Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3474 ggr
Eastwoods
7/7/10, 12:48 AM

gallor?

Hej ;D jag tittar på en häst med galliga bakben och jag undrar om det är något jag bör tänka på? något man kan göra osv? vet att man kan linda på natten och använda kylgel bla annat  vad tycker ni funkar bäst?

tacksam för svar :)

Annons:
viktoria91
7/7/10, 10:01 AM
#1

Först och främst kolla upp varför hästen har gallor ex fodret, ridningen, utrustning m.m. Annars funkar Back on Track och maagnetpaddar superbra.=)

teamedward
7/28/10, 6:37 PM
#2

Back On Track är verkligen super!

Lorita
7/28/10, 7:33 PM
#3

galor betyder att cirkulationen i benen är nedsatt, man får leta orsak och inte bara behandla symptomen……jag hade passat mig för en häst med galor, det tyder på att något inte är som det ska. Tyvärr är galor alldeles för vanligt på hästar så många blir avtrubbad och ser inte ens att något är fel på hästen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




julcas
7/29/10, 12:30 AM
#4

Back on Track har jag också hört ska vara bra.Glad

Em--ma
7/29/10, 2:02 AM
#5

Vetrinären på kliniken sa att hästar ofta får det under sommaren, p.g.a varmt + gräs. Och vissa hästar är galliga hela tiden ;) Så länge det inte blir något mer av gallorna så är det ingen fara.

Vilket jag iof visste. hehe :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

wulcanic
7/29/10, 2:13 AM
#6

Hästar får ofta gallor under sommaren när det är varmt och dom äter mycket gräs, det bästa är att se till att hästen rör på sig, så att den inte bara står för att den har gallor. röra på sig och sen back on track skydd under natten, eller linda går också.

mitt tips! :)

Annons:
Mangis
7/29/10, 3:11 PM
#7

Det är också skillnad på genomgående och ytliga gallor. En genomgående galla är oftast äldre, större risk för att den är kronisk men garanterat större. Det ser du om du trycker på den ena sidan och effekten blir att det putar ut mer på andra sidan.

Rynkel
7/29/10, 5:03 PM
#8

En kompis till mig har plastfolie på benen på hennes häst som har gallor på bakbenen vilket tydligen gett fina resultat.

Min ponny har enligt vet. besiktningen då jag köpte henne lite lite gallor men tydligen inga som kan störa eller vara till problem alls, men jag använder BoT stallbandage till andra saker som jag tror även hjälpt mot gallor :)

tiildew
5/21/14, 3:58 PM
#9

Min lilla ponni har också gallor, fungerar det lika bra att kyla eller måste man linda och sånt?

Linnea
5/21/14, 4:16 PM
#10

Kolla vad den får att äta och hur mycket den rör sig. Det beror, som sagt längre upp. på dålig blodcirkulation i första hand. Kan kanske även bero på allergi eller ha andra orsaker. En häst ska inte ha gallor om den är frisk.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

tiildew
5/21/14, 4:26 PM
#11

Hon äter rätt mycket gräs, rör sig 5 dagar i veckan, hon ska vara frisk.. Men är det någon som vet om det går lika bra att kyla gallorna som att linda/back on track? :)

Joseff
5/21/14, 7:43 PM
#12

Om hästen haft gallorna sedan långt tidigare tror jag inte att det är några problem. Men det är bra tips ovan tycker jag, och även om de skulle vara gamla är det ju bra om man lyckas få bort dom :)

tiildew
5/21/14, 8:10 PM
#13

#12 Ja precis och det är då jag undrar om det går lika bra med kylgel som med att linda eller använda back on track? 😃

Annons:
Gronstedt
5/22/14, 10:01 AM
#14

Om hästen har måttliga gallor som alltid ser likadana ut så finns det ett skäl till det. Om gallan sitter i en ledkapsel har man problem. Om det är senskidor så behöver det inte vara några problem, men kan vara det.

Gallor är en skyddsmekanism, som man inte ska ta bort hur som helst utan att behandla orsaken. Senskidorna är vätskefyllda för att de behöver vara det, eller för att de en gång varit kraftigt fyllda och därmed inte återgår till helt torrt läge när orsaken försvunnit.

Vid senskidgallor sitter orsaken sällan där gallan är, utan i den muskel som hör till senan med den vätskefyllda senskidan. Då är det rent kosmetiskt att behandla gallorna. Ta hellre reda på orsaken till gallorna och behandla den. Har hästen haft gallorna länge försvinner de förmodligen inte helt, men kan bli betydligt mindre.

Men om man ändå vill behandla gallorna, så tycker jag att vallörtsomslag är överlägset.

Upp till toppen
Annons: