Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 43840 ggr
jackiejohn
2010-01-29 22:56

Lag på att ha minst 2 hästar?

Det gäller inte mig utan undrar bara,

Är de lag på att man inte får ha en häst ensam? Har bara hört att man måste ha nån form av sällskap men fick höra idag att de tydligen gått igenom och att de va lag på de Förvånad Gick de igenom vid årsskiftet eller är jag lite efter? Hahaha…

Annons:
TovaHult
2010-01-29 23:56
#1

Enligt djurskyddslagen ska det gälla från och med 1 augusti 2009, om jag inte minns fel :)

Jag kan inte lagen i detalj, men man ska inte ha hästen ensam. En mycket bra lag tycker jag eftersom hästar är flockdjur! :)

HannaT
2010-01-29 23:57
#2

Jag skulle också vilja veta vad som står i lagboken. Här i området har vi en häst som gått ensam ett ganska långt tag nu… Rynkar på näsan

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

jeanette
2010-01-30 00:13
#3

Allt står här

http://www.jordbruksverket.se/

Din häst behöver social kontakt

Från den 1 augusti 2009 gäller att din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver.

Alex
2010-01-30 02:11
#4

Det finns ingen direkt lag, utan det är mer riktlinjer, tyvärr.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

WhoCares-01
2010-01-30 10:10
#5

Det borde vara lag(!)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Lorita
2010-01-30 10:27
#6

#5 det kommer nog det brukar ofta vara en rekommendation i början.

Enda tillfället jag kan tänka mig att man bara ska få ha en häst, det är när man håller på att avveckla hästarna eller medan man söker sällskap åt en häst (sällskapshästen kan ju gå bort) alltså under en mycket kort övergångstid.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
jackiejohn
2010-01-30 17:02
#7

Så det finns alltså inte en LAG som säger att man måste ha minst 2 hästar?

De borde bli en lag på det men håller med 6#

viktoria91
2010-01-31 20:17
#8

har för mig att man inte måste ha sällskap till aggresiva hästar, stor skaderisk. rätta mig om jag har fel!

Alex
2010-01-31 20:22
#9

#8 Det finns definitivt ingen lag om att en häst inte får gå ensam i en hage, det får de hur som helst. Dock bör de ha "sällskap" dvs, kunna se en annan häst eller så…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

viktoria91
2010-01-31 22:46
#10

tack alex=) hon ser andra hästar, dock föredrar hon kossor^^

sus-sharon
2010-02-01 10:49
#11

det som #3 så riktigt skriver är inskrivet i L101, dvs i hästföreskrifterna. föreskrifterna är bindande regler, vilka alltså skall följas.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Likeabug
2010-02-01 11:42
#12

En här i närheten åkte på det, för att hon hade sin häst helt själv. Och det finns ju ingen som kan göra något om det inte finns någon lag:S så.. ja.. inte en aning om det finns lag, men det vore ju konstigt eftersom dom gjorde världens grej av det hela.

Men jag tycker att det är ganska självklart att man inte låter en stackars häst traska runt utan någon kompis att klia på:(

lisette
2010-02-01 21:43
#13

#12 men sen är det ju så att alla inspektörer tolkar förordningarna olika. vissa är nitiska på centimetrar i stallet och andra ser till helheten.

Annons:
Rafflan
2010-02-01 23:23
#14

Hingstar borde väl vara okey att ha ensama. Dock kanske ge dom sällskap av valackar i en hage bredvid?

Jag vet bara om en häst och tre hingstar som går själva, dock har alla, utom en hingst, sällskap av hästar i hagar som ligger bredvid.

sus-sharon
2010-02-02 09:19
#15

#14 om hästarna står i hage bredvid andra hästar så kommer det tolkas som att de har sällskap.

paragrafen i L101 kom till för att "komma åt" de hästar som står helt ensamma, i eget stall, på egen gård.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Elshira
2010-02-02 10:18
#16

Jag hade ett arabsto som uppskattade att gå ensam över allt annat, jobbiga kompisar…? Nej hon gick hellre ensam och bara betade och struntade fullständigt i alla andra hästarna i stallet. Någon som henne hade nog passat pra som "ensamhäst" men hon är nog ensam i sitt slag. Dock "plågas" hon i dagsläget med sin käresta (arabhingst) som hon går ihop med då vi sålde dessa till samma ställe =)

Men annars så tycker jag väll kanske inte det måste vara absolut tvång på att ha hästar gå ihop med andra, så länge de går i hagarna bredvid varandra och står i boxarna mitt emot varandra~ Men helt ensamma tycker jag aldrig en häst ska behöva vara :/

Hakuna matata!

jackiejohn
2010-05-25 13:23
#17

Nu har det blivit såhär att min morfar har sin nordsvensk ensam, ensam i stall och hage då han har henne hemma hos sig och orkar inte ha fler hästar men vill ha en att pyssla med.

Vi tar över henne när han inte orkar mer vilket kan bli om 6 månader eller 6 år, om ni förstår..?

Han är ju pensionär och skaffa henne när han pensionera sig för 2-3 år sen (han är 70) För att han ville ha häst igen och ha nåt att pyssla med så han går ju hemma varje dag och pysslar med henne, inte körning eller så för hon är inte inkörd/inriden,

Hon är mycket lättare att handskas med när det inte finns andra hästar runt omkring, för hon har neverna mer utan på huden än innanför tyvärr…

Hon kan seriöst bli livsfarlig på 5 sekunder litar inte för 5öre på den hästen! Morfar tar henne bra men gud vilka problem vi hade med henne i början när hon gick med våra hästar.. När hon flytta hem till morfar blev hon MYCKET lugnare och där är hon helt ensam. Hon kommer från en flock på 12 hästar men trivdes inte jättebra där.

Min fundering är om det egentligen inte är "bättre" att låta hästar som hon gå ensamma? Jag flyttar upp min ponny dit i sommar då han inte får äta så mycket gräs (hade så förra året) och dom går bra ihop men hon blir stissigare när han är där ändå Obestämd

Vad är rätt och fel egentligen? En del är erimiter och vill vara ensamma medans andra inte vill de.., och jag säger inte att de är helt okej att ha ensamma hästar bara för att min morfar har det men i ett sånt läge med en sån häst som han har är det både säkrare och bättre..

Har hört mig för och googlat men tycker de är olika över allt om´avd som gäller :/

Tusen
2010-05-25 15:43
#18

#17 Det är förmodligen därför som det är en rekomendation. Att göra lag på det skulle skapa mer problem än nytta.
Självklart behöver hästar hagkompisar men det finns tillfällen då det inte alltid är lämpligt. (Finns massor med orsaker) Men om man har som mål att alla hästar ska ha en hagkompis och i alla fall en kompis brevid sig i hagen eller i stallet så kanske fler slipper stå ensamma.

Elshira
2010-05-25 17:30
#19

#18 Precis, att åtminstone ha andra höstar som de kan se!

Jag vet inte hur din ponny är mot djur i ren allmänhet (har träffast hästar som är lika tjoriga mot både hästar, hundar, bilar och allt som rör sig) men annars kan ju en get ofta vara ett bra sällskap! De trots allt inte artfränden, men jag vet många som gått ihop och det lär ju vara lite roligare i.af =) De är dessutom billiga i drift då de äter minimalt med hö (i.af de flesta dvärg raserna).

Hakuna matata!

viktoria91
2010-05-25 17:46
#20

#19 menar du min häst så är hon aggressiv mot allt som är mindre än hon, hon gick med 2  settisar med varsitt föl i hagen bredvid innan, dem var tvugna att sätta upp 2 extra trådor för hade dem kommit in i hennes hade vet jag inte vad som hänt. gick dem när mare än ca 5 meter från hennes haggräns så jagades dem bort. bilar och traktorer tkr hon är skitkul men kanske inte så roligt sällskap ;)

Annons:
ivandragon
2017-09-24 13:53
#21

Länstyrelsen i Stockholm (djurskyddet) kräver att jag ska bygga stall inom två månader till min hingst, om han ska vara utegångsdjur under den kalla årstiden och att han ska se och höra andra hästar varje dag, och helst träffa dom. Det är helt orimligt. Dels måste man ha bygglov för stall, och dels måste jag gå ett par kilometer med hästen varje dag om han ska se andra hästar. Får han stall är hingsten inte ett utegångsdjur under den kalla årstiden. Tar hingsten med mig, lämnar allt till gamarna och flyr landet. Hej då.

Caf_Roy
2017-09-25 08:20
#22

Så länge hästen själv anser sitt behov av socialt umgänge vara uppfyllt är lagen nöjd, så tolkar jag det. Vår gamla ponny till exempel trivdes mycket bättre med sina 2 får än han någonsin hade i en hästflock. Bland andra hästar var han alltid lägst i rang, medan fåren var mer som hans groupies som han kunde bossa runt hur han ville och dom älskade honom ändå.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

powerade
2017-09-25 14:08
#23

Man ska väl alltid ha någon form av sällskap till hästen. Behöver inte vara i samma hage. Du själv kan räcka som sällskap har jag själv hört om man tillbringar nog många timmar med Den?:/

Lona
2017-09-25 18:19
#24

#21, Det är inte orimligt - om du hade kollat gällande lagar och förordningar innan du skaffade hingsten så hade du inte hamnat i den sitsen. Antar för övrigt att det är en godkänd ligghall som LS ställt krav på att du skall ha, ett fullt rimligt krav!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zadeira
2017-09-25 20:08
#25

#21 Det kan inte vara ligghall de menar? Det finns vad jag vet inte lag på stall, men går hästen ute ska den ha ett godkänt vindskydd/ligghall att kunna gå in om den själv vill det.

ivandragon
2017-11-16 09:05
#26

Står tydligt "stall" i papperen. Nu när jag var igång att gjuta stolpfästen kom min ägare (nej jag skojjar inte) min ägare, markförvaltaren och stog på tomten parkerad när jag gick ut. Han sade till mig att han gillar inte att jag skruvat i träden, satt upp skogshage där jag hyr, han sade att träden ruttnar av detta, och han sade även att dom ruttnar genom rötterna när häst går bland träde. Ok sa jag då, får väll sälja hästen. Ja det tycker jag du ska göra sade min ägare. Jag förstår ju att det är vad min ägare säger, som gäller, oavsett om det är sant vad han säger eller inte. Vet en hästhage skogshage gran och tall, sen jag var liten, och sist jag såg stod träden kvar där ännu, och det är nog 30 år sedan. Tyvärr har personer i omgivningen nästen total påverkan på om man får/kan ha djur eller inte. Och det jag nu kommit fram till angående detta är att stället här passar inte att ha djur på, inte för att det är på något sätt ett opassande mark för djuren, utan pga folk i omgivningen. Hur som helst blir jag nu inte av med hästen, (ingen vill ha honom, av någon anledning) så nu har jag ingen annan utväg än att skicka honom till slakt (min kompis) han blir 3 år vid skiftet. Kan även tillägga att jag hör inte till den skaran av folk som förlåter.

ivandragon
2017-11-16 09:24
#27

Så fungerar det här i Sverige sade min ägare.

Annons:
Tusen
2017-11-16 09:27
#28

En undran. Har du din häst på någon annans mark? Hyr du eller vad är det som gäller?

ivandragon
2017-11-16 09:33
#29

Stockholms expansion har nu nått hit, och förvaltaren vill ha milijonbelopp för marken. Jobbar med en afrikansk kille, som jag kan fråga om han är intresserad av att köpa, och behålla hästen på köpet.

Gronstedt
2017-11-16 10:10
#30

#29: Att markägarens regler gäller för marken har väl inte att göra med reglerna för om hästar får gå ensamma eller inte?

ivandragon
2017-11-16 16:59
#31

Någon var det som skicka hit djurskyddet i alla fall, som besluta att hästen måste träffa andra hästar varje dag. Kan säga att det är vääääääldigt många ensamma hästar i Sverige, och det har varit så i alla tider, fram tills nu. Det är ett helvete att folk ska bestämma vad andra ska göra och inte göra, ända in på små detaljer. Markägarens regler? Är det en bomullsplantage han vill ha är det vad han ska få. Visst, tanken slog mig när jag skruva i isolatorerna i träden, tänk om det är någon som vill jävlas, i och med att jag blivit förvånad förr och överasskad. Men sen tänkte jag, nej, det är fan omöjligt, men tydligen var det bara en tidsfråga, 6-8 mån. Det finns folk till allt. Man är totalt ägd, helt och hållet. Grunderna ligger kvar orörda sen feodalsystemet.

ivandragon
2017-11-16 17:06
#32

#28 Ja Tusen, det är ett hyreskontrakt jag betalar för, om det går till dom som har hand om marken eller markägaren vet jag ej. Hur som helst verkar dom ha förstått att det finns sådana som är berädda att betala mer än vad jag är, och verkar som dom försöker få bort mig.

ivandragon
2017-11-16 17:10
#33

Är lite halvt indian i deras ögon kan man tro. Men vill dom ha min plats på jorden, kan dom få den, tyckte inte det var värt att föra vidare i alla fall, om man kan säga så.

Cecilia.S
2017-11-17 07:30
#34

#26 Nejmen usch vad hemskt! Ska du skicka en fullt frisk tvååring till slakt? Det måste gå att rädda livet på honom/henne och ge bort gratis, emot ett gott hem?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Gronstedt
2017-11-17 08:48
#35

ivandragon, du har alltså släppt en häst på mark som inte av markägaren är avsedd för djurhagar? Förutom att du brutit mot lagen genom att skada levande träd på annans mark? Sedan ger du dig till att göra fasta installationer på annans mark utan lov? Utöver att du satt dig över regler för djurhållning, som har varit i kraft sedan innan hästen föddes?

När man väljer att hyra förbinder man sig att följa reglerna. Man har inte en egenägd "plats på jorden" när man valt att hyra den av någon annan. Om man aktivt väljer att bryta mot gällande regler och lagar måste man rimligen vara beredd att ta konsekvenserna. Det innebär inte att man är ett offer för något annat än sin egen kortsynthet och hänsynslöshet.

ivandragon
2017-11-17 10:07
#36

Vaddå avsedd av markägaren för djurhagar? Man behöver inget bygglov för att sätta upp vindskydd, och inte tillstånd heller. Vaddå skada levande träd, var någonstans står att träd tar skada av att man sätter upp elstängsel med 40 mm skruv. Jag BETALAR för marken, därmed hyr jag den. Vad är det för falska anklagelser du kommer med. Jag har sagt att jag vet en skogshage för två hästar sen barndomsålder, och dom träden står friska än i dag. 30-35 år senare, vad säger du om det?? Så kom inte med falska anklagelser om att träden blir förstörda, för det blir dom inte alls.

ivandragon
2017-11-17 10:19
#37

#35 Dessutom har du ingen aning om vad en plats på jorden innebär, jag kan upplysa dig om att det är något som folk stjäl från varandra.

ivandragon
2017-11-17 10:22
#38

#35 Dessutom är det inte markägaren i sig som har åsikter, utan förvaltaren som hyr ut.

Upp till toppen
Annons: