Annons:
Etikettexteriör
Läst 12894 ggr
lisette
2009-05-06 15:44

kan man se hovbensrotation?

jag blev lite konfunderad. googlade på bockhov och hittade sidan jag länkar till lite längre ner.

många av hovarna på bilderna har tydligen börjat rotera, men kan man se detta själv? väldigt bra bilder, därför jag undrar hur det kan se ut.

VARNING FÖR HEMSKA BILDER!!!!!

till sidan

Annons:
lisette
2009-05-06 15:47
#1

sen undrar jag en sak till.

växer hovarna på fånghästar snabbare än normalt, eller det är bara lögn som ägarna tar till i flera av fallen?

samma varning som ovan, starka bilder!

Fång - enligt ägaren verkad av hovslagare två veckor sedan.

bubbelbubbel
2009-05-06 16:50
#2

men fy vilka bilder, och hur kan man säga som vissa av hästägarna har sagt, att hästen är nästintill nyverkad, kanske borde ta ett kik till på fötterna, och byta hovslagare, eller bara sluta ljuga…

Molla
2009-05-06 16:58
#3

Säger som #2 vissa syntes det ju att de inte var verkade på år och dar!

Måste dela med mig av en händelse vår hovslagare berättade, det var en av hans kollega som berättat. Kollegan blev uppringd av en kund som sa att hans häst fått tappsko, en tid bokades. När hovslagaren var påväg ut till hästen funderade han på när han hade varit ute sist och satt på de där skorna, han kollade i sin tidbok och såg att det var 50 veckor sedan. Han slog iaf på den där "tappskon" och förklarade sen för ägaren hur ofta man skor osv. Ägaren var en gammal bonde som inte tyckte om det han fick höra…

Konstiga ägare finns det, både oärliga och de som inte förstår bättre!

lisette
2009-05-06 17:00
#4

jo men det kan ju faktiskt vara så att en fång hov växer snabbare?

vissa av bilderna syntes det ju att de inte varit verkade på jättelänge, men andra såg ändå helt ok ut,.

bubbelbubbel
2009-05-06 18:52
#5

intressant läsning. dock står det inget om hurvida en fånghov växer snabbare, men annat intressant.

http://www.naturligahovar.se/fang.html

niare
2009-05-06 19:55
#6

jag kan säga utav egen erfarenhet att fånghovar växer mkt snabbare, jag fick värka min shettis var 4:e vecka och varje gång var det en skillnad på hovarna, detta kanske inte gäller alla hästar men min växte snabbare när hon fick fång. kan nämna att det var kronisk fång. såg verkligen inte ut som på bilderna men mkt verkning var det som gällde på henne

Annons:
sus-sharon
2009-05-06 20:55
#7

#1 hovarna på vår fångponny växte fort och har verkats med tätare intervall än de friska hästarna fram tills i år.
nu är han fräsch och pigg (vi har kämpat sen han kom hem hit i maj 2007) och vi ser också en förändring i detta med tillväxten på hovarna; han klarar sig nu lika länge som de andra hästarna mellan verkningarna.

medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaLundin
2009-05-06 21:54
#8

Fånghovar växer MYCKET fortare än friska hovar, detta pga den inflammatoriska processen som pågår i fötterna.

Sen ska man inte tro något annat än att hovvårdsförbundet vill visa hur bra de själva är och hur värdelösa utbildade hovslagare är.

sanne
2009-05-06 21:56
#9

ja hovarna växer fortare på fång hästar, vi fick fång på ett sto för 2 år sedan, henne verkar jag var 4-5 e vecka, men hon är helt ok idag ! men när hovbenet väl börjar rotera så kan det gå fort o det gör ont hos hästarna, När man ser dessa bilder blir jag så ledsen hur man kan göra så mot hästarna somredan har ont, stackare !

lisette
2009-05-06 22:09
#10

men jag fattar inte hur man kan se på bilderna att hoven börjar rotera?

#8 nej visst är det så. jag googlade och hittade de bilderna. sedan såg jag vad det var för sida.

men då vet jag att hovarna växer snabbare ivarjefall. =)

Molla
2009-05-07 01:24
#11

#10 Men kan man se det på bilderna (eller i verkligheten)? Måste det inte till röntgen eller dissikering som de nog gör på dessa frusna hovar?

lisette
2009-05-07 09:08
#12

#11 vet inte, det är det jag undrar över. =)

Tin-Tin74
2009-05-07 09:46
#13

Jag har hållt på med hästar i 30 år och aldrig hört talas om att man kan se en rotation utan röntgen, däremot kan en vet pga symtom misstänka en rotation vid en undersökning och sedan få det bekräftat av röntgen, precis som när vi ex.vis får diskbråck (i mitt fall i ländrygg) man får otrolig ryggvärk som strålar ner i benet (sitter det högre upp strålar det ut i armarna), bortdomningar osv. Läkaren misstänkte diskbråck och remitterade till röntgen och fick det bekräfftat. Det var symtomen som gjorde misstanken inte mitt utseende…

Annons:
[Angel88]
2009-05-07 17:45
#14

#0 hej tack för sidan…

ska ev låta granda få gå barfota.. =)..

det kunde mycket väl vara där hennes hälta låg trodde kvinnan ja pratade med…

hon tar 400kr timmen och 20 kr milersättningen. tycker inte det va farligt dyrt alls. ja betalar ju 850kr för en verkning och att han la på en ny liten svets på hennes gammla skor, svetsen höll i knapt 2 dagar..

tycker det skulle kännas bra om hon kunde få ha naturliga hovar..

hon va jätte trevlig med..

Alex
2009-05-07 19:06
#15

Jag vet inte så mycket om just hovbensrotation, men har väldigt svårt att tro att man kan se det, så länge det inte har gått väldigt långt. Men då har förhoppningsvis en veterinär upptäckt det för längesen. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

AnnaLundin
2009-05-07 21:18
#16

#13 - Mjo, man kan med ganska stor säkerhet säga att hästen har hovbensrotation genom att se hur den sätter ner sina hovar.

Hästen strävar alltid efter att sätta ner hovbenet med "rätt vinkel" mot marken, alltså med undersidan plant mot marken. Om hovbenet är roterat så blir det inte hovens undersida som når marken plant, utan trakten sätts ner först och sen slår tån i underlaget så att det blir ett dubbelslående steg som ser ut som att hästen går på högklackade skor trots att trakterna har normal höjd.

Jag har hittills inte sett någon häst som rört sig på detta vis, som inte har haft roterat hovben.

Alex
2009-05-07 21:21
#17

#16 Ja okej, där ser man. Tack. Glad Kan hovbensrotation komma 'ensamt' eller kommer det alltid av/i samband med nåt annat (t.ex fång)?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
2009-05-07 21:24
#18

#16 hur roterar hoven då? framåt mao?

Yessica
2009-05-07 21:27
#19

Försöker komma ihåg vad hovslagaren och veterinären sa på kliniken jag praktiserade på för några år sen… 

Det kom hästar som hade fång och någon hade hovrotation på det… Dom röntgar för att se hur mycket hoven vridit sig. Det syns inte lika mycket utanpå som innuti. Den hästen som hade hovrotation hade varit där innan, nu var det kontroll för att se om den börjat gå tillbaka. Så dom jämförde ju bilderna från första gången och den gången den var där igen. Jag kommer tyvärr inte ihåg hur man hjälpte det.

Det var ändå spännande att vara där och se allt.

Tycker synd om hästarna på bilderna. Fy tusan att vissa människor inte kan ta hand om hästarnas hovar. Gråter

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

AnnaLundin
2009-05-07 22:00
#20

Jag har beskrivit hur man åtgärdar hovbensrotarion här http://user.tninet.se/~vlt942v/hippoteket/hovbensrotation.htm

#19 m.fl
Man kan se utifrån att hovbenet högst sannolikt har roterat. Sen kan man via röntgen se hur illa det är, vilken som är hovbenets "nya vinkel".

Röntgenbilden är ett väldigt bra hjälpmedel för hovslagaren, när hoven ska verkas efter hovbenets nya vinkel, för att veta hur mycket som behöver verkas bort och hur mycket man kan verka bort utan attsätta klingan i hovbenet.

Rotation är kamske en lite dum benämning, det låter ju som att hovbenet "snurrar runt" på något sätt, men det som egentligen händer är att hovbensspetsen tippar framåt, ner mot sulan.

Annons:
lisette
2009-05-07 22:10
#21

vilken bra förklaring anna! tack!!

Alex
2009-05-07 22:24
#22

Tack, Anna! Jättebra förklaring!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

AnnaLundin
2009-05-07 22:30
#23

nu har jag matat bäbis klart och puttat in lite mer info i inlägget ovan…

lisette
2009-05-07 22:31
#24

#23 bebis? har du fått en kotte nu? vad blev det och när? GRATTIS!

lisette
2009-05-07 22:32
#25

#20 ja det är nog ordet rotera jag har hängt upp mig på. det är ju runt i en cirkel för mig. såg en hov med trakterna framåt. ;)

AnnaLundin
2009-05-07 22:50
#26

#24 - jag fick en Eskil för en månad sen… Cool

Alex
2009-05-07 22:52
#27

Grattis! Skrattande

Men kan hovbensrotation komma ensamt bara sådär, eller är det alltid av fång eller nåt annat?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
AnnaLundin
2009-05-07 23:14
#28

#27 - det är oftast fång i någon form (foderutlöst, belastningsfång eller förlossningsfång) som ger hovbensrotation

just nu kommer jag inte på något annat orsaksalternativ, men det finns säkert…

[Angel88]
2009-05-07 23:44
#29

#0 kan man lita på att dom e bra dessa hovvådare, så det inte e skojare…

funderar på om ja ska ha granda barfota..

men min stallägare blev jätte sur när ja sa det. hon tycker det är djurplågeri eftersom hon tror att alla e skojare

e jätte sur….

lisette
2009-05-07 23:56
#30

det är dock skillnad på att ha sin häst barfota (enligt våra värderingar) och att verka enligt strasser (som sidan handlar om) och AACH eller vad det nu heter.

AnnaLundin
2009-05-08 00:26
#31

#29 - hovvårdare kan man bli med en helgkurs i bagaget - eller kalla sig själv utan någon som helst utbildning.

Hovslagarutbildning tar ÅR numera, om jag inte är felunderrättad (min kurs var 8 månader och jag lovar, jag kände mig INTE redo att börja arbeta på egen hand efter så kort tid!) Hovslagare är dessutom på G att bli en skyddad titel med legitimering…

Man kan ha en häst gående barfota även om den verkas av en utbildad hovslagare - jag har för närvarande 13 stycken sådana gående här ute…

AnnaBrandell
2009-05-08 02:03
#32

Om jag nu inte är helt fel ute så kan man väl se på framsidan hoven efter att hovbenet släppt från väggen att den buktar lite innåt, ser ut som hästen är lång i tårna. Det ser ju ut lite så på bilderna också… men det är mer en gissning än fakta och då har ju själva rotationen gått så långt att man måste ha märkt det.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

AnnaLundin
2009-05-08 02:17
#33

#32 - man kan inte se det direkt, men när hovväggen vuxit ner en bit så ser det ut som du beskriver. Skälet till det är att hovväggen följer hovbenets nya vinkel och den "gamla hoven" blir som en näbb framåt.

[Angel88]
2009-05-08 08:24
#34

#30-31 oki hur får man tag på en bra sådan då..

den hovslagaren vi har i stallet gillar jag inte, då granda fått så fula fötter… dom andra i stallet verkar gilla honom jätte bra, men det gör inte jag..

jag fick nu betala 750kr för en värkning och på med hennes gammla halft nerslitena skor, och en svetts på som hon slet bort på mindre än 2 dagar.  bara för att hovis och min stallägare tyckte att det va bättre eftersom Granda står nu och ja skulle spara lite pengar. om det bara skiljer 150 kr för att få helt nya skor så tar ja häldre det…

men det står på deras sida att det krävs lång utbildning för att bli en stratser eller va det hette, och att dom va tvungena att genomgå utbildningar hela tiden..

#30 va e det för skillnad, finns det någon bra hemsida på detta..

kvinnan ja pratade sa att hältan kunde sitta i hoven, hur den e formad och hur hon hade verkats och beroende på skorna. hon ser rätt trångskodd ut, och hon snubblar i bland.

sedan hur lång tid tar det för en hovspricka att frsvinna?, om den går ända upp till kronranden, och ser kraftig ut..

Granda har nämligen en gammal ihopväxt spricka på ena bakhoven..

min stallägare påstod att den var väldigt färsk, för att sådanna försvinner efter mindre än ett år…

grandas hovar växer ganska långsamt..

Annons:
lisette
2009-05-08 09:16
#35

#34 jag vet inte helt ärligt. men peppe är duktig på det"

AnnaLundin
2009-05-08 10:07
#36

#34 - det är samma jobb för hovslagaren om häste skos med nya eller begagnade skor, det enda som skiljer är att du inte behöver betala för några nya skor. Det finns ju egentligen ingen anledning att lägga på nya skor om de gamla inte är utslitna. = om hovslagaren bedömer att skorna borde hålla en hel skoperiod till.

Jag har inte satt mig in i de olika barfotaverkarmetodernas kurser och utbildningar (jag är ju själv utb hovslagare), men jag vet att deras metoder är hårt ifrågasatta och att det finns barfotaverkare som åtalats för att de orsakat hästarna onödigt lidande.

Utbildningen till hovslagare är baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet. Vissa av (alla?) barfotainriktningarna ifrågasätter många delar av detta, så det finns en del konflikter däremellan.

En hovspricka från kronranden och ner tar ungefär ett år att växa bort. Den kan aldrig "läka ihop" utan växer bort - OM orsaken till den är borta, annars kommer den fortsätta spricka upp hela tiden. Spricka kan det göra på kort tid, medan det kan ta evigheter att få bort sprickor och vissa blir man aldrig av med. Det beror, som sagt, på orsaken till dem.

Molla
2009-05-08 11:32
#37

Men hovbensförsänkning då? Ett annat namn men samma sak?

AnnaLundin
2009-05-25 18:10
#38

#37 - hovbenssänkning är inte samma sak som hovbensrotation. Erkänner att jag inte riktigt är säker på vad som händer vid hovbenssänkning, men om jag har fattat saken rätt så är det att hovbenet på något sätt faller ner djupare i hovkapseln.

AusaBausa
2009-05-25 21:51
#39

GRATTIS ANNA!!! det har jag heeeelt missat att du fått bebis…

Upp till toppen
Annons: