Annons:
Etikettövrigt
Läst 30812 ggr
tezzie
2008-12-28 14:57

Fakta om Lilla Gubben?

Är barnvakt idag och Pippi-filmerna rullar på här och en sak slog mig….

Vad är det för stam på Lilla Gubben?
Är fläckarna målade??

*** Kärleken övervinner allt ***

Annons:
[MartinaPettersson]
2008-12-28 15:04
#1

Jag har för mig att jag läst någon stans att prickarna är målade med skokräm! Är dock inte säker på att detta stämmer.

tezzie
2008-12-28 15:11
#2

Hittade lite om han :)

Prickarna ÄR målade. om de äre rätt häst jag hittat såklart =)

http://www.allbreedpedigree.com/bunting9

*** Kärleken övervinner allt ***

lisette
2008-12-28 15:44
#3

jamen det är väl klart prickarna är målade? har du någon gång sett så perfekt runda prickar? =)

tezzie
2008-12-28 15:45
#4

Nä, men någon gång ska väl vara den första ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

lisette
2008-12-28 15:56
#5

jag undrade häromdagen när vi såg pippi vem som skodde lilla gubben

"pippi fattar du väl" svarade andreas ;)

Lorita
2008-12-28 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Lilla gubben var ridskolan på ortens snällaste häst, ett halvblod har jag för mig och skimmel med målade prickar.

Naturen den är ofta mer generös med prickar på tigrerade hästar Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
bubbelbubbel
2008-12-28 16:03
#7

har för mig att jag hört att han fick lugnande för att klara inspelningen ? någon som hört samma ?

tezzie
2008-12-28 16:05
#8

#7 Läste det inne på Buke, men vet inte om det är sant!

*** Kärleken övervinner allt ***

bubbelbubbel
2008-12-28 16:06
#9

fast, är det egentligen möjligt att han kan vara så lugn som han faktiskt är under en inspelning som lär innehålla mycket spring, mycket folk, och barn som klättrar…?

bubbelbubbel
2008-12-28 16:07
#10

utan lugnande glömde jag tillägga :P

Lorita
2008-12-28 16:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag har hört att "Pippi" var livrädd för honom och att namnet lilla gubben kom just från att hon stod och klappade hästen och kallade honom lilla gubben, innan hette han nog inget mer än häst eller så. Men jag vet inte om det är sant, här är en häst men ganska få prickar men naturliga Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




lisette
2008-12-28 16:37
#12

nej men det kan väl inte stämma? skrevs inte böckerna innan filmen kom ut? där heter han ju lilla gubben,.

Lorita
2008-12-28 17:04
#13

Vad jag hört så fick han namnet på det sättet och böckerna skrevs om efter det, men det kan ju vara en skröna som så mycket annat men gulligt är det om det är sant Flört 

jag hörde det i ett program i tv för flera år sen om inspelningarna

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
bubbelbubbel
2008-12-28 17:06
#14

det låter ju inte helt omöjligt, även om det låter lite omöjligt :P

fast om hon var rädd för honom, är hon ju riktigt duktig på att dölja det..:)

tantnett
2008-12-28 17:26
#15

Möjligt att hon var rädd för honom i början.

Men jag har läst att hon blev så pass häst"biten" att hon köpte en egen häst. Men om hon har häst idag vet jag inte.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

bubbelbubbel
2008-12-28 17:50
#16

ja hon kan ju helt enkelt ha varit rädd för honom, för att han var riktigt stor och hon plutteliten ? :)

Primee
2009-01-01 01:02
#17

Har ingen aning alls, men jag har faktiskt hört för ett par år sedan att L.G. var en fux.. Kommer ihåg det bara för att det lät så pass dumt.. Men man vet ju aldrig ;)

exitingsvillemo
2009-01-01 04:02
#18

#17 fux? Hihi, det tror jag inte. Varför ta en fux och måla den först vit och sen prickar????

Låter ganska ologiskt.

Nej L.G var nog en helt vanlig skimmel med ditmålade prickar =)

exitingsvillemo
2009-01-01 04:07
#19

fakta finns bla här, där kan man bla hitta info om att Lorita har rätt. I orginalböckerna hette han bara "Hästen" och Lilla Gubben kom till när Pippi en dag, vid inspelningen klappade om honom och sa ju lilla gubben =)

Ledin
2009-01-01 10:38
#20

Ja han hette Hästen först det e rätt, har ju själv en gammal bok där han heter hästen, sen när jag såg filmerna heter han ju lilla gubben (boken tror jag tillhörde min älsta syster som är 20år äldre än mig) o även böcker man köpte var det Lilla Gubben det där med lugnande det tror jag inte allså på har ju träffat en hel del kolugna hästar o kolla in alla som står ut med stojjigt parad mm utan att få lugnande. Även finns det ju såna lugna hästar i vanliga stall trots att dom bara är 6år så fladdrar dom itne i onödan :)

Annons:
Tusen
2009-01-01 13:33
#21

#7 Nej, lugnande medel behöver hästen inte alls fått. Vi har visserligen "bara" shettisar och russ men vi har varit med på parader genom stan med en spelande militärmusikkår gåendes ett par meter bakom våra ponnysar utan att de ens klippt med öronen. Våra ponnysar ledde paraden genom staden på Svenska Nationaldagen i flera år utan ett enda nervöst steg. Ett år fick t.o.m. små barn åka med på ett ponnyflak framför orkestern. Utan lugnande medel till ponnysarna, naturligtvis.

Tror det finns många lugna hästar och många kan man träna upp så de blir lugna.

Ledin
2009-01-01 13:55
#22

#21 ja alla polishästar tränas o dessa som är slotteshästar tränas med där tol dom ju stora trummer o pommpa å ståhejj :D men jag tor att en lugnhäst i botten är lättare att träna o få dom lugna sen herre gösses hur mycket ståhejj är det i pippifilmer gubben är med i? inte så mycket han flyger ju inte med i bilen o inte med på vattnen/havet  :P

bubbelbubbel
2009-01-01 14:05
#23

fast det är ju rätt mycket ståhej som man inte ser i filmerna, han har ungar som klättrar på honom ständigt, han ska upp för trappor, in i hus ect. men självklart går det att träna!
men det är vad jag har hört, att han fick lugnande, men det är väl bara ett rykte som så mycket annat.

Lorita
2009-01-01 14:21
#24

Mitt halvblod var med i träpatronerna i två scener och inte behövdes det något lugnande och ändå spelade hon polishäst i en scen med demonstranter runt henne.

Kameramännen är duktiga på att ta bilder i rätt vinklar, nu var Lady lungnet själv.

Att få in hästen i hustet kan ju inte vara svårare än att ta in en häst i en transport.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




tezzie
2009-01-01 14:41
#25

Jag har också hört att han fick lugnanade och att han inte alls var en speciellt trevlig häst, nafsig av sig!

*** Kärleken övervinner allt ***

Primee
2009-01-01 15:08
#26

#18 Hihi, så tänkte jag med ;) Väldigt omständigt! Men man kan ju aldrig vara säker på vad folk gör, men som jag sa är det bara något jag snabb snappat upp

WinterPrince
2009-01-09 14:10
#27

#17, #18.. han kan ju varit född fux

Annons:
Arkan
2009-01-09 21:37
#28

Jag vet iallafall att min mammas ärkefiende red Lilla Gubben vid vissa inspelningar. Tex vid introt när hon galopperar i östergravar vid ringmuren i solnedgången. Och min mamma var så sur på henne för att denna fiende fick rida i filmen men inte hon :).

JoyF
2011-02-16 10:11
#29

Fick höra av en kompis att han dog i en brand, är det sant ? :D

JoyF
2011-02-16 10:12
#30

Fick höra av en kompis att han dog i en brand, är det sant ?

Em--ma
2011-02-16 14:48
#31

till alla er som säger att han var nafsig och så, var för att han var bara 5 år när dom spelade in.
Han dog av ålderdom- blev 25 år gammal.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Peppe
2011-02-16 16:20
#32

En av hästarna i "mitt" stall gick först i kortegen när kronprinsessan gifte sig i somras och även han kan bli rädd för hinderstöden i hörnet av ridhuset precis som vilken normal häst som helst, trots att han håller sig lugn vid sådana stora tillfällen. poängen är att blir hästen rädd så blir den rädd, alla kan bli det och även hästar som blir rädda för vardagliga saker kan klara av stora evenemang galant :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[vamir]
2011-02-16 19:30
#33

#2 Det är rätt häst :)

Lattjo
2011-02-16 21:10
#34

Jag har för mig att lilla gubbens vanliga namn var Bounting (stavning) och att han senare stod på en ridskola i eskilstuna till sin död:P

Annons:
Em--ma
2011-02-16 21:11
#35

Från wikipedia:

  • Lilla Gubben, Pippis häst. Han bor i Pippis kök och älskar socker. Utmärkande för Lilla Gubben är att han är full av stora svarta prickar (lika "fräknig" som Pippi), en variant av hästfärgen tigrerad. I filmerna är hästens prickar inte äkta, utan målades dit inför inspelningarna. Lilla Gubben fick sitt smeknamn först i och med TV-serien från 1969. I Astrid Lindgrens Pippi-böcker kallas han endast "Hästen". Inger Nilsson, som spelade Pippi, klappade en dag om hästen i studion och sa "Ja du, lilla gubben", varpå regissören Olle Hellbom och hans team beslöt att det var ett utmärkt namn. I verkligheten var Lilla Gubbens namn ursprungligen Illbatting, men han var mer känd under sitt senare namn Bunting. Bunting utlånades till filminspelningarna från Solna ridskola, där han hade smeknamnet "Butte". Han flyttade senare till Angarns ridskola och levde sista tiden i ett stall vid Lindholmen i Vallentuna. Han blev nästan 25 år gammal.[4][3]

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

bunnyheart
2011-02-16 21:51
#36

Har läst nu hela tråden och vill gärna fortsätta följa!

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

xcandygirl
2011-02-16 22:19
#37

Gud vad överlycklig jag skulle bli om han stått i Eskilstuna. haha:D

Eskilstuna har alltid kännts som en småstad för mig, men nu när man hittar massa häftiga saker om det så är det ju lite häftigt :D

ett exempel är att den sista häxan som brändes i sverige var  här i Etuna, Kent och flera andra stora folk bor/har bott här som han  Banny i Abba :D

man blir ju överlycklig hahahah :D <3

HoRsE--LoVeR
2011-02-18 22:58
#38

När jag var liten, jag var inte så hästkunnig då, så trodde jag att lilla gubben var en vitmålad älg med prickar, hihi!! Jag tyckte att han hade en sån "älgmule", haha! Skrattande

xcandygirl
2011-02-19 20:37
#39

hahahaha vad gulligt! :D

Travis D
2017-12-01 10:22
#40

Lilla gubben eller som han egentligen heter Bunting var en skimmel av rasen svenskt halvblod. Fläckarna är målade. Han dog 1985 och föddes 1961 alltså blev han 24 år. Vissa säger att en Lilla gubben dog av färgförgiftning- inte sant! Han dog inte han passade till filmen elr något så han hamnade på solna ridhus. Och Pippi eller Inger Nilsson som hon heter hade hästskräck o va alltså rädd för hästar! De va lite om Lilla gubben o Pippi/ Bunting o Inger

Upp till toppen
Annons: