Annons:
Etikettridning
Läst 23656 ggr
Elega
2010-01-16 17:17

Ridskola i Göteborg

Jag är nyinflyttad i Göteborg och funderar på att göra det jag alltid velat göra. Lära mig att rida. Men jag vill verkligen lära mig på rätt sätt och då på en riktigt bra ridskola och skulle vara tacksam om jag fick bra tips.

Så, vilken är Göteborgs bästa ridskola?

Annons:
Nesslan
2010-01-16 17:50
#1

De som jag kommer på på rak arm är väl GFRK, Bulycke, Clareberg, Råda, Torslanda. Beror ju lite på hur långt du är villig att åka, finns en hel den i förorterna också. Vilken som är bäst kan jag inte svara på. Men lycka till! Glad

Gronstedt
2010-01-16 18:02
#2

Jag kan varmt rekommendera mitt älskade K-ridcenter! Fina hästar, verkligt bra instruktörer och en mycket bra inställning till hästhållning. Se www.k-ridcenter.se. Där återföll jag i ridning för några år sedan och där har jag min egen häst nu.

CelsiusT
2010-01-16 18:15
#3

Eller så vill du lära dig westernridning direkt =)

JA Aktiv häst - Säve

Jultorp ranch - Vedum

The Western Way - Hökerum

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kjellman
2010-01-16 18:47
#4

Finns ju en del bra som ligger precis utanför Göteborg också: Ale-Jennylund Ridklubb, Partille Ridklubb, Storås Ridklubb och Råda Ridklubb. Annars har #1 väldigt bra förslag. Glad

J-Parnebo
2010-01-16 20:29
#5

Billdals ridklubb och Bulycke rekomenderar jag starkt, har vart på många ridskolor i Gbg, och dom här två är dom bästa jag vart på.

Salish
2010-01-16 23:43
#6

Jag rider på Storås Ridklubb och tycker att det är bra. Partille Ridklubb är INTE bra, jag red där i 2 år och fick inte ens galoppera, ridlektionerna blev alltid försenade, lärarna var sura och ca 20 hästar fick dela på en liten jordhage på 60 kvm. Hade fått vänta ytterligare ett år med att galoppera om jag inte slutat.

Annons:
Lorita
2010-01-16 23:57
#7

#6 att man inte får galoppera är ju inget mått på hur bra ridskolan är, man måste ju kunna krypa innan man kan gå.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Salish
2010-01-17 01:06
#8

#7 Du har en poäng där, men tre år är väl att ta i? Vi red markarbete TVÅ gånger på två år. Det var ju massa andra saker som var dåliga där också.

LillaLinn
2010-01-17 01:55
#9

#8 Partille RK har sina för och nackdelar. Hagarna är då inte vackra men det har ju och göra med att dom har så lite mark. Red där ett tag innan vi tog en ponny på helfoder (hyra). Tkr att det finns bra ridlärare där. Tyvärr är många grupper väldigt ojämna, någon är jätteduktig och en annan kan knappt galoppera.

Jag tkr att WIEBO är ett jättemysigt ställe med bra instruktörer. Har varit där på ridläger två år i rad och ska troligen dit nästa år igen. Hästarna har stora fina hagar. Wiebo är en familjeverksamhet.

www.wiebo.se

Jag tycker personligen att GFRK är för stort, det är väldigt dålig stämnng i stallet.Iallafall bland ponnyerna. Annars ärhästarna välskötta och det är bra instruktörer. Dock är ponnyerna väldigt sura i sina spiltor.

Salish
2010-01-17 02:04
#10

#9 Ja jag tyckte i alla fall inte att det var bra där.

Lorita
2010-01-17 11:07
#11

Jag har en fråga ur många rider i varje grupp alltså hur stora är grupperna?

I Lerum finns Burhults ridskola och stuteri, dom har fina hästar och vad jag förtår så har man möjlighet när man bli duktigare ha en ponny/cob/häst som helg ryttare

Jag har varit där några gånger som hästägare, kurser, utställningar och betäckning av Kiara och gillar stället.

#8 jag har inte sett dig rida så det kan jag inte svara på, när man är med hästar finns ingen tid utan bara ett nu.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




LillaLinn
2010-01-17 12:42
#12

12# Jo,  Burhult finns ju. Det är jättefint och mysigt. Har provridit där för några år sedan. Tror att det är bra när man börjar rida men vad jag har förstått på många är att man stannar kvar på samma nivå väldigt länge. Man verkar inte lära sig så hemskt mkt… Men alla har ju sina åsikter. Jag gillar stället och hästarna men inte ridlektionerna. Det finns ju flera ridlärare och så någon kanske är bra… Har inte ridit där regelbundet så vet inte.

Alma-G
2010-01-17 12:56
#13

Hur gammal är du?
Är du vuxen rekomenderar jag Storås, min mamma började denna terminen i en nybörjargrupp där. Alla är jättetrevliga, alla hjälper till, fin miljö och mycket fina och mysiga hästar.
Hennes ridinstruktör är också bra! Är du snabb kan du prova på i nybörjargruppen på lördagar: http://www.storasridklubb.com/

Ifall du är ungdom och lite yngre, under 15 så rekomenderar jag med hela mitt hjärta Långeberga Ridklubb! Ridit där sedan jag var nio år, litet, mysigt, trevliga och bra instruktörer med superhärliga ponnysar: http://www1.idrottonline.se/default.aspx?id=203073 (Dock är hemsidan väldigt tråkig)

Annons:
Elega
2010-01-17 15:06
#14

Jag är vuxen så det är viktigt att hitta en ridskola där det finns nybörjargrupper för vuxna! Jag vill helst inte gå med barnen :P

Salish
2010-01-17 15:32
#15

#14 Då är Storås Ridklubb jättebra! Där finns en nybörjargrupp för vuxna

Gronstedt
2010-01-18 11:27
#16

Även K-ridcenter har introduktionskurser, nybörjargrupper och privatlektioner för nybörjare. En introduktionskurs startar i kväll, där ska min partner vara med Glad. K-ridcenter har bara vuxna elever och stora hästar (utom en ungdomsgrupp en gång i veckan). Det är ett  litet stall med 12 lektionshästar.

Edit: Högst 9 elever per grupp, 6 i nybörjargrupp och på hoppning.

HannaT
2010-01-18 13:54
#17

Jag rekomenderar inte Storås.

Clareberg har en jättefin nybyggd anläggning med fina, välvårdade hästar. Mina vänner som red där var alltid mycket längre fram i utvecklingen än oss som red på storås.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Elega
2010-01-18 13:58
#18

Viktigt att nämna är att jag inte kan rida varken fredag eller lördag. Så om det är någon som vet en BRA ridskola, gärna en mindre, med en bra stämning som har nybörjargrupper för vuxna så får ni gärna tipsa om den! jag vill helst att grupperna är små.

Gronstedt
2010-01-18 14:02
#19

#18: Du får titta runt på alla dem du fått tips om och bilda dig din egen uppfattning. Om du vill komma till K kan jag guida dig - jag är där de flesta dagar.

EmmaVarg
2010-01-18 17:40
#20

Jag tycker Långeberga ridklubb är jättebra, hästarna är jättesnälla och mår bra där & fint rent stall. Jag tycker själv inte att Göteborgs FältRittklubb är bra eftersom 95% av hästarna bits och sparkas och är allmänt sur  att hålla på med, jag red där i ca 2 år och fick inte ens galoppera, ridlektionerna blev alltid försenade, lärarna lärde oftast ut fel, dom flesta som går där är väldigt oschyssta, stallet är inte det renaste och finaste, det är väldigt dammigt och smutsigt m.m

Annons:
Gronstedt
2010-01-19 10:54
#21

Möjligen (inte säkert) finns det en plats i introduktionskursen på K, men jag vet inte om du kan hoppa in. De red första passet igår kväll. Partnern red den hästen jag hade som hyrhäst innan jag skaffade egen, jag hoppas att få h*n ska bli hästbiten på allvar!

blaaaa
2010-02-20 23:30
#22

Jag tycker att Göteborgs Fältrittklubb är bra.

Hästarna sköts om bra och ridlärarna är jättebra.

Jag tycker inte alls att det är dålig stämning där eller nått,

stallet är ny renoverat och väldigt nytt och fräscht Flört

Och det finns vääldigt fina hästar Skrattande

friskus
2010-02-21 00:49
#23

Jag rekomenderar inte Storås

Jennylund är jättebra.Skrattande

GFRK är också bra.

[Angel88]
2010-02-21 01:08
#24

GFRK (Göteborgs fältritts klubb) är inte bra… min kompis red där. En gång hadde hon varit sjuk och missat 2 lektioner (asså två veckor) när jag följde med henne dit då så hadde 9 hästar vandrat vidare till "den evigt gröna ängen" och dessa var inga gammla hästar. Har själv ridit 2 lektioner där, ridläraren var jätte tyken. hästarna får nästan inte gå ut m.m. listan kan göras hur lång som hällst…..

EmmaVarg
2010-02-21 01:29
#25

#24  aa,håller med.  Min kompis red på "prova på ridning" och bad om att få en lugn och trygg häst, så lovade den ridläraren att hon skulle få det, men så fick hon (ska inte nämna namn) en ponny som var jättesur, sparkade efter henne när hon skulle gå in i spiltan, försökte bita och knuffa in henne i spilt-väggen och sparkade bakut tre gånger under ridlektionen..

Och sen är det jätteleriga hagar, hästarna går ungefär 3-5 lektioner varje dag och hagarna är leriga och slaskiga, och under 2009 hade ca 7-15 hästar avlidit och dubbelt så många blivit halt osv.

Men dom har renovetat nu så några av dom "elakaste" hästarna har fått boxar, men stallet är fortfarande väldigt smutsigt och dammigt.

Och så köper dom nästan bara in unga hästar som är 5-6 år.

Dom har också haft många hästar i ca 10 år som ridskolehästar och några av dom är det än.

Alma-G
2010-02-21 08:51
#26

#17 (Lite efter) Varför rekomenderar du inte Storås? Lite nyfiken bara ^^

EmmaVarg
2010-02-21 13:10
#27

Håller med #13 , Långeberga är verkligen jättebra och alla hästar är jättemysiga och ridlärarna är trevliga & man lär sig jättemycket på lektionerna

Annons:
HannaT
2010-02-21 13:28
#28

#26 Jag personligen tycker det är lite trist stäming, ofräscht stall, inga toppenridlärare och dåliga inköp av lektionshästar. Men jag vet också att de finns de som trivs jättebra där. Glad Jag ska kanske säga såhär: det är en helt okej ridskola, men jag tycker att det finns mycket bättre i området, tex clareberg.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Alma-G
2010-02-21 13:32
#29

#28 Okej, men Clareberg ligger nog i fel läge för mig :P Även om inte Storås gör det egentligen heller, men jag kan ta direktspårvagn (9:an) dit iaf ^^

HannaT
2010-02-21 13:35
#30

#29 Sedan är ju smaken som baken också, man får prova sig fram tills man hittar ett ställe man trivs på. Tungan ute

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Alma-G
2010-02-21 13:36
#31

#30 Exakt, egentligen är jag helt fast vid Långeberga. Men mamma ville att jag skulle rida på Storås också när hon nu rider där, men får se till sommaren om jag rider kvar där eller inte, eller om jag provar på nått annat :)

jillan
2019-06-14 06:50
#32

Kommer med ett nytt inlägg i denna tråd😄 Har ridit på Gfrk några veckor nu efter att inte ha ridit på 25 år. Trivs jättebra! Bra ridlärare, hästar. MEN har en känsla av att hästarna går vääldigt mycket lektioner, kurser. Dessutom små & få hagar! Har satt mig på kö på Bulycke nu. Får se hur det är där:)

Upp till toppen
Annons: