Annons:
Etiketttidningsurklipp
Läst 6861 ggr
JenD
2010-12-18 10:18

Djurens skräckgård

Tyvärr ser man detta alldeles för ofta. Vad är det som händer där ute i världen?? Det är så fruktansvärt sjukt!! Och straffet dom pratar om? Seriöst..han borde spärras in for life (och gärna torteras på samma sätt som han torterat djuren) men nejnej det pratas om 2år som ändå kommer sluta med böter..

Länk till Aftonbladets artikel, varnar för starka bilder!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

 

Annons:
viktoria91
2010-12-18 12:06
#1

Jag sköter gärna tortyren på dem hemska människor som gör så!

Fy fan säger jag bara! Straffen om djurplågeri/misshandel är ett skämt, får knappt något straff gubben som gjorde så mot djuren men ladda hem något olagligt och då är dte livstidsstraff, sjukt!

Linnea
2010-12-18 13:23
#2

"Ska utreda om brott begåtts".. Öh.. Vad tror ni, är det inte ganska uppenbart?!?! Livstids tortyr och inget annat.. Jag tycker den medeltida stupstocken är ett mycket bra staff ibland. Vi borde återinföra det..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Zaphix
2010-12-18 13:35
#3

Äh, straff är ändå inget som minskar brottsligheten nämnvärt.

Bättre att fundera på hur man kan göra för att förhindra att sånt här sker, mer pengar till djurskyddet så de kan ha tätare inspektioner. Lättare att de djurförbud o.s.v.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Agneslundin]
2010-12-18 13:40
#4

asså blir så sur! såklart ett brott begåtts -.- !!
dom som misshandlat djur och människor borde gå på typ möten så dom förstår vad som är fel och inte (det man igentligen lär sig vid 3 år)

viktoria91
2010-12-18 14:00
#5

Som om skräckgården inte skulle vara nog…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8299562.ab

Maja
2010-12-18 14:50
#6

#3 - Är inne på samma spår som du är.

Jag är oerhört skeptisk till att straff förändrar personer. Om man misshandlar, mördar eller begår andra brott så tror jag inte att man slutar bara för att man få sitta i fängelse eller betala böter. Och det oavsett hur länge man sitter inlåst. Då är det nog någonting annat som är fel i personens huvud… En man som har suttit inne åker in och ut, in och ut hela tiden, har suttit inne i en väldans massa år och så fort han blir fri så kommer han in igen efter någon vecka.

Sedan fungerar inte heller djurförbud på många människor. Har själv "varit med om" folk som har fått djurförbund men visst tusan skaffar de sig djur ändå. Vet en man som köpte ett antal djur som inte fick mat, var tvungna att gå i en sådan djup lera att de fastnade och utan mat hade de ingen kraft så de låg kvar där i leran när den frös på och då satt de fast helt enkelt…

Sedan är ju dessutom vissa inspektörer ibland så *censur* korkade ibland. Har ett klart och tydligt exempel på en person som har djur av alla sorter (kor, grisar, katter, höns, getter, kaniner med mera) och denne person blev anmäld. Vad händer? Jo, inspektören ringer och frågar _"Hej, jag har fått in en anmälan på dig. Går det bra om vi kommer på torsdag klockan 15?"
_Ja, det är ju smart… Obestämd Klart som korvspad att människan i fråga skyndar sig med att ta bort alla djur som ligger döda (ja, ni läste rätt, döda) i ladugården, städar rent och köper in stora lass med mat till djuren för att visa att "Jag tar minsann hand om mina djur på ett bra sätt!" Vid inspektionen såg allt okej ut… Sedan var det bara för personen i fråga att ringa till någon myndighet för att få fram namnet på personen som anmält (trots att det ska vara anonymt, men med vilja och lögner kan man få fram det mesta) och sedan ge en obehagligt hemsk utskällning till den som anmälde…

Jag kan inte påstå att jag har någon bra lösning på problemet, men straff hjälper inte alltid.

Annons:
viktoria91
2010-12-18 15:10
#7

Att man gör som när man tar bilkörkort kanske skulle hjälpa, en massa teoretiska och praktiska prov om det djurslaget man vill skaffa. Efter godkända prov så får man lov att ha djur om man visar sig värdig det.

Zaphix
2010-12-18 15:16
#8

#7: Fast det handlar oftast inte om att man inte vet hur ett djur ska tas hand om, även de ointelligenaste personer förstår att djur behöver mat och vatten.

Det handlar väl snarare om att personen inte bryr sig, den saknar empati för djuren och kan inte koppla att även djur kan lida. Eller inte bryr sig om att de lider, det spelar ingen roll.

Eller så kan det handla om att djurägaren tappar orken, har inte den mentala orken till att ta hand om sina djur på ett bra sätt. Djurägaren hittar helt enkelt inte den energin, även om det inte krävs speciellt mycket energi till att ge djuren en grundläggande skötsel.

Kan bero på så mycket, men att djur behöver mat och vatten för att må bra, det förstår de allra flesta.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

viktoria91
2010-12-18 15:24
#9

#8 Därav djurkörkort, märker man att dem inte bryr sig om djuren får dem inte skaffa djur.

Har dem sen innan psykiska problem, anlag för det eller annat som kan bli till svårigheter så får dem ha en person som hjälper till om dte blir för mycket.

Rafflan
2010-12-18 15:25
#10

#7 jag tycker det är såå onödigt, det ska inte behövas för att man ska få skaffa djur. Och ska man gå runt med bevis i fickan när man går ut med hunden, eller ute i skogen och rider hästen eller nåt annat, nej det kommer inte funka och vem ska orka kolla så alla har kort för sina djur igentligen?

viktoria91
2010-12-18 15:27
#11

# 10 Visst ska det inte behövas men uppenbarligen behövs ju något så att inte vilken indolent människa som helst kan skaffa djur. Man måste ju ha körkrot med sig när man kör bil. Vad tycker du man ska göra då?

Zaphix
2010-12-18 15:43
#12

#9: Anlag för psykiska problem? Ska man som vuxen behöva hitta en person som kan hjälpa till med djuren om man nu inte skulle orka för att man kanske har en mamma som varit deprimerad? Hur långt bak i släkten ska man gå för att man inte längre ska ha anlag för psykisk sjukdom?
Om ens mormor haft/har schizofreni, räknas det som anlag?

Ska man någonsin räknas som frisk från pykisk sjukdom? Om man haft en depression för tio år sedan, då kanske man kan få skaffa djur igen utan att ha en person som kan ta hand om djuren om man blir deprimerad igen?

Ska personen man har som backup skriva på ett kontrakt om att den lovar att ta hand om djuren isf?

Vad räknas som psykisk sjukdom i detta fall, räknas alla psykiska sjukdomar in eller bara vissa?

Ursäkta, men blir väldigt irriterad på sånt där. Jag har varit väldigt sjuk i psykisk sjukdom, jag har fortfarande många problem kvar. Men har då alltid tagit hand om mina djur.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
2010-12-18 15:45
#13

#11 att djurskyddet ska ha tättare kontrollen och speciellt då folk anmäler ska dem kolla läget, kommer ofta fram efter såna här händelse att folk anmält gården fler gånger utan att något hänt liksom…

Sen är jag faktist för straff och hårdare straff, för det är ju staff som hindrar normalt folk från att göra dumt. Idioter kommer det ju tyvärr alltid finnas.

Annons:
Zaphix
2010-12-18 15:51
#14

#13: Nix, finns en massa undersökningar som visar att hårdare straff inte minskar brottsligheten. Inte risken för att begå brott igen heller, där är det snarare rehabilitering, utbildning, behandling o.s.v. inne i fängelse i samband med hjälp att komma ut i samhället igen och vidare hjälp där efter straffet som minskar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Maja
2010-12-18 16:56
#15

Tveksam till "körkort" också. Att få ett "nej" hindrar inte personen från att bryta mot lagen och hålla djur i hemlighet. Det är för lätt att köpa djur. Om det skulle bli svårt att köpa djur i Sverige är det inte svårt att importera. Rädslan för att fastna i tullen är liten. Det finns alltid omvägar.

Fast jag undrar i många fall vad dessa personer får ut av att plåga djur…

Rafflan
2010-12-18 17:35
#16

#14 nej men om det inte vore straffbart är det ju fritt fram för folk att misshandla varandra, stjäla, osv? speciellt ungre undviker ju sånt pga rädslan för att straffas,, har en sån händelse med att stjäla en bil, ena killen avstod, dom andra blev haffade av polisen och fick böter.
Och så fort nåt hänt och dem snackar om att anmäla någon till polisen pga att någon ungen gjort nåt så blir det oro och oftast blir ungen rädd. Speciellt om det är en yngre unge.

Och det jag mena med hårdare straff är att folk verkligen ska få straff, är det en allvarligt grej ska det inte bli några fjutiga 5.000 i böter och 8 månader. Och har dem allvarliga problem som han i #0 verkar ha ska dem få vård för det.

Zabbio
2010-12-18 19:59
#17

Har nyligen fått se ''live'' hur djur plågats.. det hemskaste i min mening? Att ingen egentligen velat något illa…

I ett fall hade en hund inte kunnat komma ut under lång tid, klorna hade växt i en cirkel, som vädurshorn, stank inne i huset.. och lidandet berodde på att ägaren inte orkat ta hand om hunden, och inte fått/sökt hjälp. Av allt att döma en människa som faktiskt älskar djur och gjort ''så gott h*n kunde''.. men varför h*n inte avlivat tidigare kan jag omöjligt förstå.

Det finns mer till historien men jag vill inte lämna ut detaljer som kan leda till att någon kan gissa var eller vem det gäller, då  jag har tystnadsplikt.

Till och med i ''välmening'' orsakas sånt oerhört lidande. När det händer helt utan illvilja och våld, är det hemskt att tänka på hur illa det är när våld och illvilja är inblandat.

Tror inte heller att hårdare straff hjälper, men däremot bättre befogenheter till  djurskyddet.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

kaka1234567
2010-12-18 20:37
#18

stac¨kars djur =(

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Upp till toppen
Annons: