Annons:
Etiketttidningsurklipp
Läst 5558 ggr
Alex
2010-08-16 21:52

Jägare sköt häst istället för vildsvin

Länk till artikeln

Jaa, man undrar ju hur tusan det gick till. Men framför allt hur det inte kan vara ett jaktbrott, att skjuta en häst, i en hage dessutom?! Kan ju knappast gå som misstag…? Obestämd

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
WhoCares-01
2010-08-16 22:16
#1

igen?? det händer fan hela tiden känns det som!! för nått år sedan var de ju någon idiot som sköt en fjordhäst för han såg bara benen och tyckte att det vra samma färg!! ser man inte skillnad på älg och häst eller i detta fall häst och viltsvin så ska man fan i mig inte jaga!! ursäkta alla svordomar men jag blir så jäkla förbannad när sånna idioter är ute i skogarna med gevär! livsfarligt är vad det är!

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

ebengtssson
2010-08-16 22:21
#2

skjut kåt och skiter på vad som helst… hemskt nog..

en kompis till mig berättade att den granne hade suttit i ett älgtorn en hel dag och det inte kom någon älg och när han skulle gå hem så kom en häst och ah siktade på hästen och tänkte låtsas skjuta (trodde inte det var laddat) men det var laddat så han sköt hästen…

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Alex
2010-08-17 11:24
#3

Uppdatering. Kan tydligen komma att bli jaktbrott ändå.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Birke
2010-08-17 13:07
#4

Läskigt att folk är så dumma i huvet.

Killen
2010-08-17 13:37
#5

Undrar hur en häst/ ponny med vitt flugtäcke kan vara lik ett vildsvin?

kissmekate.blogg.se

Alex
2010-08-17 13:47
#6

#5 Jo det kan man fråga sig. Och hur man över huvud taget kan få för sig att skjuta bland bostadshus och i beteshagar… Staketet måste han ju ha sett tycker jag (eller ja, det är väl ingen garanti när han trodde hästen var ett vildsvin), och det borde väl ha varit ganska olagligt att skjuta även ett vildsvin i ett sånt område…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
CelsiusT
2010-08-17 15:02
#7

#6 Just nu är det ju skyddsjakt på vildsvin i stora delar av landet och då är det okej att skjuta väldigt nära bebyggelse och på många fler platser än normalt. Dessutom behöver ju inte hela hagen ha legat invid bebyggelse.

Medarbetare på westernridning.ifokus

selfrejection
2010-08-17 16:56
#8

Vi brukar sjunga när när vi är ute och rider och det är älgjakt, men man aksnke ska lära hästarna att sjunga i hagen också?

[Juniette]
2010-08-18 01:10
#9

Skrämmand att sånt här får ske år efter år utan rejäla straff.

#7 Varför skulle inte hagen få ligga där den ligger?
Kanske inte finns någon annan plats till hage.
Tycker det är mer olämpligt med jägare i bebyggelse.

CelsiusT
2010-08-18 11:39
#10

#9 Jag sa inget om att hagen inte skulle få ligga där den ligger. Men #6 sa att man inte får skjuta invid bebyggelse (och därför inte skulle få skjuta invid hagen) och då menade jag att det inte är säkert att hagen ligger invid bebyggelse, åtminstone inte hela. Sommarbeteshagar kan ofta ligga lite längre ut på "landet"

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alex
2010-08-18 14:28
#11

#10 "jägaren ska ha avlossat skottet på cirka 100 meters avstånd, i ett område med flera hus" tolkade jag som att det var vid bebyggelse i alla fall. Flört Och oavsett, så ska väl verkligen inte en jägare skjuta in i en hage! För det kan väl knappast gå som skyddsjakt om man på egen hand går till andras ägor för att skjuta djuret? Eller får man det?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jackiejohn
2010-08-18 14:39
#12

Det är verkligen inte okej, men ingen av oss vet hur sker och ting verkligen var egentligen för många gågner skriver tidningen som dom tycker men visst är det hemst! Förstår inte hur man kan räka skjuta en häst men flugtäcke Foten i munnen

En jägare för några år sen trodde morfars Nordsvensk Blenda va en älg på långt håll men så fick han se min Fjording och fatta att det nog kanske inte var älgar trots allt.

Stora bruna hästar som går i skogshagar och dyl kan faktiskt vara svåra att se om de är älg eller häst ibland.

Jagar själv, och tycker som nån skrev längre upp att sitta och sjunga när man rider? Visste det är bra men ännu bättre är om man tar kontakt med jaktlaget/lagen man har runt sig och frågar var dom jagar och var man kan rida säkert och inte vara ivägen. Att bara sätta sig på ryggen och rida ut och sjunga och gala är respeltlöst anser jag mot jägarna. För du stötter iväg eventuella djur..

Men som sagt det är hemskt och jag fattar inte hur någon kan ta fel på nåt sånt Obestämd

[Juniette]
2010-08-18 14:51
#13

Jag anser inte att dom ska skjuta invid en hästhage,
de kan isåfall kontakta hästägaren så den isåfall har möjlighet att stalla in dom så länge. Även om de inte råkar skjuta ihjäl hästarna kan faktiskt hästarna bli skrämda av skott så nära.

#12 Visst kan det säkert vara svårt att se skillnad på stora bruna hästar och älg, men som jägare bör man ju känna till markerna väl och veta vad det är hagmark.

Annons:
jackiejohn
2010-08-18 14:58
#14

13# Det var inte menat som någon ursäkt. Men folk som har vett i skallen tar sig en närmare titt när dom är osäkra eller så låter man ehlt enkelt bli! Man drar inte bara av ett skott för att man "tror" det funkar inte..

Inte säkert många åker upp i norrland tex och jagar 1-2veckor i sträck på marker dom aldrig varit förut mycket vanligt

Vi har danskar som kommer upp hit och jagar i pappas jaktlag men dom får information om att vi har 2 stora bruna hästar och en liten svart just för att dom jagar runt oss. Men sådan information fick inte pappa pch dom när dom for upp till norrland och jagade så sånt kan man aldrig räkna med. Men jägare med vett i skallen kollar hellre en gång för mycket och är stensäkra innan dom avlossar ett skott.

selfrejection
2010-08-18 15:34
#15

#12 Vi har kontakt med jägarna, eftersom vi driver turridning. Så vi har koll på vart de jagar och var vi får rida. Men vi brukar bara sjunga för säkerhetsskull :)

jackiejohn
2010-08-18 15:36
#16

15# Så bra för både jägare,hästar och ryttare :)

viktoria91
2010-08-18 19:49
#17

Själv ser jag ut som en julgran med alla reflexer när det är jakt och mörkt eller dima, sjunger och pratar högt gör jag också=)

Upp till toppen
Annons: