Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8665 ggr
lisette
6/14/10, 2:16 AM

tappar skor i ett

hästapållen här hemma måste vara skodd runt om för att jag ska kunna rida vettigt på grusvägarna här hemma.

problemet är att hon trampar av sig framskorna stup i kvarten. hon blev skodd i förra veckan och nu idag hade hon trampat av sig en sko.

kan man, förutom att sko henne så hon rullar över snabbare, sätta på henne något på hovarna så att skorna inte trampas av lika fort och helst inte alls?

boots fungerar kanske, men då måste hon ha på sig de hela tiden eftersom är till  99% i hagen att hon trampar av sig skorna.

lider lite med hovslagaren som ska behöva köra ut oftare eän vad det behövs.

Annons:
Tusen
6/14/10, 2:28 AM
#1

Man kan , om man vill, sätta lite lättare skor fram och lite tyngre skor bak. Det gör att de hinner undan med framfötterna lite bättre och att baksteget fördröjs något i.o.m. att hästen gärna lyfter de lite tyngre benen högre.
Eftersom våra ponnysar är ponnytravare hgör vi ofta så för att undvika att de trampar av sig skorna eller helt enkelt trampar på sig själva.

lisette
6/14/10, 2:33 AM
#2

smart!

jag funderade på viktboots?

Tusen
6/14/10, 2:40 AM
#3

#2 Då ska dom sitta bak i så fall. Men dessa viktboot är i almänhet mycket tyngre och sliter då mer på hästens knän, vilket jag skulle undvika. Men det beror ju förstås hur ofta man har dem på och hur man rider.

Zabbio
6/14/10, 2:40 AM
#4

Min hovslagare böjer in ändarna av framskon lite, annars trampar Crow också av sig dem. Eller kortar dem en aning. Finns ingenting att ta tag i baktill så kan skon ju inte trampas av.

Fast lossnar de i hagen kan det ju vara stenar och lera osv som suger av skorna, då hjälper det nog inte så mycket.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
6/14/10, 2:43 AM
#5

#3 det hade ju fått vara varje gång jag rider isf och sedan kanske vanliga boots i hagen då.

när man rider henne så hör man hovarna slå i varandra i nästan varje steg.

#4 ska faktiskt säga åt honom att han kortar dem bak, han måste ju själv tycka att det är jobbigt att köra ut här alltid.

Zabbio
6/14/10, 2:54 AM
#6

Jag hade nog undvikit vikter av ala sorter.. känns som en förslitningsrisk. Det är ändå något som påverkar hästens ben och rörelser onaturligt, annars hade det ju inte gjort någon skillnad.. Som sista utväg kanske (att sko om för ofta sliter ju också)

Men be honom korta eller böja lite på framskorna. Kanske ta ett nummer mindre men istället bredda dem så att de ligger rätt, beroende på hur korta de blir då.. det får han nog se själv.

Det finns ju såna boots/läder grejer eller vad de heter, som ligger över hoven. De jag tänker på ser ut som svarta strutar där man klippt av toppen. Kanske de hjälper.. fast kanske de puttas upp om hagen är lite geggig eller i gräs/sten, så att bakhovarna kommer åt iaf..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
ebengtssson
6/14/10, 12:01 PM
#7

kotringar fungerar utmärkt för mig :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

ThunderClap
6/14/10, 12:31 PM
#8

Kan inte säga något som de andra inte sagt ang vad man kan göra för att skorna ska stanna på förutom att byta hovslagare, låter inte som en bra när hästen trampar sig själv.
Vad säger hovslagarn i dagsläget om hästens hovar och varför hon trampar sig? Vad säger han att han gör åt det?

LinaN
6/14/10, 3:03 PM
#9

Boots, boots och åter igen boots.

Vi har en skotappare i stallet, hon går ständigt med boots, vid ridning och i hagen. Men däremot så har matte 4 olika sorters hon varierar mellan.

Ett par klassiska i gummi (blöta dagar i hagen), ett par i neoprene (torra dagar i hagen), ett par i "läderimitation" och sen ett par som är mer som ett helt benskyddi neoprene som går upp över hela kotan och skenan också (medical boots? medicoombo eller nått sånt heter de)

hellre många avtrampade boots än skor.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Killen
6/14/10, 3:20 PM
#10

Min killen trampade av sig skorna ca var 3.dje dag i höstats.

Böt hovslagare och började med boots, efter det har jag aldrig haft en tappsko!

Nu behöver vi ens inte ha boots på i hagen.

kissmekate.blogg.se

lisette
6/14/10, 4:11 PM
#11

#8 han säger att hon har dåliga hovar, det är svårt för honom att sko henne som det ska skos.

hon har alltid trampat av sig skor, det kvittar vilken hovslagare som skott henne, så jag tror inte det har så mycket med skoningen att göra. eller så har alla misslyckats med att göra ett bra jobb. =S

ringde honom idag och han är skadad, nu är frågan om man ska ringa en annan hovslagare som får komma och slå på en ny sko. känns ju lite dumt att ringa ut en människa som bara får komma och slå på en tappsko.

lisette
6/14/10, 11:07 PM
#12

fick ringt en annan hovslagare efter tips från en bekant. han vart inte så glad att få slå på en tappsko som egentligen tillhörde en konkurrent. en timme senare var han hos mig, verkligen snabbt!

men, när jag kom ner på betet så hade hästakraken trampat av sig den ANDRA skon fram med. jag höll på att bli knäpp. som tur var så skulle han bara hem sen så han slog på två nya skor.

jag tycker att det är så intressant att hovslagare alltid kommenterar föregående hovslagning. nu är det två veckor sedan merry fick nya skor och den här nya killen undrade om det verkligen var två veckor sedan hon vart omskodd. han förstod inte alls vad jag menade md hennes hovkvalité förrän han hade börjat sätta dit sömmarna. han sa att hon hade mjuka hovar. han tog av mer framme i tån för att hon skulle rulla över lite snabbare och även lite på sidorna. det var helt klart snyggare nu när han skodde än när förra hovslagaren gjorde det.

så, när hästen ska skos om så ska jag prova denna nya kille, hoppas att han fixar det bättre. var ute och red nyss och hon slog inte i speciellt mycket nu. hoppas på att det fortsätter på det viset.

ebengtssson
6/14/10, 11:11 PM
#13

Håller tummarna :D

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Annons:
Zaphix
6/14/10, 11:36 PM
#14

#12: Vi hade samma problem med hästen, att han slog ihop hovarna, alltså bakhovarna i framhovarna. Han trampade dock inte av sig skorna, men slet ut framsidan av bakhovarna.

Löstes på samma sätt som med din häst, byte av hpvslagare och kortade tår. Nya hovslagaren tog bort 2,5 cm på tårna fram.. Nu slår han inte ihop alls längre, förutom när han går på bogarna då..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MillaJ
6/14/10, 11:51 PM
#15

Min pålle hade en period när skorna rök hela tiden och det löste jag med gummiboots på i hagen. Visst, bootsen får ju bytas ut rätt ofta och man måste vara noga med att spola rent dem, men det är det värt istället för att dra sönder hovarna genom att trampa av skorna gång på gång.

Zabbio
6/15/10, 12:17 PM
#16

Ger du något tillskott för at förbättra hovkvaliteten?

Dackes hovar blev ite bättre av biotin, hans största problem är att de inte växer ordentligt, men även att de inte är i jättebra kvalitet. Han har mindre tappskor nu.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
6/15/10, 7:37 PM
#17

hon har fått biotin tidigare, men det finns (vad jag har förstått) inga belägg för att det verkligen hjälper, så jag slutade med det.

Tusen
6/15/10, 8:40 PM
#18

Biotin kan ev. hjälpa men då ska hästen ha det hela livet. Ev då kan det ha lliten effekt. Annars är jag helt på din linje.

Över huvud taget ska man vara försiktig med att ge hästar extra vitaminer då risken för vitaminförgiftning är större än risken för vitaminbrist. Lästre det för en vecka sedan då jag var på Djursjukhuset i Stömsholm.

fridak
6/15/10, 10:56 PM
#19

tidigare hade vi en häst som fick enzion och det blev skillnad på hans hovar, kanske kan vara värt att testa?

Elshira
6/16/10, 2:46 AM
#20

Jag har inte något belägg eller märkt av det själv. Men jag vet att många travtränare (i.af här omkring) utesluter lucern om de har dålig kovkvalité (mjuka/svampiga).

Så får din häst det kanske det har något med det att göra, vad vet jag.

Annars kan jag bara rekomendera "Dry hoof" för att hålla dem torra om de har en tendens att bli svampiga eller posösa.

Hakuna matata!

Annons:
lisette
6/16/10, 9:20 AM
#21

#19 man har ju hört att steel joint ska vara jättebra, men det finns väl ingen forskning direkt på det heller tror jag.

#20 nej, ingen lucern. mitt hösilage är så pass bra att det inte behövs mer än lite mineraler.

lisette
6/20/10, 6:37 PM
#22

säg den lycka som varar länge… igår när jag var uppe på betet så hade hon skor på sig. idag skulle medryttaren rida och då hade hon trampat av sig ena.. jag blir så trött!

Elshira
6/20/10, 7:18 PM
#23

#22 Se till att skona verkligen inte är det minsta för stora (de ska ju inte vara jätte korta dock men se till att de verkligen inte är en milimeter längre än nödvändigt).

Sedan kanske du kan pröva att ta en metallfil och snedda av änden på skon så att om hästen slår i så riktas kraften lika mycket neråt som framåt istället för bara neråt (om det inte är så att skon sticket ut tillräckligt mycket för att kunna trampa av den uppifrån).

Annars vet jag inte riktigt hur du ska göra… Känns som att de gummiskor man knäpper på som sitter runt hela hoven vore värt att pröva i.af.

Har hästen dem inte på sig mer än på ridturerna så borde det ju bli billigare än att slå på tappskor och sko om var 4:e vecka i.af!

Hakuna matata!

Lorita
6/20/10, 7:44 PM
#24

#22 funkar inte boots som du sätter på när ni ska rida? Trångsko är inte bra och tappa skorna är inte bra för då blir det skador i hoven varje gång.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




lisette
6/20/10, 9:11 PM
#25

#24 det är i hagen hon trampar av dem, visst kan hon ha boots på hela tiden, men jag vill helst inte det.

jag får ringa ut hovslagaren imorgon igen och se vad han säger. nu idag hade hon tydligen trampat av den "fint" för det var inga fläkningar som det lätt blir annars.

Lorita
6/20/10, 9:33 PM
#26

#25 nu menar jag gympaskor till häst av med stålskorna och på med gympadojor när du rider skulle inte det funka Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Elshira
6/20/10, 9:37 PM
#27

Det var dessa jag menade också :) Då slipper du skor i hagen och har dem bara på när de behövs - det bästa för hästen!^^

Hakuna matata!

Annons:
Kimpa
6/20/10, 10:39 PM
#28

#25 Be hovslagaren vinkla in skorna bak i trakterna samt att han drar  med raspen på skorna  både i trakterna och på insidan, så han liksom rundar kanten på skon. För om hon lyckas gå på skon halkar hon av den lättare än att hon trampar av den.

Lorita
6/20/10, 10:47 PM
#29

#28 man kan inte be om eller vilja trångsko sina hästar, det är inte bra för hoven det är som om vi går med en storlek mindre skor.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




lisette
6/21/10, 11:50 AM
#30

#26 jag hade nog helst velat prova det först. att gå och köpa fyra boots som sen inte funkar är bortkastade pengar… =) men visst, fungerar det bara så är jag inte främmand för det.

Lorita
6/21/10, 12:07 PM
#31

#30 köp en först som du kan ha som paniksko i väntan på hovslagare

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Elshira
6/21/10, 5:14 PM
#32

#30 Du kan leta på hästnet eller så efter begagnade boots med.

Men till en början kan du ju köpa två stycken bara att ha i fram. Bakskorna är det väll inget problem med (?) så de kan ju få sitta kvar tills vidare?^^

Hakuna matata!

Ooanna
6/21/10, 5:27 PM
#33

Vi brukar kapa av skorna lite där bak vid trakterna så att det inte sticker fram något alls.

Elshira
6/21/10, 5:38 PM
#34

#33 Det är inte bra för hovarna då det ger ungefär samma effekt som att gå med långa hovar där trakten växer framåt istället för neråt. Det blri också en viss ökad belastning på leder och senor, så det är tyvärr inte att rkeomendera.

Ett enkelt sätt att lösa ett problem men som skapar ett annat. Tyvärr tänker inte många hovslagare på vad som är bäst för hästen, utan vad som är bäst för oss.

Hakuna matata!

Annons:
lisette
6/21/10, 6:40 PM
#35

#32 har hittat några på nätet, men sen är det ju det där med storlekar. ska mäta imorgon då hovslagaren kommer ut igen, han ska även sko om henne bak för att se om det hjälper.

Kimpa
6/21/10, 10:19 PM
#36

#29 nu menade inte jag att det ska vinklas in SÅ mycket så det blir en trångskoning!
Går själv som lärling med en hovslagare som skott i 35 år ( jag har gått med i 1 år och har 4 år kvar) och en av hans egna uppfödningar har genom hela sitt liv dragit av sig just framskorna i stort sett jämnt, och på henne gjorde han så som jag beskrev ovan. Utan att hon för den delen blivit trångskodd.
Jag pratar så små förändringar. Det var ju inte så att jag menar att hovslagaren precis ska göra en ringsko av den vanliga skon hoppas jag att du förstår…

Men att fasa kanterna på skon är inget som påverkar på NÅGOT negativt sätt. Enbart att hästen halkar av lättare än att skon trampas av.

lisette
6/22/10, 9:29 AM
#37

#36 kan du inte rita en liten beskrvining på hur du menar? för jag fattar inte riktigt. =)

lisette
6/22/10, 10:07 PM
#38

hovis var ute idag och slog på ny sko fram och nya bak. ska testa att använda boots på henne tänkte jag. nu har hon på sig sådana med kardborre, men risken är väl att hon tappar dem i hagen.

hur vet man egentligen vilken storlek man ska ha på boots?

Elshira
6/22/10, 10:15 PM
#39

#38 Vi menar sådana här Easy Boots, eller av annan modell givetvis. Inga vanliga boots! ^^

Hakuna matata!

lisette
6/22/10, 10:18 PM
#40

ja det förstår jag med. ;)

men nu har hon ju skor och jag ska testa den här nya hovslagaren för att se om han lyckas bättre. men jag vill även testa att sätta på henne boots man drar över hoven, för att se om det hjälper att hon inte trampar av sig skorna.

Elshira
6/22/10, 10:19 PM
#41

#40 Ah ok ^^ Ja det borde ju kunna hjälpa lite i.af =)

Hakuna matata!

Annons:
Travis D
1/7/18, 12:53 PM
#42

Testa skrapkappor kanske inte så bra i hagen.. Men det hjälper i ridningen dom är till för att hästen inte ska slå ihop benen där fram.

Alma Johansson
1/7/18, 12:59 PM
#43

Som många andra sagt innan mig så använd skor som är kortare baktill så de inte går att trampa lös och använd kanske boots vid ridning om du tycker det behövs. 

Och så kan du försöka hitta en tappskokurs i närheten av dig där du kan få tappskokompetens lära dig att spika fast tappskor själv, så slipper du ringa din hovslagare stup i kvarten.

Herveaux
1/7/18, 1:09 PM
#44

#42 #43 Det har inte skrivits i tråden på 7,5 år. 
Å andra sidan kan det väl aldrig bli för många tips att prova för den som söker upp tråden.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: