Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 19022 ggr
Gronstedt
2010-03-25 09:18

Sporrar och kastanjer

Vad är kastanjerna egentligen? Och vad består de av? Och sporrarna? Och hur fort brukar de växa?

Annons:
viktoria91
2010-03-25 09:40
#1

det sägs att det är en tillbaka bildning från när hästarna gick på flera tår, så en gammal tå kan man säga. likadant med griffelbenet. växer olika mkt på ollika hästar, vissa syns det knappt på och vissa har jättestora. vet inte vad det består av:=)

Linnea
2010-03-25 09:58
#2

Kastanjer och sporrar är rester efter de tår som hästen hade förut. När ett fölfoster utvecklas växer griffelbenen ut ganska mycket men tillbakabildas innan fölet föds. Hur långa griffelben beror på häst (och kanske även ras).

Sporrar och kastanjer består av samma sak som hovar och hår, men är ett mellanting mellan dessa. Sporrarna växer inte så mycket normalt sett men en del hästars kastanjer växer väldigt mycket. Man kan enkelt ta bort dem med fingrarna, det känns inte och blöder inte så länge man inte går ner på hudnivå.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

WinterPrince
2010-03-25 10:47
#3

Är kastanjerna svåra att få bort så kan man passa på när man badat hästen då dom blir mjuka och fina…

Elshira
2010-03-25 15:57
#4

Eller så kan man be hovis klippa kastanjerna med tången om de är väldigt långa :)

Hakuna matata!

Salish
2010-03-25 16:24
#5

Kastanjerna vet jag var de sitter, men vad är griffelben och sporrar?

Elshira
2010-03-25 16:31
#6

#5 Sporrarna sitter vid hovskägget ibland och griffelbenet känner man på utsidan och är ett smalt litat ben som slutar innan det nått ner till kotan, kan vara lite svår att hitta om man inte vet vart den sitter :)

Hakuna matata!

Annons:
Gronstedt
2010-03-25 16:57
#7

Men sporrar och kastanjer sitter ju "löst", alltså inte fast i skelettet? Och de är inte hårda som ben, utan nästan som gummi, som de mjuka delarna av hovhornet.

viktoria91
2010-03-25 20:03
#8

ett griffelben är ett ben i benet kan man säga. väldigt tunt och lätt att bryta, som ett ben från e nkycklingvinge ;)

Fjäril
2014-06-02 21:10
#9

Min (trav)häst behöver större bakskor och har vid ett par tillfällen trampat "igenom" fast då bara så att sporrarna är "uppfläkta". Det är inget hon verkar ha ont av men bör jag låta en hovslagare jämna till dem lite eller ska man låta det vara?

Sajtvärd på Övernaturligt

Linnea
2014-06-03 09:41
#10

#9 Hur menar du att sporrarna är uppfläkta? Har hästen trampat sig så långt upp på benet? Sporrarna kan inte direkt skadas, du kan dra loss dom efterhand som dom växer.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Fjäril
2014-06-03 18:56
#11

#10, Ja det verkar inte bättre faktiskt. Hur skulle båda vara påverkade så annars? Istället för att jag känt en knopp så är den mer kluven/delad. Inte så att något blöder alltså. Hennes hovar växer fort, kan vara lång tå som gör att hon "halkar till" eller så måste jag arbeta henne baktill mer, ja så att hon lyfter bakbenen bättre.

Sajtvärd på Övernaturligt

majaliten
2014-06-04 07:47
#12

Det låter som att hästen har veka kotor inget ovanligt på travare Oftast inget en hovslagare kan göra så mycket åt

Zaphix
2014-06-04 08:30
#13

Min hästs sporrar är rätt långa, han är ett kallblod, och alltid delade. Inget som är ett problem eller ett symptom på att han har trampat igenom. Snarare blir de väl så när de blir längre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Fjäril
2014-06-04 09:02
#14

#12, Jag tror inte att det handlar om veka kotor. Möjligen hade hon en sämre hållning bak tidigare men om jag jämför vek hållning mot normal, med en mer rak, ej helt upprätt är hon mer åt det senare. Eller i mitten av dessa tre bilder, se länk; http://dressyrmupparna.se/2010/07/07/kotor/46/ Detta problem har kommit nu, hon liksom halkar till i travet. Vet inte om det har att göra med fel skor men går igenom gör hon inte heller eftersom hon inte slår sig. Detta med sporrarna kan ju vara att hon slår i på annat sätt för det verkar lustigt att hon "bara" slår i där uppe.

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
2014-06-04 09:04
#15

#13, Så skulle det kunna vara med min också, att de bara blivit för långa? Som sagt så finns det inga andra tecken på att hon slår sig.

Sajtvärd på Övernaturligt

Gronstedt
2014-06-04 10:50
#16

#11: Om hon slår sporrarna i marken så att de går sönder måste hon ha väldigt rörliga kotor. Du kanske kan prova att filma henne så du ser om hon faktiskt trampar igenom för långt?

En sådan häst kan behöva verkas med relativt korta tår och relativt höga trakter, eller rentav skos med långa traktarmar tills den har byggt upp kroppen och sitt steg. Långa tår är i alla fall ingen fördel. Den kan också behöva verkas oftare än vanligt, kanske så ofta som var fjärde vecka.

Men sådant kan en bra hovvårdare/hovslagare berätta mer om.

Fjäril
2014-06-04 15:00
#17

#16,

De jag är ute och kör med (proffstränare) har inte uppmärksammat något sådant, jag frågade en extra gång idag. Hovslagaren kommer nästa vecka och ska sätta på större skor bak (för att minska risken att trampa igenom). Det känns ändå inte som om hon skulle "kunna" trampa igenom utan att göra sig illa (rent sår/skademässigt) men jag ska fråga hovslagaren om det. Jag vet också att han "jobbar" med hennes traktar, de har varit höga ett tag.

Vad gäller verkning så vill jag inte göra det för ofta, egentligen, men det verkar som om hennes hovar växer mycket snabbt. Hon har gått på lösdrift och barfota under en lång tid så hon har mycket god cirkulation. Vi har försökt att sko om henne var 6:e vecka men det får nog bli oftare, som runt var 4:e som du säger.

Sajtvärd på Övernaturligt

majaliten
2014-06-04 15:06
#18

Svårt att säga bär man inte ser men när du beskriver att de går i marken och sluta låter de inget annat en som veka kotor . Och en stor marionett av travare har långa kotor och långs kotor behövs men de har avlats så att de blivit defekt då långa kotor kan ge riktigt veka kotor . Hopp hästar vill man ha korta stummare kotor trav dressyr hästar långa sviktande och sving i och där av krävs långa kotor travare för på skjut och spring långa kotor lättare On du filmar eller visar bild men nu blir detta lite ot sorry ts

Gronstedt
2014-06-04 15:08
#19

#17: Måste hon ha skor nu då?

Fjäril
2014-06-04 23:31
#20

#18, Ja jag kan inte säga helt hundra utan ska fråga hovslagaren om vad han tror. Tack för dina tankar! #19, Tjaa, det känns som om jag skulle slita ännu mer om hon gick barfota i och med att hon tränas 6 dagar i veckan. Men inför löp blir det nog annat.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Upp till toppen
Annons: