Annons:
Etikettövrigt
Läst 3280 ggr
corallen
4/30/09, 12:14 AM

Har du en fånghäst?

Nu börjar det sätta fart i trådarna som handlar om fång, så jag tänkte att det kunde vara intressant att se hur många som har en fånghäst/ponny?
Vad var det som utlöste fången? Har hästen/ponnyn fått återfall?

Berätta gärna, så man kan lära sig lite till om fång.

Annons:
corallen
4/30/09, 12:20 AM
#1

Jag har ingen fånghäst, känner däremot en b-ponny som har haft det. Då var det för kraftigt och för plötsligt betessläpp som utlöste fången, idag mår den ponnyn bra och ägarna är numera pålästa om fång.

Anna
4/30/09, 12:25 AM
#2

För tillfället ingen fånghäst.

Min första medryttarhäst, ett russ, avlivades pga fång sommaren 2005. Han hade rejält ont, låg i boxen och kunde inte gå, så det var det enda alternativet.

Min senaste medryttarhäst, ett D-ponnysto, hade problem med ena framhoven och fick fångkänningar sommaren 2008 som hon aldrig återhämtade sig ifrån. Hon skulle inte ha trivts som sällskapshäst/promenadhäst så hon fick sluta sina dagar, 13 år gammal. Mycket svårare beslut för ägarna där tror jag, hon var pigg, glad och frisk annars.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

sus-sharon
4/30/09, 12:29 AM
#3

Ja, vi har en shetlandsvalack (räddningsponny) som var i princip utom all räddning när vi köpte lös honom och hans bäste kompis. (stod på havre och potatis hos förra ägarna.. och kakor.. observera, i princip noll grovfoder!)

veterinären kom, skakade på huvudet, gav ut Metacam och sa att vi kunde åtminstone smärtlindra hästen som troligen skulle vara död innan kuren var slut (=14 dgr).

han har haft ett mindre återfall, vilket grämer mig, för jag hade kunnat förhindra det om jag flyttat hage när jag tänkte det..

det har tagit två år ungefär att få honom dit han är idag, men nu är han "en helt annan häst" och vår veterinär har berättat hela snyfthistorien för hela veterinärstationen och halva kommunen=)

(tilläggas bör kanske att det står i princip bara den här typen av "hästkrakar" i vårt stall, har alltid gjort. för att få plats med shettisarna offrade jag min enorma sadelkammare och byggde om till två boxar, stod inte ut med att veta att dessa två hade det så illa..)

medarbetare på djurskydd.ifokus

Jossa
4/30/09, 1:42 AM
#4

#2 Vad hette russet? Jag känner säkert inte igen det, men kul att veta ändå. ^^

Vi har haft en fånghäst, men henne var vi tvungna att avliva andra omgången på ett år. Dessutom var hon över 20 år gammal.

Calico
4/30/09, 11:20 AM
#5

Min systers New Forest är en fånghäst. Vi tog henne på foder när hon var tre år. Hon hade tydligen haft en kraftig omgång fång sommaren innan. Vi köpte henne förra våren och hon fyller sju år i år. När det blir riktigt grönt i hagen brukar man få ha lite extra koll på henne. Men sedan vi tog henne på foder har hon bara haft fång en eller två gånger. Och det var i början. Vi ser till att hon får mycket motion och att hon går på för kraftigt bete. Förra sommaren verkade hon vara på väg att få fång men det hände ingenting. Men snart blir det dags att hålla ögonen öppna igen.

/Matilda

Lorita
4/30/09, 11:25 AM
#6

Jag har tagit hand om en New Forest och fånghäst som ägaren inte kunde ta hand om på rätt sätt. Han reagerade på frukt/morot, gräs, fostnupet gräs mm. Det är ju så vårt att inte ge hästar godis för vissa Rynkar på näsan

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Cavello
4/30/09, 1:00 PM
#7

Jag rider en fd. fånghäst och hon är frisk och kry idag och visar inga tecken på återfall. Hon får aldrig äta något extra som hästgodis/morötter/äpplen och får gå med betesreducerare under våren/sommaren när gräset är kraftigt. 

Under sommaren får hon även mycket motion och vi håller koll på henne, så fort mankammen blir hård får man vara försiktig och inte låta henne gå ute på gräs dygnet runt utan i stället låta henne gå i en gräsfri hage under vissa perioder.

jackiejohn
4/30/09, 9:56 PM
#8

har en fångponny och har haft en fånghäst, Min första häst ett fjordsto fick akut fång i oktober -07 och avlivades 19 november -07 Gråter 

har tagit mig an en fångponny som haft det två ggr och är stel och dålig i benen pga det och att hans hovar va så extremt förväxta han va inte verkade på 3-4 år såg ut som han hade dalaträskor. han är idag nästan helt återställd i hovarna och har gått ner 50-100kg (när vi hämnta honom fick vi ta bort mellan väggen, han va så fet att han inte fick plats) imorgon släpps han på nytt "bete" han får gå med fåren där det inte finns mkt gräs för honoom men han är stel och märkte i förr går när ja tog in honom att han andades ansträngt och inte va sig själv va LITE varm i hovarna så nu får han inte gå med stora hästen längre Glad hoppas han klarar den här sommaren oxå!

J-Parnebo
4/30/09, 11:42 PM
#9

Min häst har fått ett lättare fånganfall,  inte så allvarligt,. men om jag inte hade märkt något så hade det kanske blivit värre. 
Jag märkte på henne att hon hade hög puls och haltade och var lite hängig :/

AusaBausa
5/1/09, 5:02 PM
#10

mitt förra shettissto var fånghäst o hon avlivades efter att fått flera fånganfall efter varandra..trots att hon gick på magert bete  emellan så gick det inte längre.

Första gången det utlöstes var vid en frostnatt i oktober, blev bra o gick på mkt magert bete, andra gången fick hon fång pga att jag flytta henne från ett bete t nästa där det oxå var magert …sen kom anfallen gång på gång o då beslutade jag att ta bort henne… ville inte hon skulle lida mer. Hon hade haft fång förr men för mga år sedan innan jag köpte henne.

Anna
5/1/09, 5:05 PM
#11

#4 Han hette Quito.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[louise80]
5/1/09, 7:44 PM
#12

Har en fång häst, stod på kliniken i 10 dagar och nu står  stackarn  i boxen  med gipsade hovar Rynkar på näsan men ser faktiskt riktigt bra ut, rör sig bra och verkar må bra men vi har 2 veckor kvar på butta kuren så då får vi se hur det går men det ser iallafall lovande ut.

Det som utlöste fången på henne var med största sannolikhet kortison behandlngen hon fick för knäna.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Kimpa
5/2/09, 12:02 AM
#14

Vi hade en fånghäst som vi var tvugna att ta bort i november förra året.
Vi misstänker att fången på henne utlöstes av tumörer som hon hade bl a på äggstockarna. Vi lät operera bort dem genom en buköppning, men de fick inte bort alla. Hon var pigg ett par år till innan hon blev sämre igen och på nytt satte fången igång.
På slutet fick hon kronisk fång och svarade ingenting på fenadyn eller butta.
Hon hade då även två hovbensrotationer och en hovbenssänkning bakom sig, så vi valde att avsluta all plåga för henne.

TovaochPoppan
5/19/16, 7:21 PM
#15

Jag har en C-ponny som fick fång 2012. Stallägarna hade hö som var mögligt men när jag och mina föräldrar ifrågasatte det så sa dem att höet var missfärgat. Hon fick ont i hovarna och togs till en veterinär som sa att det inte var fång och att hon bara var halt. Det gick så långt att hon fick kronisk fång. Veterinären som sett att hon hade fång sa att vi skulle sätta på henne gummisulor i hovarna, vilket resulterade i att hon fick två hovbölder och fång i bakhovarna också. Sen bytte vi stall, tog av henne skorna och lät henne röra på sig. Idag är hon fullt ridbar. Jag kan ju lungt säga att jag har lärt mig enormt mycket av det hela och insett att livet med en fånghäst inte är det lättaste i alla lägen;)

Mons Lollipop❤️ The one and only

Upp till toppen
Annons: