Annons:
Etikettislandshästar
Läst 32656 ggr
kylja
10/23/08, 11:23 AM

Viktbärande Islandshäst

Hej allihopa

Jag undrar hur viktbärande islandshästar är , klarar alla Islandshästar att bära en kroppsvikt på 80- 90 kg, eller är det bara dem större hästarna , kanske finns det någon tabell att gå efter , vad gäller? Man vill ju inte förstöra derar ryggar…

Tacksam för svar . / Kylja.

Annons:
Maja
10/23/08, 12:34 PM
#1

Det är väldigt individanpassat. Har du en häst som är rätt musklad och stark så kan den enkelt bära en vuxen man på 90 kg, medan det finns andra som kan ha en maxvikt på 60 kg. Men de flesta brukar klara av att ta en större vikt, förutsatt att den är riden rätt och har byggt upp starka muskler. :)

Absolutviktoria
1/8/09, 4:31 PM
#2

Jag såg på något program om islandshästar, att dom smala spinkiga "tävlings hästarna" kunde ta 60-90 kg, men dom grövre isisarna (som min) kunde ta upp till 130kg?? med rätt muskelatur såklart, vett inte alls annars men man får väll lita på det som jag såg ;D

Denna kommentar har tagits bort.
Tusen
1/8/09, 9:05 PM
#4

Inte ens en Islandshäst kan ta hur mycket som helst. Har tyvärr sett en isis som stapplade fram pga av ryttarens tyngd och ingen sa något. Ryttaren var helt klart för tung för sin häst men "eftersom det var en Islänning" så var det tydligen helt okej.Skrikandes

Men visst är de viktbärande men som sagts ovan. Det måste prövas från individ till individ samt hur vältränad den är.

Mandah
2/21/09, 1:58 PM
#5

Min islandshäst är inte så viktbärande eftersom den är så liten.. Men är rätt kraftig, men inte så hög. Men den klarar säkert 65kg.. ;)

gejsa
2/21/09, 4:52 PM
#6

Det beror ju ofta på hur ryggen är också om den är lång osv. Men oftast har ju islänningar korta ryggar. Min islänning klarar en människa som väger 85-90 kg bra. Men jag skulle inte vilja att någon med sådan vikt skulle rida på honom varje dag tex.

Annons:
sus-sharon
2/21/09, 5:15 PM
#7

#5 vad menar du?

hur mycket vikt hästen klarar att bära beror väl ändå mer på ryggens "utformning" (lång, kort osv, se #6) och hur den är musklad? är hästen musklad rätt tål den att bära relativt mycket vikt, oavsett om den är 135 cm eller 145 cm i mkh.

(sen kan det ju vara mindre passande att regelbundet rida en häst/ponny på 135 om man själv är lång, men det är ju en helt annan sak än viktbärandefrågan)

medarbetare på djurskydd.ifokus

[Angel88]
2/21/09, 9:56 PM
#8

ja vet en kille han va sur och ville inte låta mig rida isisen på hans jobb (ja praktiserade där) bara för att den blev halt när han red den, så han dömde ut den.

detta va en isis val på 4 år, som bara blivit riden i ca 6 månader och var max 125cm hög. och killen vägde 125kg och va typ 195cm lång. ja sa att det va inget fel på hästen, bara att den inta klarade av hans vickt och längd (pluss att han red som en kratta, fast det sa ja ej), då blev har skit förbannad på mig och skämde ut mig. han sa att en isis som va 140cm skulle klara 200kg på ryggen, så då ska denna klara 125kg…

han hadde själv ägt ett litet paint korsnings sto på 155cm hög, och hon såg ut som en gung häst när han sålde henne, han red  minst 1,5 timma gången på henne varige dag. så hennes rygg va inte så bra såg ut som en banan med böjen ner åt. veterinären sa att hon bara skulle haft max 60kg på sin rygg.

ja blev sur och slutade där… tycker det va djur plågeri.

gejsa
2/21/09, 11:15 PM
#9

#8# Vad då dömde ut den? Var han veterinär eller? En vanlig privatperson kan ju inte döma ut en häst. Och ser en veterinär en med 125 kg,s vikt och ha en sådan liten islänning på 125 cm hög och vara unghäst så lär dom väl förstå varför hästen haltar, hoppas jag.

[Angel88]
2/22/09, 6:54 PM
#10

han som ägde hästen e isis uppödare och veterinär, men han e väldigt konstig. han har en mycket fin hingst, kan inte namnet på den, men den e en av sveriges fina isis hingstar.

ja tycker inte att han kan något om hästar. när hästarna går på volken vid logeringen spänner han in och upp huvudet så mycket att dom bara kan gå åt ett håll som en hopkrullad banan. och han gav dom nästan torr bettfor en gång, han visste inte att man skulle blöt lägga den. han hanterar nästan inte hästarna något fören vid början av inridningen. då fångades dom in två och två, bands upp och fick stå uppbundna i 5 timmar, sa killen ja pratar om. då klappade dom hästarna, drog lite med en borste på dom, sedan gick dom.

killen som jobbar där, som ja pratade om. han e lite knepig och lite efter. men han jobbar och rider där. veterinären trodde oxå hatt hästen va dålig, han borde hålla tyckte han.

så han sänkte den till typ 20 000kr vid försäljning, ver inte om den blev såld. då ja slutade praktisera där efter en vecka…

Alex
2/23/09, 11:10 AM
#11

Som redan sagt, kort rygg, välmusklad med kraftiga ben, så klarar de en hel del. Om nu ryttaren själv kan rida och är välbalanserad.

Det ska ju finnas studier på att islandshästar har högre bentäthet än andra, vilket också gör att de klarar mer, eftersom skelettet då är starkare. Men det är inget jag har sett, så jag kan inte bekräfta det helt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

EddaM
2/23/09, 11:42 AM
#12

Har jobbat som turledare för Islandshästar. Det kommer många olika människor för att rida. En gång kom det ett företag som hade med sin en väldigt stor gubbe. Han fick rida på våran stabilaste häst o det gick bra.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Upp till toppen
Annons: