Annons:
Etikettridning
Läst 7669 ggr
JenniferH
2/9/10, 3:30 PM

Hur tränar ni på vintern?

Ni ryttare som inte har tillgång till ridhus, hur gör ni på vintern? Jag har inte tillgång till ridhus, och jag tycker det gör det som himla svårt att rida ordentligt på vintern. Jag rider ut varje dag, det börjar bli riktigt enformigt och tråkigt. Jag måste styrketräna min häst, men jag kan ju inte rida hur mycket som helst hög snö, inte bra för hästens ben.

Hur rider/tränar ni era hästar på vintern?

Annons:
Alex
2/9/10, 3:38 PM
#1

Snö är ju kanon för styrketräning och kondition! Och på vilket sätt blir det mer enformigt att rida ut än att rida i ridhus? Ute kan du ju variera mer, klättra, gå i svår terräng, rida volter och annat på fält eller andra öppna ytor du får rida på, samligar, ökningar och diverse dressyrrörelser går ju att träna på vilken skogs/grusväg som helst. Det är bara fantasin som sätter stopp. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
2/9/10, 3:42 PM
#2

Vi har paddocken som vi kör med snöslungan (dock spar vi lite snö så det inte blir allt för hårt eller knaggligt), men mestadels rider jag ut i skogen. Dels så har vi en skogsstig som är "trafikerad" av både hundägare, löpare och motorcyklar så den hålls öppen. Där den tar slut kommer man till en grusväg som hålls någorlunda plogad.

Själv tycker jag att endast grusväg fungerar bra om man inte behöver öva på allt för svåra saker. Men att flyta för skänkeln, öppna sluta osv går ju utärkt att rida där. Vid vändplan brukar jag passa på att göra lite volter osv.

Sedan kan man ju alltid fråga någon markägare om man kan få rida på deras åker (och göra en bana) så länge det är tjärle i backen. Cavalettihinder går ju även det utmärkt i skogen om man har en lite öppen yta och är lite uppfinningsrik.

I backar kan man rida mycket uppför/nerför och träna.

Så problem att träna tycker jag inte jag har om jag så skulle sakna ridbana helt.

Men nu kanske du inte har tillgång till någon form av väg alls, utan en stig rakt ut i skogen~?

Hakuna matata!

Cilla89a
2/9/10, 4:14 PM
#3

Jag har inte tillgång till ridhus, men får köra iväg till ridhus, dock inte alls så ofta som vi vanligtvis brukar, eftersom pappa är den enda som orkar asa på transporthelvetet på dragkroken när transporten är stenfrusen och står i en massa snö. Och inte minst så krävs det lite bra körteknik för att komma ifrån gården med transport och häst i. Och eftersom pappa jobbar på vardagarna så blir det enbart lördagarna vi kör till ridhus nu, annars brukar kör jag och mamma till ridhus 2-3 ggr veckan, men vi fixar inte på med transporthelvetet och har ingen vidare körteknik heller.
Så utöver på lördagar då jag åker till ridhus så rider jag bara i skogen och på fälten. Rider kortare pass än vanligt och tar det lugnare, det märks att det tar på kraffterna att plumsa runt i snön, men å andra sidan märks det också att han blivit starkare. Men nu i lördags tyckte jag att han kändes trött i kroppen, han kändes lite seg i kroppen men pigg i skallen, så denna veckan tar vi det lugnt med skritt.
Har bara en sak och säga och det är förbannade skit snö.
Har inte varit hos tränaren på 2 månader. Och snart är det dags för årets första tävling.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

poppysmarsvin
2/9/10, 4:34 PM
#4

Det är helt klart ett problem! Denna vintern har vi drygt en halvmeter snö överallt, och det plogas minsann inga skogsvägar här omkring inte… På vissa håll är det dessutom jättesvårt att avgöra var vägen går över huvud taget! Skritt, skritt och så ännu mer skritt! Toppen för kondition och flås faktiskt Glad! Där jag är helt övertygad om att det finns en hård väg under så blir det trav och härlig galopp. Men eftersom snön kom innan det blev kallt så finns det inten tjäle över huvud taget i markerna! Bara på de plogade vägarna… Jag blir lite full i skratt när jag läser här ovan om att rida sluta osv. Finns det något som heter "pulsa-sluta"? Snön går högt över hästens knän… Och det kommer ju hela tiden nytt vitt ifrån himlen dessutom Obestämd.

Förra vintern var det ett helt annat elände - men än större problem faktiskt! Då hade vi ingen snö att tala om, men marken var stenfrusen… Det gjorde att på de vägar där det är ganska mjukt i vanliga fall var det i det närmaste livsfarligt att rida då det hade förvandlats till ett "månlandskap". Stora isfläckar som kunde ligga förädiskt under ett tunnt lager av snö var också ett STOOORT problem. Då är faktiskt denna snörika vinter bättre…!

4-hjulsdriven bil och ett bra släp och sedan åka till ridhuset så ofta det går är min "lösning". Men inför tävlingsterminen som drar igång nu så är det många som biter på naglarna!

lisette
2/9/10, 4:38 PM
#5

det jobbiga blir ju när snön smälter undan. vill inte tänka på hur hagarna kommer att se ut.

poppysmarsvin
2/9/10, 4:41 PM
#6

#5 …..say no more….!

Annons:
JenniferH
2/9/10, 6:41 PM
#7

Jag kommer ingenstans med bilen och släpet på vintern, fastnar på plan mark så jag kan ju bara drömma om att åka iväg och hoppträna på vintern Tungan ute

#1 Det enda jag gör är att rida ut, varje dag, finns endast ett par ridvägar, så JA det blir fruktansvärt enformigt och trist tyvärr! Vintern är INTE min årstid.

Alex
2/9/10, 6:43 PM
#8

#7 Måste du hålla dig till vanliga ridvägar då? Som sagt, skogen, ev. fält om du får tillåtelse av markägaren att rida där…?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jsca
2/9/10, 8:34 PM
#9

jag har typ inte ridit på hela vintern ;P förutom förrförra veckan. då skrittade jag henne mån-lör den veckan.. hehe men de var inte så kul, och sen började det komma snöstorm igen. så gav upp det projektet :D  ska dock komma igång igen snaart förhoppningsvis :) 
Men använder mig av ev hård paddock ( dock med snö på ) och åkrar, då grusvägen har varit såååå hal. :)

JenniferH
2/9/10, 9:20 PM
#10

#8 Jodå, jag räknar in farmors äng som en av mina ridvägar Tungan ute

Alex
2/10/10, 11:59 AM
#11

#10 Jamen dåså, på en äng kan du ju göra i stort sett allt du kan i ett ridhus så länge det inte är isgata.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jackiejohn
2/10/10, 5:05 PM
#12

ja pulsar i snön :) 1-2ggr i veckan annars står dom ganska mkt nu under vintern.

Aussie
12/3/13, 5:16 PM
#13

Heej!

Gammal tråd, menmen. Många skriver ju att de rider på skogsstigar, grusvägar osv. och även i hagar.. Men blir inte det jättehalt på stigarna om man rider på gamla spår? Samma på vägarna, det är ju tillplattad snö på de.. jag brukar uppfatta de som hala då? Och hagarna - om man rider spåret flera gånger blir väl även det halt? :o

Förmodligen är det bara jag som är otroligt feg.. för mig blir det knappt någon ridning på vintrarna för jag tror hästen ska halka överallt. Är dock lite desperat efter att hitta nån lösning till denna vintern..

Annons:
JTphoto
12/3/13, 5:21 PM
#14

#13 Broddar? :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Aussie
12/3/13, 7:53 PM
#15

#14

Mjo, har alla de som skrev ovan broddar eller? :)

Lite svårt för mig dock, min häst går barfota.. :P

[MajaWrangstadh]
12/3/13, 8:03 PM
#16

#15 Barfota är ju bättre på halt underlag med skor (skor utan broddar då alltså).

Jag tycker du ska ut och rida, prova dig fram och se hur halt det är helt enkelt! Hästar är inte så dumma så dom inte kan hålla sig på fötterna själva, du kommer märka om det är för halt.

(Självklart ska du hålla dig från att dra ett galopp-race på närmsta isfläck, men du förstår vad jag menar)

Det är ingen porslinshäst du har, ut och rid!

JTphoto
12/3/13, 8:12 PM
#17

#15 Ingen aning, har inte läst alla.

Jaha, men då bör inte din häst halka speciellt mycket :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Aussie
12/5/13, 11:20 PM
#18

Jasså, visste inte att barfota var bätter? :P Jag tycker alla underlag på vintern är läskiga och farliga för min porslinshäst. Får väl försöka komma över det då ;)

Tusen
12/6/13, 12:08 AM
#19

Annars finns det boots att köpa som man sätter på hoven just då man rider. dessa kan dessutom broddas.

Upp till toppen
Annons: