Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 11074 ggr
Maja
2009-09-12 00:55

Lagligt med spilta?

Hur är det nu med spiltor?

Får man ha hästen i spilta? Har för mig att det hade blivit olagligt, men är inte helt säker då jag tycker mig se hästar i spiltor till höger och vänster här i landet.

Annons:
Primee
2009-09-12 02:07
#1

Blev väl så att man får ha spilta o använda dem - om de är i rätt storlek - men inte bygga nya.. Har för mig det iaf ;)

Maja
2009-09-12 02:09
#2

Jaa, så kanske det var! =) Tack!

Maja
2009-09-12 02:19
#4

Oh, tack! =)

CelsiusT
2009-09-12 13:53
#5

När kom dessa nya regler?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
2009-09-12 15:49
#6

Årsskiftet, var det inte det?

Man får väl ha spiltor men bara x antal timmar om dagen och ine bygga nya, har jag för mig?(för oss som bara vill ha svaret utan att klicka på länkar och leta lagtexter eller vad det är ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
sus-sharon
2009-09-12 16:33
#7

de stall som har spiltor kommer också (förmodligen) att fasas ut och försvinna. det största problemet med den ev lagändringen är att vi har X antal ridskolor som har spiltor och säger att de inte kan bygga boxar.

#5 lagen som säger att man inte får bygga nya spiltor kom 1 augusti 2007. från 1 augusti 2010 får man inte hysa häst i spilta mer än 16 timmar per dygn.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Alex
2009-09-12 20:10
#8

#6 Man får bygga nya spiltor, men inte för permanent boende, utan bara för tillfällig uppbindning, som vid utfodring, skötsel osv.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zadeira
2009-09-12 20:21
#9

# 9 Men 16 timmar innebär ju att man fortfarande kan ha häst i spilta som permanent boende, bara den är ute i hagen 8 timmar då… Säger inte lagen emot sig själv där?

Alex
2009-09-12 20:23
#10

#9 I befintliga spiltor får man det ja. Eftersom vissa ridskolor och liknande inte har råd/möjlighet att bygga om t.ex. Men man får inte bygga nya till det syftet, utan nybyggda får enbart användas som tillfällig uppbindningsplats.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
2009-09-12 21:22
#11

Man får fortfarande bygga utfodringsspiltor och det är faktiskt praktiskt om man har lösdrift för övrigt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Zabbio
2009-09-13 00:10
#12

utfodringsspiltor eller spolspiltor är ju inte samma sak som spiltor istället för box.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
2009-09-13 01:13
#13

ni må hugga mig om ni vill. men jag tycker faktiskt inte det är helt fel med en spilta, OM hästen vistas ute väldigt mycket på dagarna.

vissa hästar trivs i spiltor och har inga problem med det. jag hade gärna sett att mina hästar kunde stå i spiltor. man vet aldrig om det blir behov av det.

men givetvis är box alltid att föredra.

Annons:
sus-sharon
2009-09-13 12:14
#14

#13 alla har vi rätt till vår egen åsikt, så är det.

jag kan dock inte tänka mig spilta eftersom man inskränker så mycket på hästens rörelsemöjligheter och för att jag tycker det känns som ett större risktagande att gå in till häst i spilta än i box.

medarbetare på djurskydd.ifokus

lisette
2009-09-13 14:16
#15

#14 kan hålla med dig om risken att gå in till en häst som står i spilta. jag hade int gått in till en okänd häst som stod uppbunden i spilta.

stinta
2009-09-13 14:22
#16

visst alla har vi rätt till skilda åsikter men jag tycker de är bättre med spiltor än med boxar.

snacka inte om mig utan med mig...

Alex
2009-09-13 14:45
#17

#16 Får man fråga varför?

Själv gillar jag inte spiltor alls som uppstallning, har aldrig gjort. Hästarna kan ju inte röra sig, samt har ingen koll utåt, vad som händer utanför i stallet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

stinta
2009-09-13 14:52
#18

de är bättre och hantera unghästar i. visst dom kan inte röra sig som dom kan i boxar. de där med koll om vad som händer utanför stallet de beror kanske lite på hur man bygger dom.. bygger man spiltorna mot ett fönster så har dom ju världens koll…

snacka inte om mig utan med mig...

Lorita
2009-09-13 15:29
#19

#18 spiltor får inte vara byggda så att hästen kan bländas av solen, så en spilta mot ett fönster bör man undvika.

Utfodringsspilta tycker jag nästan är att föredra om man har lösdrift, men jag vill kombinera spiltor med lösdrift annars så tycker jag box.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Fuxia
2009-09-13 18:54
#20

#18 Varför inte ha spilta/stallgång mm vid hanteringen då,
men låte de sova, bo, i en box.

Annons:
Hannybee
2009-09-13 22:34
#21

Jag gillar egentligen inte spiltor, men för små ridskoleungar tror jag många hästar kan vara lättare att hantera i spilta. Dessutom tar det mindre plats än boxar, så jag tror det är därför många ridskolor just har spiltor. Har en känsla av att det kommer ta ett tag innan alla ställen bara har boxar dock…

Peppe
2009-09-13 23:03
#22

jag minns hur jobbigt vi alla ridskoleungar tyckte det var med spiltor. väldigt många av hästarna var tjuriga och kickade efter en när man skulle gå in till dom och även när man gick förbi i stallgången… man kan ju binda upp en häst som står på box om man inte vill ha den lös =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Linnea
2009-09-14 13:04
#23

Anledningen till att många ridskolor har svårt att bygga ut beror ju på att de ligger i eller nära en stad. I dessa fall blir det ju dessutom så att hästarna inte går ute speciellt mycket vilket gör att hästen blir totalt stillastående en större del av dygnet. Jag tycker inte hästar hör hemma i stan, de bör flyttas ut till bättre platser. Argumentet mot detta är att stallet blir mindre tillgängligt för barn/ungdomar. Så vem ska vi sätta i första rummet- människor eller hästar? Dessutom uppfanns bussen för ganska länge sen.

Tycker för övrigt inte om spiltor, endast i syftet att använda dem till tillfällig uppbindning såsom rykt mm.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Rita-S
2009-09-14 13:49
#24

#23 tyvärr hjälper inte bussen när den inte passerar ridskolorna pga innskränkningar från buss-sälskapet.. jag vet rätt många ridskolor som sliter hårt för att föräldrarna inte vill att ungarna skal behöva gå flera kilometer från bussen till ridskolan. I övrigt håller jag med om att livet i en stad nog inte är trevligaste för ett större djur..

Jag är inte blint emot spiltor, men det ställer i mina ögon höga krav på utevistelse i rymmliga hagor och all annan skötsel.. tex en häst som släpps ut klockan 6 om morgonen och sen inn vid midnatt, har vindskydd ute och tränast på hobbyplan eller mer skulle nog inte fara illa om spiltan är rymmlig och bra annars. tyvärr är det inte många som kan erbjuda detta. och det viktigaste är att hästen trivs med lösningen tycker jag. Jag vet hästar som är stressade i box och älskar stå i spiltor, och andra vägen om. Dock håller jag med om at det kanske borde fasas ut för det som så mycket annat missköts grovt av en (hoppas jag) minoritet..

Temporära spiltor för några timmar under tävlingar så att hästarna inte behöver stå i transporten, utfodrings spiltor till lösdrift/bete, spolspiltor, ryktspiltor, detta är som jag ser det riktig bra om det används rätt. det frigör stallgongerna iaf från att rykta och tävlingsryttare som tar för sig och stoppar hästen på stallgongen i timmar i påvänte på start/nästa rund eller värre; tar din box. Ja, det har hänt i mitt stall att jag kommer till stallet en tävlingshälg och en häst står i min hästs box. Detta skulle nog inte hända om stallet hadde haft boxar och spiltor för uthyrning för dagen. (Det är forövrig på G där nu)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Alex
2009-09-14 13:51
#25

#18 Menade inte utanför stallet, utan utanför spiltan, i stallet. Det kan de omöjligt ha i en spilta… Sen undrar jag på vilket sätt det är enklare att hantera en unghäst i en spilta? Och om det handlar just om träningshantering så kan man väl som #20 skriver, ha en spilta enbart till hanteringen? En häst mår ju knappast bättre i en spilta än i en box…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

tantnett
2009-09-14 14:02
#26

Jag har ingenting emot spiltor, min gosse har tidvis stått i spilta.

Däremot anser jag att det är viktigt att det är lugnt i ett stall om man skall ha spiltor. På ridskolor där det ständigt springer ungar som inte alla gånger betänker hur man beter sig i ett stall passar inte spiltor, varken för barnen eller hästarna.

Sen är det även oerhört viktigt hur hästar är placerade i spiltor så att inte "suringar" som är kickbenägna mot passerande hästar står så andra hästar skall behöva passera.

Har själv en förstörd höft då jag en gång i tiden fick ett "dasslock" tillhörande en ardenner rätt i höften när han skulle kicka mot min häst.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Linnea
2009-09-14 14:03
#27

#24 Argumentet att det skulle bli otillgängligt för rideleverna har, vad jag vet, framförts av någon i "högre ställning". Det är ju så att man måste då pressa bussbolagen att anpassa eller lägga till turer som går förbi stallet. Sen vet jag nite varför nite föräldrarna kan köra. Jag bodde inne i byn när jag var ung, stallet låg på landet men mina och min kompis föräldrar turades om att hämta/lämna 3 ggr i veckan. Det var en mil dit vilket kanske nine är fallet när man bor i stan (såvida dom inte flyttar stallet ut i ingenstans men så långt är ju lite onödigt).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Rita-S
2009-09-14 14:08
#28

#27 å, prässa bussbolagen har jag själv forsökt, tilsammans med jag vet inte hur många ridskolselevers mammor och pappor utan att det hjälpte ett dugg. Det är kostnaden som styr, inte om folk vill ha en ruta hit eller dit, om så bara en handfull gonger i dygnet. Kommer det betala sig kommer man få det, gör det inte det så hjälper det inte hur många som prässar oftast..

Jag vet en hel del anledningar för att mammor och pappor inte skulle kunne köra, att inte ha en bil vore väl en grej, och dyr bränslepris så man kanske får välga antigen om barnet skal få gå i ridskolan eller ha råd med brännsle och inte priserna på ridskolan är en annan, men det hör inte till denna tråden oavsett.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Linnea
2009-09-14 14:24
#29

#28 Samåkning kanske?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Gronstedt
2009-09-14 14:52
#30

Min ridskola flyttade ut på "vischan" för några år sedan. Tur för mig, som bor på vischan i fråga, men de har problem med att de ligger för "avsides". Och då är det ändå bara vuxna ryttare där, varav de flesta har både körkort och bil, och cirka 600 meter att gå från busshållplatsen.

Linnea
2009-09-14 14:54
#31

#30 I det fallet tycker jag dom är lite tramsiga. Hästar hör inte hemma i stan.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Lorita
2009-09-14 14:59
#32

#27och28 pressa komunen istället för bussbolaget, bussbolaget kör på uppdrag av komunen Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Rita-S
2009-09-14 15:59
#33

#32 det blev även det forsökt. Hjälpte ännu mindre, då kommunen bara slog från sig med att det var bussbolaget som skötte ruterna och vägrade tala med oss om det.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lorita
2009-09-14 16:28
#34

#33 det kan jag inte tänka mig men då lipper man göra något Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Rita-S
2009-09-14 17:22
#35

#34 jo det var nog lite brist på vilja i kommunen säkerligen, men det hjälpte ju inte oss då när dom inte ville tala med oss om ärendet ens.. nån bussruta till ridskolan blev det oavsett inte trots många möten mellan oss och bussbolaget, avisen som skrev om det, ridskolan som vädjade, lokala radion som gjorde innslag om det, läsarposter i olika större aviser om bussbolag, kommuner och ridskolor, och jag vet inte vad.

Det slutade med att ridskolan fick lägga ner.

Det var fråga om en 5 minuters omväg för bussen, och man frågade om typ 3 dit och 3 hem, iaf några dagar i veckan, och kanske en dit och en hem varje dag, så att iaf dom yngste kunne släppa gå 5 kilometer från stoppet och till stallet gjennom svart skog utan belysning.
Ridskolan provade även höra med nån travgubbe om han, mot kompensation, kunne köra häst och vagn några dagar i veckan helt på slutet. (se DET var kommunen med på!!) Det kunne han, men han hadde inte körbar vagn för mer än 2 personer.. och det ansåg kommunen inte var deras bekymmer, det skulle då ridskolan fixa fram.

Men nu känns det lite som man är mycket långt ute på off-topic ängen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lorita
2009-09-14 18:00
#36

Det kan ju hänga ihop med att vägen är fördålig och inte orkar en buss (bara en tanke) Annars så vänder man sig den demokratiska vägen och pratar med politiker, tjänstemän har inget att säga till om, tyvärr.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Hannybee
2009-09-14 18:02
#37

#22 Joo, det har du ju i och för sig rätt i. Glad

stinta
2009-09-16 01:08
#38

#25. Jag förstår hur de tänker.

snacka inte om mig utan med mig...

Ava Adore
2012-01-14 22:52
#39

Vet att det är en jättegammal tråd, men iallafall: På en ridskola där jag red på 80-talet fanns både spiltar och boxar. Och en liten c-ponny som hette Lotten. Hon var jätterolig att rida, men ingen ville ha henne på lektion för hon var en mardröm i boxen. När man öppnade boxdörren la hon öronen bakåt och vända rumpan till och sparkade. OM man inte satte sig i respekt omedelbart.  Men jag ville så gärna rida henne, så jag bestämde mig för att det var jag som bestämde, och det funkade.

Sen på somrarna flyttade alla hästarna ut på landet, och det var ridläger. I det stallet fanns bara spiltor. Jag fick ha Lotten som lägerhäst och tänkte hur fasen ska det gå att gå in i spiltan till henne? Men då var hn en ängel! En helt annan häst, toksnäll och gosig. Så det finns hästar som definitivt tycker bättre om att stå i spilta :)

Alex
2012-01-14 23:12
#40

#39 Eller så var det lugnet och betet hon trivdes med, många hästar utvecklar tyvätt ett aggressivt beteende på ridskolor pga allt spring och stressen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[exotic]
2012-01-14 23:15
#41

#39 Det behöver ju inte vara så att hon trivdes bättre i spilta än box. Det kan ju varit hela miljöombytet som gjorde henne gott.

Annons:
Ava Adore
2012-01-14 23:17
#42

Ja, det kan ju ha varit det också. Såklart.

Jag tycker btw inte om spiltor annars, men det var bara sån stor skillnad på hästen och jag kom o tänka på det :)

JoannaLi
2012-01-15 00:59
#43

Såklart föredrar jag också boxar, men på ridskolan där jag rider, har de anpassade spiltor, luftiga, med bara halvväggar och med gallar en halvmeter ovanför (?) så att hästarna fortfarande kan ha hyfsad koll på omgivning.

Men samtidigt är det ju dem som helt enkelt inte är byggda för att (eller har psyket) för att stå i spilta.

'Vi' hade en häst för några år sedan som tillslut blev så stressad att hon inte kunde stå där, utan bara sparkade sönder benen.

Hon började med höger bak, men sedan lindades och donades det med det, och då började hon med vänster bak.

Och tillslut så fick de ta bort henne, för att de inte hade en ledig box (?) och för att hon verkligen inte gick.

Och då fick man höra att det funnits någon till som henne.

Borde inte det ha varit varningstecken?

Och nu så börjar de hyra ut de boxarna som de hade, till privathästar.

De byggde en ny del till stallet, med jättefina boxar, men de cirka tjugo hästarna som fortfarande står i spiltor?

CelsiusT
2012-01-15 11:11
#44

Och jag som tycker det är fruktansvärt att ha en häst i box flera timmar varje dygn känner att jag inte kan ha empati för någon som tycker att en spilta alls är okej att permanent förvara en häst i. En box begränsar hästens rörelsemöjlighet otroligt mycket, en spilta är ju tusen gånger värre.

Hästar är inte gjorda för att vara "burdjur" och dom flesta av våra hästar klarar inte av det, det visar dom ju hela tiden, titta bara vad vanligt det är med stereotopier idag. På djurparker blir det mer och mer strikta regler för hur burdjur får hållas och att dom inte ska få utveckla sterotopier, men hästar då…

Medarbetare på westernridning.ifokus

Dipsie'n'Poo
2012-01-15 13:43
#45

Men tror ni ridskolorna vet om dethär?

Min ridskola har drygt 50/50, spiltor och boxar. De stora hästarna står i boxar, och de flesta ponnyer finns i spiltor. De flesta ponnyerna på min ridskola passar i spilta, de blir hemska i box, vänder rumpa till och blir griniga. MEN om de inte passar i spilta flyttar de till box, vilket är bra. Tycker jag.

Dock är ju alla hästar ganska gamla och vana, men de håller på att bytas ut. Pensioneras och så…

Men nu funderar jag på, på 2 år har de skaffat in 9 nya hästar. Och det är bara 2-3 som försvunnit. Visst, de nya hästarna bor i boxarna i isoleringsstallet ett par månader. Men ingen box/spilta är ledig. Dock har vi 3-4 hästar som är över 20, som håller på att gå ner i de mindre grupperna.
Men det är sammanlagt 39 st hästar i stallet (ja, privathästar också. Men de räknas inte), och 3 i isoleringsstallet. Spiltorna är rätt okej, man skulle kunna bara slå ut varannan vägg och sätta som dörr istället.
Som #43 sa, så har vi också. En bit vägg, resten galler. Då ser hästarna lite iaf.

Hästarna på ridskolan är ute under natten, kommer in. Äter, pysslas om. Och lite efter lunch börjar lektionerna, dvs att de inte sitter fast i spilta hela tiden… Det är väl hyfsat ok?

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Alex
2012-01-15 14:24
#46

#45 Jodå, det vet de om. Men man får ha hästar uppstallade i spiltor som fanns redan innan lagen kom till, men man får inte bygga nya spiltor för att ha till permanent uppstallning. Och den lagen är väl satt just för ridskolorna, eftersom extremt få skulle ha råd att bygga om hela stallet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CelsiusT
2012-01-15 14:32
#47

#45 Går alla hästar ute hela natten? Låter som en bra ridskola =P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gaiezza
2012-01-15 17:55
#48

Vi har bara boxar samt en spilta som är ombyggd till box.

Alla går ute hela natten året runt.

Bacon, svaret är bacon. 

Annons:
CorneliaAndersson
2012-01-15 20:18
#49

Där jag precis börjat rida har dom A-ponny-C-ponny i spiltor och D-ponny och högre har de i box och/eller lösdrift.

På förra stället

var ALLA ponnyer i spilta (bara 3-4st som stod i box). Där fanns en häst som var rent förjävlig. De som jobbade där, föräldrar och barn blev upptryckta i väggen, sparkade och bitna. man kunde inte ens va en halvmeter från den här LILLE b-ponnyn. Därför fick han stå i en spilta längst ut i hörnet. Min syrra ÄLSKADE att rida den här lille ponnyn men gick ALDRIG in till honom.

Flertal av deras hästar bits och sparkas. (De har man fått känna på!)

Oftast de som står i spilta..

Kanske onödig fakta men ''kände för'' att skriva av mig.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Elshira
2012-01-17 12:37
#50

Ridskoleproblemet just med boxar och tjuriga hästar i box är ju inte svårare löst än att vid insläpp så binder man upp hästen i boxen (som med spilta), men att efter sista lektionspasset så släpper man hästarna lösa i boxen innan man går där ifrån.

Då kan man ju dessutom variera det så att de hästar som står bäst uppbundna, de binder man upp, och de som står bäst lösa få stå lösa hela tiden :)

Själv är jag väll "egentligen" inte direkt emot spilta så vida de går ute ordentligt om dagarna. Men de faktum att hästarna inte kan komma undan från varandra om man har väggarna så läga att de kan hälsa på varandra (vilket man väll bör/ska ha?) kan nog vara en stor del i att visa hästar blir väldigt otrygga i spilta.

Alla mina hästar har en matplats och en sovplats (som oftast ligger så de kan ligga och äta samtidigt… lol) och sedan en "del" av boxen so de skiter på (om det är halva eller en 50x50 cm yta är lite olika…). Så för den delen spelar det ju egentligen ingen roll om de har spilta eller inte.

Det enda jag kan komma på förutom det med grannen som ovan, är att de inte kan rulla sig.

Men det är helt klart värre med en "för liten" box som blir skitig och grisig än en spilta. Jag har 9 kvm till mina små B-ponnyer (2 som är 12 och som ändå är för liten för en grisfia), vi har haft D-ponnyer i dem men det var absolut i minsta laget för de som inte var väldigt renliga (efter som hela boxen blev skitig och hästen ser halft vanvårdad ut när man släpper ut dem).

Hakuna matata!

NinjaKakan
2012-01-17 15:46
#51

jag personligen tycker inte splita är ett alternativ för mig eller någon häst. Om hästen ska stå inne tycker jag det är bättre med en box där hästen har rörelsefrihet, kan ligga åt det hållet den vill, kan rulla sig osv osv. Får jag själv välja om jag hade haft häst hade jag haft den på lösdrift då jag tycker ju mer naturligare det kan vara och främja hästen, desstu bättre är det. men sen håller jag med ovanstående att det är bättre med en stor splita en en liten box. Om man ska välja mellan det. men hade jag stått mellan valet av box och spilta i bra storlekar hade jag utan tvekan valt boxen.


annluise
2014-01-15 16:47
#52

Jag tycker det är djurplågeri med spiltor… Efter som hästarna i spila kan ej röra sig. vilket jag tycker är taskigt. En häst på ridskolan fick avlivas pga olycka med spiltorna… Det var så att en häst slet sig från sin spilta och gick in de andra så skrämmde ungefär varann. Så blev ena hästen svårt skadad och fick avlivas några dagar efter… Efter det tycker jag inte om spiltor, särskilt inte på ridskolorna. Där är det ändå barn som ska rida, och barn är nyfikna och vill ju gå in och klappa på hästarna. Då kan det ju hända en olycka att hästen sparkar… det är ju liksom helt öppet. Så själv tycker jag att spiltor ska bort överhuvudtaget. Men det är ej olagligt. Det ska bara ha ett visst mått, sedan ska det inte stå uppbundna i mer än 16 timmar.

Zahara
2014-01-16 11:40
#53

Där min dotter rider går alla hästar på lösdrift under natt och tid då ridskolanär stängd, kommer in till spilta och får kraftfoder sen ut igen när lektionerna är slut :) så 16 timmar om dagen ute 4 i spilta. De som inte kan gå ute pga ex mobbing och ålder står i en box på natten och ut på morgon. Kanon lösning tycker jag! Fina ligghallar med fri tillgång och de kan leva som hästar :) måste säga att hAg har inte hittat en enda sur häst på denna ridskolan!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

BeccaTilda
2014-01-16 13:04
#54

Gillar inte att det är spiltor på ridskolan jag rider på. Finns bara stora hästar, och mer än hälften står i spiltor, de största 170 och mer står i box. Men de hästarna i spiltor är inte alla roliga att gå in till.. De lägger bak öronen, och sparkar mot än.. Känns inte det minsta tryggt! Nu är jag 19 och kan hantera det relativt bra, men de små tjejerna som har med sig sina häst oerfarna pappor/mammor tycker jag synd om!

Upp till toppen
Annons: