häst då ras  inte spelar stor roll.

Och med god häst vård kan man göra bra rid hästar av de flesta oavsett ras.

Annons:
marinelady
2009-03-21 00:24
#266

Jag skulle aldrig köpa fjording eller tinker. Tycker dom är rakt av fula, älskar därimot andra kallblodsraser och ser inga gränser hos några av världens alla  raser . Det sitter i ryttarens huvud. Men estetiskt aldrig fjording eller tinker!

Sen är jag allergisk mot viss svensk fullblodsavel, speciellt en hingst diaghlyphard… ska jag väl köpa mig ett fullblod ska det ha bra(irländsk) stam för det jag köper ska bli avelston som kan ge BRA avkommor.

Så inte vissa raser snarare vissa linjer, ställer mig också frågande om hästen har Robin Z och Beach Boy i sig men det finns undantag i alla linjer.  Som Robin Z korsat med fullblodsston…det kan bli bra hästar…

Sen är jag 178cm så ponny skulle jag inte ha nytta av, men det första jag ska köpa till mina framtida barn blir en ponny, en welsh mountain och en welsh cob…inkörda självklart så dem har något att göra tills barnen ev skulle bli intresserade..

Clarissa
2009-04-11 17:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#267

Jag skulle aldrig någonsin köpa ett arabiskt fullblod. Jag tycker för det första att dom inte är fina alls, tycker bättre om lite grövre hästar såsom Nordsvensk, Fjording ja kallblodsraser alltså, och sen så har alla dom araber jag träffat varit alldeles för nerviga och ja, jag gillar dom bara inte!

Den rasen som jag absolut skulle köpa det är ett varmblod. Jag älskar varmblodstravaren och jag tycker att dom är helt underbara individer. Visst finns det vissa som är väldigt heta och svåra attrida men det går att göra någonting åt det, det finns faktiskt varmblod som är väldigt ordentligt utbildade och en häst med travarblod i sig har vunnit OS. Varmbloden är också bra att ha om man vill satsa på distans då dom har väldigt bra uthållighet då dom är avlade för att springa. Jag älskar som sagt varmlodet och när jag blir äldre så ska jag köpa ett och det kvittar om det kanske bara vill springa hela tiden. Jag tänker lägga ner all min tid på att faktiskt utbilda hästen som vissa anser vara omöjligt med en travare!!

Travhästen Madame Hooch Rick som ägs av min skola!

monsterblom
2009-04-11 20:23
#268

jag skulle inte vilja ha en travare just nu eftersom de kräver så himla mkt tid i omskolning. jag vill kunna rida "riktigt" på en gång när jag köper en till häst. men jag kanske köper en "färdig"  travare någon gång i framtiden

sen vill jag inte äga en shettis och kommer aldrig att göra det. det är den enda rasen jag inte kommer att ha, men som förmodligen ändå kommer finnas i stallet eftersom killen redan har tre redan och ska hämta två till nu.

ska jag ha en häst så vill jag kunna rida den.

MalinSandman
2009-04-11 20:42
#269

Jag utesluter ingen hästras.. Alla är vackra på sitt eget lilla sätt =)
Själv så äger jag just nu En varmbloding! (travare) Kalla det vad ni vill!
Kan berätta att TRavarna må vara framavlade för att springa fort! Men en större del av dem som blivit ridhästar har enormt bra hoppteknik eller bra dressyr steg!
Min har både dressyr delen och hoppdelen!
Det är ju vad man själv vill ha ut av hästen som bestämmer gränserna!
Min häst skall debutera 120 hoppning i sommar och skall gå Lb Dressyr, med min kompis, då jag inte är någon dressyr människa *ler* =P

Minetta
2009-04-12 19:44
#270

Fjording, islandshäst, engelskt fullblod (däremot gillar jag ponnyer med inslag av fullblod, men jag har själv haft ett renrasigt eng. fullblod i 2 år och tyckte att den var lite FÖR känslig och het), shire, ardenner (söta och snälla, men inget för mig om jag ska tävla), nordsvensks brukshäst m.m.

HannaT
2009-04-14 17:44
#271

Jag skulle nog inte heller köpa en travare då jag någon gång i framtiden vill avla, och dessutom inte tror att jag har kunskapen och orken att skola om den till ridhäst.

Tacka vet jag de underbara halvbloden.. Det här är hästar i min smak! :)

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Linnea
2009-04-14 19:06
#272

skulle aldrig köpa en arab, dom är bara så stissiga(dom jag har träffat). sen är jag en typisk Våga Vägra Halvblod. har varit det nästan hela livet. kanske inte så mycket pga rasen i sig utan alla männiksor som följer med. jag tycker att de flesta med halvblod klemar bort sina hästar. varje häst har typ 12 täcken, 8 par benskydd/lindor, 4 träns, måste vara helt inpackad i hagen för den kanske skadar sig.. det är hästar hallå..dom är ju gjorda för att vara ute. dom dör inte av lite regn.

jag har en travare OBS! inte för att jag inte har råd med en "riktig" häst! en riktig häst anses väl i detta fallet enbart vara halvblod eller? inget annat duger.. dessutom går min travare pass (han är till hälften amerikansk). kanske kan han tölta också. hade gärna haft ett fullblod eftersom jag vill bli galopptränare (ironiskt att ha en travare då va?)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
HannaT
2009-04-14 22:41
#273

#272 Jag är en halvblodägare och vet mycket väl att min häst är en häst, så han går inte med 20 täcken (inget alls faktiskt) och skydd ute. Det handlar nog mycket om fördommar, åt båda hållen egentligen

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

jackiejohn
2009-04-14 22:46
#274

Ser att några har skrivit att dom inte orkar med att köpa en travare då de är så mycket omskolning och skit.

En hel del varmblod är redan färdig omskolade faktiskt. men visst köper du en direkt från travet ja då får du jobba. ja köpte min travare helt som en ridhäst och vet många fler som köpt "färdiga" travare.

hannabrink
2009-04-14 23:12
#275

En Ardenner eller något i den storleken! ;)

Peppe
2009-04-14 23:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#276

Jag undrar hur många i den här tråden som vet vad bra hoppteknik är för något?

en ko skulle kunna hoppa 120 om den ville så det tycker jag inte är en merit om en häst klarar. speciellt inte om tekniken inte sitter som den ska. ni kan ju kolla nästa gång t ex en travare (som är känd för sin dåliga hoppteknik. ja, dom är trevliga individer ändå och det finns alltid undantag men dom är inte avlade för hoppning.), kolla nästa gång en sån hoppar på t ex frambenen. jag har nog aldrig sett en travare med fin frambensteknik, inte här på forumet heller. fast sen kollar jag ju inte på bilderna så ofta hehe :o). benen ska tas framåt mot hästens haka och fällas in ordentligt de flesta travare drar inte fram benen mot hakan utan låter dom hänga rakt ner. men visst, dom kommer över 120-hinder ändå för dom har ju långa ben och det är ju alltid kul för ryttaren men dom behöver inte ha bra teknik för det =) och tekniken spelar ju iof ingen roll så länge man inte ska avla hopphästar, men man bör heller inte säga att hästen har bra teknik när den inte har det. då är det bättre att vara tyst. det borde kanske jag också vara men nu har det hänt vid flertalet tillfällen att folk säger att hästar hoppar fint som i själva verket inte alls hoppar bra

jämför fuxen och den mörkbruna, var svårt att hitta bilder som visade tydligt. det var en engångshändelse på fuxen, han hoppar bättre egentligen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

HannaT
2009-04-15 00:17
#277

Tack peppe :)

Jag har tänk samma tanke flera gånger men inte orkat dra igång disskutionen. Alla hästar kan hoppa, men alla hoppar inte "hållbart" och med bra teknik.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Linnea
2009-04-15 13:03
#278

de flesta hästar kan lära sig hoppa rätt bra oavsett ras. alla halvblod är inte stjärnor heller. finns faktiskt travare och travarkorsningar som gått vm och os i hoppning. så visst går det. inte med alla självklart men långt ifrån alla halvblod når upp till den nivån. mycket beror på vem som tränar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Peppe
2009-04-15 13:10
#279

#278 ta gärna fram dom namnen på dom travare och travarkorsningar som gått VM och OS, gärna med bild också så kan vi kolla tekniken samtidigt =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Linnea
2009-04-15 13:10
#280

sen va det nån som tyckte att man bara ska använda en ras till vad den är avlad för för det var så synd om hästarna när om gorde sina ägare besvikna hela tiden. det gjordes en undersökning för nåt år sen och det visade sig att ägarna till ridtravare var mest nöjda med sina hästar. varför? jo för dom ägarna har inte så stora krav och förväntningar på sina hästar eftersom dom faktiskt inte är avlade för tex hoppning. tycker det är rätt bra av en travare att hoppa 1.20. mest besvikna på sina hästar blir ju troligtvis dom som har köpt dyra halvblod/tävlingsponnyer som sen inte infriar förhoppningarna från annonsen: hoppar allt, rosettplockare osv.. tyvärr beror ju problemen oftare på ryttare/tränare än på hästen. alltså är det fritt fram att ha hästarna till det man vill, oavsett ras bara man lyssnar till hästen och förstår och accepterar att högre än detta går inte.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Fiaa2
2009-04-15 13:18
#281

För mig spelar rasen faktiskt inte så stor roll..

Islandshäst: Fina hästar men skulle inte vilja äga en själv, pga dom flesta är ganska små ;) men rida islandshäst ibland är jättekul!

Fjording: Förut tänkte jag; Aldrig en fjording! Men har faktiskt ändrat uppfattningen om fjordingar! Mycket härliga och trevliga hästar ! Men skulle inte kunna tänka mig att ha en grov fjording ;)

MalinSandman
2009-04-17 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#282

Måste bara få kommentera en negativ sak med detta att de flesta som har travare inte har så höga krav…
Kan berätta att jag köpte min travare för att tävla hoppning!  Då en travare ofta är rädd om benen och drar åt sig dem, okej, man kanske inte skall avla inom ridsporten med en travare! Men det finns ju travare som verkligen kan hoppa!  Min häst tex, han hoppar allt, med vilja och teknik!  Han har jag utbildat från grunden, han går banor på 120-130 och  min hopptränare John Hickey tycker att han har en super teknik, även min 5 åring har det också tycker han..  Båda Travare! Antingen äre jag som har haft tur när jag hittat mina hästar eller så är det så att travare kan! 

På Bilden hoppar vi 135-140 När han hoppade det sista hoppet ( vilket är på bilden ) är han trött! Men han kan! och hoppar fint också titta bara på http://www.youtube.com/watch?v=Uo0zUNuqjUI&feature=channel_page

=)

Linnea
2009-04-18 14:19
#283

#279 jag vet inte hur bra teknik dessa hästar har/hade. men en häst  som kan göra bra ifrån sig i OS kan ju inte ha superdålig teknik eller så har den en enorm vinnarskalle. dom är ju avlade för att vinna så det är klart att då är de mer villiga att göra sitt bästa. det kan man komma mycket långt på.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

elin
2009-04-18 14:24
#284

Jag gjorde denna tråd för att jag tyckte det skulle bli spännande att se vad folk tyckte.. Ni behöver inte försvara "er" ras.

Väldigt många har skrivit med fjordingar som ras de aldrig skulle kunna ha. Mig gör det inget. Jag vet ändå att det är den bästa rasen för mig så, i don't care Glad

Så skippa försvarandet, för alla tycker vi olika.
Tänk vad jobbigt det skulle vara om alla ville ha samma ras, vem skulle vilja ha de andra raserna då? Skrattande

/Elin

Linnea
2009-04-18 14:33
#285

#284 men om någon försöker smutskasta en ras så finns det självklatr nogon som vill försvara.

#273 jo alla har fördommar det är klart men det jag sa om sk "halvblodsfolk", som självklart inte stämmer in på alla med halvblod (men väldigt många) och kan gälla ägare till "finare" hästar, det stämmer faktiskt alltför ofta. har sett det själv både hos proffs och hobbyryttare. + något som faktiskt är ännu värre.. att hästarna står inne alltid utom när dom rids på en del ställen (eller i en liiten lerig hage stor som en box.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

elin
2009-04-18 14:43
#286

#285 Vem smutskastar?
Och om du reagerar på ngt…Varför tar du åt dig?
Var stolt över din häst ist.

/Elin

Annons:
Alex
2009-04-18 14:52
#287

#285 Det är väl ingen som har försökt smutskasta nån ras?

Det finns allt kommentarer åt alla håll här, "halvblodsfolk" som tycker illa om travare och "travarfolk" som tycker illa om halvblod (för att ta ett exempel). Men ändå verkar det ofta av någon anledning vara mer okej att prata illa om halvbloden, varför? Är det så att de med travare tar åt sig mer? Och varför gör de det i så fall?

Jag menar, det är bara att se på ditt eget inlägg. Du blir arg när någon pratar illa om travare, men själv säger du att många med halvblod knappt låter sina hästar vara ute… Är det så mycket bättre? Flört

Snälla, försök att läsa alla inlägg som att personen som skriver det inte vill ha just den rasen av en anledning. Inte att han/hon tycker illa om alla hästar inom rasen eller ägarna till dem!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Peppe
2009-04-18 15:50
#288

#283 tekniken var bara en parentes där, jag vill gärna ha namnen på dom travare som lyckats i OS och VM =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

L00ttz
2009-04-18 19:12
#289

denna tråd hade varit bättre om folk inte sa varför dom inte gillade en annan ras utan bara sa vilka raser dom inte gillar bara. då skulle inte dessa diskutioner komma till. men det e vad jag tycker :P

och alla hästar har en egenhet oavsett ras

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

scth
2009-04-24 00:24
#290

Varmblod och Arab skulle jag vara skeptiska och extra eftertänksam om jag hade i tanke.

Tycker att Arabet kan vara helt underbara hästar, men med fel lynne kan de vara rentutav livsfarliga. Varmblod skulle jag ha svårt med dels för gångarternas skull( oren galopp osv) och dels för att man inte har samma möjlighet att hävda sig i hoppning som man generellt har med ett hbl el likn.

Islandshäst skulle jag nog aldrig köpa eller gotlandsruss.

Caspianowner
2009-04-24 01:59
#291

Skulle aldrig kunna tänka mig att köpa eller vilja ha om så gratis.  Det som går under namnet Amerikanska miniatyrhästar eller likn.

Tin-Tin74
2009-04-24 09:57
#292

Japp! Aldrig mer en Fjording här! Har haft en Fjording och det var det värsta monstret man kan tänka sig! Tjurig och envis för 7… Och ingen vettig man, måste klippa och fixa hela tiden… huu! Nej ingen häst för mig.

Tro nu inte att jag hatar Fjorden, riktigt såå illa är det inte. Det är helt enkelt en ras som inte passar mig.

Vill man ha en liten viktbärande familje-/allround häst så kan mycket väl Fjorden passa. För de kan ju är ju användbara till en hel del…

Dottern (sonen) i familjen kanträna och tävla både dressyr och hoppning på lägre nivå.

Mamma kan skogsmullerida ngon gång i veckan

Pappa kan bruksköra (plöja potatis-/grönsaksland, köra hem ved, osv)

Så visst en riktig familje häst är de…

Elshira
2009-04-24 12:10
#293

Jag har nog ingen särskilld ras som jag ALDRIG skulle köpa. Men något som jag nog aldrig skulle köpa är en häst med konvex (utåtbuktande) nosrygg. Det är bara något i mig som tycker att det inte ser bra ut alls. Jag är väldigt "besatt" av att huvudena ska vara relativt ädla.

Hakuna matata!

Annons:
Loa-bg
2009-04-24 12:28
#294

Ingen har sagt att det inte vill ha en American Curly :D Tjoho!

Jag skulle aldrig köpa en varmblodstravare då de helt enkelt är avlade för körning. Vissa blir bra ridhästar, men mina hästar har inte chans att klara sig i traven så varför begära att en travare ska klara sig som ridhäst? Jag satsar på att komma uppåt i klasserna i både hoppning och dressyr, en travare är alltså inget för mig ;)

Hästraser som shire, nordsvensk etc. är heller inget för mig. De lämpar sig inte heller för de målen jag har med min ridning.

Jag skulle heller köpa en shettis eller falabella, för det första skulle de bara överlista mig så jag blev galen och för det andra skulle jag inte ha någon direkt använding av dom x)

SHV-Pysen
2009-04-24 12:46
#295

Jag har ingen direkt ras som jag kan komma på att jag absolut inte vill ha egentligen… Jag är ju ganska duktig på att anpassa mig mer efter hästen har jag kommit på ^^Eftersom jag aldrig fått välja själv, ex. köpt häst eller så utan bara blivit tilldelad (och man tar ju vad man får, om man nu är hästlös) så blir det ju så. Hade jag köpt häst idag så hade jag letat efter en mysig individ som jag kan ha kul med och göra lite allt möjligt.

Skulle jag ex. köpa ett kallblod nu, halflinger, nordis, ardenner eller nått annat tyngre så hade jag ju börjat tävla både dressyr, hopp, körning osv. med dessa om det funkar vill säga. sen om vi kommer sist bryr jag mig inte om, jag har inget dirket mål. hellre ställa upp i 20 lokala tävlingar istället för att klättra i klasser och öka pressen.

varmblod var det vissa som inte ville ha, men jag skulle inte tacka nej till det egentligen. dem är lättlärda och trevliga (ofta, finns ju givetvis undantag).

sen tycker jag det är jättekul att ha en udda eller "ful" häst, så som den betraktas i ögonen hos alla hopp å dressyrryttare runt omkring här med sina "perfekta" halvblod osv. att komma med en sliten men glad travare, en gammal knapstrub eller en liten busig shettis som inte kan nått annat än att vara jävlig får dem att höja ögonbrynen och undra va fan jag är för konstig en. det är ju så jäkla kul!!

Tin-Tin74
2009-04-24 13:28
#296

#294 Bra att du skriver tydligt att travaren inte är en häst som fyller DINA behov, men även nämner att vissa blir ra ridhästar. Så slipper vi den diskutionen ytterigare en gång…

Loa-bg
2009-04-24 16:32
#297

#296 Åh, tack, det var roligt att höra (: 
Ja, det är ett känsligt ämne. Tyvärr.

Luddesmatte
2009-04-24 16:36
#298

Shetlands Ponny - För små

Och det är väll den enda.

Birke
2009-05-01 15:57
#299

Halvblod helt enkelt. Buffliga och tråkiga.

SHV-Pysen
2009-05-01 16:04
#300

Ni som skriver shettis för att de är för små, har ni tänk falabellan då ^^

Annons:
elasive
2009-05-04 23:14
#301

Jag har inget emot någon direkt hästras, men skulle aldrig köpa en hopp/dressyrhäst med kapacitet och sedan bara tuffa runt i skogen med den ;)

Alexaandraa
2009-05-04 23:59
#302

Islandshäst. Jag vet inte varför men jag gillar bara inte den rasen, den känns "tråkig"…

Hanna-D
2009-05-05 01:04
#303

Islandshäst…

Kristall
2009-05-06 17:21
#304

(Kanske har svarat tidigare men men. ^^)

Skulle aldrig köpa en falabella, små ponnyraser, eller shire, clydesdale etc. Knappast någon häst med en mankhöjd över 160 centimeter.
Gillar lagom små hästar helt enkelt. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

JenD
2009-05-06 23:37
#305

Aldrig fjording, gillar inte stilen av häst eller dess yttre, inte heller konvex nosrygg (som någon annan sa) Har haft travare innan och har nu en welsh sek C.. Annars är det väl dom större brukshästarna jag inte skulle vilja ha kanske isåf ädel nordsvensk. Gillar araber = ädlare typ av häst. Det blir nog min nästa. Friesern kan vara för groc egentligen men enormt vacker tycker jag

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

 

Invisible
2009-05-07 00:05
#306

Jag skulle inte kunna tänka mig att köpa mig en travare, vare sig kall- eller varmblod.

RoSa-RoSeN
2009-05-07 00:36
#307

Jag skulle aldrig vilja ha en shire häst Oskyldig

Annons:
Raggartosen
2009-05-08 20:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#308

Håller med SHV-Pysen för fullt!Skrattande

Kan tänka mig vilken häst som helst. För mig har det inte med rasen att göra. Att jag tex skulle ha 4 st fjordingar säger mig inte att en enda av dem skulle vara den andra lik…

Man blir bara lite ledsen när vissa har förutsata meningar för vissa raser som de inte ens har sett i verkligheten. Har en fjording som häpnar de flesta fasst de innan hade bestämt sig exakt hur en fjording beter sig…

scth
2009-05-08 21:04
#309

#308

Vissa människor har säkert förutfattade meningar men jag tror nog främst varför man aldrig skulle vilja ha en viss ras beror på hur väl rasen anpassar sig till det man vill ha den till. Och självklart storleken.

Jag skulle tillexempel aldrig köpa en travare om jag ville sattsa och komma upp i hoppklasserna. Däremot till lättare träning och skogsridning är kan de vara jättemysiga.

samma sak gäller nog de flesta raser.

Reperis
2009-05-08 21:26
#310

Det finns många raser jag inte skulle köpa, eftersom det är många raser som inte passar mig och min ridning.

tex travare, kallblod/tunga hästar, islandshästar osv är inget för mig.
jag gillar "den internationella sportmodellen på häst". Långbenta och högresta ska de vara Glad

Alex
2009-05-08 21:45
#311

#308 Det handlar ju inte bara om förutfattade meningar. Anledningen till att vi har så många olika raser är ju för att alla ska hitta nåt som passar, och det ska finnas nåt som passar till alla ändamål. Så det handlar ju mycket av vad som passar också.

En som bara vill ha en vanlig ridhäst, eller en hopphäst eller som vill träna/tävla vanlig dressyr, ja en sån bör ju inte gå och köpa sig en islandshäst t.ex. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Raggartosen
2009-05-09 11:41
#312

Ja men det förstår jag precis. Vill jag tävla högt i hoppning så köper jag inte en häst som inte är anpassad som det.

Men Jag menar att när människor kanske säger att den och den hästen är seg och trög bara för att det är en sådan ras, då blir jag besviken.

Men det är som att jag aldrig skulle vilja köpa tex en border collie just för att den har för mycket energi för mig..

Maninerna
2009-05-09 12:09
#313

jag tycker inte att rasen spelar någon roll. Den har inget med att göra hur hästen är inuti.

jupiter00
2009-05-09 13:23
#314

tycker som 313. bara man trivs med den det e det viktigaste :)

Annons:
Linnea
2009-05-11 14:39
#315

#279 Jappeloup(50% travare)- EM-vinnare -87, trea i WC-finalen -88. OS-guld -88.

Galoubet A (pappa till Baloubet de Rouet)- 50% travare

Zangersheide satsar numera på att blanda Z-hingstar med franska travare.

Kommer inte ihåg namnen på de andra hästarna. Ridsport skrev om detta för typ 2 år sen men de har inte kvar artikeln.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

emsems
2009-05-11 18:42
#316

Låt mig vända på svaret: Jag skulle bara kunna tänka mig halvblodsliknande hästar eller mot fullblodstypen till mig själv. Skulle jag köpa åt barn/sambo så kan jag väl tänka mig diverse ponnyer och kanske någon tyngre häst, så som nordsvensk travare.
Måste jag välja EN jag inte skulle köpa, så är det Arab.

Stitchie
2009-05-11 18:42
#317

Skulle aldrig tänka mig att köpa ett varmblod därför att de inte är byggda för ridning, de är avlade i syfte att springa fort och har i många fall (inte alla) en exteriör som inte är lämpad för ridning. Men den främsta anlendingen är att de tränas alldeles för hårt alldeles för tidigt vilket leder till skador som visar sig när de blivit lite äldre i form av förbeningar, förslitningar och strålbenshältor etc. etc. Vilket alltid slutar sorgligt.

Och vad gäller fördomar om islandshästar så tycker jag nog att ni kastar sten i glashus, ni skriker högt om att folk har fördomar mot travare och sedan säger ni att islandshästar är små och envisa, inte är sportiga och att nästan alla har eksem… skärpning nu, ni som säger att alla ska läsa på… gör det själva. Alla har olika smak, helt ok, men ni är precis lika fyllda av fördomar som ni säger att andra vad gäller travare..

Bejja
2009-05-11 19:46
#318

Islandshäst skulle jag nog inte köpa för att det inte är min typ av häst :) Annars är det mycket söta hästar som många glädjer sig åt.

Linusidah
2009-05-11 20:36
#319

Jag skulle inte köpa en häst som inte klickar med mej Glad Har inga begränsningar vad gäller raser, men det är klart, vissa raser vore rent slöseri av talang hos mej i nuläget. Cool

Det hänger ju alltid i slutändan på vilka ens egna krav/behov är - & man ska ju komma ihåg att det kan ändras genom livet.

Zofie.old
2009-05-24 00:03
#320

Jag skulle aldrig vilja köpa mig ett varmblod, då jag inte anser att det inte är ngn ridhäst. Sen skulle jag aldrig vilja ha en tinker, jag har aldrig sett en fin tinker nångång, dom charmar mig verkligen inte ! Konvexa huvudet och massa hovskägg, det är usch för mig!

Men smaken är som baken! ;D

[SarahOhrn]
2009-08-09 21:28
#321

Det finns säkert flera jag inte skulle köpa när jag tänker efter, det finns ju så många. Älskar t ex islandshästar men skulle nog inte köpa en pga eksem och att dom är ganska små (för mig som är så pass lång o så), men dom är underbara o rida.

Men en ras jag aldrig nånsn skulle köpa definitivt är fjording.

Annons:
[SarahOhrn]
2009-08-09 21:32
#322

#228 Men nordsvenskar går ju inte till bara skogsridning. Dom om några är väl allround! Om än lite tunga men det beror helt på, mer eller mindre.. Jag gillar dom!! :) Trevliga individer som man kan göra det mesta med. OFTAST! Såklart finns undantag…

Sen kom jag på att jag skule alrig köpa russ heller :p Sambons mamma föder upp gotlandsruss och jag tycker dom är riktigt jobbiga o envisa!!!><

[trollduva]
2009-08-09 21:55
#323

arab skulle jag aldrig köpa till mig själv,tyker dom är för små och tanigaTystvill ha lite rejälare hästar

JoyBysen
2009-08-09 23:01
#324

Om jag ska hålla på med hoppning, och tävla och träna ganska mycket som jag gör nu så skulle jag inte köpa:

  • Islandshäst
  • Kallblod
  • Shettis
  • Mindre häst än maxad C-ponny
  • Grovt/tungt halvblod

Men jag skulle gjärna ha dem raserna till annat, som fritidshäst eller annan sorts ridning :D

Hannybee
2009-08-10 13:23
#325

Om jag nu skulle vilja kunna rida på hästen så är det ju bara att utesluta alla ponnyer för mig… Iaf A-, B- och C-ponny. Helst skulle jag välja en storhäst så jag kanske kunde tävla den också. Annars bryr jag mig inte så mycket, individen är viktigare för mig än rasen. :P

imsuchadiva
2009-08-10 13:43
#326

Jag skulle aldrig kunna köpa en travare, eftersom det är ridning jag sysslar med.
Ej eller fjording, för liten och inget för min ridning.

[sl-80]
2009-08-10 16:59
#327

Jag skulle inte kunna tänka mig att köpa NÅGOT annat än islandshäst och shetlandsponny. Jo förresten, nordsvensk, fjording eller frieser… russ gillar jag också.

[countess]
2009-08-10 17:33
#328

nordsvensk ,kallblodstravare hatar dom , men nu iaf står min världes sötaste finstaste kallblodtravare i stallet haha ;P skulle bara testa provrida och vart kär direkt haha

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
MalinPandora
2009-08-10 21:12
#330

jag gillar inte varmblod så särskillt mycket. gillar inte de stegen som endel har med bakbenen. fast jag kan nog ändra mig ganska fort ;P de har nämnligen ändrat mig fort förut ;P

Kimpa
2009-08-10 22:34
#331

Islandshäst

Oliviahack
2009-08-30 17:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#332

# 157 - har tinker bara skäck som färg? knappast! finns massor med färger där liksaså i andra raser! men de förekommer mest skäckar, och de är en annan sak.

Nåt jag aldrig skulle ha är:

arab - spinkiga och deras nosryggar är ju hemska! (iaf de som ställs ut)

islandshästar - jag gillar att rida på dom, men dom är för smala och små för min del.

varmblod - ridit några och dom är för smala och outbildade för min smak, skulle jag få möjligheten att rida en som hade lite mer kött på bena och en bra utbildad sådan - visst!

fjording - jag vet inte riktigt varför, men dom tilltalar mig inte.

halvblod - jag gillar bara en häst som är halvblod och jag har inte ridit henne. när jag gick på ridskola red jag ett stort halvblodsvalack som var dressyrhäst - alldeles för svårridna!

jag ÄLSKAR kallblod, framför allt Tinker. Dock inte Shire och Fjording, Shire är för stora och så äter dom så himla mkt. Fjording finns en förklaring på.
Jag fattar inte vad folk har emot just Tinker? dom är så himla härliga! Man kan bara älska dom, precis som jag älskar hästen på bilden ..

JenniferH
2009-08-31 00:24
#333

Jag skulle aldrig köpa

  • Islandshäst
  • Varmblods travare
  • Ardenner

Inte mina favorit raser

Fiffilura
2009-08-31 12:32
#334

Jag hade en shettis som var fruktansvärt envis och rent utstuderat elak i ridningen mot barnen. Därför drar jag alla shettisar över en kam och säger aldrig mer en shettis. Skäms

Vidare tycker jag att halvblod är väldigt opersonliga och tråkiga.

Jag tror det handlar mycket om vad man mött för hästar (dåliga eller bra erfarenheter) och faktiskt - fördomar!! Klart det måste finnas personliga och vackra halvblod, jag har bara inte mött en sån….

Vilken tur att det finns så många raser att välja på så det pasar oss alla Skrattande

rudy
2010-05-12 13:20
#335

jag skulle aldrig köpa att halvblod det finns ju inte mer tråkiga hästar !

själv så har jag 7 friesrar var av en hingst å snart så ska jag få hem ett arab sto och en hingst och av dom reserna så e frieser den bästa att hålla på med … atlas är 173 å beter sig som en hund

jag började med att rida vermblod och hon var den klokaste å roligaste häst ja haft  innan ja va tvungen att göra mig av me henne så kunde hon halt-galopp och galopp- halt

Annons:
BeatriceHolmberg
2010-05-13 13:55
#336

Islandshäst och Arab skulle jag inte kunna tänka mig att ha.
Dom tilltalar inte mig helt enkelt.

#335 Åh , Frieserhästar är ju så vackra ! :D

Salish
2010-05-13 16:31
#337

#2 Nästan alla ridhästar hör till kategorin varmblod.

viktoria91
2010-05-13 16:37
#338

islandshästar-tölt var hemskt obekvämt och man använder inte dem till mkt

arab-nervösa saker med smalt huvud så det ser ihiptryckt ut och svansen i en " skita på sig ställning"

welsh fula och opålitliga

fullblod ser ut som älgar

halvblod tråkiga helt enkelt

håller mig till ponnyer och kallbold som ät trevliga individer med eget tänk. särskilt pissemärrar gillar jag.

liljegren
2010-05-13 16:48
#339

Jag skulle ALDRIG köpa varken Russ eller New forrest. Jag är uppvuxen med Connemara och Shetland vilket är lite av konkurrenterna till Russ och New forrest. Dessutom tycker jag inte att russ är så vackra.. De russ jag har tyckt sett någorlunda fina ut har inte alls varit rastypiska… Inte heller Kaspisk häst/ponny, de ser så taniga ut.. Nej tack.

Jag skulle aldrig heller vilja ha ett halvblod då de jag träffat bara skadar sig så fort de inte går i platt hage och jag upplever dem många gånger som tröga (både i rörelser och tankebanor)

Svenska varmbloden går också bort då den erfarenhet jag har av dem är att de ofta är skadade eller utslitna.

Även korsningar går bort. Vi har SÅ många olika raser att välja på, så varför korsa? Här räknar jag även in de så kallade ridponnyerna/hästarna. Och ja, jag vet att alla dagens raser är framavlade genom korsningar, men räcker det inte nu? Jag tycker det är färdigkorsat!

poppysmarsvin
2010-05-13 17:17
#340

Till mig själv har jag mycket svart att tänka mig NÅGOT annat än de helt makalöst underbara arabiska fullbloden! Möjligtvis angloarab då. Eller welsh cob faktiskt! Jag gillar verkligen smarta snabbtänkta och inställsamma hästar med både nerv och blixtsnabb uppfattningsförmåga. De ska "känna vad jag tänker" och verkligen vilja samarbeta. Man ska skunna vända på en halv 10-öring…! Hästar som står "högt i blod" både ponny och halvblod kan gå an, men tror aldrig jag kommer få anledning att byta ras.

Men det finns raser jag aldrig skulle köpa. Främst är det för att de inte tilltalar mig till utseende (är helt "såld" på ädla och smäckra hästar!) samt att de har ett temperament som inte passar mig:

Kallblod - och här räknar jag in även fjording och haflinger, är helt enkelt inte min typ av häst alls.

Islandshäst - inte min typ vare sig som häst beträktat eller typ av ridning.

Frieser - läckra att se på, och med en del "nerv" - men för grova för min smak.

Jag vill bara påpeka att jag kan njuta av goda representanter av de ovanstående raserna!! För visst är det läckert med en välmusklad nordis med en välplacerad hals och älgkliv till gång ;-)! Men jag vill inte ha dem i mitt stall…

WornOut
2010-05-13 17:25
#341

Jag förstår mig inte på hälften av er.. men som sagt, inget tjafs så :D

Jag vet ingen ras eller kön eller stam som jag inte skulle kunna köpa! Det beror helt på vad hästen är för individ och om jag fastnar för den.

Alma-G
2010-05-13 23:57
#342

Inga små nätta raser för då känner jag mig så stor, alla raser som är lite kraftiga och lite bygda för hoppning funkar. Bara inte islandshästar, turridning tänker jag på :P

Annons:
Salish
2010-05-14 01:14
#343

Hm, jag vet inte riktigt. Ponnyer antagligen för min längd och halvblod då de flesta jag mött har varit tråkiga. Annars kan jag nog tänka mig vilken ras som helst.

Liiniz
2010-05-14 01:23
#344

Hmm kan vara lite svårt att svara på =/

Jag skulle nog säga alla raser förutom arabiskt och engelskt fullblod. Min motivering är att jag inte har lika mkt erfarenhet av andra raser och kan därmed inte uttrycka en specifik ras som inte passar mig =) Just nu är fullbloden hästarna för mig men i framtiden är det mkt möjligt att andra raser också kommer in i bilden, det återstår att se =P

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Sarah
2010-05-14 02:26
#345

Enkelt :) Skulle BARA köpa olika typer av halvblod. Resten är inte för mig. Enevtuellt ett mindre halvblod med ponnyblod i eller fullblod, men inget annat.

kaka1234567
2010-05-14 03:08
#346

#0. Där har du fot helt fel bild av araber . Stackar dig som fått helt fel bild av den duktiga uthåliga araben.

Gå in på arab iFokus och läs på

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Alma-G
2010-05-14 11:38
#347

#346 Alla får ha sin åsikt, så gå inte och säg att någon ska läsa på någon speciell ras! Det var det som var den enda regeln.

ebengtssson
2010-05-14 12:56
#348

Jag har ingen ras som jag inte vill köpa. kollar aldrig efter rasen när jag köper häst utan hur hästens personlighet är.

Men islandshästar är inte min typ men visst skulle jag jag köpa dem så varför inte? Har en kompis som båda både hoppar och rider dressyr.

Shettis för lång för att rida men skulle kunna köpa en om jag hade haft tid att longera och köra annat med den :)

(nu kommer många hoppa på mig) men jag tycker inte man kan säga "det är inte min ras" ska man ska så om man träffar en vit/mörk människa och man själv är motsatta? Nä, då går man efter personligheten inte "rasen" Hoppas ni fattar vad jag menar :)

http://satilaryttaren.blogg.se

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

dundeer
2010-05-14 13:35
#349

Jag skulle inte vela ha Halvblod just för att dom inte har någon personlighet tycker jag, Visst dom är fina men dom bara går där :P
Sen skulle ja ginte heller vela ha islandshäst har aldrig riktigt gillat dom.

Annars har jag nog ingenting emot andra raser :)

Annons:
Sarah
2010-05-14 14:04
#350

#348 det beror ju på vad man har för mål med sin ridning. Jag rider dressyr och därför är inte kallblod en ras för mig, inte heller varmblodstravare etc. Visst kan man säga att vissa raser inte är för en.

liljegren
2010-05-14 14:31
#351

#348 Det kan vara så att rasen inte tilltalar utseenedemässigt heller.. Jag tycker inte att russ är fina och jag har ingen som helst användning för ett russ. Likaså tycker jag inte att man ska avla på korsningar då det, som jag redan skrivit, finns så många raser redan och då avel är något som intresserar mig vill jag absolut inte ha en korsning, för den har jag inte heller nådon användning för.

Elshira
2010-05-14 15:23
#352

Förlåt trådkap - Men snälla stäng tråden innan den spårar ur. Den har 350 inlägg och har nog fått in ganska så många åsikter, men vad som är en bra/dålig ras är ju upp till en själv.

Kanske är det så att man vill ha en piggare/lugnare häst, utseendet inte faller en i smaken eller så kanske man rent av bara fått något om bakfoten och fått en "dålig start" med en viss ras.

Själv har jag aldrig stött på en specifik ras som är dåliga… allt har ju med individen att göra och vad man tycker om.

Hakuna matata!

[Tovab]
2010-05-14 15:54
#353

aldrig ett halvblod. dom är liksom, så, så tråkiga. Däremot så skulle jag gärna ha en nordsvensk och klassa upp dne i dressyr. För dom kan dom också!

Sen hästar som har konvex nosrygg skulle jag inte kunna ha. Inte heller valacker :P

Birke
2010-05-14 18:55
#354

Inga tråkiga halvblod. Jag vill ha hästar med persnlighet.

Ricko
2010-08-07 22:18
#355

Jag skulle nog kunna tänka mig ha dem flesta hästar.

Dock är Arab och vissa andra Fullblod några jag skulle valt bort i första hand. Dels utseénde mässigt(dock sett riktigt snygga Engelska fullblod) dels för att jag, mja vet inte. Skulle nog inte trivas riktigt med att ha en. De är inte raser jag ALDRIG skulle tänka mig, med definitivt inga som jag skulle valt i första hand.

Raser jag däremot vill ha är Frieser, Fjording och Svenskt halvblod (och kanske Shettis som andra häst, dvs så att jag har en ridhäst också.)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

kaka1234567
2010-08-07 22:30
#356

Araber är inte som alal tror de är så stabila mm De gäller att ah erfarenhet av dess

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
Ricko
2010-08-07 22:43
#357

Om du b.la menar mig så är det inte därför, glömde skriva dit varför. Ska ändra nu. Har ridit 1 eller 2 araber, dom har varit jätte snälla. Men jag vill helt enkelt inte ha ett fullblod, gillar dem inte utseénde mässigt heller.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

kaka1234567
2010-08-07 23:13
#358

De va inte dig du mena =)

Jag tycker de är skitt snygga. De flästa hästarna är snygga =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

viktoria91
2010-08-07 23:27
#359

#385 skönhet ligger i betraktarens öga ;) Jag tycker som#357 att araber och fullblod är fula, har sällan sett något fullblod som ser ok ut sen gillar jag inte psyket på dem, alldeles för nervösa.

Liiniz
2010-08-07 23:56
#360

#359 Alla tycker vi olika om vad skönhet ärFlört Som galoppmänniska är jag ju klart helt för fullbloden både för deras utseende och mentalitet. Detta med att de är alldeles för nervösa är något jag verkligen inte kan hålla med om, vissa har klart mer nerver än andra med det finns betydligt fler som är lugnare. Sen så är det mer träningen än rasen som oftast gör dem nervösaTungan ute

(hoppas att du inte tog illa vid för detta, ville visa en annan åsikt än din som är erfaren av rasen)Glad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Em--ma
2010-08-08 00:09
#361

Aldrig Arab tycker dom ser ut som om dom håller på att gå av på mitten Foten i munnen Plus att dom är så himla Studsiga och har verkligen en jobbigt temperament ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Ricko
2010-08-08 00:12
#362

Ja det är ju en smaksak. Skulle dock inte välja häst efter bar utseéndet.

Precis som Liiniz säger så är det ju olika, alla araber är inte nervösa. Den arab jag red var rena lugnet själv, tillexempel.

Och jag ogillar fullblod verkligen inte, jag vet många vackra och fina individer. Men dem är dock inget jag skulle valt i förstahand då jag gillar mer grövre hästar och dem inte passar vad jag vill hålla på med.

En Fjording passar mig bra t.ex, då jag mest vill rida i skogen och köra, med några dressyr pass på banan då och då. Även hoppning, skulle hoppat nån gång i veckan men inte något jag skulle specialiserat mig på.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

viktoria91
2010-08-08 00:13
#363

#360 Jag tar inte illa upp=) Finns galoppstall nära där jag har hästen så ser dme ofta "rida", hästarna blir livrädda för allt ex får, springer så benen flyger runt och dem är nervösa över sig själva. Sen ser dem ut som älgarXD I mitt förra stall var där ett fullblodsföl, han var extremt lik en älg som liten. en dag kom en jägare in i stallet och sa att där sprang en älgkalv i hagen som hans hund jagade, vi sprang alla dit, för att se att dte hunden jagade var fullblodsfölet. =P

Annons:
kaka1234567
2010-08-08 00:26
#364

vissa har så fel om araber

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Liiniz
2010-08-08 00:27
#365

Som sagt så är tolkar vi skönhet olikaTungan ute Och de där fullbloden vid dig låter som mer som överenergiska än rädda. Visst nu har jag inte sett hur de där fullbloden är i det stallet men jag har varit på Jägersro i 8 år och har då sett väldigt många fullblod minst sagt. Det finns en tränare som har en del hästar som hoppar för allt etc. men tränaren proppar i dem mat och sen så får inte tillräcklig träning för att bli av med energin. Så det är ju inte konstigt att de är som de är då. Tungan ute Jag kommer dock aldrig kunna jämföra ett fullblod med en älg, jag hade nog snarare kunnat göra det med vissa halvblod, vilket du kanske inte hade kunnat göraGlad Tur att man har olika smakGlad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Ricko
2010-08-08 00:55
#366

Bra sagt Lina, tur att vi alla har olik smak Flört

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Rafflan
2010-08-08 01:16
#367

Krävs oerhört mycket för att få mig att köpa ett halvblod eller en arab.

Zaphix
2010-08-08 02:01
#368

Jag har alltid sagt att jag aldrig ska ha en kallblodstravare, men nu har jag en ändå.. Så jag kommer nog inte säga att jag aldrig ska köpa nån ras igen. :)

Fast det krävs nog en mycket trevlig individ för att jag ska överväga en arab, alltid tyckt att det bara är fördomar att de är heta och så, men alla araber jag träffat har levt upp till dom fördomarna..

Och islänningar är lite för mycket häst för mig, komplicerat med alla gångarter dessutom.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Chikkolle
2010-08-08 16:45
#369

Jag är mer av åsikten att det är individerna och inte rasen som har betydelse. För mig är det heller inte prestation som har betydelse, i och med att jag inte är tävlingsintresserad, utan personlighet och psyke. Hästen kan vara av vilken ras som helst, bara man passar med den och det är en bra individ. Aldrig hade jag trott att min första häst skulle bli en shetlandsponny, men där ser man ju hur det blev med det… xD

Chikkolle
2010-08-08 16:48
#370

#339 Men med en "renrasig" finns alltid risken för inavel. Den risken minimeras betydligt hos korsningar.

Annons:
PaulineH
2010-08-08 22:00
#371

Personligen går jag mer på hur hästen är byggd samt temperament och personlighet är vad det nödvändigt ska vara för ras. Nu är jag hobbyryttare med en viss glädje i distans, så en häst av lätt typ är att föredra. Därför går i princip alla brukshästar som tex Shire, Nordsvenskar och fjordingar bort. Halvblod och Eng. Fullblod kan jag tänka mig om de är nätta i typen, inte har för höga, energikrävande gångarter och håller sig under 1,60. Inga stora, tunga hästar iaf!;) Travare kan jag också tänka mig om de har lätt för en balanserad galopp. Tyvärr är et inte jättemånga som har det.

Amerikanska gångartshästar har jag inget till övers för, så bland sånna annonser skulle jag heller inte leta, och ska det vara Quaters och Paints får de absolut inte vara för Halter-avlade och ha den där Belgian-Blue looken. Sen har jag aldrig riktigt fastnat för islänningar. Lite kul att rida nån gång ibland för gångarternas skull, men hade inte velat köpa någon.

Man vill ju ha en häst som har lätt för jobbet de gör för att underlätta, så man har väl vissa kriterier att följa så att säga:P

hajen2
2010-08-14 01:07
#372

Kan nog tänka mig att ha de flesta raser (och även div.  korsningar) om individen är OK

Favoritraser är Welsh ,Arab och  Vbl travare

Men en ras jag inte fallit för är Haflinger…

Vet inte varför jag missat just den ????

ehefo
2010-08-14 17:33
#373

Det finns ingen hästras som jag direkt säger nej till ;)

Aribigga
2010-08-14 21:45
#374

Jag tror att jag skulle undvika raser som i sin natur är väldigt starka, typ ardenner och shire. Just för att även om det beror på uppfostran att jag ska orka hålla på med dem utan att bli översprungen eller ivägdragen med.

Eller hästar som kan vara lite "hispiga" som araber eller engelska fullblod för det är jobbigt med tittiga hästar.

Men det beror ju såklart på individen! :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lorita
2010-08-14 21:50
#375

#374 den snällaste och mest lätthanterliga häst jag haft var en nordsvensk hingst så nej kallblod är ofta lätta att jobba med men med fel ägare kan alla hästar bli fel.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Aribigga
2010-08-14 22:13
#376

#375 Nordsvensk travare är en drömhäst för mig så jag drar inte alla kallblod över en kam. Däremot så är de väldigt starka och jag som är ganska liten och hyffsat tunn tjej tycker att det är lite onödigt att skaffa den största och kraftigaste hästrasen jag kan hitta. Det var så jag menade.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lorita
2010-08-14 23:00
#377

#376 min nordsvenska hingst red jag med "sy tråd" lättare häst har jag aldrig ägt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Aribigga
2010-08-14 23:03
#378

#377 Jag menade aldrig att de var svåra, dumma eller ouppfostrade! Bara att de är starka. Jag har också ridit kallblod, helt underbara hästar! Vilket jag också sa, helt onödigt för mig som liten tjej att utmana ödet genom att skaffa och äga en stor stark häst när det finns lite nättare typer som förmodligen passar mig bättre.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Moalinn
2010-08-15 02:44
#379

jag älskar alla raser, fast mest kallblod.
Fast jag är inte direkt mycket för fjordigar, inte direkt det första jag skulle gå och köpa, inte heller en new forest tyvärr.

Fjording, vet inte riktigt.. inte min typ av häst direkt, jag tänker inte på hur hästen beter sig eller något utan det är nog mer vissa saker.

New forest, har mest bara fått för mig det.. men dom är nog ändå för små för mig när jag skaffar häst så det spelar väl ingen roll.

Jag har lätt att lära känna hästen och vi kommer bra överens rätt fort vilket gör att jag inte direkt bryr mig om vilken ras min häst är.

Håller mig mest till shettisar, nordsvensk brukshästar och islandshästar just nu :)

Men om jag skulle skaffa häst skulle det bli islandshäst, shetlandsponny men även lite andra "fina" hästar som jag skulle träna natural horsemanship med osv…

fast det är ju klart, jag skulle inte heller direkt kunna ha en knabstruper i mitt stall, vet inte riktigt varför,, men prickiga hästar är inte direkt det jag vill se varje dag.
Annars bryr jag mig inte vad det är för ras,, allt från hoppiga fullblod till lugna och stabila kallblod.

(säger nu inte att alla fullblod är hoppiga och inte att alla kallblod är lugna och stabila)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Lorita
2010-08-15 09:36
#380

#378 det finns enfärgade knabstrupper också, jag äger en liten att vila ögonen på Skrattande sen får jag ståutmed att se på dom andra tre prickiga dagligen Cool

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Moalinn
2010-08-15 12:47
#381

#380,
nu vet jag inte om det va mig du mena, men visst finns det väl enfärgade också. Men ändå Oskyldig

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Lorita
2010-08-15 13:03
#382

# 381 en av mina tre knabstrupper är enfärgad och efter ett tag ser man inte färgen på sin häst i vilket fall men ser bara en häst Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Moalinn
2010-08-15 16:50
#383

#182
haha okeej Tungan ute

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Anna91a
2010-08-23 11:25
#384

Jag skulle aldrig kunna köpa mig ett fullblod av något slag.

Annons:
Gudris
2010-08-23 15:19
#385

Jag skulle inte vilja ha:

  • Kallblod, hästar av tyngre typ. Jag får lätt en mental bild av att jag är för liten för att klara av dom. Vilket är larvigt. Men jag föredrar hästar som är lättare i typen.
  • Hästar över 165 eller under 148. En liten storhäst är vad jag vill ha.
  • Svettfux. I mina ögon inte så vackert… Däremot konstiga färger och tigreringar eller liknande är tummen upp.
  • Annat än ston, jag föredrar ston helt enkelt.
  • Raser där det är vanligt med nedärvda skador/svagheter. En häst som lättare går sönder pga avel känns inte som en bra idé.

Angående de omdiskuterade varmbloden så kan jag tänka mig ett om det är ett sto och har ridhästkarraktär så att säga. Har sett ett par oproportionerade travare i mina dar och en sån vill jag inte ha…

TovaHult
2010-08-23 15:48
#386

Av praktiska skäl skulle jag inte välja stora, speciellt inte grova raser eftersom jag är så liten och klen själv.

Men jag har inget emot nån speciell ras, färg eller "oäktingar"! Alla har sin charm :)

nala1963
2010-09-07 03:50
#387

finns nog ingen ras som jag inte skulle köpa.med tanke på att jag har nyss köpt mig ett föl som är korsning av dom 3 raser som ni ratat mest.hennes mamma är varmblod och pappan är ardenner/halvblod.helt underbar.däremot så skulle jag nog hellre akta mig för oseriösa försäljare(hästhandlare)för jag har råkat ut för en speciellt som lurade mig så vida pass så att jag betalade runt 8000 kr i veterinärvård plus ett antal tusen på hästen för att sen bara ha skulderna kvar när hästen visade sig vara kroniskt sjuk och inte skulle kunna fungera som ridhäst.jag blev grundlurad och det är inte roligt.så säljaren är viktigare än rasen anser jag.en oseriös försäljare ökar risken att få en oduglig häst och bli helt lurad.alla raser är ju så olika och alla individer inom samma ras är så olika så det går inte att välja en ras som jag inte skulle köpa för för mig är kemin viktigast.

Odinn
2010-09-12 21:34
#388

Om jag ska räkna upp alla raser ja inte skulle köpa skulle listan bli lång, så jag kan skriva raserna jag skulle kunna köpa. :)

Islandshäst, shettis, frieser, fjording eller connemara.
Jag gillar inte stora hästar, därför rider jag islänningar.
Men frieser hästar är för härliga, varenda en som jag har träffat har varit så vänliga.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

[AlphLauren]
2010-09-13 15:20
#389

Travare

Frieser

[VictoriaR]
2011-06-13 11:59
#390

kallblod eller varmblodig travare.

Därför att de helt enkelt inte är ridhästar Oskyldig

AusaBausa
2011-06-13 15:32
#391

#390 då har du inte ridit min ridtravare..

Annons:
Birke
2011-06-13 15:36
#392

#390 Hur stor erfarenhet har du av ridtravare och kallblod?

HolyFuck
2011-06-13 16:20
#393

Jag har aldrig träffat en fjording som jag kommit det minsta överens med. Inte ens fjordingkorsningar!

Så det skulle nog krävas mycket innan jag fick för mig att en fjording skulle köpas :P

Kallblodstravare har hittills inte lyckats imponera på mig heller.

Annars är det inga specisfika raser, utan snarare egenskaper.

Inte för stora, kraftiga, klumpiga, oroliga, känsliga.

Till skillnad från många här, så ÄLSKAR jag prickar. Önskar att det fanns inom fler raser :P

Jag är liten. Gillar ponnyer för deras humor, intelligens, tålighet.

[VictoriaR]
2011-06-13 16:53
#394

#392 jag har varit skötare på fjording (tunga varianten) och ridit nordsvensk, tycker det är trevligare med "ridhästar".

travare har jag aldrig själv ridit, men skulle aldrig skaffa en häst som inte har 100% rena gångarter, även om det finns travare som är väldigt duktiga kan de aldrig mäta sig med "vanliga" ridhästar.

Min åsikt, sen får ni andra tycka vad ni vill, kom ihåg att trådskrivaren inte ville ha något onödigt tjafs Glad

LillyB
2011-06-13 19:01
#395

Jag skulle aldrig kunna köpa:

Fjording. Jag har aldrig träffat en fjording som jag kommit överens med. Jag tycker de är alldeles för envisa, sura och bråkiga. De är väldigt söta dock!

Islandshäst. Fina hästar men som är för små och för ensidiga för mig. Jag är intresserad av lite allt möjligt medan islänningar inte är så mycket till allroundhäst. De har också så mycket problem med eksem så jag skulle aldrig våga mig på en sådan.

Ponnyraser. Helt enkelt för att jag gillar stora hästar och aldrig skulle kunna tänka mig en ponny, inte ens en liten häst.

Ardenner. Mycket fina hästar då jag älskar kallblod, men ardennern är tyvärr för kraftiga för mig.

Raser jag inte kan tänka mig just nu men ev i framtiden:

Nordsvensk och andra kallblod. Jag har haft en nordsvensk som jag älskade! Och jag skulle absolut kunna tänka mig en till i framtiden, men just nu är jag intresserad av hoppning osv och jag känner då att nordsvensken inte lämpar sig för det.

Varmblod. Då jag är intresserad av hoppning och dressyr så känns inte varmblodet som är lämplig ras just nu pga den långa ryggen och envisa traven. Men i framtiden då jag inte har några tävlingsplaner eller så så skulle jag absolut kunna tänka mig ett varmblod då jag älskar deras personligheter!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Milleruddan
2011-06-19 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#396

Åhh ja har ju bara ägt nordsvensk brukshäst (som jag tävlar Lokal hoppning på)

men raser ja inte skulle vilja ha ÄR;

Islandshäst- tycker dom är fula och ja gillar inte deras gångarter XD

Arab: lite för spinkiga/smala, "nerviga"

Tinker: dom är för grova/tunga för mig, men mysiga hästar både i skogsridning och utseende :P

Ardener: fula och för grova/tunga

MM

XD'

Bifogar en liten bild på min nordis på en hoppträning (hinderhöjd 80) överlag är lättare kallblod bra alround hästar :D

[VictoriaR]
2011-06-19 18:39
#397

#396 Lättare kallblod kan ju vara trevliga! Men jag gillar inte "grova" hästa över huvud tagetOskyldig

Den araben jag rider ibland känns som en vanlig stor häst, inte alls spinkig tycker jag!

CelsiusT
2011-06-22 11:54
#398

Svårt det är att säga vad man inte vill ha. Finns ju så otroligt mycket.

Jag vill ha en häst som jag själv kan rida på, så även om jag skaffar häst till framtida barn så vill jag ändå att den ska vara stor nog att jag ska kunna rida på den. Då går tex Shettis och andra små raser bort direkt.

Jag gillar inte kallblodsraser pga dess temperament och fysiska egenskaper. Men visst kan det hända att det blir en fjording, nordis eller liknande någon gång men det är inte raser som jag föredrar efter dom förväntningar jag har idag.

Islandshäst är inte heller något som faller mig på läppen. Jag tycker inte illa om dom, men jag gillar liksom stora hästar med mycket fart. Jag tycker det är så tråkigt med isisar då dom har så tråkiga gångarter, alla känns ju nästan lika dana, bara lite skillnad. En galopp på en isis är ju ingen speciell känsla liksom mot vad det är på en stor häst. Tölten är ju en fräck gångart, men den är mycket mer fantastisk på mina varmblods travare.

Russ är inte heller någon ras jag skulle välja i första hand.

I mina ögon är varmblodstravaren helt underbar och fantastisk. Alla individer inom rasen är inte perfekta, men det finns många trevliga och fina hästar att välja mellan ändå. Gillar deras ansikten/huvuden, deras temperament och utmaningen. Det jag saknar hos dom är explosivitet.

Några andra raser jag kan tänka mig just nu är arab som ju är så otroligt känsliga och explosiva (gillar egentligen inte arab men har nu träffat många trevliga, gillar dock inte deras utseende - men det är ju inte allt), quarter/paint/apaloosa som ju också är avlade för det ändamål jag ägnar mig åt (men egentligen inte raser som passar min personlighet), fullblod då dom är bra på att galoppera fort och liksom travaren ofta har bra vinnarskalle =P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Loa-bg
2011-06-22 12:07
#399

Det finns ingen hästras som jag aldrig skulle kunna tänka mig att ha eftersom jag tycker om alla hästar oavsett hur de ser ut. Däremot finns det hästraser jag föredrar att ha eftersom inte alla hästraser passar just för tävling inom hoppning och dressyr, som jag håller på med.

Men man ska aldrig säga aldrig! Hade någon sagt till mig för ett par år sedan att jag skulle tävla nästan upp till eliten inom ponnydressyr på en American Curly, och sedan även tävla dennes bror framgångsrikt som en storhäst så hade jag trott det var ett skämt! Alla raser kan förvåna en (:

ella99bella
2011-06-22 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#400

jag kanske gillar vissa raser o har fördommar om nåra men om jag hitta en bra personlighet skulle jag ta den va det en va för ras!

men nu har ja ju en själsfrände!

Mvh/Ellen<3Glad

CaptainBunchie
2011-06-22 19:13
#401

Har ju två nivåer på de hästar jag inte skulle tänka mig köpa ;) (Nivå 1 är verkligen inte, nivå 2 är tveksamt)

NIVÅ 1:
Arabiskt Fullblod - Inte viktbärande och lite hetsigt temperament.Engelskt Fullblod - -"-
eller liknande.

NIVÅ 2:
Shire - Väääldigt för höga för min smak, skulle inte kunna stå i stallet heller ;)
Welsh - Smäckra b-ponnyer t.ex., JAG kan inte rida dom och har ingen erfarenhet av finkörning då jag helst skulle ha den till det isåfall. Annars riktigt söta.
Fjordhäst - Fick en total avsmak av fjordingar då jag blev avkastad av en dum, tjock fjording som vi provred. Annars sägs det ju att dom är envisa.
Islandshäst - Visst är det säkert en kul häst och så, men mycket päls, exem och går inte att hoppa så jättebra med alla gånger.

Visst finns det undantag för alla dessa raser som skulle passa mig bättre!

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Agilityvovven]
2011-06-23 00:38
#402

Haflinger - Har visserligen bara träffat en, men han var riktigt "dum" och bråkig. Så jag har aldrig får något gott intryck av den rasen helt enkelt. Tycker även att de är tråkiga till utseéndet.

Arabiskt fullblod - Syftar på dessa spinkiga araber man ser på utställningar med extrem konkav nosrygg. Tycker att de är så… porslinsaktiga… 

Knabstrupper (och andra prickiga hästar) - Gillar inte färgen!

Falabella - För små. Och tycker inte att de är spec. fina heller.

CaptainBunchie
2011-06-23 15:05
#403

#402 - Ojdå, vad otrevligt att du fick möta en Haflinger som var "dum". Oftast annars brukar dom vara ganska lugna och snälla?

Skulle heller inte vilja ha en Falabella, en amerikansk ras som jag tycker synd om eftersom man kan inte aktivera dom så bra (jag skulle inte kunna det, andra kanske kan)

Lite förvånad över att folk tycker Knabstrupper är fula :O Enligt mig en av mina favortitfärger då jag älskar skäck, stickelhår, apelkastat, tigererat och liknande ;)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Agilityvovven]
2011-06-23 16:06
#404

#403 Ja.. Å andra sidan var han ridskolehäst i ett stall som alltid var översvämmat med ungar som hade noll respekt för att hästarna behövde lugn och ro ibland, så han kan ju ha tröttnat på "ridskolelivet". 

Skäckar tycker jag är jättefina, likaså olika skimmlar, men tigererat, nej Tungan ute

CaptainBunchie
2011-06-23 18:11
#405

#404 - Red på ridskola innan och hade en favorithäst där, han gillar verkligen inte att gå på ridskola (han gjorde inget, men var verkligen seg) han var mycket piggare och gladare på sommaren och när man red honom i skogen och sånt:) Sen köpte vi vår första häst (d-ponny) förra året och i höstas fick han gå på ridskola 3 dagar i veckan, han hatade alla ungar som sprang runt och "slet" i hästarna osv. Stallägaren sa till och med att han hade sparkats, vilket jag aldrig har sett honom göra! Sen blev jag trött på att utrustningen försvann, han hade fel grimma i hagen och sadeln satt på fel håll i sadelkammaren, så vi flyttade till ett stall närmare. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
Lotties
2011-06-24 14:05
#406

Har ingen speciell ras jag inte vill ha, går mer efter  individen men dock så skulle jag inte vilja ha en islandshäst,just nu eftersom min skrutt dog i förrgår. :'(

mirretjejen
2011-06-25 18:06
#407

Jag gillar alla raser men har lite svårt med halvbloden då de jag har träffat har varit lite konstiga/inte i min smak av häst. Islandshäst är jag heller inte så förtjust över när det gäller som egen häst för de passar inte det jag vill inom ridningen. Men har inget imot dem! :)

Varmblod, eng. fullblod och shettisar är raser som jag älskar!!! :)

OddanFrallan
2011-06-25 18:35
#408

Jag skulle aldrig köpa:

Tinker- För stor och grov, samma sak med tex, nordsvenskar m.m

Araber- Tycker inte om rasen och att de är så "tunna"

// Emelie, Odd Molly och Precious Daisy

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Alma-G
2011-08-11 22:38
#412

#409 Jag skulle nog inte kalla det rasism. Jag tror inte de som skriver ex.att dom inte gillar islandshästar inte vill att det ska finnas några i Sverige osv. Tråden handlar inte heller om att försvara, alla tycker vi olika om allt.

Annons:
KillBerry
2011-08-11 22:47
#413

jag skrev att jag talade för mig själv och jag bara sa vad jag tyckte :P

Lets not and say we did

Zabbio
2011-08-12 01:35
#414

Jag tycker ändå att #2 "jag skulle aldrig kunna köpa ett kallblod (…) och skulle aldrig köpa ett varmblod." är helt underbar :P

Inget varmblod och inget kallblod, då återstår ju bara ponny! :P Fast ponnier är fina.

---

Ang. varmblodstravare som inte kan ridas i dressyr.. varför ska de kunna tävla och vinna högre klasser i dressyr? :P Det är ju faktiskt bara halvbloden som - generellt sett- kommer särskilt högt i den sporten. Har aldrig fattat varför just travarna måste vara duktiga på det för att vara ridbara. De är jättebra ridhästar och kan mycket väl samla sig, vara lyhörda för hjälperna m.m. men de rör sig inte för dressyr tävling på högre nivå. Det gör egentligen ingen ras utom halvblod och kanske ett och annat fullblod eventuellt möjligtvis. Men generellt sett då. Vill jag tävla dressyr så köper jag varken travare eller tinker eller fjording eller PRE.. men nu vill jag inte tävla dressyr ;)

Låt halvblod vara halvblod och travare vara travare. Och med det menar jag inte att travare bara kan gå framför vagn, men varför måste de tvunget framhållas som just dressyrhästar? Speciellt när de har så många andra fina egenskaper.

Nu ska jag inte lägga mig i det mer.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mantissa
2011-08-12 11:00
#415

Intressant att just fjording, island, varmblod, araber och halvblod verkar dominera INTE listan. Det är ju det "folket" som håller på med dessa som absolut inte kan tänka sig något annat:)

Tur att det finns hästar för alla smaker. Jag har hålit på med hästar sedan barnsben och älskat allt från akhal teker (på håll) till clydesdale. Allt från svart till prickit, mini till jätte.

Men idag skulle min INTE lista bli jättelång. Jag skulle inte köpa någon av de hästraser man kan träffa på i sverige. till och med mulorna börjar jag tycka det är lite för mycket häst i:)
Ta det inte fel, hästar kan vara underbara riddjur, på en lektion i veckan eller en uteritt eller så, men att äga? Nej tack, jag har hittat något som passar MIG mycket bättre!

Bye bye alla kortörade bredrumpade hästdjur, nu är det bara ÅSNOR som gäller!!

CelsiusT
2011-08-12 14:49
#416

#409-410-411 - Har du frågat ägaren till bilden om du får låna och publicera här? Google är ju inte ägare till bilderna. Riktigt fult att sno någons bild utan lov, och inte ens lämna med källa till bilden.

Medarbetare på westernridning.ifokus

KillBerry
2011-08-12 15:25
#417

Min dator kronglar väldigt mycket just nu , men så fort jag kan ska jag länka dom hemsidorna som bilderna kommer ifrån.

Lets not and say we did

CelsiusT
2011-08-12 15:31
#418

#417 Får du publicera dom bilderna här? På ridsport.ifokus får man inte publicera bilder som man inte äger rättigheterna till.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alex
2011-08-12 21:30
#419

#417 Det räcker inte att länka. Du får inte ladda upp bilder utan lov från upphovsrättsägaren (fotografen). Varken här på Ridsport eller andra ställen. Det är brott mot upphovsrättslagen, vilket kan ge allt från böter till fängelse… Just nu är det tyvärr inte möjligt att ta bort bilder från inläggen, i så fall hade jag gjort det direkt. De två inläggen med bara bilder har jag dock tagit bort nu.

Men vill du kopiera texten i ditt första inlägg och publicera det på nytt, utan bilder (om du inte tar dina egna) så kan jag ta bort det inlägget också.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Lorita
2011-08-12 22:04
#420

#419 du kan gå in och ersetta en bild med en annan och så kan du använda en stockbild Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Lorita
2011-08-12 22:06
#421

Förövrig har mitt val att inte vill ha en fjording något med fjordingar använbarhet att göra utan just det att jag och fjordingar inte passar ihop

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




KillBerry
2011-08-12 22:18
#422

ojdå!

ta bort hela inlägget!

Lets not and say we did

Ellajz
2011-08-13 01:46
#423

jag tycker att man ska behandla alla hästar lika även att vissa raser kanske är lämpade för något " bättre" och sen fattar jag inte varför man inte räknar med travare som häst den gnäggar och går på fyra ben vad mer ska man begära ni av dom? att dom ska börja prata kanske??

nee ärligt talat så tycker jag att varje häst är bra på sitt eget sätt även att fler är lite envisare än andra. det handlar om rätt uppfostran till rätt häst och inget annat. sen innebär inte de att de inte finns starkare viljor. och nej jag är inte en sån som ser de positiva med allt. om man börjar prata vilken ras som är bäst låter det i mina öron som att man jämnför hudfärger och det känns kanske inte rätt. men man har ju sin åsikt och den skulle ju fram ;P

silverorm
2011-08-13 03:07
#424

#415 Foton?? Glad Har jobbat med åsnor, väldigt trevliga djur, när de har fått förtroende för en! Jobbade med ett åsnesto som hatade män, o det gjorde hon verkligen! Har sällan sett ett djur göra sånna fula miner o blänga så surt..  Skrattande men hon jobbade sen på en ponnyridning (blev inriden så) o gick som en klocka, alltid positiv och gosig.Glad

Jag kan inte säga att jag inte vill köpa en speciell ras, har ridit många olika typer från islandshäst till shire, tycker det hänger mycket på om man ska tävla i en speciell gren el så.. men när jag var tonåring (slutet på 80-talet) var det ju en fransman som hoppade på elitnivå med en fd travare.Glad Vad hette de? Någon som kommer ihåg? Med Hugo Simon o co?

Rider just nu en kallblodstravare på 19 år som tävlade på travet tills han blev 12, den hästen har en otrolig ridbarhet! Så mjuk o smidig slår de fullblod o halvblod jag har ridit (fd tävlingshästar). Skulle jag köpa shettis(ar) som jag då inte kan rida, skulle jag köra in istället! Vill se möjligheterna istället för begränsningarna.

Men det är väl tur att vi alla har olika smaker, annars skulle väl ridsporten vara bra tråkig..?

Lorita
2011-08-13 07:47
#425

#423 frågan var viken hästran man inte skulle köpa, eller rättare sagt vilkne hästras som inte passar dig, ditt temperament eller dina mål.

Det har inget med häst rasism att göra utan rent krast, vad man har för mål med sitt hästägande.

Många äger max en häst åt gången och att då bara köpa en häst för att den har fyra ben och gnäggar och inte tänka på sina mål med ridingen det låter för mig väldigt dumt och naivt.

Vilket djurslag man än skaffar så mådte man tänka på ras och om djuret passar just mig och mina behov, annars så får man inte så roligt som man vill med det djur man valt att äga.

Och olika raser har olika förutsättingar och då är det det man utgår ifrån och sen väljer man indevid utifrån det.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




AusaBausa
2011-08-13 08:27
#426

Jag älskar hästar, alla hästar..Glad

…sen att jag skulle gå o köpa vilken ras som helst för det gör man ju inte utan man köper väl en häst som passar ens intresse och mål…

men att kalla det för rasism är ju verkligen att hård dra det väldigt mkt..

ts ville ju veta vilken hästras vi inte skulle köpa, inte vilken häst vi ogillade..Flört

#425 jag äter inte äns så mga hästar FlörtGlad

Annons:
Mantissa
2011-08-13 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#427

Bild? Det är dåligt med det, jag kan ju inte fota när jag rider själv och jag håller nästan alltid på själv eller med en annan ryttare. Men här är en bild från min första ridtur på hingsten, när jag red in honom. Han är fortfarande inte riden jättemycket för jag har fokuserat på körningen för att bygga upp myskelstyrkan, men  han är väldigt reaktionssnabb och trevlig.

Killen
2011-08-13 14:55
#428

Om jag måste säga en ras så skulle det bli halvblod. Mitt hjärta fasnar inte för dem och de känns inte som de är så personliga av sig.  Men, jag har inte heller träffat många halvblod, så jag är inte sämmre än att jag skulle kunna ändra mig.

Vill hellst inte ha någon häst större än 150-155 cm.

kissmekate.blogg.se

viktoria91
2011-08-13 21:36
#429

#427 Hur hög är han i mkh?=)

Mantissa
2011-08-13 22:53
#430

Han är 137 cm i mnkh. Men de har ju mycket mindre manke så de känns lite högre över ryggen än vad en häst i samma höjd gör.
Jag har ett sto som är något högre också, ca 140 och lite grövre, men det är jättesvårt att få tag i snygga stora åsnor. Fick åka till Danmark för att hitta denna herre!

emma99kl
2011-08-14 02:50
#431

Kanska inte en shettis eller fjordig. Shettis- för att jag är för stor för dem.  Fjording- Kanske för att jag vill ut och tävla på en lite högre nivå än vad dem klarar med sina "lättfödda" magar. Men det kanske går efter en tid. Men tuvärr har jag inte det tålamodetFlört Heta estniska ponnyer som gärna visar upp sig är lite mer min stil

[Nooway]
2011-08-14 19:47
#432

Efter igår, skulle jag aldrig köpa en Paint. Innan har det varit drömmen. Men igår (jag pratade med min fd. medryttarhästs ägare) fick jag höra att man i painthästarna har sett ett samband i att ju mer vitt den har i teckningen, och speciellt om de är glosögda, så är det tydligen en substans i hjärnan som det är brist på. Det ska tydligen ha gjorts en studie på det i USA där de jämfört med autistiska barn och barn med adhd. Har inte hittat någonting om det på internet, men när jag tänker efter så har många painthästar jag hört om varit 'knäppa' på ett eller annat vis. Att de varit opålitliga eller extremt svåra hur mycket och bra jobb folk än lagt ner på dem.
Självklart har ju det ofta att göra med hur hästen blivit uppfostrad, behandlad osv. Men det kan nog ligga lite sanning i det med, tror jag.
Och självklart gäller det förmodligen inte alla painthästar, och som sagt ju mindre vitt i teckningen ska det tydligen vara mindre brist på ämnet.
**Någon mer än jag som hört det? 

**Annarsr skulle jag inte vilja ha miniatyrhästar (då de ofta är oproportioneliga och har dåliga hovar).

[Nooway]
2011-08-14 19:55
#433

Kan tillägga att den dagen jag köper egen häst så är mina första val ett varmblod, en kallblodstravare eller en korsning mellan varmblod och quarter :D
Just varmblod för att om man hittar ett trevligt och stabilt varmblod så kan man ta sig hur långt som helst inom vad som helst!

Annons:
Lorita
2011-08-14 20:06
#434

#432 spänadnde, det där med hur vissa gener syns i hästen färg.

Nu måste det nog bero på vilken skäck eller varför hästen är vit för det är flera olika gener som ger skäck, så slå inte bort skäck utan välj rätt typ av skäck (om du gillar skäckar)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Nooway]
2011-08-14 20:18
#435

Ja visst är det, det stämmer ju faktiskt på andra djursorter med. En viss ras brukar ju ha någon 'åkomma' som hör till sönderavel, färg, proportioner mm. Det är intressant att läsa och höra mer om sådant.

Nej nej, det är inte skäckar i allmännhet utan just Painthästarna det gäller. Själv älskar jag skäckar och prickiga hästar, så det var ju lite av en besvikelse att höra det då jag drömt om en paint sedan jag visste vad en häst var i stort sett :)

komkoma
2011-08-14 20:20
#436

shettisen är för liten, den växer ungarna ur för fort
en shier(eller annan sjukt stort kallblod) är för stor och den skulle äta mig ur huset, dessutom så vill jag ju rida på ett annat sätt än vad de är skapta för.
travare, skulle inte vilja lägga så mycket tid och träning på en häst som inte är avlad för sådan ridning jag vill hålla på med.

tack för mig

Lorita
2011-08-14 20:21
#437

en okunig fråga har Paint, bara en typ av skäckanlag?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Twixxie
2011-08-14 22:01
#438

Personligen skulle jag aldrig döma en häst efter utseende utan framförallt efter lynne,jag tycker alla raser har en chans. Om jag inte hade haft min tuffing Rossi så hade jag nog fortsatt trott att alla araber var hispiga nervvrak. Tänk så fel man kunde ha.:P Så har väl ingen riktig ras som jag aldrig skulle kunna tänka mig men dock kan jag inte rida mindre hästar en kraftig C-ponny.Så jag skulle välja bort mindre hästar om jag inte vill ha benen släpandes i backen :P

[Nooway]
2011-08-15 00:50
#439

#437
Nej, en paint kan ha många olika sorters teckning. Overo, Tovero Tobiano, och enfärgad som heter Paint breedstock har jag för mig :)

Lorita
2011-08-15 05:35
#440

#437 då skulle jag misstänka att det bara är en av färgerna som kan ge det resultatet.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
[Lava&Zorro]
2011-08-15 13:07
#441

#9 Du skulle träffa min fasters halvblod! Du skulle älska honom :)

Kul att se hur folk skriver och tycker :)

[Nooway]
2011-08-15 13:29
#442

#440
Nej, paint överhuvudtaget var vad jag fick höra. Jag kom också med det argumentet att det då måste vara en speciell färg. Men den helfärgade måste ju ändå vara ett undantag då den inte(?) har några vita tecken. Så länge de inte är glosögda då, men det har jag för mig att en häst bara kan vara om den har vita tecken nära ögonen?

Linnea
2011-08-15 14:06
#443

#442 En häst kan ha ett blått öga utan att ha ett vitt teckan men det kallas glasöga. Glosöga är när senhinnan är vit sk människoöga.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Nooway]
2011-08-15 14:20
#444

#443
Jahaa okej, tack för förklaring :)

CelsiusT
2011-08-15 23:13
#445

#432 Aldrig hört talas om, och ser ofta paint på tävlingar. Aldrig träffat en otrevlig paint.

Men å andra sidan har jag både autism och adhd och jag tror inte jag brukar uppfattas som otrevlig eller svårhanterad =P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Offbeat
2011-08-16 00:30
#446

Kan inte säga att det finns ngn ras jag absolut inte skulle köpa, det beror helt på ändamål, ska man ha en sällskapshäst så spelar det ju absolut ingen roll.

Men eftersom jag nu vill hoppa och tävla så går travare, isisar, ponnyraser, och överbiffiga klumpiga saker till djur bort.

Foxtrot
2011-08-16 02:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#447

Jag tror att jag inte har någon hästras egentligen som ligger på min "inte-lista". Alla raser har sin charm och jag gillar de allra flesta raser!

Men om jag då måste välja någon jag inte skulle köpa så får det nog bli varmblodstravare. Mest för att jag har haft dålig erfarenhet med outbildade ridtravare, plus att jag måste skämmigt säga att de flesta travare inte direkt är så fina att titta på. Enligt mig iallafall.

Och jag vill bara yttra mig om er som inte gillar halvblod, jag har en halvfodervärdshäst på 3 år som är halvblod. Hon är nog bland de klokaste hästarna jag träffat, om inte klokast! Jag utbildar henne i NH och hon är så himla duktig, och fattar allt nästan på en gång! 

Fast det är ju hon ^^ Sen hur andra halvblod är som ni träffat vet jag inte! Men det är min erfarenhet av halvblod iallafall!

Slänger med en bild på henne och jag när vi tränar lite NH :)

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

Annons:
Perny245
2011-08-21 16:28
#448

Jag är inte så mycket för varken araber eller Islandshästar.

Araber är oerhört vackra att se på men jag har fått uppfattningen av att de kan vara heta och stirriga, plus att det känns som om de ska gå sönder om jag sitter upp…. :P

Islänningar och jag går helt enkelt bara inte ihop, sen tycker jag att de kan vara lite för små, är lite mer för hästar på minst 160cm :P

Tycker att det är ganska skoj med en sån här tråd, så länge alla får tycka vad de vill utan påhopp.

Hoppas alla har en fin dag! :)

running
2011-10-24 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#449

Tycker fortfarande att alla raser har en viss charm :)

och en del av fördomarna om de olkia raserna ar ju etsats fast

som envisa ponnyn och stirriga Araber

fast innerst inne beror de nog ofta på oss själva tror jag :)

dock finns de några raser som jag inte tror jag skulle villja köpa och de är tex friser och pre

dom faller mig helt enkelt inte i smaken.

fast vem vet jag har ju alltid sagt att jag aldrig skulle ha ett fux och sto nej helst inte och jo de är ju de min Flamman är

kuusou
2011-10-24 16:22
#450

Travaren Tycker dom är så oerhört tråkiga i både utseende och personlighet. Sedan är det ett j*vla jobb för att få dom till att bara bli halvbra ridhästar.

Halvblodet Samma som travaren oerhört tråkigt utseende och inte mycket personlighet.

Fjording Tunga, stela och tråkiga

http://minihingstar.n.nu

[Quickeman]
2011-10-24 22:33
#451

Skulle aldrig skaffa mig ett Varmblod (varken travare eller "halvblod")

niare
2011-10-24 22:46
#452

jag skulle nog aldrig köpa mig ett varmblod för jag har verkligen inte den kunskapen eller orken att utbilda en, inget fel i rasen i sig men inget som skulle passa mig.

annars är dom flesta raser mkt välkomna hos mig :) ser inget neg med någon ras för alla hästar är inviduella så sätter inte stämplen på hästen för rasen skull.

Uss
2011-10-25 11:36
#453

Jag skulle aldrig köpa en fd travare eller galoppör, inte heller en baltisk import.

Sedan skulle jag nog inte köpa en häst mindre än shettis - det tycker jag är som att köpa hund - eller de tyngsta raserna typ shire och ardenner.

Och om jag ska köpa hästen till mig så funkar inget som ska ridas och som har stora steg (= ONT i min rygg), helst håller jag mig till isis men är även lite intresserad av nordsvensk, fjording och basjkir…

Det finns ingen ras som jag inte gillar, men det finns gott om individer med lite för mycket nerver och tråkigt temperament (eller dåliga erfarenheter av människor ;D ) som jag aldrig skulle kunna tänka mig att äga…

Tildatimmerholm
2017-02-19 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#454

Själv har jag en tinker hemma på gården jag kör både hoppning och derssyr med honom jag fick han när han vart 4 år han kunde nästan ingeting han blev då inporterad från England. Nu är han 10 år gammal funkar precis som vilken häst man vill ha han till. Inte ett dugg klumpig utan han är jätte fin. Så jag förstår inte varför folk väljer bort Tinker. En tinker är helt underbar!

Annons:
Upp till toppen
Annons: