Annons:
Etikettövrigt
Läst 5840 ggr
exitingsvillemo
2/1/09, 1:25 AM

klippning av häst

När jag gick i skolan (inriktning häst) fick vi lära oss att man inte ska klippa hästen efter årsskiftet, för att detta kan störa den naturliga hårfällningen/sättningen.

Men jag märker ju att många klipper sina pållar långt in på det nya året.

Hur är det egentligen? Finns det ngn forskning inom detta?

Annons:
joooossan
2/1/09, 1:29 AM
#1

Jag har också fått lära mig att inte klippa hästen efter årsskiftet. Vet inte hur det står till. Men jag ser bara till att klippa innan de börjar fälla, jag tänker klippa mina snart.

Josefinejumpforjoy.blogg.se

AnnaLundin
2/1/09, 1:38 AM
#2

Det som händer om man klipper hästen efter att pälsfällningen startat är att man riskerar att klippa topparna på den nya sommarpäls som börjar växa fram, så de kan bli ganska fula i sommarpälsen om man har otur.

[Teddy]
2/1/09, 2:17 AM
#3

#2 Håller med. Jag klipper rubbet på mina tidigt på hösten, och kompletterar med en täckklippning i nov-dec. Senare klipper jag inte.

exitingsvillemo
2/1/09, 2:35 AM
#4

Jag klipper ju inte mina alls. Men det sitter i att inte klippa efter årsskiftet, en oskriven lag baraGlad

joooossan
2/1/09, 2:38 AM
#5

Exakt, det är väl så man inte ska börja klippa efter de börjat med sin fällning..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Maliiin
2/1/09, 8:55 AM
#6

Hmm.. En i stallet har tänkt klippa sin shettis för att hon har så himla tjock päls. Å så här års brukar hon klippa för att hästen inte ska börja klia sig nu när det blir plusgrader.. Men surt om sommarpälsen blir fulObestämd

Å pållen fäller som bara den så jag tycker hon kan rykta på istället så är ju snart pälsen bortaTungan ute

Annons:
Repoort
2/1/09, 9:46 AM
#7

Jag klippte spårklippning på Reddie förra veckan. Han har inte börjat fälla än. Han brukar börja i slutet av februari/början av mars

Jag får återkomma till sommaren och säga hur det påverkade pälsen Flört

[chriistina]
2/1/09, 10:19 AM
#8

Har också lärt mig att man inte ska klippa efter december. Man aldrig funderat innan på varför då jag aldrig klippt en häst innan (Holly är klipt i år, men kommer inte klippas mer).

Royalz
2/1/09, 11:56 AM
#9

Jag vill klippa 'min' häst nu egentligen, men eftesom pappa jobbar på ridskolan så säger han nej >_< Fast hästen har inte så mkt päls på sommaren så jag tror inte att den skulle se något fulare ut då den kanppt syns xD


Smex
2/1/09, 1:51 PM
#10

#9 som Anna skrev i inlägg #2 så blir sommarpälsen ful. Allså det blir långa fula hårstrån lite överallt, för man klipper topparna av sommarpälsen.

Så om din hästen inte får någon päls på sommaren så kan jag garantera att det blir en och annan långt hårs strå som sticker ut.

Alex
2/1/09, 11:31 PM
#11

Och jag kan ju tillägga, mest för skojs skull, att en islandshäst som tävlar får inte klippas efter årsskiftet. ;) Är alltså tävlingsregler…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Stallmima
2/1/09, 11:36 PM
#12

Jag har klippt så sent som i slutet av mars, samma år på sommaren ställde jag ut hästen (russvalack) och han fick 39 poäng. Han hade hur fin sommarpäls som helst. Det kanske är från häst till häst.

Tusen
2/2/09, 12:01 AM
#13

Skulle vi gå efter regeln att inte klippa efter december skulle våra russ och shettisar dö av överhettning på våren.
Vi klipper våra ända in i april ibland beroende på väder och hur de har hunnit fälla. Med den pälsen som våra har är det näst intill djurplågeri att tävla dem med så mycket päls under våren. De klipps även på vintern fast då bara delvis.

Annons:
niare
2/2/09, 10:33 AM
#14

jag klippte min shettis förra veckan, han dock inte börjat fälla än.

jag har alltid kunnar klippt alla mina och har inte sett nån ful sommarpäls, klipper på hösten en gång med sen klipper jag runt jan -feb då har de redan fått jättemycket päls, mina är ju i arbete hela tiden så behöver vaa klippta

Kimpa
2/2/09, 10:53 AM
#15

Klippte min unghäst i slutet på april förra året då hon skulle på utställning. Det blev en helkropps klippning då hon såg ut som en islandshäst med sin päls.
Hon fick en jättefin sommarpäls sedan utan några långa strån, så det är nog från häst till häst hur de påverkas.

Nedan bild på hennes sommarpäls.

PetraS
2/3/09, 2:35 AM
#16

En liten tanke bara, det beror väl på många faktorer vad som är lämpligt egentligen. Är årstiden och temperaturen alltid exakt samma vid ett just datum? Kan ju skilja en del, dessutom fäller väl alla olika, så att säga att det absolut inte går att klippa efter 31 dec känns lite överdrivet Flört Sen kanske det är en bra riktlinje om inte annat :)

PetraS
2/3/09, 2:37 AM
#17

Kom på nu att jag inte läste igenom tråden så noggrant, det jag skrev har säkert redan tagits upp men iaf ^^

Alex
2/3/09, 2:42 AM
#18

#16 Nej, inte temperaturen, men ljuset. Och fällningen styrs efter ljuset. :) Sen är det ju olika från häst till häst när de börjar fälla.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Peppe
2/3/09, 8:11 AM
#19

#18 …och även vart i landet man bor. i norrland kan man säkert klippa senare än i skåne =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
2/3/09, 1:59 PM
#20

#19 Jo det såklart, absolut. Så långt tänkte inte jag. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
monsterblom
2/3/09, 2:09 PM
#21

vi klipper inte våra hästar efter årskiftet, men nu ska vi göra ett undantag på en av hästarna som har pälsätare. så vi ska raka av henne all päls för att kunna behandla henne lättare…

tezzie
2/3/09, 2:30 PM
#22

Här uppe så klipper vi hästarna fram till fällningen börjat. Det beror ju otroligt mycket på vädret, men Folly klipptes nog i april ifjol.

*** Kärleken övervinner allt ***

Upp till toppen
Annons: