Djurskyddsmässigt helt fel. I så fall stanna med bägge hästarna, i transporten, och helst åka till en lugnare plats så nära som möjligt för ur och av lastning.
Tur att det inte hände min häst, han är inte trafiksäker… Hade ju varit roligt om hästen fick panik och sprang ut bland bilarna..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
poliserna sa ju bara att det var olovlig körning och att han iten fick fortsätta, sen avr det ju chaufförens val att lasta ur en häst och bara fortsätta med den andra innan det kom en ann transport.
alltså rätt ska ju givetvis vara rätt. han har ju brutit mot lagen genom att köra med för tungt lass.
sen kan man kanske göra en bedömning med beroende på hur långt det är kvar till målet osv.
#4 Jo visst.. men iaf kunna köra till närmsta, lite lugnare plats för ur och på lastning när det gäller hästar (eller kossor, grisar etc som man inte bara lyfter ur i en transportbur).. inte mitt vid motorvägen..
Hade jag blivit stoppad med Crow hade jag omöjligt kunnat lasta ur honom där, han är inte ens trafiksäker..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vi fick lov att lasta ur våra vid E18 en gång då vi fick punktering på släpet. Vi ringde efter polisen som stängde av all trafik på motorvägen, vi lastade ur våra ponnysar ochtog dem till en gräsplätt vid vägkanten. Där stod de sedan och betade medans poliserna bytte däcket åt oss på transporten. Allt gick jättelugnt till, polisarna var trevliga, hästarna cool och vär de var lastade igen fick vi poliseskort till närmsta fik där de tyckte vi skulle ta en paus så vi kunde lugna ner oss efter händelsen (som var rätt otäck då transporten sladdade rätt ordentligt).
Jag var väldigt tacksam över polisernas hjälp och att våra ponnysar var så lugna.
Om man kör olovligt så stoppar Polisen fortsatt färd. Att föraren valde att lasta ur den ena, och fortsätta med den andra hästen måste varit hans val. Han hade säkert kunnat stanna med båda hästarna tills annan transport kom o man kunde lasta över hästen. Att köra med övervikt är olovlig körning, köregenskaper hos både bil och släp ändras, och kan vara en säkerhetsrisk. Det finns tydliga regler kring detta. Om man arbetar professionellt och måste köra tungt släp , varför inte ta BE ?