Annons:
Etikettridning
Läst 8117 ggr
jackiejohn
2009-03-12 22:03

Spö och sporrar?

Hej!

Jag undrar bara lite allmänt om hur ni använder spö elr sporrar elr båda, Vad tycker ni om att använda det? Tycker ni att de är ett måste när man ska rida elr köra? Ja vill höra alla möjliga åsikter =)

Personligen tycker ja inte om sporrar elr spö har ett spö när ja kör men använder de aldrig, Ja själv tycker att har man en knepig häst att rida/köra så lär dig hästen, bygg förtroende och lär dig alla knep som lirkar fram och "lurar" hästen, Hästen ska få/ha respekt för dig och du för den =) hade själv problem i början med mitt Fjordsto hon va envis som tusan och gilla inte att motionera hehe använde aldirg spö aldrig sporrar utan ja lärde mig henne, vi fick respekt för varandra och ja lärde mig alla möjliga knep ;) så jag tycker inte om att använda spö elr sporrar =)

Så nu va tycker ni? =)

 (vet inte om ja la inlägget i rätt grupp! flytta på de om de är fel)

Annons:
Alex
2009-03-12 22:05
#1

Spö använder jag ofta, eller har i alla fall med när jag rider. Som en förlängning av skänkeln, och kunna ge tydligare signaler (dvs inte skarpare, utan bara på rätt ställe). Sporrar har jag aldrig ridit med, och ser ingen anledning till att jag skulle behöva det heller.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jojaton
2009-03-12 22:07
#2

Jag brukar ha spö, som en extra förstärkning av skänkeln. Vid dressyr har jag ett långt för att kunna peta till bakdelen om han släpar efter. Vid hoppning brukar jag ockås ha ett långt eftersom han har fel på synen och behöver lite övertalning för att hoppa - spöt blir då som en påskjuktare. Rider jag ut har jag ett kort hoppspö ifall något skulle hända och jag behöver lite förstärkning.

Johanna - Instagram

jackiejohn
2009-03-12 22:12
#3

1# okej  =)    bara så att ni inte misstolkar mig ja menar inte att ja avskyr spö elr sporrar absolut inte är bara nyfiken på vad folk använder sig av när dom rider elr kör =)

2# Ja okej men så roligt att de funkar att hoppa med honom om han har fel på synen med lite extra övertalning =)

Zaphix
2009-03-12 22:13
#4

Jag har typ alltid spö när jag rider dressyr. Dels för att förstärka skänkeln och hjälpa till att fytta bakdelen och sånt. Men har också spöt för att min handhållning blir bättre då, har en förmåga att lägga ned handen, men handen måste vara högre med spö. :)

Brukar ofta ha sporrar också, behöver mindre hjälper då och hästen är inte så känslig för skänklarna jämt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Jojaton
2009-03-12 22:15
#5

#3 Jodå, när han väl kollat på det så brukar han lätt bli kaxig och då är det inte samma häst ;D Så sjukt synd att han ser så dåligt, han har jättebra hoppteknik!

Johanna - Instagram

jackiejohn
2009-03-12 22:16
#6

4# Ja rider man dressyr så är de nog bra att ha ett spö tillhands :) haha okej så bra då :) Aja de är inte lätt när dom inte lyssnar på skänkeln "/  min fjording va sån men ja kan inte riktigt förklara men man va tvungen att träffa precis rätt för att hon skulle lyda hehe

Annons:
jackiejohn
2009-03-12 22:17
#7

5# Ja de va tråkigt att han har dålig syn "/ ja hoppar med mitt sto utan spö om nån är intresserad :P

lisette
2009-03-12 22:20
#8

spö både när jag rider och kör. går av bara farten. har man inte med sig spöet så behöver man det… ;)

sen har jag en liten önsketanke om att spöet kan hjälpa till om det kommer aggressiva hundar… ;)

jackiejohn
2009-03-12 22:22
#9

8# ja va smart de där med att ha ett spö tillhands om de kmr aggresiva hundar =) tyvärr så tkr inte min häst om spött räker att man viftar med de i luften så ryggar hon..

lisette
2009-03-12 22:25
#10

vad jobbigt, träningssak… ;)

Alex
2009-03-12 22:28
#11

#9 Det är bara att träna det. Låt bli att vifta med spöt, ta det lugnt och vänj hästen, så ska du tillslut kunna smeka hästen över hela kroppen med spöt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ledin
2009-03-12 22:38
#12

piska ibland det beror hur jag rider o vem jag rider som alex säger andvänder jag det som en extrahjälpmedel inte att slå med.

DinJejja
2009-03-12 22:51
#13

Jag tycker inte om att rida med något av det. Men min ridlärare säger att jag måste lära mig rida med spö så de måste jag göra ändå.

Annons:
Lagerquist
2009-03-12 22:59
#14

Jag rider med sporrar på King, bland de kortaste och har de i stort sett alltid vinklade utåt, de används mest som en förstärkning av skänkeln då och då. Men jag skulle aldrig komma på tanken o ha dem om jag satt och nötte med dem på magen på honom (så mycket självinsikt hoppas jag jag har). Kort och gott jag använder dem som jag använder spöet.


Toscany
2009-03-12 23:00
#15

Använder inte spö eller sporrar, tycker bara att det känns som en helt onödig extra-sak att bära på. Vill inte ha med mer utrustning än vad som behövs.

jen
2009-03-12 23:03
#16

jag rider varken med sporrar eller spö.

när jag använder sticken (ett sorts spö fast stummare) är när jag marktränar. då är det bra att ha en armförlängare ibland

Maja
2009-03-12 23:06
#17

Jag rider alltid med mitt dressyrspö men använder det inte alltid.

Har aldrig ridit med sporrar och ser ingen anledning till att göra det heller.

SofiaOfSweden
2009-03-12 23:25
#18

De första tio minutrarna har jag ett spö i dressyren på Marabou för att han ska veta att det gäller nu, sedan lägger jag det åt sidan när han kommit igång. På Twister har jag alltid spö av säkerhetsskäl (nyss fyllda 4 år) ifall det skulle hända något eller om han börjar bråka (trots) men det är mycket sällan jag behöver använda det på bägge.

Sporrar red jag med ett tag på Marabou när det var tävlingssäsong, snarare var det min tränare som tyckte att jag skulle ha det eftersom att det tillhör utbildningen samt för att förfina mina hjälper på tävling. Det fungerade bra, men märkte att han blev irriterad av dem trots att jag inte rörde skänklarna så jag plockade av dem och fick genast en mer harmonisk och glad häst.

fridak
2009-03-12 23:44
#19

jag rider aldrig med sporrar, har inte tillräckligt koll på skänklarna för detSkäms

spö rider jag med ibland, men då "allroundspö", 60-70 långt. ibland blir det mitt kortare dressyrspö, kan itne rida med mitt längre, råkar peta lite med det när jag ställer pålle på volterSkäms

WinterPrince
2009-03-13 00:07
#20

Jag brukade alltid rida med spö. Mest för att det var en vanesak, använde det mycket sällan. Fortfarande nu när jag börjat rida igen, så känns det som det saknas något i handen.

Annons:
joooossan
2009-03-13 00:38
#21

Rider inte med sporrar.

Har dock alltid med mig ett dressyrspö, förutom i hoppningen då. Av de anledningar som redan tagits upp :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

[Angel88]
2009-03-13 09:24
#22

använder dresyrspö i bland men sporar skulle ja aldrig sätta på mig… gillar det inte..

tantnett
2009-03-13 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag rider alltid med dressyrspö för att kunna förtydliga sidoförflyttningar m.m. Det är ju det ridspö är till för!

Tyvär har ju allt för många "ryttare" missförstått ridspöets användning och tror att det är till för att piska hästen.

Min häst är egentligen för stor för mig och jag har stor hjälp av dressyrspöet för att förtydliga mina skänklar.

Sen har man sommartid bra hjälp av spöet för att vifta bort efterhägnsna insekter. Ha Ha.

Bild min "lille" pålle och jag.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

jackiejohn
2009-03-13 17:24
#24

11# ja mena när ja fick henne skrev inte de ni får ursäkta mig, ja kan smeka hästen med spöt över hela kroppen :)

När de är dressyr elr hoppning så förstår ja om man behöver använda sig av spö men annars tkr ja de är onödigt att fha för t, ex uteritter men de är va ja tkr alla tkr olika :)

23# Ja de är väldigt många som missförstår spöts funktion "/

Men som ja skrev tidigare använder ja mig inte av något av de tkr inte om de..,

Hagelberg
2009-03-13 20:23
#25

Jag har alltid med mig pisk när jag kör mina hästar. Man kan inte köra utan pisk, den är ju min förlängda arm/skänkel. Finns så många som säger att de aldrig använder pisk när de kör för de vill inte slå sin häst, istället anväder de tömmarna till att smäcka hästen i rumpan med, vilket är att verkligen ge hästen bubbla budskap. Det är strängt förbjudet att göra så på mina hästar och jag ryser varje gång jag ser någon göra så!

Alex
2009-03-14 13:28
#26

#24 Varför är det onödigt vid uteritter? Jag tränar hästen precis lika mycket då som jag gör om jag rider i paddock/ridhus, och vill allt ha med bakdelen och kunna flytta hästen då med.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Marija
2009-03-14 13:45
#27

Nej jag använder varken spö eller sporrar.

Ponnyn tolkar det mesta som framåtdrivande och hon har redan tillräckligt mycket krut i sig Tyst

Men har funderat på att prova ett dressyrspö någon gång, för att väcka upp bakdelen lite granna.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Annons:
tantnett
2009-03-15 12:46
#28

Frågar det samma som #26?

#27 Krut i sig? Det är inte det det handlar om. Spöet har jag till hjälp för att få HELA hästen med mig i sidoförflyttningar. Vändningar. Hålla honom rätt i Öppna och Sluta. Skänkelvikning m.m.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Marija
2009-03-15 12:59
#29

#28 Ja självklart vet jag det, antog att någon skulle missuppfatta Tungan ute

Men jag skrev ju också "Ponnyn tolkar det mesta som framåtdrivande" och sedan "Men har funderat på att prova ett dressyrspö någon gång, för att väcka upp bakdelen lite granna."

Så jag vet mycket väl vad det handlar om.

Alltså, innan man får henne där man vill ha henne så är spöet/sporrar = framåt! Hon är i princip "tänk trav" så blir det trav (synd att det inte funkar lika bra när man tänker skritt), du kan ju då fundera vad som skulle hända om jag hade spö/sporrar då också Flört Skämt å sido!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jojaton
2009-03-15 14:41
#30

#24 Undrar också varför man inte behöver spö på uteritterna?

Johanna - Instagram

marinelady
2009-03-15 16:40
#31

Beror på vilken häst det blir för dagen, vissa klarar inte sporrar vissa behöver de inte, andra går och spänner sig för spöet och klarar sig bättre med sporrar.. Helst rider man ju utan men ja det är ju dagsformen som avgör.  Jag har alltid ett spö med mig på uteritten, om inte jag kommer behöva det kan min vännina behöva det.. Bara för att jag har det måste de inte användas..

Alexaandraa
2009-03-15 20:13
#32

Använder inte sporrar. Men jag använder spö, oftast håller jag bara i spöet, han jag rider blir pigg såfort jag får ett i handen :P

Magster
2009-03-15 20:21
#33

Spö har jag alltid, dressyr till dressyr och hopp till hoppning. Men sen använder jag det ytterst sällan, vid skänkelvikningar kan man behöva dutta till lite och även tillsammans med skänklingen om det går segt.
Sporrar anväder jag bara på en häst för tillfället och hon är otroligt skänkeldöv och spöt lyssnar hon knappt på så då får det bli sporrarna.
Men som sagt undviker jag sporrar så mycket som möjligt, det är bara i de väsra fall de kommer på.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Mille
2009-03-15 21:13
#34

#25 Precis, jag har väldigt svårt att förstå folk som är så anti-pisk, och sedan slår med tömmarna… :'(

Annons:
jackiejohn
2009-03-15 22:01
#35

26,28,30# Ja uttryckte mig kanske lite knasigt med att de är onödigt på uteritter de ja mena mest för dom som använder de när dom rider dressyer elr så tränar dom dressyr ute i skogen? Ja säger bara vad jag tycke, jag använder mig inte av varken spö elr sporrar utan jag har lärt mig mina hästar och dom har såpass mkt respekt för mig och dom lyder såpass bra att ja inte behöver spö inte ens när ja hoppar med vbl. Alla tkr olika de skrev ja i inlägg #24 men har man e häst där man måste använda sig av spö/sporrar så ska man ju göra de men jag tkr att de är hm ett annant ord än onödigt? låt oss säga bara att ja behöver inte de när ja rider ut men alla tkr olika! så hoppas ni förstår mig bättre nu :)

25# Nej att snärta till dom med tömmen är aldrig bra, jag har med mig piska när ja kör men behöver knappt nudda hästen med den räcker att vifta lite i luften så fattar han, använder den bara när han masar så kan han få en lite rapp så att han fattar men de är så sällan ja behöver göra de :)

Alex
2009-03-16 00:18
#36

#29 En häst som bara vill springa kan det underlätta med spö på, för att lyckas samla ihop hästen bättre.

#35 Ett spö har ingenting med lydnad eller respekt att göra. Det är som sagt en förstärkning/förlängning av skänkeln och hjälper till att förtydliga hjälperna.

Säg t.ex att du ska lära en häst bakdelsvändning. Då kan det underlätta väldigt att kunna lägga ett spö på bogen, för att tydligt visa att det är framdelen som ska flyttas, t.ex.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

tantnett
2009-03-16 10:30
#37

#35 Så du anser oss som rider med spö vara dåliga ryttare?

Men jag tycker nog att innan du tar upp dina åsikter angående spö och sporrar bör du lära dig vad dom är till för.

Sen har du startat denna tråd och fått svar på din fråga, men du har ju inte läst svaren.

Jag kan visst rida hästar utan spö och sporrar. Men du kan ju ta en titt på bilden jag satt in i denna tråd på min häst och där står även jag. Mina korta ben räcker inte alltid till att få denna enormt stora häst att förflytta bakdel samt bära upp sig korrekt i alla situassioner.

 Visst skulle  jag kunna rida honom utan spö, men då gör jag hästen en otjänst med att han bär upp sig fel och därmed musklar sig fel och får ömhet i både leder och muskler.

Slå dig inte själv för bröstet och utgå från att vi andra är dåliga ryttare.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

jackiejohn
2009-03-16 17:39
#38

#36 Ja vet att ett spö används som en förstärkning och ja säger inget om att använda varken spö elr sporrar ja har bara sagt hur ja gör och va nyfiken på hur ni gör om ni använder spö/sporrar inte för att göra mig ovän med någon jag ville bara veta va folk hade för åsikter, alla tkr olika =)

#37 Var i hela friden får du de till att jag tycker folk som rider med spö är dåliga ryttare?? Förvånad Jag vet hur de används och varför, Ja har bara sagt hur jag gör och ja var nyfiken på hur ni gör,

Självklart att du ska använda spö om det är en förstor häst elr för att du helt enkelt vill ha de när du rider de säger ja inget om.

"Slå dig inte själv för bröstet och utgå från att vi andra är dåliga ryttare."

Jag säger minsan inte att ja är bättre än er! aldrig i livet att ja ens slukke säga nåt sånt, oavsett om man rider med spö/sporrar elr inte så har inte de nåt med hur duktig ryttare man är du kan va as dålig och rida med spö/sporrar med samtidigt vara jätte bra oavsett va du använder när du rider!

Ja tränar mina hästar mkt till att lyssna till rösten och vikten och försöker använda så lite hjälper som möjligt men som ja skrev tidigare så kör ja aldrig utan piska bara att shettisen lyssnar så väl så de räcker att han hör den susa i luften så lyder han men ibland använder ja den på honom ändå.

Alla tycker olika

Jag är självlärd sen barnaben aldrig gått på ridskola, tat några lektioner då och då och har lärt mig mkt genom min kompis som går på ridskola, så jag säger då minsan inte att ja är bättre än alla andra!

LinneaG
2009-03-16 18:52
#39

Jag rider nästan alltid med spö, men är väldigt sällan som jag behöver använda det. Men har jag inte med mig det så behöver jag det alltid. Hon sköter sig bättre bara man har spöt med sig.
Sporrar kan jag också rida med ibland, om man ska träna eller om jag ska rida själv och inte vill hålla på att sparka henne i magen hela ridturen, då behöver man bara nudda lite försiktigt så går hon fram.

Zessan
2009-03-16 20:31
#40

Har altid spö, och använder det som förstärkning av skänkeln när det behövs. Man vill inte sparka hästen i magen för mycket, det är ju inte derekt skönt! Har aldrig använt sporrar, varför använda om man har spö? det räcker.

jackiejohn
2009-03-16 22:22
#41

39# jo när ja kör o glömmer spöt så behöver man den alltid haha annars när ja har de använder ja de knapp =)

40# okej =) nää ja vet inte sporrar har ja aldrig använt och mina hästar är så känsliga och dom har lärt sig att lyssna jätte mkt på röst och vikt så ja har nästan inga hjälper mer än tyglar =) ja tränar inte dressyr hoppar ibland för skoj skull =)

Annons:
petronellaa
2009-03-16 22:59
#42

Spö behöver inte bara vara till för att få fart utan även att få hästen att jobba dvs. med bakbenen.
Många tror att om man andvänder spö på en häst äre för att den är seg men det är ju inte så.

Tycker väldigt många ponnyryttare slår sina ponnyer framförallt när det gäller hoppning.. :/ är ju själv ponnyryttare men jag slår absolut inte.
Men inte alla slår ju med spöet men det finns ju sånna ..

jackiejohn
2009-03-17 19:54
#43

42# jaa de är många som gör de och de är synd för folk får ju en helt annan bild av hur spöt ska användas då "/

nej hästen kan va hhur pigg som helst de har inget med de och göra

petronellaa
2009-03-18 18:34
#44

#43, det är det som är så tråkigt med spöet! Om folk kunde förstå hur man andvänder det rätt..

Cattix
2009-03-21 12:45
#45

Jag rider oftast med spö och utan sporrar.

Jobbigt med spörädda hästar, men det är bara att träna.

jackiejohn
2009-03-21 13:35
#46

#44 ja ja håller med, om folk bara kunde lära sig hur de ska användas…

#45 ja de är ingen höjdare att ha en häst som är rädd för spö, mitt sto var de men de är helt borttränat nu :)

MalinSandman
2009-03-21 13:43
#47

Jag äger inte ens ett spö!  xD Det kastade jag bort när jag köpte min "lilla" lukas, eftersom han abra blev stressad med spön så ja, kastade jag bort det helt enkelt.
Däremot andvänder jag sporrar under dressyr och hoppträning/ tävling,
Då han blir allt för över exalterad och tycker att ne nu gör jag som jag vill och det ska gå fort!
Så då måste jag få honom att lyssna på skänkeln först innan jag får honom att lyssna på handen, Dvs rida honom till handen =)
Någon som förstår vad jag menar med det?

Det är som en äldre man sa till mig en gång, du rider verkligen med gummi hand och järn skänkel!  Bra jobbat tjejen!
Att ha sporrar på foten är ju inte till för att straffa hästen, den är en vägvisning om hästen inte förstår/lyssnar på vanliga skänkeln.
Ett hjälpmedel för att hästen skall förstå vad man menar! 
 =)
Kram malin

jackiejohn
2009-03-21 13:51
#48

#47 ja ja förstår vad du menar =) De är ju jätte kul när man får sån beröm! =)

Som ja sagt tidigare rider ja inte med nåt utav de för jackie är så lyhörd och känslig, ja använder mig mkt av röst och tyngd när ja rider och de går framåt med stormsteg då hon är så lättlärd =)

vad är lukas för ras? menar du att han ogillar när du bara håller i ett spö elr att han ogillar att du har de när du rider? fatta inte riktigt de hehe

Annons:
Cattix
2009-03-21 19:44
#49

#46 Va bra! Hur gick du tillväga?

MalinSandman
2009-03-21 23:00
#50

#48, Lukas är en svensk varmblod travare till rasen, men ridhäst sedan 2007, och har före det stått i hagen från 2001 till 2006, inte inkvalad, endast inkörd xD

Lukas blir sur så fort jag tar fram ett spö.
Iaf dressyrspö, Hoppspö går bra. för det vet han att jag aldrig skulle använda, då han gör allt jag ber om i hoppningen xD

Kimmie
2009-03-22 00:22
#51

#40 "Man vill inte sparka hästen i magen för mycket" man ska väl aldrig sparka en häst i magen? ;) Det är skillnad på att sparka och trycka med skänklarna

Rider själv inte med sporrar eller spö, eftersom det inte behövs på min häst, men har ridit dressysspö på andra hästar, har ingenting emot dessa hjälpmedel om de används på rätt sätt

Peppe
2009-03-22 12:00
#52

Jag rider oftast inte med det, men är inte emot det på nåt vis

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jackiejohn
2009-03-22 22:18
#53

49# först fick ja ju lärar känna henne o få henne att lita på mig så började ja så smått ha spött i handen och bara ha de med hon var som en fjäder i kroppen på hel spännmen ja rörde henne inte med de utan bara hade de på mig så när hon vande sig vid de så började ja hålla de nära henne men inte röra henne (nu va ju hon väldig emot spö men) hon tyckte inte om de utan trippade runt och "snarkade" som dom gör när de är nåt nytt elr nåt dom inte gillar.., men ja gav mig inte så till slut kunde ja ha med de utan att hon brydde sig när vi träna uppvisning (bara för skoj skull Glad) så när ja ställde upp henne så börja ja klia henne på magen med spött för de va fluggor ute (sommar)  och först brydde hon sig inte men när hon fatta att de va spött så tog hon några snabba steg åt sida så ja började "lura" henne lite och till slut sluta hon bry sig så nu är hon inte de minsta rädd för spö Glad Lite svårt o förklara hur ja gjorde men men…,

WhoCares-01
2009-03-27 11:04
#54

har nästan alltid sporrar. men så länge man sitter rätt så används dom ju faktist inte och istället för att sitta å banka som många gör när de inte har sporrar så räcker de att nudda lide så går hästen ofta framår eller åt sidan. de e oxo ett bra sätt att öva om man siter rätt men skänklarna. man ska kuna trampa ner hälen och vinkla fote rätt utan att nudda hästen med sporren. =)  detta e va ja övar på nu . ( rider nästan alltid utan spö. gillar inte at använda de)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

CelsiusT
2009-04-04 12:56
#55

Orkade inte läsa igenom hela tråden, men det är intressant att läsa hur andra gör.

Jag rider nästan alltid med sporrar, men det är sällan jag faktiskt behöver använda dom. När jag väl använder dom så är det inte för att klämma hästen i magen utan för att förtydliga mina hjälper (har snällaste varianten dessutom), speciellt i dressyren (weterndressyr).

Jag rider ju westernridning och har inget spö, men vi har ju delade långa tyglar och händer det något finns ju alltid tygelns ände att ta till (oftast när jag använder det använder jag det på samma sätt som när jag arbetar med honom från marken och har repet, alltså snurrar det på olika sätt för att lägga lite lagom press på honom).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
HannaT
2009-04-04 18:27
#56

Citerar nr #54: "har nästan alltid sporrar. men så länge man sitter rätt så används dom ju faktist inte"

Det är ju precis så, förutsatt att sporren är rätt vinklad också. Jag rider också nästan alltid med sporrar för att "förfina" skänkeln, och upplever det som att jag använder skänkeln mindre med sporrarna på.

Spö har jag också men använder det sällan. Det har blivit mer av en vana att ha det i handen bara :O

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Zadeira
2009-04-04 20:24
#57

Det beror ju lite på vilken häst man sitter på, men spö är en himla bra förstärkning. De flesta hästar beter sig ju annorlunda och skärper till sig om de vet att man har spöet i handen och då behöver man sällan använda det.

Sporrar rider jag sällan med, men det händer. Bara att jag vet att dom sitter där gör att jag tror hästen lyssnar mer och då gör den ju det (psykologi alltså), fast sporrarna inte används.

f97lintro
2009-04-04 22:15
#58

Jag brukar rida med spö för att förstärka hjälper och så:)

Flaxii
2009-04-10 11:32
#59

Rider oftast med spö. har iallafall med mig det. Jag tävlar och tränar med sporrar, annars rider jag för det mesta utan. Spö och sporrar är inte något som jag använder som någon form utav bestraffning utan helt enkelt som förstärkning av hjälperna när det behövs.

silvery
2009-04-10 23:50
#60

använder sporrar när jag rider dressyr, men jag vet precis hur jag ska använda dem ;) och när jag är ute har jag mitt silverglittriga hoppspö hehe spöt lägger man på min pålles bog när han fjuppar sig och vips självförtroendet är på topp igen :P

sporrar när jag rider dressyr har jag för att han är lite okänslig annars, men då jag vet hur man rider med säte, röst och vikt, behöver jag sällan använda dem han behöver bara veta att de finns där ;P

hannabrink
2009-04-11 00:20
#61

Allmänt tycker jag det inte är något fel med varken sporrar eller spö så länge man vet hur man ska använda dem!

Repoort
2009-04-11 00:33
#62

Rider varken med sporrar eller spö

Annons:
Chunsas
2009-04-13 20:45
#63

Jag rider med sporrar på båda hästarna jag rider. Den äldre (21) för att han annars blir totalt nonchalant. Man behöver bara ha på sig sporrarna för att han ska skärpa sig, behöver i princip inte använda dem alls bara han vet att de är på.
Den yngre har jag dem på för att kunna förstärka skänkeln.

Saiop
2009-04-13 23:52
#64

Eftersom jag kör min häst [eller ponny ^^] och inte rider, så använder jag alltid pisk. Inte bara som drivningsmedel utan även som korrigeringsmedel, som att flytta hästen i sidled eller liknande. För att hästen ska veta vad jag vill lägger jag på den på olika ställen.

Linnea
2009-04-24 09:57
#65

använder varken spö eller sporrar. anser mig inte behöva det. vill att mina hästar ska gå fram på litet tryck från skänkel utan ytterligare hjälp. har körpisk när jag tömkör. dressyrspö är ok när det används som förstärkning, men jag tror att många hade klarat sig utan.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

corallen
2009-04-24 11:18
#66

Jag använder inget av det då jag anser att det inte behövs.

Loa-bg
2009-04-24 12:16
#67

Det beror helt på vilken häst jag rider. Numera har jag både sporrar och spö när jag tävlar Storm i hoppning och när jag tränar dressyr använder jag alltid spöet för att kunna peta till om han t.ex. släpper bakbenen i en skänkelvikning. Han trivs dessutom mycket bättre om man använder spöet lite lätt än tar i hårdare med skänklarna, han blir lätt lite känslig då. 

Sporrar använder jag bara ibland, vill inte använda det för mycket då jag har en tendens till att börja sitta med dom i hela tiden (det gör jag bara om jag använder dom under längre tid).

sus-sharon
2009-04-24 12:58
#68

jag har varken eller på någon av mina när jag rider. har ännu inte haft något behov av det.

vid longering har jag med mig ett dressyrspö, ffa till vbl, eftersom jag behöver kunna peta ut baken på henne ibland (räcker att jag pekar med det, därför har jag inte skaffat mig något längre).

medarbetare på djurskydd.ifokus

CelsiusT
2009-04-24 13:13
#69

Jag använder sporrar, som jag tidigare skrev. Men inte för att det ska bli tydligare i form av hårdare. Snarare tvärt om, om jag inte har sporrar så blir det lite otydligt vilken "knapp" jag trycker på vilket innebär att jag ibland får trycka flera gånger eller till och med hårdare. När jag har sporrarna på mig så räcker det med att jag lägger på sporren på exakt rätt punkt och då får jag till det jag vill direkt. Kommunikationen blir liksom rakare, istället för att säga -jo.. jag vill nog att du gör typ detta kanske, så säger jag -jag vill att du gör såhär. Självklart sitter jag inte och använder sporrarna varje gång jag ska ge en skänkelhjälp och absolut inte när jag rider i skogen Men jag har dom nästan alltid på mig för att kunna anävnda dom om tvetydighet uppstår.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
jackiejohn
2009-04-24 18:54
#70

intressant att läsa hur alla gör =) har med kör spöt (de långa som ja har när ja kör) när ja longerar lill killen för han behöver ha den "bak" sig annars går han som han vill haha

[LoveNasse]
2009-04-25 12:04
#71

Jag rider ofta med antingen spö eller sporrar. Någon gång ahr det varit både och. Förut vägrade jag rida med sporrar för att jag tyckte det var taskigt mot hästen, men nu ha jag lärt mig att det snarare kan vara snällare mot hästen. Eftersom att om man rider en lat häst slipper man sitta och sparka den i magen gång på gång istellet kan man snudda till lite med sporrer som ofta också är kall vilket får hästen att gå frammåt. Jag lägger även hälldre till spöt lite på rumpan än att sitta och banka i magen.

Det var min åsikt!

Animal-3
2009-04-25 13:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

På varmblodet har jag inget dera. Mest för att det inte har någon funktion mer än att om han får tråkigt är det en kul lek att fånga spet. Det fungarar inte som en liten förstärkning.

Använder spö till shettisen ibland men bara när vi trick tränar så att jag kan ge mindre signaler. Använder det alltså till att peka med i luften (se bild)

annars tycker jag som du #0 Bättre att jobba fram respekt och förtroende:)

Linnea
2009-04-26 19:19
#73

#71 men lata hästar har ofta träkigt. säger inte att det gäller din häst men om man måste banka på den för att den ska gå fram så kan den väl inte tycka att det är så kul att rida?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[japptravare]
2009-04-26 22:19
#74

På mig beror det på hästen =) Jag rider praktisk taget alltid med spö fär även om man har en jätte trevlig häst så vet man aldrig om man behöver peta lite med spöet. Sporrar använder jag bara på ett fåtal hästar. Vissa hästar lyssnar bättre med sporrar

[LoveNasse]
2009-04-26 23:33
#75

#73 Jag rider på ridskola :)

J-Parnebo
2009-04-26 23:45
#76

jag rider med spö på mina hästar, och ibland med sporrar, men nästan aldrig.
Jag har inget emot spö och sporrar om man användet det på rätt sätt.. :)

Annons:
lennartsdotter
2009-04-27 00:22
#77

Lilla M tar allt som framåtdrivande hjälper så jag klarar mej utan både och. Men nu på senare tid har han varit så lugn och fin att man faktiskt kan använda benen lite mer.

Skulle aldrig drömma om att använda spö som bestraffning.

Tin-Tin74
2009-04-27 07:38
#78

Jo jag rider med både sporrar och spö… 

Så fort hästen känner sig bekväm med ryttare på ryggen (vid inridning) börjar jag arbeta med spö. Inte för att slå hästen. Absolut inte! Utan för att förtydliga mina hjälper. Jag har ett ganska långt dressyrspö så jag verkligen når till rumpan, så jag kan "dutta", tapp, tapp, så hästen jobbar under sig ordentligt. När jag ska börja med sidförande övningar lägger jag emot spöt bakom min skänkel så jag får med rumpan.     Spö´t är med andra ord ett förtydligande så jag slipper sitta och nöta med min skänkel hela tiden.

Lika så har jag sporrar när hästen känns mogen (individuellt) just av den anledningen att jag vill ha klara tydliga hjälper. När jag har sporrar första gångerna börjar jag med mina "specialare" - ett par vanliga som jag har sågat av tappen på, jag har alltså bara delen runt foten. Detta förtydligar min skänkel för hästen. Allt eftersom tar jag sporre med längre tapp. Är det en häst som är "seg" (skänkeldöva) väljer jag en sporre med rullande del (typ westernsporre) just för att de är snällare mot hästen men ändå ger tydliga hjälper. Jag försöker alltid ha så snälla/milda sporrar som möjligt men som ger tydliga signaler till hästen. Samma sak med sporre som med spö: ett sätt att ge tydliga hjälper.

Linnea
2009-04-27 13:39
#79

#75 okej men då är det skillnad ju… dom är inte alltid så entusiastiska.. :)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Salish
2010-01-10 23:51
#80

Använder inte spö eller sporrar. Spö tycker jag bara är onödigt och elakt. Visst ska man bara peta på hästen och använda det som en förlängd arm, men hur ska hästen kunna veta det? Hästen tror kanske att det är en bestraffning. Sporrar funderar jag på att införskaffa när jag har fått bättre kontroll på mina skänklar, bara som förfining av hjälperna. I så fall rörliga westernsporrar som är snällare än spiksporrar som oftast används inom engelsk ridning. De går inte att hacka med och riskerar inte att skada hästen då de är rörliga.

Tusen
2010-01-11 03:35
#81

Vi kör ju våra hästar rätt mycket (även om de också rids) och vi har alltid med oss körspö. Att ha häst framför vagn utan körspö kallar jag för att åka vagn. Skall hästen jobba krävs ett spö för att tydliggöra det man vill och då menar jag inte att man använder det som framåtdrivande hjälpmedel. Även om våra kan röstkomandon så kan de ibland förstärkas med att man snurrar lite på snärten för att t.ex. göra en skarp sväng. För att hästen ska fatta rätt galopp används också snärten. Framåt är våra hästar så det räcker och blir över ändå.

Vid ridning har vi också spö då det dels hjälper en att jobba med hästen men det är också en säkerhetsdetalj.

Sporrar har vi också använt men då vårt äldsta sto blir riktigt sur då man har sporrar på henne så använder vi inte sporrar på någon av våra hästar annat än om man måste.

Elshira
2010-01-11 09:47
#82

Jag har alltid spö när jag rider dresyr som förlängd skänkel, framför allt i början när de ska lära sig sidvärtes rörelser. It har jag det bara då jag rider på travbanan med en massa hästar runt om för att kuna driva lite extra framåt för att inte "fastna" som han ibland gör när hästarna "försvinner" xD Då får man putta på honom lite, han behöver bara känna att det är något bakom så går han :)

Jag rider en B-ponny (Welsh Mountin) och mina hälar hamnar då lite långt ner, och för att jag itne ska behöva skänkla under magen så hjälperna hamnar där de ska. Men för drivningens skull är de inte nödvändiga, och jag har ganska stilla skänklar och det behövs inte mycket för killen ska flytta på sig annars heller så han tar absolut inte skada av det =)

Hakuna matata!

Gronstedt
2010-01-11 10:11
#83

Jag använder ett hoppspö i dressyren, för att kunna förstärka skänkeln och "peta in" ytterbogen när hon tappar ut den. Ibland också bakom skänkeln för att förstärka böjande skänkel.

Vid tömkörning använder jag en piska för att böja, driva, hålla ut och engagera, som komplement till röstkommandon.

Annons:
olina95
2010-01-11 12:23
#84

Jag har både spö och sporrar då jag rider, dock använder jag dom ganska sällan numera. Jag rider med vaden istället för hälen när jag inte använder sporrarna, och när jag använder spö är de för att förtydliga skänkeln.

Jag brukar oftast använda spöt när jag hoppar eller rider dressyr. Vid hoppning låter jag spöt ligga ner från handen och en bit mot bogen, lite lätt. Då vi tidigare haft problemet att hon stannar väldigt ofta. Men om jag använder mig av den tekniken blir hon mer uppmärksam mot hindret och hoppar också sedan. Vid dressyr brukar jag använda ett längre spö, också då för att förtydliga min skänkel eller visa vad jag vill om hon inte lyssnar.

Jag skulle aldrig lägga på spöt ifall min häst blir rädd eller tvekar för då anser jag att man inte kan tvinga hästen till att göra något som det är rädd för.

Salish
2010-04-27 19:22
#85

Spö använder jag aldrig. Äger inte ens ett spö. Sporrar har jag ibland beroende på vilken häst jag rider. Införskaffade mina sporrar ganska nyligen, ett par korta med trissa.

BeatriceHolmberg
2010-04-27 19:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Rider utan sporrar och spö på Besse.
Har däremot ett spö när jag kör Daffy , sitter i en spöhållare i vagnen under tiden då jag inte behöver använda det under körningen .

elli-kleo
2010-04-27 20:18
#87

Jag använder aldrig spö eller sporrar. Men förut använde jag spö ibland.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Upp till toppen
Annons: