Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6975 ggr
jennyliljedahl
2010-10-10 23:32

Foder för att få upp hullet

Hejsan, något som har något bra att tipsa om för en häst som behöver ha upp hullet?

Min häst har tappat jätte mycket på senaste och min tränare tror det beror på pälssättning, vilket kan stämma (jag vet inte hur han brukar vara då jag bara har haft honom i ett år).

Det har inte varit några ändringar för honom så det beror inte på stress, att han inte trivs eller liknande.

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Annons:
AnnaLundin
2010-10-10 23:42
#1

Hur mycket mat får hästen nu och av vilken sort?

Har du gjort någon analys på grovfodret?

Utan svar på dessa frågor är det omöjligt att ge dig några bra tips!

Gronstedt
2010-10-10 23:47
#2

Det kan också bero på att det blivit kallare. Mer grovfoder brukar vara den första åtgärden. Så mycket hästen äter eller tills den börjar bli fet …

AnnaLundin
2010-10-10 23:51
#3

#2 - huruvida mer grovfoder är en bra idé eller inte beror på vad grovfodret innehållet, ibland är det inte bra att ge mer av det, om det är väldigt lågt proteininnehåll t.ex…

Det är därför jag frågar efter en grovfoderanalys, för utan den är det omöjligt att ge vettiga råd.

Gronstedt
2010-10-10 23:59
#4

Som sagt, "brukar". Och här handlar det tydligen om en häst som utan ändrad foderstat och utan ändrat arbete har tappat hull. Ergo torde grovfodret ha haft rimligt proteininnehåll, annars hade hästen varit muskelfattig och bukig hela tiden.

AnnaLundin
2010-10-11 00:03
#5

#4 - man byter oftast grovfoder efter sommaren och även om man ger samma mängd hö som man alltid har gjort så kan näringstillförseln variera väldigt mycket mellan olika höpartier!

Det tar ofta några veckor innan man ser resultatet av ett hö med lågt proteininnehåll, men när det börjar rasa går det fort!

Sen är det fortfarande så att utan att veta vad hästen får i sig för stunden så är det omöjligt att ge några bra råd!

Klasselover
2010-10-11 00:36
#6

Grovfoderanalys, har du inte möjlighet till det skulle jag ge lusern. Det gav jag till min häst när han kom, han var väldigt tunn. Han behöver det inte nu då han klarar sig på enbart hö + mineraler (analyserat hö, fått tag på ett superhö till vintern), men jag har valt att ge honom det ändå då han bygger massa muskler nu.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Annons:
jennyliljedahl
2010-10-11 01:01
#7

Jag har salsa xtramix!

Finns att läsa om på sida 5: http://www.salsafoder.se/pdf/2007/Salsa8s.pdf

Vi har super bra hö, det har alltid funkat med höet.

Han får ca en liter, minst, om dagen av salsan!

Hur gör man en grovfoder analys och vad är det bra för? :)

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

AnnaLundin
2010-10-11 01:26
#8

#7 - Grovfoderanalysen gör man för att ta reda på vad höet innehåller i näringsväg. Teoretiskt sett kan höet innehålla i princip mellan 0 och 150 g smältbart protein/kg och om hästen behöver 600 g/dag kan du kanske själv räkna ut att det är skillnad beroende på vad höet innehåller… Vanligast är proteinvärden mellan 20-50, där 35 och över är relativt lätt att göra bra foderstater till och under 35 börjar det bli knepigt att få till det. Energivärdet varierar inte alls lika mycket som proteinet.

(jag föreslår att du kikar i foderartiklarna som du hittar under fliken artiklar/foder)

Kom ihåg att merparten av den näring hästen får i sig kommer/ska komma från grovfodret…

Vad är det för häst du har? Storlek? Arbete? Och hur mycket hö får den? En liter kraftfoder är inte särskilt mycket, det brukar oftast motsvara ca ett halvt kilo, lite beroende på kraftfodersort.

jennyliljedahl
2010-10-11 19:30
#9

Varmblod, 165 cm, Normalt arbete. Jag vet inte exakt hur mycket hö han får, men han får 3 ggr om dagen så ca 10 kg kanske?

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

AnnaLundin
2010-10-11 23:14
#10

#9 - okej, deå beror det på hur lättfödd han är och hur mycket du rider?

10 kg hö och ! kg kraftfoder är inte särskilt mycket mat för en varmblodig häst som motioneras lite lagom. Vissa travare är väldigt svårfödda, så har du dåliga värden i höet är det förmodligen bara mer mat (RÄTT mat) som behövs. 

Idealet vore att analysera grovfodret, men tills dess kan du köpa lusernpellets och ge ett kilo om dagen och se vad som händer.

jennyliljedahl
2010-10-11 23:22
#11

På senaste har jag inte ridit så mycket och jag har inte ridit så hårt när jag väl har ridit. Det är minst 10 kg hö :) Det är aldrig under 10! 10- 15 per dag menar jag :)

Vart finns det att läsa mer om foderanalys? :)

Menar du att jag ska lägga till lusern pellets? För jag kan ju inte direkt byta ut min andra mat helt :)

Tack för tipsen förresten!

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

AnnaLundin
2010-10-11 23:35
#12

#11 - ja jag menar att du ska lägga till lusernpellets.

Det finns säkert flera trådar här om grovfoderanalys, jag orkar inte leta…

Upp till toppen
Annons: