Annons:
Etikettraser
Läst 8613 ggr
Bejja
11/29/10, 6:07 PM

Frieser!

Finns det någon här inne som har eller känner till rasen frieser? Vi ska ev. skaffa en till häst, och frieser ligger varmt om hjärtat. Har förstått att de är framförallt dressyr, kör, och turridningshästar. Hur är rasen när det kommer till hoppning? Allmänt lättlärda? Lätta hästar "i handen"? Trevlig ridupplevelse? Eventuella nackdelar?

Tack på förhand :)

Annons:
komkoma
12/4/10, 10:29 PM
#1

jag va på ett stall för några år sedan för att titta på hästar till ridskolan, Hon som hade stallets man hade "massor med erfarenhet" av frieser hästar och hävdade bestämt att "hoppa med en frieserhäst är som att rida dressyr på en åsna" samt att de riskerade att knäcka bogbladen om man hoppade för högt med dem.

Ja vet inte om han va seriös eller bara va full haha

Zabbio
12/4/10, 10:54 PM
#2

Min erfarenhet är att de känns ganska tunga att försöka få med sig (i 'samling' tex) och inte reagerar så snabbt. Dessutom långa i kroppen.. jag hade inte valt rasen för dressyr iaf. Knappast hoppning heller. Egentligen är det ju körhästar, inget fel i det men tja. Ska man rida en bedömningsgren utvecklad för en viss typ av häst så ligger man ju på minus om man har fel typ. Sen personligen klarar jag inte med psyket på de  jag har ridit, jättebra ute men tar fram det värsta i mig när jag vill ställa krav, eftersom jag inte känner någon respons.

Detta är mina erfarenheter och åsikter, dock har jag bara ridit 4 friesrar.

Vet inte hur de är i hoppning, men har svårt att se dem flyga över högre hinder.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

komkoma
12/4/10, 11:28 PM
#3

Trode de passade rätt bra till dressyr bara att man kanske inte riktigt rider dem på samma sätt?

är inte särskillt insatt. Att de är vackra att se på, Där är det ju ingen tvekan iaf. De ser ju ut som en saga i sig allihopa.

gotlandsruss
12/4/10, 11:45 PM
#4

jag har bara sett friesrar i dressyr så dom borde ju funka till det?

CoralReefs
12/5/10, 2:52 AM
#5

har två komisar med två friesrar ocj ja dom är vackra. Ridmässigt känns dom lite tröga enligt mig men snälla. Däremot på backen då är dom rena stridsvagnar..sträcker upp halsen och sen dundrar dom iväg…riktigt stökiga!

viktoria91
12/5/10, 9:15 AM
#6

Jag vet en som har en friser och den är helstirrig! Rädd för allt och svår att få i form.

Annons:
bunnyheart
12/5/10, 2:43 PM
#7

Frieser hästar är ju som sagt ganska långa i kroppen och de verkar
hel störiga…

Hoppning, nja, dressyr, nja, ridning, nja, kan inte komma på något inom ridning som de är riktigt bra på men jag vet inte om det är så men om man  kollar på deras kroppsbyggnad så ser det i varje fall inte så ut. Om du vill köra och utställa så kanske det men ridningen, tja, vet inte.

Jag vet inte hur mkt pengar du har men de sägs för det mesta vara riktigt dyra , kan kosta flera miljoner men det är ju från häst till häst…

Dock är de riktigt fina!

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

JustLoveFrieser
1/6/12, 1:40 AM
#8

Jag har haft mycket olika hästar o den bästa jag haft var en frieser hingst. Den är otroligt snäll i all hantering o denna gick som en hund i hagen efter mig. Ridmässigt var han kanonfin o passar mest till dressyr men visst kan du hoppa dom. Denna hingst hoppade jag 70 med utan problem o han löshoppades för att testa o där blev det 120 cm. Han var 178 i manken bör tilläggas o uuuurrrsnyyyygggggggggggggg. Deras trav är fantastiskt men man bör ha balansen ordentligt innan man sitter ner i deras trav för deras steg är enormt luftiga.Har du mera frågor så skriv gärna till mig. lycka till!

Upp till toppen
Annons: