Annons:
Etikettdistans
Läst 3957 ggr
740tjejen
1/23/10, 6:11 PM

Hjälp mig räkna ut :)

Hej ska eventuellt köpa en islandshäst i närheten och rida hem på småvägarna. Har räknat ut att det är ca 2,8-3 mil och rida och funderar på om det är okej. Hästen är i full kondition och jag klarar och gå 1 mil men är väll inte i spring kondition. Hur lång tid kan en sån tur ta om man rider mest i skritt och tölt. Tacksam för svar

Annons:
lisette
1/23/10, 7:05 PM
#1

hos mig tar ca 1,5 mil lite drygt två timmar. men då travar o galopperar vi en del.

denna är bra att använda sig av. =)

CelsiusT
1/23/10, 7:15 PM
#2

15 km tar för oss ca 3-4 timmar i enbart skritt. Tror det tar ca 2 timmar om vi även har trav (ganska mkt) och några galoppsträckor.

Medarbetare på westernridning.ifokus

740tjejen
1/23/10, 8:43 PM
#3

Tack för svar :) hade nog tänkt ta de rätt lugnt, då det kommer vara ny häst och jag inte är hundra på vägen alltid, Har ju transport också så sett. Men hade varit roligt och rida hem :) fast kanske inte är läge för långtur på vintern :)

CelsiusT
1/23/10, 9:03 PM
#4

#3 Brr… kallt.. Men det kan vara trevligt endå, om man är van att rida långt och att rida i kyla så vet man hur man ska förbereda sig. Sen beror det ju på vilket dag man väljer, om det ex blåser eller om det är uppehåll och strålande solsken.

Medarbetare på westernridning.ifokus

740tjejen
1/23/10, 9:24 PM
#5

Jo precis just nu ligger vi på 3-4 minus så är ju inte lika bitande kyla som när de va 20-30 minus. Men jag fryser lätt om fötterna, Och med tjocka raggsockar i graningekängerna blir de så kallt om foten, Nån som har tips om bra skor, har tunna sommarridskor också, de kanske är bättre med ullsockar än de trånga graningekängorna. Vantar har jag dubbla tunna under och fleece över de har hållt värmen bra även i 20 minus. Vad ska man tänka på mer.

lisette
1/23/10, 10:44 PM
#6

en liten länk där man kan räkna ut hur kallt det bli med tanke på vind osv.

och bästa tipset denna vintern.. värmestrumpor. de hade såna på clasohlson, men nu är de baske mig borta!

Annons:
mallan-nog
1/23/10, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

För oss tar 1,5 mil knappa timmen med russen och ca 40 min med den stora. De är visserligen i tävlingskondition allihoppa och travar nästan hela tiden. Jag vet ju inte hur vältränad din häst är, men jag tränar mina ibland så att de kommer upp mot 2,5-3 mil med intervaller när de ska gå lite hårdare träningspass…

Alex
1/24/10, 4:20 PM
#8

Vad roligt! Vart har du hittat hästen och när ska du ta hem den (om du ska det)?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

740tjejen
1/24/10, 9:18 PM
#9

Den står i mellerud, ska ringa på den imorgon efter skolan. Ska då eventuetl dit och provrida. Vet dock inte när det blir läge och få hem den, Har dock ett grannstall i närheten som hon får stå i tills sommaren .:)

imsuchadiva
1/24/10, 11:30 PM
#10

Eftersom det är en ny häst så tycker jag att du ska låna en transport i stället.
Eftersom du inte känner hästen så har du ingen aning om hur den beter sig. 3 mil är långt.
Har du planerat att rida själv, eller ska någon krake cykla med dig?

Som sagt så tycker jag du ska låna en transport OM köpet blir av.
Lycka till!

740tjejen
1/25/10, 3:24 PM
#11

Ne kommer ha med mig en som har kurser i distans ridning så hon kommer rida en häst som är trygg och trafiksäker. Hon kommer möta upp mig efter vägen. Om det blir nått. och visa mig lite mer än halva vägen som jag är lite osäker på. Så helt ensam är jag inte. Och hade aldrig gjort detta utan sällskap

imsuchadiva
1/25/10, 4:01 PM
#12

Du skriver att hon kommer möta upp tid, alltså kommer du rida själv en bit.
Men visst det är helt upp till dig. Jag lämnar tråden nu. Lycka till!

Zadeira
1/25/10, 4:48 PM
#13

Känns inte som om det är något säkert alls, tolkar inlägget i #9 som att du inte ens varit och kollat på hästen eller provridit. Långt till hästköp då enligt mig och hemtransporten hade jag inte börjat fundera på förren jag faktiskt var säker på om jag skulle köpa hästen eller inte.

Jag hade inte ridit hem den långa vägen på en ny häst, utan kört den i transport hem.

Annons:
poppysmarsvin
1/25/10, 5:42 PM
#14

Jag hade inte sålt en häst - hur vältränad den än hade varit - om de nya ägarna skulle börja hästägandet med att rida den 3 mil hem…! Dessutom mitt i vintern.

740tjejen
1/25/10, 6:54 PM
#15

Läs inlägg #3 innan ni hackar på mig.

poppysmarsvin
1/25/10, 8:31 PM
#16

Jag är ledsen om du uppfattar att jag hackar - för det gör jag inte. Jag bara skriver ärligt hur jag tänker. Jag tycker det skulle vara direkt oansvarigt av säljaren att släppa iväg "sin" häst på det sättet.

Du känner inte hästen, och den känner inte dig. På den ganska långa tid det tar att rida 3 mil kan hur mycket som helst hända som ni inte har fått skuggan av chans som ekipage att klara av. Jag skulle nog inte ens rekommendera att börja med så långa ridturer när hästen är ny i stallet - även om det är tillsammans med andra ryttare. Hästen behöver i lugn och ro få lära känna dig och sin nya omgivning utan att krydda med extra utmaningar. Det har inget med vare sig hästens uppfostran eller din kunskap att göra, utan bara vanligt sunt förnuft. Det utsätter man helt enkelt inte en nyinköpt häst för…

Tänk igen. Du kommer ha massor av tid till långritter när ni ÄR ett ekipage. Lära känna varandra ska ni göra med så lite annan störning som möjligt. Jag vet inte alls hur det ser ut där du bor, men tre mil på småvägar NU hemma hos mig kan jag lova tar BETYDLIGT längre tid än på sommaren. Vi har ca en halvmeter snö i skogen, och jag bor i södra Östergötland… Halt och eländigt för att inte tala om hur trångt det är med snövallarna på sidan. Här omkring så kör timmerbilar kontinuerligt på just småvägar….

Jag är ledsen om du uppfattar  mitt inlägg som att jag hackar på dig - för det är verkligen inte min mening. Jag ger bara en annan bild av saken.

Upp till toppen
Annons: