Annons:
Etikettdistans
Läst 1332 ggr
Maja
2009-03-17 14:39

Rida distans i sommar?

Jag har fått en förfrågan om jag vill ställa upp i en distanstävling i sommar tillsammans med islandshästen. Det är ingen vidare seriös eller överdrivet lång (3 mil) ritt och det är mest en "prova på"-lek.

Och ja, visst vore det väl kul! Men han har ju inte den bästa konditionen men man kan ju avbryta när som helst om man känner att det blir för krävande för honom (vilket jag kommer att göra om det blir så). Det är ju fortfarande några månader kvar så jag behöver inte bestämma mig än, men klart att man är lite sugen. Distans har jag aldrig tidigare testat på, men har tyckt att det verkar rätt så kul!

Jag går absolut inte in för att vinna eller ta mig runt så snabbt som möjligt utan mest för att det kan vara en kul grej. Det brukar finnas alla möjliga raser med: travare, araber, islandshästar och så vidare.

Men 3 mil var den alltså. Jag är ju riktigt dålig på att avgöra hur långt det är, om man säger att man tar det i lugnt tempo - hur lång tid kan det ta på ett ungefär?

=)

Annons:
niare
2009-03-17 14:44
#1

har inte en aning om vad de kan ta, då man brukar ta nån paus med för dricka å sånt till hästen, har ridit distans 2 grr för några år sen på min gammla new forest som jag då hade, jag tror de var en 3 miliare vi red å vann gjorde jag med på min gamla tant på 24 år så kör på :P

CBA
2009-03-17 14:49
#2

#0 Det finns ett max och mini för hur snabbt/sakta du får ta dig runt och det brukar vara obligatoriska skritt sträckor.

Jag har ridit en 5 milare och då red jag på lite drygt 4 timmar och höll väl ett snitt tempo på 11 km/h tror jag…så det är inte så våldsamt :o)

Är hästen bara normaltränad så är det inga problem att ta sig runt, tänk bara på att eftervården är väldigt viktig!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Tusen
2009-03-17 15:15
#3

Var kommer du att tävla? Prop? Skulle vara roligt för våra hästar att testa också.

Maja
2009-03-17 15:17
#4

#3 - Sydnärke. Jag vet inte allt för mycket om tävlingen (inte mer än det jag har skrivit i #0), utan fick bara en fråga av stallägaren sist jag var där och red, hon skulle kolla upp mer om det. :)

studs
2009-03-17 15:47
#5

vad  behöver man för att få starta ?? vart finns det fler ritter?

CBA
2009-03-18 12:30
#6

#5 Distanslistan visar vilka ritter som kommer vara och går du in på Ridsportförbundets hemsida så hittar du om licenser etc.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
mallan-nog
2009-03-19 10:34
#7

Är så himla sugen att testa distans på min travare, men skulle verkligen behöva hjälp attt komma igång. Han är i full tävlingskondition till travet och tränar då ca 2-3 mil 3 ggr i veckan i rätt högt tempo. Rider 3 mil på dryga timmen med honom utan att han blir direkt trött. Är det någon som håller på med distans som har lust att berätta mer om hur man gör för att komma igång och om det finns något prova-på i närheten. Bor i Eskilstuna, så kanske inim 10-15 mils radie…

CBA
2009-03-19 11:15
#8

#7 Kolla länken i inlägget ovan så har du hela säsongens tävlingskalender ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Smex
2009-03-19 11:31
#9

jo här håller man på att övertala sin fodervärd att hon skall ställa upp i distans.

har själv haft det på kartan väldigt länge. Så nu skall man bara övertala henne att vi skall åka till en distans tävling nu i Maj och rida 3 milen.

Har aldrig gjort det och inte hon heller så det komer bli väldigt intressant och roligt =)

CBA
2009-03-19 11:36
#10

För er som bor i Stokholmsområdet finns det en väldigt bra nybörjarritt som heter Bergaritten, den rekomenderar jag varmt :o)
Den brukar vara i april…

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

studs
2009-03-20 18:08
#11

CBA behöver man gröntkort o ryttar/häst licens mm`?

Smex
2009-03-21 15:34
#12

#11 ja man behöver grönt kort och lokal licens för att testa på distans.

Det kan komma upp prova-på tävlingar i klubbnivå men då måste man vara medlem i klubben.

Akerberg
2009-03-22 00:55
#13

Titta på connemaraponny ifokus, har skrivit en artikel om distansritt där

Tycker definitivt du ska ställa upp, det är jätteroligt!

Annons:
SHV-Pysen
2009-03-22 10:35
#14

Har funderat på distans med medryttarhästen, men det verkar inte dyka upp någon tävling nära. Sedan måste jag lära mig att ta puls också. det är jag inte bra på. tappar räkningen på mig själv tom. kondition har hon iaf. Vi brukar galoppera en mil, och efter det så har man fortfarande svårt att få henne att skritta.

CBA
2009-03-25 16:32
#15

#14 ha koll på pulsen för att veta hästens ultimata kapacitet behöver man inte hålla reda på på småtävlingar ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Upp till toppen
Annons: