Annons:
Etikettraser
Läst 13499 ggr
[SarahOhrn]
2009-08-10 12:11

För tung för att rida? :/

Det är så att jag tidigare ridit många år, ungefär sen jag var 6 år på ridskola, när jag va 13 fick jag en egen häst men slutade sen rida när jag började gymnasiet. 15/16 år där… Och har sen dess inte blivit av att jag ridit mer då hästen såldes. På den tiden var jag ungefär 174 lång och vägde väl runt 60-65 kg och red min D-ponny på 147 cm och det funkade jättebra. Han va en välbygd arabblandning som gått på ridskola hela sitt liv och var en "läromästare". Hoppade mindre hinder men körde mest dressyr och uteritter. Hoppas inte detta va djurplågeri nu! :S Jag tyckte det funkade, jag va ju också i form då och med balans.

Men nu, är jag 22 år snart och 176 lång och väger närmare 100 kg, det gick utför där när jag slutade rida… Är såå sugen på att komma igång igen, har varit det i flera år men jag vågar inte öfr jag känner att jag kommer va skitdålig på det nu + att jag troligtvis knappt kommer ta mig upp… Jobbigt att göra detta inför någon annan. :( Men, till frågan, OM jag skullle våga komma igång igen, vilken ras skulle kunna bära upp mig? Jag är i så fall mest intresserad av dressyr, uteritter i alla gångarter och kanske använda lite bommar. Eventuellt någon gång hoppa ett mindre hinder (30-40 cm) men det är inte min starka sida! En ras som skulle passa till detta och dessutom en ras som är någorlunda lugn över lag (då jag som sagt känner mig rätt orutinerad numera…)

Tacksam för något sorts vägledande svar! :D

Annons:
Stallmima
2009-08-10 12:15
#1

En nordsvensk brukshäst kanske, dom är robusta. Lycka till med allt Glad

[SarahOhrn]
2009-08-10 12:19
#2

Jo, jag är inne på nordsvenskar. Jag gillar den rasen och dom är underbart fina. Tänkte bara kolla lite vilka fler raser det finns möjlighet att rida :)

En nordsvensk brukshäst borde väl kunna klara mig?

Hur är det med kallblodstravare ("nordsvensk travare"), är dom robusta nog??

Gronstedt
2009-08-10 12:27
#3

Hej SaraOhrn!

Det är inte lätt att säga en viss ras. Generellt är förstås kallblod kraftigare och en nordsvensk eller fjording av lite större modell skulle inte ha några problem. Men sådana hittar man sällan på ridskolor, i alla fall inte om man är vuxen och vill rida dressyr lite mer "på allvar".

Men jag kan berätta om mitt eget "fall". När jag återföll i ridning för några år sedan tänkte jag som du. Jag berättade (pionröd i ansiktet) för ridläraren där jag tänkte börja vad jag vägde. Då klockade jag 130 kg på vågen (till 167 cm längd). I det stallet fanns 4 hästar som "tjockisarna" brukade få rida. Det var en mycket kraftig blandras på 166 cm, två stycken hannoveranare på drygt 170 cm vardera, och en holstein/hannover på 173 cm. Nu väger jag kanske cirka 100 kg (har inte vägt mig på åratal) och har egen häst, en oldenburger av lättare typ på 170 cm.

Det viktigaste är inte rasen, utan att de har kraftiga ben och inte alltför lång rygg. Leder och senfästen får inte vara för små, för då ökar risken för förslitningsskador. Ryggen måste vara kraftig och väl musklad, så att de kan bära upp tyngden. Hästen bör inte heller ha några konformationsfel, som felställda leder, eftersom det gör dem mer ömtåliga. Hästen får inte heller vara för ung, utan bör vara minst 6 år, gärna 8 eller äldre, så att den säkert är färdigvuxen. Sedan gör det stor skillnad om hästen går i form eller inte. Om hästen välver ryggen korrekt kan den ju bära mycket mer. 

Generellt? Välj inte en fullblodstyp utan snarare halvblodstyp som inte är alltför "modern".

Tänk också så här: En rejält vältränad karl på 180 cm väger antagligen MINST 90 kg, kanske mer. Och nog ser vi en del vältränade karlar som rider på toppnivå Flört?

Rita-S
2009-08-10 12:34
#4

Presis det jag med tänker, vi ser gott med vältränade karlar som rider hoppning och dressyr på högt nivå, och många av dom ligger nog rakt under 100 kilo utan att dom är tjockisar.

En riktig grovbyggad kallblod med inte för lång rygg och som är viktbärande borde inte ha nåt större problem, ej heller en bruksnordis, ardenner eller andra som är kompakta småstora muskelpaket.
Och efter som du kommer inn i ridningen igjen kommer nog din vikt vippa neråt igjen så småningom.
Tipsen du får i #3 är så bra och välbeskrivna att jag egentligen inte har så mycket att tillfoga själv föruten att man inte är för tung att rida med din vikt om man välger den rätta hästen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[SarahOhrn]
2009-08-10 12:37
#5

#3 Nej, det är ju svårt att säga exakt men jag har också fått fram lite halvblod/kallblod ungefär. Nu gillar ju jag grövre hästar, som nordsvensk, shire, kallblodstravare osv. Men det är klart, dom kan bli lite seg men som sagt, jag vill ju ha en lugn häst och dom flesta av dom här raserna jag gillar verkar överlag vara lugna.

Mitt problem är väl dels att berätta hur mycket jag väger men även att komma dit och sitta upp inför folk. Jag menar, sadeln kommer vlä hamna under magen! Men kommer jag inte igång snart är det för sent.. Dock finns dt bara en enda ridskola jag vill gå på nu och dit tar jag mig inte då jag inte har körkort + att det kostar för mycket att å på ridskola när man är student. :/ Tyvärr! Och medryttare känns för mycket för mig nu när jag ska komma igång + att jag inte vill skämma ut mig för en privatperson med häst, än mindre än hos en ridskola.

Men ja, man tänker ju inte på det när man ser män som rider som inte är överviktiga men säkert väger mycket fetersom dom är ju bygd som män för det första och dom är långa. Och dom rider tunna fina hästar o hoppar höööögt. :p Så ja, en häst i grövre modell borde ju funka. Dessutom hoppas jag gå ner i vikt när ja börjar rida då de är den enda träningsform jag gillar… Nytta med nöje!

Lorita
2009-08-10 12:39
#6

Man brukar räkna med ett en frisk (inte överviktig) häst bär 20% av sin egen vikt, det ger en häst på 500 kg om man väger 100 kg. Sen kan man ju ta i och skaffa en lite större häst.

#3 hade förövrigt väldigt bra råd.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
[SarahOhrn]
2009-08-10 12:39
#7

#4 Jo precis. Sen kommer jag förhoppningsvis in i det snabbt (som med att cykla) och då har jag ju någorlunda bra balans och sliter förhoppningsvis inte förm ycket på hästens rygg. Det är väl det allra viktigaste!

Är det nån som vet hur kallblodstravare är bygda, eftersom dom tidigare hörde ihop med nordsvensken o dom ser ganska robusta ut, skulle en sån kunna klara 100 kg??

Zaphix
2009-08-10 12:43
#8

Jag skulle ha valt ett kraftigt halvblod. De är trots allt avlade för att ridas på, vilket inte kallblodstravare är.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
2009-08-10 12:46
#9

Sitta upp ja … första gången jag skulle sitta upp efter 18 års uppehåll var det en som höll i hästen, en som vägde emot i andra stigbygeln och en som sköt på där bak. Pinsamt är bara förnamnet … men det var det värt alla gånger!

Vi har ju "pratat" förut om den riskolan där jag har min häst. Vill du komma dit och titta någon gång? Då kan du ju se hur "tjockishästarna" är skapta (och att det finns en del knubbsälar som rider där - jag till exempel Flört).

Kanske finns det också lösningar på de besvärliga transporterna. Det finns en grupp varannan lördag, till exempel, och man kan rida privatlektion så ofta eller sällan man vill.

PM:a mig om du vill, jag är ofta i stallet som du förstår Kyss.

[SarahOhrn]
2009-08-10 12:51
#10

#9 Ah just det, K-ridcenter. Tänkte inte på att det va du! :) Men det är den jag menar ovanför, att jag inte kan ta mig dit varje vecka då jag inte har körkort o min sambo jobbar ungefär varannan vecka (t ex rider jag tisdagar jobbar han tisdag varannan vecka ilksom) och jag bor ju i Alingsås.. Annars hade jag verkligen velat testa på att gå där. Men sen kostar det en del också. :/ Och ska jag komma igång skulle jag GÄRNA vilja bli sån skötare som är där flera gånger i veckan också.. Men det är ännu dyrare.. Men har säkerligen inte ens råd med en gång i veckan. :p

Jag tror faktikt jag ska åka dit och kolla någon gång på nån lektion och så bara. Har dom en läktare där inne vid manegen där man kan dyka upp bara eller? :)

Mm varannan lördag skulle ju funka OM det är exakt dom lördagar min sambo inte jobbar ;p Och privatlektioner skule ju va perfekt.. Men det är vä ännu dyrare. Men kanske någon gång.. Dock billigare om man är 2 eller 3 och jag har inga kompisar som rider här nere (är inte härifrån)! ;D

[Angel88]
2009-08-10 13:15
#11

en shirehäst skulle du lätt kuna rida dressyr på och dom bär dig garanterat!! pluss att som är ju så otroligt snälla och fina.

tycker detta är starkt gjort. man ska aldig skämmas för den man är eller hur man ser ut. sönheten kommer från insidan. och gillar du dig själv kommer du att stråla!.

har själv haft komplex för hur ja va byggd… gick upp 14-20 kg när ja slutade skolan, men vet du vad jag kom på att ja slutade röra mig. köp en störra vovve och det är löst. just nu går ja ca 1 mil om dagen….

pm om du vill prata mer…

Gronstedt
2009-08-10 13:17
#12

Jadå, där finns en läktare man kan smyga sig in på Glad.

Jag TROR (men det kan ha bivit ändrat sedan förra terminen) att det är jämna veckor det är lektion.

imsuchadiva
2009-08-10 13:53
#13

Jag skulle först och främst sattsa på att äta rätt och motionera mera.
när du nått en delmålvikt så kan du ju belöna dig med att börja leta häst.
Då peppar du dig hela tiden till att få en bättre hälsa, och framför allt, en underbar livskamrat. En nordis ;)

Annons:
Rita-S
2009-08-10 13:54
#14

Sen skäms inte jag alls för att använda pall för att komma upp, även om jag inte väger 100 kilo! Sparar dessutom både sadel och stigläder för en del slitage :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[SarahOhrn]
2009-08-10 13:54
#15

#11 Okej! :) Jo, jag har fått en valp precis hehe men dröjer ett par månader innan han kan gå längre promenader. Men det är perfekt för mig! Även nu när han är valp, nu KAN jag inte bara sitta i soffan hela dagen liksom :p

Jo, jag gillar shire fast har aldrig träffat en o dom är extremt dyra o verkar svåra o få tag på. :/

#12 Okej! :) Ska kika på detta. Men kommer väl få ångest om jag bara kan rida en gång varannan vecka när jag väl kommer ignåg ;p Tyckte en gång i veckan va lite nog när jag gick på ridskola förr, haha. Men ska definitivt åka dit o kika nån dag!

[SarahOhrn]
2009-08-10 13:57
#16

#13 Ja, det är klart men det är ju just det jag inte klarar av, Och den enda "sport" jag hållt på med som jag gillar (inkl promenera o jogga) är ridning. Därför känns det som det perfekta sättet att komma igång fysiskt också och psykiskt med eftersom jag varit väldigt depprimerad och hästar ahr alltid hjälpt mig… Och nu har jag inte hållt på med hästar på så många år och jag saknar det hela tiden.. Kan inte vänta nåt år till.. :( Det är frihet att sitta på en häst! Men ja, jag har ju ändå inte råd nu så får ju ändå vänta lite..

#14 Okej!: )

Gronstedt
2009-08-10 13:58
#17

#14: Där jag rider vill instruktörerna att alla ska använda pall, även de som skulle kunna kravla sig upp utan. Det är bättre för både hästarna och sadlarna och ryttarens egna höfter.

[SarahOhrn]
2009-08-10 13:59
#18

#17 Jaså, så alla använder pall där när dom ska upp på lektionerna??

imsuchadiva
2009-08-10 14:00
#19

Det handlar inte om "några år", och om massor med kilo.
Det kanske räcker med ett eller två kg? För att gå ner det, är extremt mycket mer och mycket bättre än vad du tror.

Pall är bra. Jag använder alltid pall :)

[SarahOhrn]
2009-08-10 14:03
#20

#19 Jag har aldrig nånsin använt pall innan, kanke när jag va riktigt liten. Men har liksom aldrig tänkt på det eftersom jag kunnat ta mig upp utan innan. Med en pall lär det inte vara så stora problem o komma upp (hoppas, hoppas) :p

Annons:
Rita-S
2009-08-10 14:05
#21

#20 nu väger inte jag 100 kilo, men jag är ingen 40 kilos pinne heller. Och jag använder pall för att jag har besvär med mina höfter. Kommer JAG upp med pall så kommer du med ;) Jag lovar!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[SarahOhrn]
2009-08-10 14:07
#22

#21 hehe.. ja, jag hoppas det! jag känner mig inte riktigt som 100 kg och mina vänner gissade på 75 HAHAHA men dom måste sagt det för o va snäll för så stor skillnad kan det inte vara. men vågen visar i alla fall 100 kg men jag tycker inte jag är helt osmidig och känner mig inte 100 kg tung ;O så det borde gå! :p

Gronstedt
2009-08-10 14:13
#23

#18: Japp, pallen står i hörnet av ridbanan och vi står på kö och kravlar oss upp en och en. Där är ju bara vuxna ryttare och de flesta hade nog inte kommit upp utan. Även om alla inte är tunga, är det en många som inte är fullt så smidiga som när de var i ponnyåldern Flört

Kan förresten tillägga att äventyret jag beskrev i #9 var när jag skulle ta mig upp från pallen, alltså Skäms. Men det var det värt när jag väl satt däruppe på hästryggen!

[SarahOhrn]
2009-08-10 14:33
#24

#23 Usch då så man ska hoppa upp en o en inför de andra!! :p My god!!!! ;D Men det är skönt att det är fler vuxna, för även om jag är överviktig är jag någorlunda smidig efersom jag är så pass ung medans en äldre kanske är normalviktig men mindre smidig.. :p

Okej! Förstår det.. Men är orolig att jag inte ens ska ta mig upp från pallen ;D

Zabbio
2009-08-10 16:00
#25

Tänk på att många kraftigare raser har en lång rygg som gör dem svaga vid ridning.

Men 100kg är ingen vikt för en storhäst, shettisar fick ju släpa på den vikten i gruvorna förr (ok, inte helt hälsosamt men så är de ju små också).

En häst på runt 150-160 skulle jag säga, med en inte alltför lång rygg och rätt så grovt byggd, så finns det ingen risk alls :) 160 passar din längd böäst skulle jag gissa, men det beror ju helt på hutr hästen och du är byggda. En grov nordis behöver inte cvara hög för att du ska se liten ut :P

Stora hästar är inte alltid hållbarare, btw, leder m.m. är inte designade för våra moderna, enorma hästar, utan idealet är 125-135cm på den punkten, plus att många stora raser har långa, smala ben till sin stora kropp ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Birke
2009-08-10 19:01
#26

Hitta en viktbärande häst så går det super. Sen att du red din d-ponny o vägde 65kg är absolut inga problem. B-ponnysar på ponnytravet monté är maxvikten 65, så inga problem alls.

AnnaLundin
2009-08-10 20:36
#27

Det behöver varken vara ett kallblod eller en "viktbärande" rejäl häst för att bära en ryttare på 100 kg!

Senast jag satt på en hästrygg var på mitt fullblodssto, knappt 160 cm, utan att hästen tyckte att det var jobbigt. Jag väger inte 100 kg, men inte så långt ifrån heller..

Fast ett ännu bättre exempel är min kompis, som vägde drygt 140 kg innan hon gjorde sin viktoperation. Och hon red regelbundet på sin foderhäst som var ca 155 cm, halvblod av normalmodell.

Annons:
Gronstedt
2009-08-10 21:28
#28

#24: Jag har varit i den situationen att jag knappast velat visa mig för folk för att jag inte stod ut med att bli bemött med antingen förakt eller medlidande för att jag såg ut som jag gjorde. Men att börja rida var det bästa jag gjort. Lena Karlsson, som äger och driver K-ridcenter, är underbar, i alla fall för mig, som gillar raka rör. Visst kan hon bli både förbannad och spydig, men aldrig, ALDRIG på de tre år jag ridit där och gått från att vara en väckkommen fummelpotta till en av privathästägarna i stallet, med ansvar för vissa fodringar, utsläpp med mera, har hon fått mig att känna mig FET. Att vara okunnig är inget fel på K, att vara klumpig eller tjock eller ha dålig kondis är inget fel, inget man blir uttittad för, inget konstigt. Det enda som räknas är att man uppför sig hänsynsfullt mot hästar och människor och att man vill lära sig. Stämningen är underbar, det hymlas inte eller koketteras. Folk driver med sig själva och varandra utan förakt eller högmod. Lärarna hjälper varje elev att hjälpa just sin häst att hitta rätt och komma till balans och form i just den situationen som just det ekipaget är i just idag. Man kan rida grupplektion varannan vecka eller privatlektion varenda dag, tävla eller bara motionsrida - ingendera är "finare" än det andra.

Ingen annan stans, tror jag, kan en lärare säga till en elev att "Jag har tyvärr ingen häst som bär dig till igenridningen på måndag" utan att eleven går hem och gråter sig till sömns för att h*n är för tjock. Men Lena (och Anna, den andra ridläraren) kan det. Det är fantastiskt.

Ok, jag blir lite lyrisk, men K-ridcenter är faktiskt värt det. De har förändrat mitt liv genom att självklart och öppet ta emot mig när jag för några år sedan gjorde ett första trevande försök att ta mig ut ur min sjukdomskokong och bli en riktig, levande människa igen. Inga kotterier, inga privatryttare som är "finare" än andra, inga tävlingsgrupper som gör sig viktiga … bara vuxet hästfolk och fina hästar. Utan K hade jag inte, i alla fall inte på länge än, nått min dröm och fått egen häst. Lena åkte till och med med mig till Ystad - 34 mil enkel resa! - och provred hästen åt mig innan jag tog hem den. Vad kan man säga … ?

[SarahOhrn]
2009-08-10 22:25
#29

#28 Ja, det verkar jättebra! Förutom att jag kanske tar åt mig väldigt, väldigt lätt av saker och tar illa upp av raka rör lätt… Eftersom jag är så blyg och så. Men det låter väldigt bra annars! :)

Är bra sugen alltså..

Elshira
2009-08-11 17:46
#30

Hästar klarar mer än vad man tror! Man behöver ju inte påfresta genom att t.ex hoppa osv men jag rider lätt dressyrarbete och ut i skogen med min Welsh Mountain hingst på 117 cm. Han är välbenad, ordentlig i ryggen och välmusklad. Han har absolut inga problem att bära mig för det jag gör med honom. Dock skulle jag inte sätta mig upp på vårat sto i samma höjd.

Själv är jag 163 cm och väger strax över 50 kg.

Du behöver ite en ardenner för att kunna rida "en liten stor häst" duger aldeles utmärkt så vida de inte är allt för ädla i kroppen. Regäla ben och leder samt en bra rygg är allt som behövs. Sedan om det är en grövre arab, ett halvblod eller en stor fjording spelar ingen roll.

Precis som ovan nämnt så hoppar män på 90+ kg på sina halvblod mm och det håller hästarna för, så var inte rädd för att skaffa en "normal" häst.

Går du sedan ner i vikt är det klart att det är bra för hästen, men framför allt för dig!

Hakuna matata!

[SarahOhrn]
2009-08-11 17:51
#31

Jo, det är ju just det att jag behöver komma igång med ridningen för o träna o gå ner i vikt. Det är den enda roliga fysiska aktivitet jag vet. Hehe.. Och jag gick ju upp i vikt när jag slutade rida…

mazze
2009-08-11 17:58
#32

Oroa dig inte för din vikt. Så länge du rider hästen på ett bra sätt så klarar de flesta hästar dig, så länge de är bra kroppsligt.

Min ridhäst är 152cm och korsning travare/arab och har burit mig i 9 år utan att vara skadad pga ridningen. Jag har tidigare legat kring 100kg och är något lättare nu.

Linnea
2009-08-11 18:06
#33

kan säga att jag är 156 cm lång och väger 47 kilo och sitter alltid upp med pall på stora hästen, vikten spelar ingen roll tycker jag. man ska skona både sadel, hästens rygg och sin egen kropp. på ponnyn (130cm) sitter jag dock upp ibland utan pall då han är så pass liten, men den stora kommer jag inte ens upp på utan pall eftersom jag är så kort.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Gronstedt
2009-08-12 13:54
#34

Jag har kollat, det är jämna lördagar det är varannanveckorslektion. Det står fel på hemsidan, den är inte uppdaterad ännu.

Jag PM:ar dig, SarahOhrn.

Annons:
[SarahOhrn]
2009-08-12 14:00
#35

#34 Oekj! :) Ska kolla hur han jobbar… Dock har jag väl ändå inte råd men ska kolla på de.. :)

Gronstedt
2009-11-30 21:06
#36

Hur går det för dig, SarahOhrn? Har du hittat någon häst?

AnnaLundin
2009-11-30 22:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Nu när tråden har blivit uppknuffad kan jag ju passa på att fråga om någon tycker jag ser för fet och stor ut för min häst? Eller om hon ser ut att tycka att det är för tungt? (nuvarande vikt ca 90 kg)

(hon krånglar lite med mig när fotot tas, håller på att backa in i trädgården - därav min dåliga sits på bilden. Och för den som undrar så var hon alldeles nyinriden då och då tar jag inga konflikter utan det löser vi efterhand…)

ebba93
2009-11-30 22:05
#38

#37 nej nej:) du är är lagom:)man kan ju inte se va hästen säger men tror den tycker de är kul att ha dig på ryggen:)

AnnaLundin
2009-11-30 22:08
#39

#38 - jag visar bilden och bjuder på min vikt för att visa att man faktiskt inte är stor som en koloss när man väger bortåt 100 kg. Och att hästar lätt kan bära det.

Och ja, hon tycker det är jättekul att bli riden, jag har inte minsta lilla känsla av att hon tycker att jag är för tung.

ebba93
2009-11-30 22:09
#40

#39 ja hästar är ju starka djur dom tål mycket :)

Lorita
2009-11-30 22:13
#41

#37 absolut inte är du för stor, ett hål längre stigläder och luta dig lite mer bakåt så skulle ni se hundra harmoniska ut.

Jag håller med dig, det låter mycket med 90-100 kg men när man ser det  på riktigt, så är det ju inte så mycket.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
AnnaLundin
2009-11-30 22:20
#42

#41 - det ska vara kortare stigläder i min hoppsadel Flört (jag kortade upp dem dagen efter…) och precis som jag skrev så satt jag som en havande anka i skitande ställning pga att hästen höll på att backa in i trädgården just då.

Och ja, hon är precis lagom stor för mig. Kan ju tillägga att hon är hälften engelskt fullblod, som av många anses vara lite klenare…

Lorita
2009-11-30 22:35
#43

#42 som jag skrev det ser bra ut och man ska inte titta på kg, dom sitter så olika.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Tusen
2009-11-30 23:18
#44

Jättetrevlig tråd tycker jag. Efter att följt andra trådar där man diskuterar vikter på ponnyer så låter det helt rimligt att räkna 20% av ponnyns vikt. Det är ju så att om man vill rida och har lite för många kilo med sig så är det ju ett bra sätt att gå ner i vikt. Samtidigt törs man inte börja just för att man tycker att man är för tung. Lite Moment 22 alltså. I sånna fall tröstar just sånna här trådar.Skrattande

Zadeira
2009-12-01 00:09
#45

Det var ett tag sen denna tråden skrevs, men jag lägger gärna in en liten kommentar.

Först menar jag att 100 kg inte är några problem för en stor häst med normala muskler och kondition. När du dessutom lär dig rida i rätt form gör 65 eller 95 kg inte så stor skillnad för hästen.

Sen ska tilläggas att det sägs att muskler väger mer än fett, vilket innebär att du inte behöver vara FET för att vara TUNG. Själv har jag gått upp 5 kilo pga att jag numera gymmar 2-3 gånger i veckan och alltså omvandlat delar av fettet till muskelmassa istället. Det är snarare en ego-boost att veta att jag numera har bättre styrka och balans i min egen kropp och därför trots fem kilo plus (ligger runt 95 kg) stör hästen mindre vid ridning än om jag bara bantat bort de kilona. För ju stadigare och mer balanserad du är, ju mindre stör du hästen oavsett din vikt.

AnnaLundin
2009-12-01 01:13
#46

#45 - fast här är det mesta faktiskt fett + överskottshud (efter mina graviditeter, det kommer aldrig dra ihop sig). Jag är tämligen otränad numera….

Gronstedt
2009-12-01 11:26
#47

Om man ska räkna 20 % av hästens vikt äver för stora hästar, så kan ju en rejäl halvblodstyp lätt bära 120-140 kg.

Tjejer är ofta kortare än killar och därför ser de bredare ut vid samma vikt. Därför upplevs och upplever sig tjejerna som tyngre, tror jag, fast de väger lika mycket. Men om man sitter rätt och rider rätt, så bryr sig ju inte hästen om skillnaden.

Linnea
2009-12-01 11:37
#48

Om en ponny kan bära 20% av sin egen vikt, då skulle alltså mitt stora russ som väger ca 350 kg kunna bära 70 kg! Jag väger ju bara 46 så då är det ju lugna puckar. Tvivlar dock på att han skulle orka bära 70 kg vid regelbunden ridning. Min syster har ridit honom men inte mer än två gånger per vecka och hon väger 60 kg.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Tusen
2009-12-01 12:12
#49

#48 Ett russ kan lätt bära 70 kg om den är tränad för det. Glöm inte bort att sadel och ryttarens kläder väger eh hel del också. Sen beror det naturligtvis på hur russet ser ut. Det finns rätt många olika typer på russ också. Mina barn , som nu är vuxna, rider fortfarande sina ponysar.(I tävling också)Glad Russen (som också är en häst) har en mycket lik kroppsbyggnad som Islandshästar och är liksom Islänningarna viktbärande.

Däremot är jag tveksam om en whelsh (b-storlek) skulle kunna bära 70 kg. Men Whwlsarna väger kanske mindre själva också?

Lindbygarden
2009-12-01 13:01
#50

Jätteintressant tråd och som sagt AnnaLundin det ser super ut och hon trampar under sig o höjer ryggen fint i ryggningen så det lär ju inte ens bekomma  henne att du sitter påGlad

#49

jag har inte alls hundra koll men har för mig att jag läst ngnstans att WM var lite som berg/hed ponny och reds av vuxna? men det kan vara helt  galetCool

AnnaLundin
2009-12-01 13:31
#51

#50 - det stämmer säkert…

Och shettisar bar vuxna ryttare på shetlandsöarna - de som inte blev klövjeponnyer i gruvorna…

Man underskattar ofta hästarnas styrka och förmåga att bära.

Lorita
2009-12-01 13:35
#52

Welsh B är smäckrare och lättare i typen, väger mindre och bär mindre så klart.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Zadeira
2009-12-01 16:16
#53

# 46 Jag ville bara visa på att vikten egentligen inte spelar någon roll eftersom det inte bara är "tjocka" som väger mycket, utan även en vältränad väger ju mycket. Men att man oftast inte tänker på det på samma sätt. Glad Jag är definitivt inte heller vältränad, men jag har som sagt gått upp fem kilo pga att jag börjat gymma.

# 47, mycket bra tanke det där med att tjejer är kortare och därför ser tyngre ut. Dessutom sätter sig fettet oftast annorlunda på oss än på killar, så vi kan mycket väl se både tyngre eller lättare ut än vad vi väger pga hur det fördelar sig. Som du sa är det ju egentligen ridningen som spelar roll för hur hästen upplever det.

LinaN
2009-12-01 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Jag och en tjej red tandem från sommarbetet en dag i somras och då hade min häst ca 150kg på ryggen och rörde inte en min utan tjejen som red bredvid sa att han såg nästan ut som om han skulle hitta på jävelstyg närsomhelst. ;) Jag var ju orolig att han kanske tyckte det blev för tungt men som sagt, han såg pigg o glad ut och jobbade på bra med två klumpar på ryggen.

Bild på mig o totto, jag är ingen pinne direkt och vi hoppar iaf 60 cm utan problem. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AnnaLundin
2009-12-01 17:23
#55

Man kan ju också fundera på voltige, där det ofta är både 3 och 4 voltigörer på hästryggen. Säj att de väger mellan 50-60 kg vardera, det blir några kilon tillsammans… 

Foto; http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/grenar/voltige/voltige.jpe

Jag vill minnas att jag och en kompis gjorde lite voltige på min D-ponny, vi satt samtidigt på henne och det var säkert 80-90 kilo tillsammans, kanske ännu mer!

Annons:
Zadeira
2009-12-01 20:24
#56

#54, sen är det kanske skillnad på att rida tungt en eller ett par gånger då och då eller om hästen dagligen eller ett par gånger i veckan behöver gå med så mycket på ryggen ;)

Men som sagt, hästa tåler ju mer än man tror om de bara är musklade och friska!

Lorita
2009-12-01 21:05
#57

#56 rider man bara då och då så är ju inte hästen tränad för tyngden

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




LinaN
2009-12-01 22:04
#58

#56 sant men samtidigt så resonerar ju jag som så att även om man är tung och börjar rida så kommer man ju inte sikta på att börja väga mera heller.

Jag har gått ner i vikt sen jag började rida harry, inte mycket men litet. och det är väl något man vill sträva efter både för sin egen och hästens skull. att väga förmycket är ju inte bra för varken ens hjärta, lungor eller leder bara för att nämna några få.

jag har ju ett antal kilo kvar till min målvikt och trivselvikt, men jag jobbar på att gå neråt sakta men säkert. att äta litet nyttigare, bara äta godis på helger, och att röra på sig mera samt att ha rutiner till vardags gör underverk. hälften av min träning består i att städa och tvätta, då svettas jag och bränner kalorier på löpande band :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zadeira
2009-12-02 12:40
#59

#58 nej att väga mer är aldrig något att sikta på om man inte är är underviktig ;)

En bra motivation är ju hästarna, man vill ju inte behöva känna att man blir för tung för sin häst eller för att rida. Men man ska inte hårdbanta eller tokträna bara för att känna att man ska våga börja rida. Som du sa går man nog ner ett par kilo om man väl kommer igång med hästarna och ridningen på riktigt. :)

LinaN
2009-12-02 12:47
#60

#59 jupp, tänkte inte på de stacakrs som är underviktiga, min svärmor är ju sån, hon väger knappt 55 kg, kan äta som en häst, dricka grädde och inte gå upp det minsta. Hon kan vräka i sig alla onyttigheter men inget fastnat på hennes kropp. En annan tittar på en godisbit och går genast upp 10kg ;)

Men att börja rida, mocka och grejja gör att man tappar, inte 10kg i stöpet men nått hekto i veckan, att gå ner i vikt är inte lätt och går inte fort. om man inte gör en gastrisk bypass som är på modet nu, men vad händer med dessa GBP-pat om säg 5 år eller 10 år, hur bra kommer de må då? Nej, jag tror mer på hårt jobb och konsekvens :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linnea
2009-12-02 18:15
#61

#60 Knappt 55kg? Så mycket har jag aldrig vägt.. 52 vägde jag när jag var höggravid..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
2009-12-02 18:40
#62

#61 kan tro att hennes husläkare har bekymmer med hennes vikt? Jag brukar säga att hon kan få en 10 kilo av mig lätt, men fetttransplantationer är inte så vanligt vad jag hört ;) Svärmor borde ligga på 65-70 enligt hennes BMI.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
lisette
2009-12-02 18:42
#63

#60 vet en person som gått ner ca 50 kg utan någon operation. äta rätt och träna hjälpte honom.. så häftigt att se!

LinaN
2009-12-02 18:45
#64

#63 är ju det jag säger! :D men målmedvetenhet, sundare kost och vanor så kommer man långt tillsammans med en rejäl portion motion!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

lisette
2009-12-02 18:48
#65

#64 en seperation kan göra mycket med. men en del av viktnedgången beror nog på depression med. fast ändå till hans fördel på någotvis.

när han hoppade på en studsmatta så var han nere i gräsmattan. en studsmatta är ganska hög, så det säger ju mycket om hur fet han var.

olina95
2009-12-04 23:38
#66

En nordis skulle nog fungera bra. Nordisar brukar ju vara ganska bra allroundhästar, iallafall av min egen erfarenhet. :)

kaka1234567
2009-12-05 01:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Då frågar jag jag är jag för Tjock/för liten  för T jag är 167cm och är 53 kg

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

AnnaLundin
2009-12-05 01:54
#68

#67 - Med tanke på att tråden handlar om 100-kilosryttare som utan problem rider på hästar i samma storlek som din, så tror jag att du själv kan lista ut själv ifall du är för tung eller inte.

Zadeira
2009-12-05 10:48
#69

#67, att du frågar om du är för tjock tar jag som en förolämpning…

Annons:
kaka1234567
2009-12-05 14:42
#70

Nej men hallå där jag läste igenom tråden och skrev fel jag mena för liten.Jag har en bekant på 120 kg som rider halvblod som lungt klarar av henne och utan problem.

Nej jag ber så jäkla mycket om ursäkt sorry ,nej jag mena om jag va för liten.Men vi kan glöma den där frågan så går vi vidare till emnet.

Nej jag tycker inte någon här är för tung/tjock bara man har rätt häst och ridning.Kan ej påstå att de finns någon här som är för tjock.Jag som väger 53 är defenetivt för tjock för en A-B men kanske inte för en C-D ponny.Allt beror ju på kaliber,torlek ,Kraft,byggnad mm.Så nej ingen här är för tjock.

Der emot har jag en mamma som inte vill börja rida då hon själv tycker att hon är för tjock och de är lite synnd.Hon är mullig och så men en häst kalarar väl av hene.Jag har förklarat deta för henne men hon säger bara nej.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

LinaN
2009-12-05 15:55
#71

#70 bli inte så upprörd, misstag kan alla göra och ord framförallt kan krångla till sig. man skriver en sak men så blir det en annan. big deal, nu går vi vidare.

Jag är för stor för A och B-ponnys men en maxad viktbärande C skulle jag lätt kunna rida. Höll ju på att köpa en sådan för ett antal år sedan. allt beror ju på hurdan man själv är sakpt och hästen.

Är det inte pavarotti, operasångaren som rider? Den mannen är ju inte liten men ändå så klarar hästarna honom, dock har han sagt i en intervju jag läste någonstans att han skrittar och galopperar bara för han tycker så synd om hästarna när de travar med honom på ryggen, ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

kaka1234567
2009-12-05 16:24
#72

#71.Jag reagera där då jag inte menade något dumt altås.=)

Ja jag håller med de beor på sig själv och hästen helt sant.

(Pavaroti är död) De har jag också hört min kusin hade också bärettat de för mig tror jag.Då han själv kommer från italien.Jag tror inte hästen skulle skadas av att han travade med honnom.Jag tycker att dem som är lite mulligare sitter ner bättre ä vad vi som är mindre Flört

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

LinaN
2009-12-05 18:12
#73

Men för att svara på din fråga om man kan vara förliten för en häst så, ja det kan man….

MEN åter igen så beror det på hur känslig häst man har, hur lyhörd och sådär. när det gäller förlitet vikt så borde ju ryttaren bli mer lidande då hästen i sig kanske bara struntar i ryttarens kommandon. ^^

Sen kanske man inte ska ha en shire på 198cm om man själv väger 45kg och är 138 cm lång…. om den inte är vääääldigt väluppfostrad och känslig som både individ och i sin utbildning. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Idis ida-maria
2015-12-19 14:29
#74

Jag vill också börja rida igen men är överviktig

[Ninji]5
2016-12-24 18:11
#75

#0 Vet att denna tråd är gammal, men hur gick det med att ta upp ridningen? Hittade du någon häst? :) 
God Jul alla hästgalna!

Lona
2016-12-25 04:09
#76

#75, Totalt OT men "assnisses" :-D :-D :-D


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
tiger tok
2016-12-30 08:47
#77

Vet en fjording på 155 cm i mkh som bär 100 kg utan problem! Kanske inte nu dock då han har lite problem för tillfället!

Upp till toppen
Annons: