Annons:
Etikettövrigt
Läst 3008 ggr
marinelady
2009-10-12 00:47

Vilken licens?

Jag ska äntligen ta tag i att lösa licens, men nu är de så att jag antagligen kommer att enbart rida ridskolehästar och aldrig över lokalnivå. Skall jag då skaffa mig en Lektionsryttar-
licens eller enbart en lokallicens, med lektionsryttarlicensen får jag ju rida privat häst upp till lokalnivå. Hur hade ni gjort?

Annons:
Alex
2009-10-12 13:48
#1

Det är väl bara att betala mellanskillnaden om man skulle lösa en högre licens samma år? Så då hade jag tagit den lägre, och sen bara "höjt upp" till den andra om det skulle bli nödvändigt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

marinelady
2009-10-12 15:53
#2

Jo men när de kommer till Ryttarlicens och lokallicens så tolkar jag att dem båda gäller för lokalatävlingar, men ryttarlicensen är special för personer som rider på ridskola och på ridskolehäst.. eller har jag tolkat detta fel?

Alex
2009-10-13 16:18
#3

Det har jag tyvärr ingen aning om faktiskt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

halludu
2009-10-13 21:36
#4

Jag vet inte hur det är på eran klubb, men detta gäller hos oss;

På klubbtävlingar få man låna häst/ponny och behöver bara ett visst Grönt kort fast det kallas blåa kortet och gäller bara för klubbtävlingar på våran klubb. Men har man grönt kort fungerar det med!

Lokal nivå har jag ingen anning om men grönt kort gäller och ponny/häst licens tror jag, men det står väl i TR?

cordenia
2009-10-14 00:33
#5

som jag har fattat det så om du kommer tävla på privathäst och inte högra än lokal ska du lösa lokallicensen.

På ryttarlicensen får du på ridskolehäst tävla upp till elitnivå, Licensen gäller även för ryttare med egen häst/ponny upp till lokal tävling.

Detta står på ridsportförbundets hemsida:

Lokallicens: Gäller för lokaltävling och handikapptävlingar
Lektionsryttarlicens: För lektionsryttare på lektionshäst/ponny, upp till och med elittävling.
Lektionsryttare: Ryttare som tävlar på lektionshäst/ponny och som rider regelbundet (minst 1 gång i veckan) i ridskoleverksamhet.
Lektionshäst/ponny: Häst/ponny som under de två senaste månaderna (sommaruppehåll i lektionsverksamhet borträknat) regelbundet använts i lektionsverksamhet, minst 50 timmar per månad i lektioner med olika ryttare, vid reguljär ridskola.
Licensen gäller även för ryttare med egen häst/ponny upp till lokal tävling.

Så är du säker på att hästen stämmer in på deras beskrivning på ridskolehäst så skulle jag ta lektionsryttatlicensen utifall det skulle komma någon tävling som går högre än lokalt

ponnyrider
2015-03-19 09:33
#6

#5 kan man tävla privathäst på ridskolelicens?

Jag tävlar på min ridskolas hästar, och har gjort det hela 2014. I år ska jag också göra det, men i höst/vinter ska jag tävla en privatis, en unghäst. Ska jag ha ridskolelicens eller vanlig juniorlicens?

Annons:
Upp till toppen
Annons: