Annons:
Etikettövrigt
Läst 19359 ggr
Ricko
2010-11-01 22:33

Musklad VS Omusklad häst

Ni får gärna lägga ut bilder på en fint musklad häst samt på en omusklad häst. Vill se hur bra jag ser skillnad på en musklad/omusklad häst såhär på bild.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Annons:
Tusen
2010-11-01 23:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är jättesvårt att se på bild hur musklade hästar är. Jag själv vill gärna se hur de rör sig också innan jag kan uttala mig om ifall de är bra musklade eller inte.

Inget av dessa russ på bilden är direkt omusklade men den som jag kallar omusklad har inte gjort något annat än gått på lösdrift.

Du får gärna titta på dessa tre russton som vi har i våra ägor. De är ju rätt lika till färgen så det kanske gör det lite lättare att se skillnaderna. Första stoet har fått 39 p på utställning, de två övriga har fått 42p och är mor och dotter. Dottern har blivit bästa 2-åring, bästa ungsto, bästa sto 4-12 år, res-BIS. Modern har blivit bästa 3-åring och gick trea i ringen efter sin dotter i BIS-rinngen.
Bilderna är tagna för 1½ år sedan.

Ricko
2010-11-02 00:37
#2

#1 Okej, jo :) Men jätte fina russ iallafall.

Du vet ju säkert hur jag är. Men men, sitter och funderar eftersom det är ju ganska smart att kunna se om ens egen häst är bra musklad eller ej. Vart den behöver musklas mer och inte osv :)

Är det "lätt" tycker du att se såna skillnader?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

viktoria91
2010-11-02 00:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Välmusklad, på denna bilden 12 årig, d-ponny av grövre modell.

WinterPrince
2010-11-02 09:02
#4

Det första jag tittar på är hur hästens kors är-

Toppigt= omusklat

Runt = musklat

Det syns lite lite på bilden i #1 att bara lösdrifts hästen är lite toppigare än övriga. Men den är inte på något sätt omusklad, bara lite mindre musklad än dom andra.

Elshira
2010-11-02 10:58
#5

Jag har också korset som första vägledning, man ser liksom om ryggen och rumpan går ihop i en mjuk linje eller om de "delas upp".

En omusklad rygg kan man se på lite närmare håll genom att ryggraden sticker upp lite gran (förutsatt att hästen inte ä fet då). Men det skiljer sig från häst till häst.

Halsen bör också se "fyllig" ut, men det beror också på hur de tränaas och innom vilken gren. En dressyrhäst har ju oftast mer musklei i halsen än en som går trav t.ex.

Men sedan så ser många hästar musklade ut även om de bara går i hagen, och andra kan se omusklade ut trots att de tränas måttligt. Det har väldigt mycket med anlag och förutsättningar att göra också.

Hakuna matata!

Gulliver-06
2010-11-02 13:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här bidrar jag med en häst som är omusklad, hon har bara gått i hagen i 4år utan att bli riden. Det är en ridtravare på 15år.

Annons:
AnnaLundin
2010-11-02 14:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är en bild på en omusklad häst

(det är en ettåring, som har tappat muskler och hull pga sjukdom)

AnnaLundin
2010-11-02 14:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och här är samma häst 2½ månad senare, frisk och har hunnit lägga på sig lite mer hull och muskler.

Notera skillnaden i överlinjen, aningen mer nacke, rundare över rygg och rumpa

Tusen
2010-11-02 15:43
#9

#4 Att titta på korset kan säkert vara en vägledning men russet i sig har något toppigare kors än många andra raser. Det är rastypiskt och helt korrekt.

#2 Tyvärr är det många, även utställningsdomare, som förväxlar runda hästar med musklade.  Så lätt är det rakt inte. Det är därför jag gärna ser hur hästen rör sig innan jag kan uttala mig om ifall den är musklad eller inte.

jackiejohn
2010-11-02 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Välmusklad häst…tävlingskondition

jackiejohn
2010-11-02 17:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Relativt omusklad (motionsrids lite lätt nån gång i veckan) + att hon är lite sommar rund på kortet

Peppe
2010-11-03 10:41
#12

Kan ni inte även säga vad dom är välmusklade för, t ex ridning eller körning? endel som sägs vara välmusklade här är definitivt inte välmusklade för ridning iallafall, men kanske för körning vad vet jag Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
2010-11-03 10:46
#13

Mina #1 är musklade för både körning och ridning.Skrattande Tycker nog inte att det är någon större skillnad för en häst som drar skall också arbeta med ryggen lika mycket som en ridhäst.

Annons:
Peppe
2010-11-03 11:07
#14

#13 ja egentlign vet jag det men kunde inte komma på nåt annat dom i tråden skulle kunna vara välmusklade för…. ser mest ut att vara välmusklade för att kunna gå i hagen Flört menar inte dina hästar nu, minns inte hur dom såg ut

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
2010-11-03 11:23
#15

#14 Titta gärna på min bild i inlägg #1. Jag tål kritik så länge den är saklig. Skrattande Dessutom gillar jag att diskutera speciellt om man inte tycker samma sak. det blir liksom lite mer fart på diskussionen då. Ha-ha! SkrattandeFoten i munnen

Peppe
2010-11-03 11:35
#16

#15 nu har jag tittat lite snabbt och hästen på bild 1 syns tydligt att det är en unghäst. 3an sen vältrimmad ut, gissar dock att den huvudsakligen går trav att dömma av halsmuskulaturens placering (inte rent dressyrmusklad i alla fall). 2an är svårast att se pga huvudets placering, men ser ganska normal ut som "hobbyhäst" eller hur man ska förmulera det. också en del körd gissar jag på. tror inte ni huvudsakligen rider dressyr med era ponnyer Skrattande

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
2010-11-03 11:49
#17

#16 Korrekt!Skrattande Du är duktig! Häst nr 2 har nu under senaste året börjat träna lite dressyr också så hon ser väl lite annorlunda ut numera. Hon har visat sig vara duktig på det mesta. Så förhoppningsvis hittar vi en liten ryttare som kan börja tävla henne i dressyr också. Hon tävlar också i trav och tillhör årgångstoppen där sen flera år och då vi startade i en kördressyrtävling (liten dock) kom hon 2:a i sin första start på 108 p. Så henne ser vi potential i till fler användningsområden. 1:an och 3:an stämmer perfekt! FlörtCool

viktoria91
2010-11-03 12:50
#18

#12 Min rids, körde in henne den sommaren också men det var inte så mkt jag körde. Bilden är inte den bästa för ljuset faller så det ser ut som om ryggraden sticker upp. =P

Zaphix
2010-11-03 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här är en annan typ av häst. Han är rätt omusklad, åtmistone över ryggen och bakkärran. ;)

Däremot är han tjock, typ 50 kilo kvar att gå ned, vilket gör att han ser mer musklad ut än han skulle gjort annars.

Har haft honom i snart fyra månader och innan dess har han varir travhäst. Nu används han fortfarande mest till körning, men vanlig körning. Tränar honom att sätta under sig och inte lägga all tyngd på framdelen och han blir bättre och bättre.

Först en ny bild, men lite remmar ivägen kanske, men man ser halsen och nacken vilket man inte gör på nästa bild.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
2010-11-03 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Och en till som är tagen för typ två månader sedan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
matildak
2014-08-17 21:29
#21

En fundering ang muskler på hästen, om låret på ett fullblod går inåt så betyder väl det att hästens lår är mer omusklade eller är det en rasfråga?

Upp till toppen
Annons: