Annons:
Etikettexteriör
Läst 8549 ggr
Bluesky
2009-05-12 13:13

Den perfekta hästen

Hur tycker du att en bra/perfekt häst ser ut?
Hur ser din drömhäst ut, du kanske redan har funnit den?

Visa gärna bilder om du redan har hittat drömhästen.
Spännande att se vad vi hästmänniskor tycker. :)

Annons:
Lorita
2009-05-12 13:23
#1

Min dröm, det är Karisma utställd med 40 poäng och kan säkert få mer om några år och ett temperment som är helt perfekt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




HannaT
2009-05-12 13:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har verkligen hittat min drömhäst. Jag tänkte när jag såg honom för första gången att "en sådan häst vill jag ha", och nu är har han varit min i 5 år. :)

Jag tycker att han är den vackraste. Han är också härligt pigg, tycker om att jobba och hoppa, och har verkligen glimten i ögat.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Maja
2009-05-12 14:32
#3

Nej, jag har inte hittat min drömhäst…än.

Vad är jag ute efter?

Islandssto med bra stam och bra gångarter. Bra exteriör och självklart ett mycket gott lynne. Kul att jobba med - allt från att leka i skogen till hårdare träning/tävling. Ett plus är någon "kul" färg (musblack, brunblack) men det är inte det viktigaste. Ska helt enkelt vara härlig att ha att göra med på alla sätt och vis och vara någon som man kan komma långt med.

änglaflickan
2009-05-12 15:49
#4

Min drömhäst ska vara elegant och ädel utan att vara tunn, gärna lite nacke och rumpa,i övrigt bra exteriör. Och ha mycket svans!Flört Den ska ha ett vackert huvud (jag gillar iiiinte utåtbuktande nosryggar…) och vara mörkbrun med lite vitt i pannan, antingen smal bläs eller stjärna. Sto eller valack spelar ingen roll, den ska ha ett bra temperament, har inget emot egen motor men den ska vara bock och stegringsfri (då jag är en fegis). Gärna ha kapacitet för msv dressyr och kanske lite mer än så till och med, och kunna hoppa 120-130 då mina yngre systrar är mkt hoppintresserade. Åldersmässigt ska den väl vara någonstans mellan 6-12 år gammal.

Det är min ihopfantiserade drömhäst=) Kanske får jag någon gång i mitt liv äga en sådan häst, vem vet!

starcatcher
2009-05-18 15:28
#5

Min drömhäst när jag letade nu senast var en häst med det lilla extra. En finmejslad valack på kanske 160cm, eldigt röd fux med fyra vita strumpor och bläs, eller skimmel med grå man och svans. Gärna lite grå i kroppen också. Den skulle vara hoppavlad men ändå ha ett vettigt psyke, stabil och säker men ändå lite hetsig. Det var drömmen. Gissa vem som tog mitt hjärta?! Jo, en liten tjock haflinger!

jen
2009-05-18 16:25
#6

Jag har 2 drömhästar.

ena är en fux med 4 vita strumpor som hingsten Kapron

och sen är det en kolsvart utan tecken…   båda är araber förståss :)

och finns bara i min fantasi hehe

Annons:
Cilla89a
2009-05-18 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har hittat min drömhäst, tror jag :D
Det är iaf bara en gång i livet jag har chans att äga en sådan här fin häst.. Han är allt jag letat efter, det enda negativa är att han har lite mkt nerv och är väldigt tittig, vilket inte är så kul på dressyrbanan ;)

Kanske ska berätta lite om honom då. Svenskt halvblod, 7 år, runt 175-180, fux med stoor bläs och 2 höga strumpor bak.. Toppstam Briar-Martini-Utrillo.. Helbror som är ett år äldre är påväg mor svår klass i dressyr..
Det märks tydligt när man rider att han har det där lilla extra.. Otrolig ridbarhet, klok, och älskar att arbeta..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

HannaT
2009-05-18 18:01
#8

#6 SNYGG han är. Härlig stam också.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Eastwoods
2009-05-18 19:02
#9

jag vill ha ett halvblod med lite arab i då jag älskar araber men är aldeles för lång för dom, mellan 165- 175 ungefär. fintjämljusbrun med kolsvart man och svans fin exteriör med lite hals, men ganska nätt och elegant med lite arabhuvud. vita strumpor och bläs. mellan 5 och 9 år. lite hoppstammad någon man kan utvecklas med och tävla på, härligt temperament men gärna lite het och på älskar att ha nån att jobba med.

inte stark elr hård i munnen och ganska kännslig för skänkeln. tycka om att jobba och hoppa, ha bra lynne. och tycka om att bli ompysslad. en häst som man känner att det klickar med. Flört

hoppas att jag hittar en sån häst nån dag :D:D

mallan-nog
2009-05-19 00:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Har min Monita som är alldeles underbar. Guldbelönad med 42 poäng, vunnit galopp SM -02 &-03, satt svenskt rekord i monté, hoppar som en gud, alltid framåt.

Men hennes dotter slår nog högre om några år, hon är bara 4 år än så länge… Har blivit ungstochampion på 41p som 2-åring & utvecklas mkt fortfarande, riden ett fåtal gånger men går ändå redan stadigt i form i alla gångarter & hör till absoluta eliten i sin årgång i travet. Hon har varit otroligt lättlärd & arbetsvillig. Hon är känslig för skänklar och tyglar & underbar mot barn. Är så otroligt nöjd med henn, då hon är min första russuppfödning & ALLT har fungerat hur bra som helst med henne & även andra har lagt märke till henne. Hon har en himla utstrålning & hennes arbetsvilja lyser igenom. Så förhoppningsvis kommer det ett småsyskon nästa år då hennes mamma (monita) ska betäckas om med samma hingst. Bättre kombination får jag leta efter!

(2 år på kortet)

hestellen
2009-05-20 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag har min drömhäst, eller ponny=) Har haft i 8 år. Har aldrig funnits och kommer aldrig finnas nån som ens går att jämföra med! Hon är ingen grand prix häst. Vi har ridit tom La:4 (kommer inte ihåg bästa %, men iaf 60+) och kommit sådär precis utanför placering några gånger. Men även om hon inte vunnit allt på tävlingsbanan så har hon vunnit hela mitt hjärta! <3 

Varje gång jag ser henne, vilket är ofta eftersom hon bor här hemma pirrar det till i magen. Varje gång hon ser mig gnäggar hon igenkännande. Hon pratar mest hela tiden=) Mina komisar säger alltid "Det där är ingen häst".  Och ja, hon kanske är lite bortskämd (andra säger mkt) men det förtjänar hon och hon gör aldrig nåt dumt för det!

Hon är glad, busig, rolig, världens snällaste, ibland världens knäppaste när det slår slint, ogillar nya människor (har blivit misshandlad) arbetsvillig. Ja, allt man kan önska sig. Hade dock inte gjort nåt om hon varit lite större och haft mer gång, om man ser det så, men jag skulle inte byta henne för den "bästa" hästen i världen!!

WinterPrince
2009-05-20 13:10
#12

Jag skulle inte påstå att han är den perfekta hästen (då försvinner ju -poängen med att jag vill avla) men han är nära.  -http://www.allbreedpedigree.com/tireve+welsh+flyer   

Zabbio
2009-05-20 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Min Crow pojke är naturligtvis drömmen! :P

Härlig varmblodstravare med fin kropp och 5 bra gångarter (plus dussinet mindre bra ''gångarter'' ;) som har sån otrolig sammarbetsvilja, känslighet och samtidigt något att utveckla. Vacker chokladbrun färg med ljusare partier som på vintern blir svart med eldröda markeringar! Stora tillgivna ögon och.. ja, behövs mer? Lagom höjd :)

Om jag fått ändra någonting så hade jag gett honom mer man och lite mer nacke :P

Hade velat taen vackrare bild, men den får duga :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
DubbelE
2009-05-20 18:01
#14

Jag har haft 2 perfekta ponnyer för några år sedan.

Ett litet Welsh ponny sto vid namn Fair Baroness. Skimmel (m. bläs och 3 vita hovar) och såg ut som en riktig sagohäst :) Nätt och otroligt vändbar. Idag galopperar hon på dom eviga gröna ängarna. Under sitt 23 åriga liv hade hon endast 2 ägare, Vi köpte henne som 18 åring utav uppfödarna och sedan när vi skulle sälja henne så köpte uppfödarna tillbaka henne.

Sedan ytterligare ett welshponny sto vid namn Cocotte :) Svart m.bläs och vit ball vä bak. Riktig donna! Ingen förstod min kärlek till denna ponny pga att hon både slog och bet. väldigt hinderklok och hon lärde mig mycket.

Zabbio
2009-05-20 18:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#13 Ville bara lägga upp en nyare och bättre bild på min drömhäst ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

QALM
2009-05-20 18:53
#16

Finns bara en drömhäst och det är Quarterhästar!!!

Vore nog konstigt om jag sa något annat eftersom jag föder upp och säljer domOskyldig

HannaT
2009-05-20 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Den här bilden gör Kalle mer rättvisa.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

J-Parnebo
2009-05-20 23:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag har hittat min dröömhäst(ar)
min busiga ponny kille kanel, och min härligt arbetssamma häst aurora. :)

LinneaG
2009-05-22 13:54
#19

Jag har hittat min drömhäst, tror dock att hon bara är min drömhäst också - tror inte så många skulle fastna för henne.
Ett ganska stort (170cm) och maffigt hbl(mycket mage då den aldrig gick tillbaka efter föl), utbildad la/la, 15 år och triangelmärkt pga ks. Men hon har en enorm personlighet och vi två passar så otroligt bra ihop.

elin
2009-05-23 13:23
#20

Min dröm är min vackra prinsessa N.

/Elin

Annons:
SSAA
2009-05-23 15:05
#21

Min drömhäst skulle nog vara en maxad d-ponny. häftig färg eler roligt tecknad. hoppa som en gud och kunna dressyren :) Vara arbetsvillig och positiv, kelig och glad. ett sto skulle inte vara helt fel, knaske ca 7-8 år ^^

Drömmis med mjukt och fluffigt hååååååååår XD

Katter3
2009-05-23 15:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Min drömhäst fanns på ridskolan, men han såldes till en ridskola vid Uppsala eller något i den stilen. Nicolai hette han, ett svenskt halvblod på 172 cm i manken. Jag har aldrig träffat en sådan mysig häst förut, i boxen kom han med sitt huvud och ville mysa. Man kunde stå där i evigheter! Lilla myshästen!

Han var världens härligaste häst att rida! Han brukade hoppa till vid ena kortsidan av ridhuset, men jag lärde mig att hänga med och lugna ner honom. Min ridlärare vi hade då tyckte att vi passade jättebra ihop!

När man tänker tillbaka, så var han min drömhäst. Jag vet inte om jag kommer hitta någon annan häst som betyder så mycket för mig. Saknar honom jättemycket…

Bilden är inte den bästa, men jag har inte så många foton på honom, tyvärr.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

NataliTM
2009-05-27 16:32
#23

Jag har hittat min drömhäst. Tyvärr är det nu ganska många år sen hon såg ut såhär, men hon är fortfarande min drömhäst :)

/Natali

Sajtvärd Arabiska Fullblod

jen
2009-05-27 16:44
#24

#23  så fin!

Vad har hon för stam?

[pankakan]
2009-05-27 16:55
#25

Men det är väl så att bara man kommer hästen nära så blir den automatiskt den perfekta hästen. även om det kanske inte är så hästen man drömde om såg ut.

[pankakan]
2009-05-27 16:55
#26
NataliTM
2009-05-27 17:13
#27

#24 e. Ramses ue. Assad. Dvs helegyptisk. :)

#25 Det stämmer nog delvis. Men i mitt fall drömde jag redan som barn om ett vitt arabsto. Och när hon var så vacker som på bilden jag bifogade här så var hon inte i min ägo. Hon är bara pensionär hos mig :) Lika glad är jag för det, för hon kommer troligen ge mig ett stoföl som drömhäst såsmåningom ;)

/Natali

Sajtvärd Arabiska Fullblod

Annons:
Caspianowner
2009-05-27 20:55
#28

Jag gillar alla typer av häst. Är kanske allätare, men det finns en hästtyp som det bankar lite extra för. Det är för den lilla Caspiska hästen, när den är som bäst. Kunnat önska att de hade funnits ett par större nummer, i samma tappning då förstås.

Cezanne
2009-05-28 11:18
#29

Jag köpte en häst som jag kände sen tidigare just för att hon uppfyllde alla mina önskemål.

Jag ville ha ett sto eftersom jag är avelsintresserad och hon kommer från en mycket framstående hingstlinje.

Hon har hittills blivit dräktig lätt, fått två avkommor som ärvt hennes bästa egenskaper och som rör sig bättre än hon.

Hon är mer välutbildad än vad jag är.

Det enda jag skulle kunnat önska är att hon är yngre så att jag fick behålla henne längre, hon är 19 i år.

Sunshiine
2009-05-28 16:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag har definitivt hittat min drömhäst. Hon heter Sunshine och jag fick henne när hon var 2-3 år:)

[pankakan]
2009-06-01 18:26
#31

Fast när jag tänker på "den perfekta hästen" så blir jag bara förvirrad. Alla är ju så underbara!Kyss

Nesslan
2009-06-01 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Oj denna var svår… Men min dröm har alltid varit att ha en PRE valack, gråskimmel med massor med man och svans och tävla dressyr och hoppning med. Medelsvår dressyr, och lite lagom i hoppningen, kunna tävla på 110 ungefär. 160 hög :) Man kan ju drömma!

Men jag tycker ju såklart att min häst är den perfekta, eller åtminstånde väääldigt nära. Hon är ett shettissto och heter Dalsgårds Golden Girl, är 8 år och är Django vd Romer - Zeger v Amstelhof. Hon är jätteduktig i dressyr när man rider och tömkör. Gör så underbart söta öppnor och slutor med som korta benen Kyss Hon har fått 99988-43p på utställning och har ett underbart temprament, snäll och pålitlig men ändå pigg och nyfiken. Och väldigt interligent! Jag har lärt henne en massa trix. Vårat nästa mål är att ta ett föl på henne i vår eller nästa vår, men det är lite lätt att hitta en hingst som är bra nog för henne :P
Här är en bild på min lilla pärla Glad

jen
2009-06-02 10:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

kanske det här är min drömhäst :)

Min drömhäst är ju att ha en skimrande fux som min förra arab var…  Och nu hämtar jag min fina fux få fredag el lördag

SHV-Pysen
2009-06-02 11:43
#34

Jag har funderat en del över det där… Jag har faktiskt ingen direkt drömhäst… Älskar kallblod, men ett tunt litet varmblod skulle funka precis lika bra. Jag skulle snarare söka efter en häst som passar mig psykiskt som jag vill och kan jobba med på rätt sätt, och med jobba menar jag bygga ett band och komma närmare, träna NH m.m, inget typ tävling och sånt.

Annons:
Selinas
2009-07-04 17:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Jag äger min drömhäst sedan ca 3 månader tillbaka. :)
Han heter Selinas och är en valack f. 2004, 166 cm hög. e. Sky Dancer ue. Kolibri. Rasen är enligt passet Deutsches Sportpferd. Pappan är Trakehner, men 50 % eng. fullblod och mamman är Sachsen-Anhaltiner.

HannaT
2009-07-04 17:49
#36

#35 Jäklar vad vacker! Skrattande

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Invisible
2009-07-04 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Dexter är nog min lilla perfektnisse. Han ser -för tillfället- bra ut, har fått fint beröm från kunniga personer för hans exitör och vet. har berömt hans bra benställning. Han har även ett superpsyke som jag hoppas kommer sitta kvar. Enormt kelen, kommer nästan alltid ropandes i full galopp när man kommer till hagen och är nyfiken och orädd. Gossen har redan stulit mitt hjärta!  Kyss

[hejhejhej!]
2014-11-21 19:00
#38

#35 Vad heter färgen när den är sådär vit med fläckar lixom?:D sperfin!

PennyScarlett
2014-11-21 19:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#39

Den är svår…Alla mina hästar är rena drömmen :) Men den som kommer närmast fantasihästen är nog min Álfadis fra Disavang. Hon är fem år, ljusfux med strimbläs och mycket man och svas, vacker och ljuv som morgondaggen på den färgstarkaste blomma, endast upplyst av en vag soluppgång. Helt trafiksäker, så snäll…alla kan rida henne och hon kommer samtidigt bli en magnifik tävlingshäst. 

Men Gláma är som en av mina andra fantasihästar. Hon är det där trollet som ingen annan vill ha, som jag såg något speciellt hos. Hon är inte enkel. Tänk er Spirit, fast fuxsto med tre virvlar i pannan ;) Min dröm har alltid varit att ha THE connection med en häst, som ingen annan förstod sig på. Och det har jag fått. Det är bara jag som rider Gláma, det är bara jag som gärna hanterar henne. Hon har jättefina gångarter, men alla sökande medryttare vägrar att ens provrida henne med argumentet "Hon är DIN häst. Och hon vet om det." Det är en riktigt häftig känsla! Sen ser hon ju så sabla fräck ut xD Hon är den hästen som skulle bära mig överallt, inte av naivitet, utan för att jag har lyckats göra mig trovärdig för henne och det är en stolthet som inte liknar någon annan.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

liiwiish
2014-11-21 20:10
#40

Jag tror inte jag har funnit min drömhäst än. :) Hoppas jag finner den rätta då jag börjar söka om ett år. 🙂

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

Ellensandahl
2014-11-21 21:36
#41

Oj svåår har inte hittat min men kan beskriva hur min drömponny skulle vara ± se ut. Jag vill ha en ponny med eget driv, i dressyren ska det ta ett tag innan man hittar alla knappar så inte vem som helst kan hoppa upp på den och rida ett la program. Jag vill ha en 7-12 åring som fortfarande är ung men inte helt grön. Eftersom jag tycker hoppning är väldigt skoj ser jag även att ponnyn gör det, gärna så att vi utvecklas tillsammans behöver inte kunna hoppa 110 banor bara sådär utan att vi utvecklas tillsammans i ett team. Maxad cponny eller liten dponny 137-144 cm skulle vara perfekt. Inte en tunn ponny men vill ändå inte ha en cob byggd häst. Svart, gul eller svettfux alla med stjärna åhh vad fiint. Nu säger jag verkligen inte att min drömponny ska vara såhärperfekt men om man får drömma sig bort bland rosafluffmoln så skulle den vara såhär :)😍

Annons:
Comedy
2014-11-24 12:29
#42

Min "drömhäst" är nog en blandning av min nuvarande häst Comedy och min förra ponny Rosa. Jag gillar när det är lite mer nerv och det händer någonting. Vill inte ha en häst som gått stadiga MSV-rundor, utan utbildar gärna själv och ser att vi lär oss saker tillsammans 🙂 Färg och ras spelar ingen roll, men ögonen är för mig otroligt viktiga. Rosa hade och Comedy har stora, uttrycksfulla ögon och bred panna, lite welshiga/arabiga.

Rosa hade mycket nerv och hoppade fantastiskt. Dessutom så var hon (precis som #39 beskriver sin häst) min i själen. Hon valde mig av någon anledning som jag fortfarande inte förstår, men så var det. Nu finns hon i himlen❤️

Comedy är mycket coolare och litar på mig till 100 %. Säger jag att något är ok så är det väl så. Ganska skönt efter att ha haft min vita betydligt mer svårövertalade virrpanna! :) Samtidigt kan jag ibland tycka att det är lite för lite tryck och nerv i honom, fast han är en mästare på att bralla i både tid och otid hehe.

Jag tror faktiskt inte att man kan hitta någon häst som har allt, precis som att ingen människa har allt. För mig brukar det dessutom sällan bli så när jag letar häst att jag hamnar med det jag söker efter… Innan Rosa skulle jag ha en utbildad läromästare, och jag hamnade med en missförstådd, stressad och outbildad spanjorska. Comedy var visserligen hästen som jag drömt om i många år (6 år), men ingen annan hade nog chansat. Vi köpte honom obesiktigad och chansade på att han skulle bli ridbar igen efter 6 år på ridskola med åtminstone 15 kotledsinflammationer fram, fång, tandfraktur och div. annat. Dessutom betalade vi överpris för honom… Men vad gör man inte för sin bästa vän 🤗

Upp till toppen
Annons: