Annons:
Etikettraser
Läst 6708 ggr
Gladidig
11/30/08, 11:03 AM

fakta om nordlandshästen

en nordlandshäst kan vara ner till 120cm och upp till 140cm i mkh. hästarna livnärde sig på gräs under sommaren som dom är trida och feta till hösten, när vintern kom åt hästarna bark, grenar, stövlar, fiskarnas oljeställ och repet frå båtar.

nordlandshästen är lättriden och har känslig mun och har lätt att böja på halsen.

RIDNING:

ridning omfattar alla de saker man gör från hästens rygg, allt från en tur i skogen till de svåraste dressyr och hoppklasserna. Nordlandshästen kan användas till allt!

HOPPNING:

Nordlandshästar är en naturbegåvning på att hoppa! både terräng och på bana. hinder som är run 60cm-80cm utgör inga problem och det finns nordlandshästar som har klarat 1.10m.

DRESSYR OCH GYMKHANA:

Rasens villighet att lära och goda rörelser kommer till sin rätt, det ända som begränsar är ryttarens kunskaper!

kommer att skriva mer men hinner inte nu

Annons:
Toscany
3/11/09, 2:25 AM
#1

Intressant :)

elasive
5/4/09, 11:16 PM
#2

De verkar jättehärliga! :D

sus-sharon
5/5/09, 12:59 AM
#3

jag vill minnas att jag hade en hel faktabok om Nordlandshästen som mindre.. från Pollux, tror jag.

de kan bli helt galet gamla också, om jag minns rätt. har för mig att långt över 30 var "vardagsmat" på dessa hästar, och ngn individ hade landat på mellan 40 och 50 år innan livet var slut.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Caspianowner
5/5/09, 2:06 AM
#4

Har ridit en hel del på Nordlandshästar. Känner folk som driver med rasen i Norge. Jag rosar verkligen för den här rasen.

De är helt fantastiska att ta sig fram i terängen. Hoppa gör de gärna över stock, sten, ja allt som kommer i deras väg, hur oländig markförhållanderna än ser ut. Flinka på benen, snubblar nästan aldrig, de bara ta sig fram, de helt enkelt bara tuffar och går in i snår om så.

Som körhästar går de också utmärkta att använda de till.

Sist inte minst, de är supertrevliga i temperamentet. 

Man undrar givetvis varför de aldrig kommit att bli i större population. Rasen är liten till antalet, så till vida att de har få blodslinjer att hålla sig till.

Trotts sin litenhet bär de faktist upp karar.

 Har undrat många gånger om de inte kan vara släkt med Islandshästen. De har en hel del likheter.

Tin-Tin74
5/5/09, 8:46 AM
#5

Låter verkligen intressant! Tycker att vi måste värna mer om våra gamla inhemska raser. (antar att det är en svensk ras…)

Ska nog ta och googla lite om denna ras…

sus-sharon
5/5/09, 9:45 AM
#6

#5 det är en norsk ras.

men självklart ska värna de gamla raserna, i hela skandinavien, tycker jag.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
bell
8/17/15, 7:14 PM
#7

skoj o intressant tv-program om dessa små härliga hästar! Någon som har någon här?

Upp till toppen
Annons: