Annons:
Etikettridning
Läst 15460 ggr
GaloppHov
7/9/10, 7:06 PM

Tips vid provridning

Hej, ska åka o provrida ett 11-årigt sto snart. Hon är ganska lätt att rida och lite pigg (enligt ägaren), har aldrig provridit en häst innan så snällla, kan någon ge tips på vilka övningar man kan göra? ska man fråga innan man börjar trava/galoppera? asså vad man bör fråga?

kom med ideér och tips :)

(ursäkta om det redan finns liknande inlägg)

och en "liten" grej till.. hästen ska isåfall stå hos min pappa men jag bor bara där varannan vecka så kan jag ha medryttare den veckan jag inte är där? (ca. 4-5 dagar i veckan, och de 3-2 dagarna får hon vila/promeneras)

tacksam för svar :)

MVH Sandra

Annons:
Lorita
7/9/10, 8:04 PM
#1

Du bör först se någon annan rida hästen, för din säkerhets skull sen ger det sig allt eftersom man pratar med säljaren.

Sen tycker jag att man ska titta på minst tre hästar och ta god tid på sig innan man bestämmer sig, det är en kompis för lång tid man köper.

Fråga två vist kan hästen stå några dagar bara du annpassar ridingen så den inte blir för hård när du rider (risk för skador)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




ThunderClap
7/9/10, 8:15 PM
#2

Allra bäst är att ha med sig sin tränare/ridlärare när man provrider, eller iallafall någon annan som är mer van eller kan hjälpa en att bekräfta hur man känner. Tränaren kan hjälpa dig lägga upp provridningen och se saker och fråga efter att testa olika saker på just den hästen för att bedöma närmare om den är bra för dig.

Jag brukar vara intresserad av att fråga/höra följande saker (och i nödfall har jag med mig en lista och frågar efter och anteckna på för att komma ihåg när jag kommer hem. Var inte rädd för att fråga saker!); hur gamal hästen är, vart är den född, vad har den haft för uppväxt, hur många ägare har den haft, när är den inriden, vad har den gjort/presterat under sin livstid (hur är den på tävlingar och eventuellt varför har den INTE presterat något om det är en vuxen häst). Hur är den i stallet, hur är den att sko, hur är den att duscha, hur är den att lasta och åka med. Går den bra att ha inne i stallet ensam, går det bra att rida ut ensam, går det bra att rida i grupp, är den van att gå med andra hästar i hagen?
Har den varit skadad något? Undersökt utav veterinär någon gång? Röntgad? Vaccinerad, regelbundet verkad? Tandstatus? Sadelstatus, kollad utav kiropraktor/equiterapeut någon gång?
Foderkänslig, vad äter den i dagsläget?

Hur man provrider är ju olika för alla, jag kan bara svara för hur jag gör. Jag brukar inte prova några särskilda övningar, vad jag är intresserad utav att känna efter när jag provrider en häst jag eventuellt ska köpa är att den är frisk, hurvida jag trivs med den och möjligtivs om den påståda utbildningen stämmer, dvs att hästen kan det som påstås.
Jag brukar göra som så att jag låter alltid ägaren rida först och visa hästen, oftast brukar de flesta ägare/ryttare presentera hästen, visa vad den kan och prata lite om den har några underligheter för sig. Men sjävlfallet finns det underliga människor som försöker dölja fel.
Skrittar först, känner av hur hästen är lite och svänga och provar om start och broms finns/fungerar, dvs gör halter/tempoväxlingar. Jag är inte intresserad utav att börja trava/galoppera på en häst som inte är ren i skritten och kan grundläggande. Känner jag att hästen inte är något för mig under provridningen eller redan innan det, när ägaren visar mig hästen så avbryter jag det hela direkt och säger som det är; att jag inte tror att hästen är den rätta för mig.
Vad jag speciellt känner efter för är att hästen rör sig jämnt, i takt och rent. Att hästen är jämnsidig (inte går snett, inte har svårare att gå i något varv eller böja sig åt något håll), är mjuk och välviligt inställd till arbete.

Meningen är att du ska prova hästen självständigt och göra vad som känns bra för dig, vad du vill göra för att testa att hästen är något du vill köpa. Du behöver absolut inte fråga innan du ska trava/galoppera, det är meningen att du ska göra det om inte ägaren har sagt något annat/det är något fel på hästen, vilket jag hoppas ni disskuterat i förväg isåfall…

Verkar besvärligt att bara rida hästen varanan vecka? Vem tar hand om hästen på vilo dagarna? Vad händer om du inte får tag i någon medryttare/är utan medryttare?

Alma-G
7/9/10, 8:57 PM
#3

Vet inte vad de ovan skrivit men jag tycker inte man ska skaffa häst om man inte har tid, har du inte möjlighet att åka dit din pappa bor varannan vecka, eller bo där lite oftare? Låter superjobbigt att inte kunna ha igång hästen helt och inte heller få ha den helt själv, det är ju lite därför man har häst.
På provridning ska först någon visa upp, sen ska du göra det du vill kunna göra hemma. Vill du göra skänkelvikning gör det, vill du hoppa en meter, hoppa det. Men prata med ägaren innan om utbildning osv, man kan ju inte helt plötsligt göra något om hästen inte kan det.

GaloppHov
7/10/10, 2:09 AM
#4

Okej, tack för svaren

Jag har en kompis som har haft 8 hästar (hon är 19) och hon skulle gärna vilja vara medryttare och sköta hästen veckan jag inte är där, och ägaren tyckte också att det lät bra, sen så ska mammas kompis som är veterinär följa med underprovridningen så den biten är klar iallafall. Och ja, ägaren ska självklart rida innan mig och visa vad hästen kan och sånt :)

Pratade med ägaren i eftermiddags så hästen kommer få 1 vilodag och då är det de i stallet som sköter in/utsläpp, mockning, utfodring, visitering och de ryktar & kratsar hovarna, sätter på/byter täcke om det behövs.

Och stallet ligger 1 km från vårt hus, och hagen precis utanför så pappa håller ju koll på henne i hagen också, fast det gör ju stallägarna också såklart.

Alma-G
7/10/10, 4:21 PM
#5

#4 Ah då så, glöm inte skriva kontrakt med den blivande medryttaren bara och lycka till! :)

[Folee]
7/10/10, 4:35 PM
#6

va dig själv och var noga med småsaker som att värma upp hästen ordentligt och så. Fråga om du är osäker, även fast du tycker det är världens dummaste fråga :)

Annons:
GaloppHov
7/11/10, 1:10 AM
#7

Tack så mkt för alla svar (:

tinas hamstrar
2/21/18, 5:45 PM
#8

#2 vet att jag skriver 8 år för sent (heheh) men man ska ALDRIG rida ut ensam!

Gronstedt
2/22/18, 7:40 PM
#9

#8: Då skulle det inte bli mycket ridet. De flesta av oss rider nog ut ensamma.

Rafflan
2/22/18, 7:58 PM
#10

#9 dock har #8 en poäng, man bör inte rida ut själv ur säkerhets synpunkt, men tyvärr är det inte alla som har massor med andra i stallet att göra sällskap med, så många måste rida själv då dem inte har något alternativ :)

shia
2/22/18, 8:44 PM
#11

#8 man bör om möjligt såklart rida ut tsm med någon, men då det inte alltid går har jag några tips 1. Om någon är i stallet, säg vart du ska rida, när du bör komma tillbaka. 2 om ingen är i stallet men det kommer/går folk skriv på en whitbord när du rider ut. Vart du ska rida, när du bör vara tillbaka.(samt ditt telefonnr om dem ej har det) Sen ang köpa häst/provridning(om än tråden är gammal) så är det som någon skrivit bra att tänka ut innan frågor osv. När en var och kollade på min passhäst för ev köpa, (men lyckligtvis köpte de ej honom då de inte hade råd fick han vara kvar i stallet och bli "min häst") Frågorna kan jag säga var många, alltifrån hur han var, ranghög eller ej, dygnsrutiner, hur han var riden, varför han hade det bettet osv, varför han skulle säljas, hur han brukar bli riden osv(var bra att dem fråga mkt, men jag hade ingen aning om att dem skulle kolla på honom(jah visste han ev skulle säljas men det var allt, men anade lurt då dem fråga om jag var ### å ingen brukar kunna mitt namn😂 mer känd som min storasysters lillasyster eller hon som rider.) och vart som poff,) Kan även säga att som säljare är det bra att ställa frågor till köparen, vad den förväntar sig, hur deras dygnsrutiner ser ut, deras erfarenhet, mål, osv.

Travis D
2/23/18, 3:07 PM
#12

Jag vet inte hur andra har men stallet jag har Nysve i så när någon provrider deras hästar till salu (både medryttare och köpare) så håller dom lektion för den och ser samtidigt vad dom kan. Är det en hopp, dressyr eller skogsmulle du ska provrida?(eller annat)

Travis D
2/23/18, 3:08 PM
#13

Trodde denna va ny hahah

Annons:
Upp till toppen
Annons: